DE WEEK VAN PHLIPPEN 14 MERKENGEVOELIGHEID JONGEREN Wat maakt een kledingmerk populair onder jongeren? Als er maar een exclusief logo op zit, het merk de juiste influencersweet te bereiken en oh ja: een bekende rapper, voetballer of zelfs een crimineel kan soms helpen. Dolce Gabbana dreef de spot met Chinezen, zoiets kan omzet kosten rJ" Wat doe je als je bedrijf wordt beschuldigd van het aanjagen van onge lijkheid, van het laten gebeuren van Russische inmenging tijdens ver kiezingen, van het ontwijken van belasting en van seksueel misbruik? Ga je dan bij jezelf te rade of je wel helemaal lekker bezig bent? Welnee, je verdubbelt gewoon je lobby op de mededingingsautori teit, zodat die ambtenaren zich vooral niet in het hoofd halen dat al die ongein voortkomt uit het feit dat je te veel marktmacht hebt. Dat de consumenten toch niet om je heen kunnen, ongeacht hoe bont je het maakt. 2019 wordt volgens analisten een existentieel jaar voor deze techno logiebedrijven. Er is een nieuwe ge neratie toezichthouders in Ame rika, die bereid is hen aan te pak ken. In Amerika begint men einde lijk in te zien, dat hun macht niet onschadelijk is omdat hun produc ten gratis zijn. De klassieke redene ring was, dat te veel marktmacht tot hogere prijzen leidt. Maar als je zo redeneert, dan kan Google nooit te machtig worden. Hun dienst is gra tis, terwijl Amerikanen er wel 18.000 dollar per jaar voor over zou den hebben, blijkt uit onderzoek. De laagbetaalden zijn de Uber- chauffeurs en de toeleveranciers, zoals restaurants of bezorgers. De extreme salarissen zijn voor de pro grammeurs van de algoritmen. Nu de technologie zo razendsnel gaat, zijn er steeds minder techneuten die de vaardigheden hebben om de volgende stap te ontwikkelen. Op leidingen houden de kennis niet bij. Het gevolg is dat bedrijven ex treem moeten betalen om deze techneuten binnen te halen en zie daar, de ongelijkheid groeit. De laagbetaalden zijn de Uber- chauffeurs en de toeleveranciers om te verdienen. In de vervoermarkt bijvoorbeeld kan nog zoveel moois gebeuren. Volgens technologiehoog leraar Eric Bartelsman worden auto's in Nederland 95 procent van de tijd niet gebruikt. Fietsen staan 98 pro cent van de tijd werkloos op de stoep. Als Uber, Deliveroo en Ama zon hun anonieme data verplicht zouden delen, dan zijn er in no-time bedrijven die deze enorme ineffi ciëntie wegwerken. Met als bij vangst dat het wagenpark van Ne derland razendsnel verduurzaamt. De 'Big tech' zijn doodsbang voor zo'n stap omdat zij denken alleen te kunnen bestaan bij de gratie van dominant zijn. Maar zij mogen hun datawarenhuis gewoon houden, al moeten de deuren wel open. ASMI Unilever Flitsen Arcelor Mittal ls stroop voor vliegen, zo groot is de aantrek kingskracht voor pubers van kle dingmerken als Stone Island, The North Face en BALR. In de Bijenkorf zwermen ze rond de rekken vol jas sen, truien en shirts. Een jongen van een jaar of 18 past een zwarte parka. Prijskaartje: 899, 99. Het bedrag lijkt geen indruk op hem te maken. Even later rekent hij z'n nieuwe aanwinst af. De jas oogt niet bijzon der. Modelletje recht toe rechtaan. Maar er is één groot verschil: het logo van Stone Island. Dit logo, in de vorm van een kom pas, beter bekend als the patch, prijkt bij het Italiaanse modemerk standaard op de lin kermouw of linker broekspijp. Dit is het verschil tussen alles of niets. Want de kleding mag er dan Flow Traders niet opvallend uitzien, voor veel jon gens is een trui, broek of jas van het populaire designermerk van groot belang om erbij te horen. Kitty Koelemeijer, hoogleraar mar keting en retail aan Nyenrode Uni versiteit legt uit dat jongeren zich willen onderscheiden en tegelijker tijd dolgraag ergens bij willen horen. ,,Ze zoeken aansluiting bij een be paalde groep. Zo onderscheiden ze zich en is meteen ook duidelijk bij welke subcultuur ze horen. Daar ho ren bepaalde kledingmerken bij. Op vallend is dat het vooral jongens zijn die helemaal opgaan in de merken. Jongens verdiepen zich veel sneller in één ding, terwijl meisjes vaak breder zijn in hun interesses. En de ouders? Die begrijpen niet waarom hun kind zo'n groot bedrag kan uitgeven aan één kledingstuk." Voetbalwereld Op dit moment scoren merken als Stone Island en BALR goed bij de mannelijke jeugd. Dit zijn van oor sprong merken die goed scoren in de voetbalwereld. BALR is zelfs mede-opgericht door voetbal profs. Stone Island bestaat al langer en was vooral on der Engelse voetbalsup porters in trek. ,,Toch zie je bij beide mer ken dat deze ^0 @sandraphlippen Deuren open Dit is inderdaad wat techreuzen zoals Facebook, Amazon, Apple, Google en Uber doen. Amazon bleek vlak voor de kerst zijn lobby team op mededinging te hebben verdubbeld. Het doel: een grote tech-lash voorkomen, waarin de machtigen van het internet opge splitst worden. Het probleem van te veel macht zit bij deze bedrijven niet aan de voorkant, waar consumenten gratis of heel goedkoop prachtige dien sten krijgen aangeboden. Het pro bleem zit vooral aan de achterkant: arbeidsmarkten polariseren in ex treme grootverdieners en extreem laagbetaalden. Daartussenin creë ren deze bedrijven geen banen. Als de 'Big tech' hun macht zou den moeten delen met vele kleine nieuwkomers, dan zouden de ver houdingen aan de achterkant gelij - ker worden. En dat niet alleen, we zouden ook veel meer fantastische innovaties zien als alle ondernemers met een goed idee een kans krijgen Sandra Phlippen is hoofd Neder land bij het Economisch Bureau van ABN Amro en docent aan de Erasmus School of Economics. O zaterdag 12 januari 2019 Het chipbedrijf was net geen winnaar in de MidKap. GO De melkpoedervoorraden die de Europese Commissie na de afschaf fing van de melkquota in 2015 heeft opgekocht, zijn vrijwel verdwenen. Er resteert nog 22.000 van de oorspronkelijke 380.000 ton. Staalconcern ArcelorMittal keert zijn Franse werknemers een bonus uit van 500 euro. Daarmee geeft het bedrijf gehoor aan een oproep van pre sident Macron, die hen gevraagd heeft de angel uit de protesten van de 'Gele Hesjes' te halen. Weinig vuurwerk in de AEX. Het levensmiddelen concern boekte een bescheiden winst. m Beleggers waren niet zo blij met de bonus die de staalgigant aan het personeel geeft. Sanne Schelfaut Den Haag De beurshande laar sloot de beursweek af in mineur. - Juul Manders (BALR) 4 Holleeder zweert bij The North Face foto MICHEL VAN BERGEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 14