FNV niet eens met uitleg recht op staken Hoofdzetel Discovery II ECONOMIE 15 Record voor Volkswagen Vooral jongens gaan op in de merken FNV overweegt om een klacht in te dienen bij de Raad van Europa over de eigengereide wijze waarop Ne derlandse rechters met het sta kingsrecht omgaan. Volgens FNV- juriste Marieke Kristen is staken een grondrecht, dat is verankerd in het Europees Sociaal Handvest. De in 1949 opgerichte Raad van Europa telt 47 leden. Ook Rusland, Turkije en Azerbeidzjan zijn lid. Mocht FNV gelijk krijgen, dan heeft dit geen directe gevolgen voor de gerechtelijke uitspraken in Neder land. Wel kan het volgens de bond een politieke discussie op gang brengen. Recent werd FNV meer dere keren teruggefloten toen de bond een staking wilde opzetten. Zoals afgelopen week nog bij auto- fabriek VDL Nedcar, 'omdat de werkgelegenheid in gevaar zou kunnen komen'. WOLFSBURG Volkswagen heeft een recordaantal voer tuigen verkocht in 2018. De wereldwijde verkoop kwam, ondanks een zeer teleurstel lende decembermaand, uit op ruim 10,8 miljoen voertui gen, een stijging van bijna 1 procent vergeleken met 2017. De verkoop van luxedochter Audi ging wel omlaag. De cember bleek een moeilijke maand voor het VW-con- cern, met een verkoopkrimp van meer dan 8 procent. AMSTERDAM Diverse grote be drijven zouden Londen voor Ne derland willen verruilen als ze door de brexit de toegang tot de Euro pese markt verliezen. Het Ameri kaanse mediaconcern Discovery wacht de ontwikkelingen niet lan ger af en gaat in ons land zijn Euro pese hoofdkantoor openen. Ook Norinchukin, een Japanse bank, be gint een vestiging in Nederland. De stap van Discovery is ingegeven door de brexit, maar de Amerika nen willen tegelijkertijd hun kan toor in het Verenigd Koninkrijk houden. Het is onduidelijk hoeveel mensen er in Nederland aan de slag gaan. In de Britse hoofdstad werken meer dan duizend medewerkers. brands enorm populair zijn in alle la gen van de bevolking." Hoe dat komt? Koelemeijer heeft wel een verklaring. ,,Zo'n merk wordt heel subtiel neer gezet. Niet te groot adverteren, want dan ben je meteen main stream en dat is niet de bedoe ling. Wat wel werkt, is dat je goed zichtbaar bent op Instagram. Dat je kwaliteit laat zien in een mooie set ting, zodat jonge mensen in jouw kleding gezien willen worden. Daar naast helpt het ook enorm als influ- encers jouw spullen dragen. Zo be staat de kans dat een kledingmerk een statussymbool wordt. Dat zie je nu heel sterk bij Stone Island en out doormerken als The North Face, Ca nada Goose en Columbia." Juul Manders, oprichter en ceo bij BALR, studeerde af op het on derwerp imago en identiteit en weet als geen ander hoe belangrijk het is om hier veel aandacht aan te schenken. „Wij zijn ruim vijf jaar geleden begonnen, In- stagram stond in de kin derschoenen, maar we za gen toen al de potentie van dit sociale medium. Ook helpt het dat bekende voet ballers en dj's als Neymar en Hardwell ons merk uitdra gen. Je moet zorgen dat je op eenflashy manier bekend wordt." Manders weet ook dat klanten grillig zijn en dat popu lariteit conjunctuurgevoelig is. „Dat zie je bij een merk als Levi's heel goed. Dat was een paar jaar weer heel groot, maar zakt dan weer wat weg. Toch is er altijd wel een markt voor.'' Diezelfde sociale media kunnen een merk ook breken, beseft Man ders. Hij noemt Dolce&Gabbana, het Italiaanse modemerk. ,,Veel Chinese winkeliers en onlineshops hebben D&G eind vorig jaar in de ban ge daan na een spotje op sociale media dat als racistisch wordt gezien. Een Chinees model eet hierin op een nogal knullige manier Italiaanse ge rechten als pizza en spaghetti, met stokjes. Volgens veel Chinezen drijft Dolce&Gabbana hiermee de spot met Chinese gewoontes en tradities. Vervolgens reageerde Gabbana, niet al te subtiel, met poepemoticons. Dit kost het modemerk heel veel omzet, want China is voor luxeproducten de grootste markt ter wereld." Outdoormerken Opvallend is de recente opkomst van de outdoormerken als statussym bool. Vooral jongens vanaf een jaar of 14, zijn gek op mutsen, petjes, handschoenen en jassen die te gen een stootje kunnen. Als het label maar goed zichtbaar is. Een woordvoerder van out- doorwinkel Bever laat weten dat vooral de jassen van The North Face als zoete broodjes over de toonbank gaan. „Dat is een paar jaar geleden begonnen en inmiddels verkopen we aan jongeren bijna alleen maar The North Face." Dit heeft ook te maken met het feit dat beroemde rappers en criminelen het merk hebben omarmd. Zo draagt Willem Hollee der altijd een winterjas van The North Face. Zijn zus Astrid schrijft in haar boek Judas dat Holleeder haar adviseert ook zo'n jas te kopen. De associatie met dit soort types heeft het van oorsprong Ameri kaanse outdoormerk geen windeie ren gelegd, maar aan de andere kant -it het bedrijf niet te wachten op :en imago van boevenmerk. Het kwam in 2017 met campagnes om het gewenste beeld te onderstre pen: buitensport en expedities in de bergen. De Amerikanen brach ten zelfs een rocknummer uit om het avontuurlijke imago van weleer te benadrukken. Volgens Kitty Koele meijer kan het fu nest aflopen met een kledingmerk als de verkeerde doelgroep het koestert. ,,Zie Lonsdale. Dit Britse werd begin deze eeuw in verband gebracht met neonazi's. Zij droegen bomberjacks halfopen, zodat alleen de letters NSDA zicht baar waren. Dat zou een verwijzing zijn naar de NSDAP, de nazipartij van Hitler. In 2005 besloot Lonsdale geen kleding meer te verkopen in ons land, zo ver ging dat.'' Donaldson Koelemeijer waarschuwt dan ook dat het zomaar afgelopen kan zijn met de coolness van een kledingmerk. ,,In de ja ren negentig was Donald son, met het Mickey Mouse-label, helemaal in bij veel jongeren. Op elk kledingstuk zat die muis. Op een gegeven moment was Mickey uitgewerkt en verkocht Donaldson bijna niets meer. Het bedrijf is failliet gegaan. Hippe kledingmerken doen er dan ook goed aan hun duurbetaalde imago te koesteren en te zorgen voor goede materialen en ver nieuwingen. Als dat lukt, kunnen de meeste nog jaren mee.'' zaterdag 12 januari 2019 GO met een duur randje Vakbond FNV is niet te spreken over de manier waarop Neder landse rechters het stakings recht uitleggen. Te vaak worden hier stakingen verboden 'omdat andere belangen in het geding zouden zijn', aldus de bond. Economieredactie Utrecht Voor een gewone zwarte jas van Stone Island tellen jongeren bijna 900 euro neer. BALR is het merk dat is opgezet door bekende (ex-)voetballers. foto balr Stone Island heeft nog een spannend imago, Lonsdale kreeg een iets te heftige doelgroep. -Kitty Koelemeijer (hoogleraar marketing)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15