'Verkoop je twee weken te weinig, word je eruit geknikkerd' 16 'Ik laat het u even zien binnen. Ik drink geen koffie, ben zo weer buiten, dan weet u het ook als u al goed zit' registratie bij de Kamer van Koophandel, waar mee Sandra's zelfgemaakte spulletjes worden verkocht vanuit hun huis. Haar man denkt te tekenen voor een offerte, maar krijgt een con tract toegestuurd dat hoger uitvalt dan het ver kooppraatje deed vermoeden. ROOSKLEURIG ,,Als je begint bij Nuon, krijg je een training'', zegt Jaap. ,,Je wordt klaargestoomd om je werk te doen als 'energieadviseur'." Hij leert in een paar dagen de energiemarkt kennen en loopt mee met een collega. Vrij snel lukt het hem zelf een contract te sluiten. Jaap heeft er zin in. Maar al gauw krijgt hij in de gaten dat het er niet eerlijk aan toe gaat. Dat begint al bij zijn iPad. Die wordt gebruikt om een prijs uit te re kenen, maar ook om een te rooskleurige voor stelling van zaken te geven. ,,Aan de deur maak je een berekening op ba sis van het huidige verbruik. Die cijfers kun je tweaken (aanpassen, red.), dat moet haast wel als je goedkoper dan anderen wil uitkomen. Met een net wat lager verbruik, kun je het schrikeffect bereiken waarmee je een sale kan maken: 'Oh, scheelt het echt zo veel?' Maar het getoonde maand- of jaarbedrag is dan onrealistisch laag. ,,Als een klant hetzelfde blijft verbruiken als in het verleden, moet hij aan het einde van het jaar gewoon bijbetalen.'' Dan is er nog de btw voor zakelijke contrac ten. ,,De instructie die ik heb gekregen, zegt: niet praten over btw'', vertelt Jaap. De prijzen die hij noemt zijn dus zonder btw, terwijl die wel moet worden betaald. Ook wordt hem verteld dat hij de sticker tegen colportage moet negeren, hoe wel die aanbellen wettelijk verbiedt. ,,We kun nen zwaaiend naar het raam lopen, zeggen dat we die niet hebben gezien.'' Als Jaaps eigen klanten zich ook met klach ten melden, bekruipt hem een onbehaaglijk gevoel. ,,Ik dacht: er is iets echt mis. Op mijn iPad kwamen andere prijzen omhoog dan die in het contract stonden. Deze klanten kregen blijkbaar iets anders toegestuurd dan ik had la ten zien.'' Aan deze krant verstrekt hij een mailwisse ling en gegevens van klanten die klaagden. Ze onderstrepen zijn verhaal. ,,De eerste weken was ik trots, omdat het goed lukte sales te ma ken.'' Nu vraagt hij zich af: hoeveel mensen worden eigenlijk belazerd? ABRACADABRA ,,Ik had het contract moeten nakijken, maar heb de verkoopster vertrouwd op haar ree bruine ogen. Maar het is voor mij ook allemaal abacadabra. Ik wü daarom op zo'n verkoper kunnen vertrouwen. Toen ik belde met Nuon lachten ze me bijna uit. Een contract zoals ik beschreef dat mij was voorgespiegeld bestaat helemaal niet. Dan is het één tegen één.'' Dat Nuon Halink ook nog vraagt 'wat hy' er aan wil doen' steekt hem nog steeds. ,,Ik ben zo kwaad geworden. Ik heb gezegd: haal dat mens van de straat. Uiteindelijk ben ik overgestapt. De nieuwe leverancier betaalde de boetes. Ik heb nog geprobeerd aangifte te doen, maar dat werd niks.'' Yvonne Brouwers zegt dat met haar klacht niks is gedaan. ,,Er is me een betalingsregeling voorgesteld, die heb ik aangenomen. En ik ben overgestapt van leverancier natuurlijk.'' De man die ontdekt dat met een verkeerd verbruik is gerekend, weet er een scherpe deal uit te slepen. Toch vindt hij het nog altijd een 'smerige' manier van verkopen. ,,Mensen met minder gevoel voor financiën of ouderen trap pen hier zo in.'' DOBBELEN Jaap kaart zijn gevoelens aan bij een col lega. Die wuift het weg. ,,Hij vergat zodra hij een huis verliet ook de bewoner.'' Het beloningssysteem is daar volgens Jaap debet aan. Wie meer verkoopt, krijgt meer geld. En er zijn andere stimulansen. ,,Elke maandag worden op het hoofdkantoor de cij fers besproken. Daar zijn ook dinerbonnen voor de best presterende medewerkers. Wie gelijk scoort mag dobbelen, om dinerbonnen van 100 euro bijvoorbeeld. Zelf heb ik dat ook een paar keer mogen doen, maar helaas niet gewonnen. Het zorgt dat je harder loopt. Of dat je integriteitsnorm naar beneden gaat. En niet alleen om de bonus sen: want verkoop je twee weken te weinig, dan word je eruit geknikkerd.'' NUON Zelf zorgt hij daarom in eerste instantie dat hij die vriendelijke doch vernuftige verkoper wordt. ,,Ik deel mensen inmiddels automatisch in volgens het systeem dat ik tijdens de trainingen van Nuon leerde. Rood, geel, blauw en groen. De één is zakelijk, direct. De ander vriendelijk, de volgende te rughoudend. Tijdens het gesprek aan de deur speel je daar op in: gedrag spiegelen, opletten of de pupillen groter worden. Wij zijn geïnstrueerd: als je twijfel ziet, ga ermee aan de haal. 'Ik laat het u even zien bin nen. Ik drink geen koffie, ben zo weer buiten, dan weet u het ook als u al goed zit.' Het werkt allemaal echt. Op straat in kleine dorpen groet je iedereen. Je weet maar nooit of je iemand la ter nog treft achter één van de deuren.'' ZATERDAG 12 JANUARI 2019 GO GOEDENDAG MEVROUW, IK KOM BIJ U LANGS OM U EEN PRACHTIG Is, AANBOD TE DOEN! Luc Halink vat het probleem samen: nie mand is erbij als je met zo'n verkoper praat. VERVOLG VAN PAGINA 15 Nuon zegt in een reactie zich niet te herken nen in de praktijken die Jaap schetst. Ze Kijk op de site bij /video Verkoper onthult dubieuze praktijken bij energiebedrijf Nuon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 64