Veelbelovende 'raketrace' Als ruimtevaart wijn was, belooft 2019 een goed jaar te worden. Er staan veelbelovende testlanceringen op het programma, precies vijftig jaar nadat Nasa de eerste man op de maan bracht. 22 gevoerd door bedrijven die staats organisaties als Nasa hun diensten aanbieden. Op dit moment zijn de lancerin gen van bemanningen voorbehou den aan Rusland en China. Tot 2011, toen de Spaceshuttles met pensioen gingen, bracht de VS zijn astronauten zelf naar het interna tionale ruimtestation ISS. Daarna werd dat een klus voor de Russen, met hun Sojoez-raket. SpaceX wil nu met de Falcon 9- raket en de Crew Dragon een tra ditie herstellen: Amerikanen brengen Amerikanen in de ruimte. De eerste bemande vlucht naar het ISS staat later dit jaar op het programma, in juni. Tegen die tijd zijn er met de Falcon Heavy ook al enkele kunstmanen in de ruimte gebracht. Maar SpaceX van Elon Musk is niet de enige kaper op de kust. Ook de Amerikaanse vliegtuig bouwer Boeing, Virgin Galactic (van Richard Branson) en Vector (van James Cantrell die met Musk SpaceX oprichtte), voeren dit jaar met hun raketten testvluchten uit. Boeing aast met zijn CST-100 Starliner ook op bemande vluch ten. De eerste zou in augustus kunnen worden gelanceerd, op weg naar het ISS. Testvluchten Virgin Galactic brengt zijn raket ten en bemanningen niet vanaf lanceerplatforms in de lucht maar gebruikt een eigen techniek. Zij gaan met een Boeing 747 omhoog en worden dan losgelaten voor een lancering. Virgin Galactic en Vec tor maken zich ook op voor cruci ale testvluchten dit jaar. ,,We be schikken over een briljante groep astronauten die alles op alles zet ten om ons project te doen sla gen'', zegt Richard Branson. En dan is er ook nog de Vulcan- raket van United Launch Alliance (ULA) uit de VS. De Vulcan moet de opvolger worden van zijn Delta 4-raket, die tot de komst van de Falcon 's werelds grootste en krachtigste raket was. Ook de mo toren van de Vulcan zijn opnieuw te gebruiken maar een lancering is wel duurder (80 miljoen euro) en er kan minder lading mee (36 ton) dan bij de Falcon van SpaceX. Maar de Vulcan gebruikt twee technieken die de concurrent weer niet heeft. De Vulcan komt veili ger en energiezuiniger terug op aarde. Veiliger omdat de raket bij terugkeer beter wordt beschermd cering weegt hij inclusief de volle brandstoftanks maar liefst 333.400 kilo. Op de raket zit de Crew Dra gon, een gloednieuwe capsule waarmee net als met de Apollo- capsules bemanningen de ruimte in kunnen worden gebracht. De allereerste testvlucht met de Crew Dragon, nog zonder beman ning, zou op 17 januari worden uit gevoerd, maar de vlucht is uitge steld. Dat wordt nu februari. De Amerikaanse shut down, de slui ting van overheidsdiensten omdat er zonder nieuwe begroting geen geld is, zou roet in het eten hebben gegooid. Want ook ruimtevaart organisatie Nasa is afhankelijk van federale budgetten. ,,Daarom is het tijdstip van de lancering nog lang niet zeker'', zegt Nasa-be- stuurder Jim Bridenstine. De eerste onbemande vlucht met de Crew Dragon vliegt naar het ISS, meert daar aan en zal ver volgens enkele weken met het ruimtestation om de aarde cirke len. Daarna keert de capsule terug naar de aarde. De draagraket is di- rect na de lancering al terugge keerd. Voor hergebruik, een onge looflijk kunststukje waarmee SpaceX tot groot enthousiasme van Elon Musk vorig jaar al de we reld verbaasde. Een techniek die lanceringen veel goedkoper maakt. De raket kan 60 ton de ruimte in sturen en de lancering kost 'maar' 70 miljoen euro per keer. Bemand De lancering door SpaceX is de zo veelste mijlpaal in de (Ameri kaanse) ruimtevaartgeschiedenis. Het is het begin van de eerste commerciële ruimtevluchten, uit- Op lanceerplat- form 39A van Cape Canaveral in Florida staat de Falcon 9-ra- ket te schitteren in de zon. Het platform was vijftig jaar geleden met een Saturnus 5-raket van Nasa het startpunt voor de eerste lan ding van de mens op de maan. Nu is 39A het domein van het werk paard van SpaceX. SpaceX is het ruimtetransportstation dat net als Tesla eigendom is van de Amerikaanse miljardair Elon Musk. De 55 meter lange Falcon 9, ook wel Falcon Heavy ge noemd, is met voorsprong 's werelds krachtigste ra ket. Bij de lan- ZATERDAG 12 JANUARI 2019 GO A Topdrukte in de ruimte De Vulcan-racket: energiezuini ger. FOTO PR De Crew Dragon brengt de be manning in de ruimte. foto pr De Virgin Galactic: gelanceerd via een Boeing 747. foto pr De CST-100 Starliner van Boeing. foto pr HANS VAN ZON

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 70