18 NIEUWS FORMULE 1 STÉPHANE KOX Ze weet: deze maand krijg ik dé kans van mijn racecarrière. Is de Eindhovense Stéphane Kox (25) straks de 'Maxime Verstappen' in het eerste volledig vrouwelijke Formule 1-kampioenschap? eter Kox zit op de rand k van haar bed in het zie- Ikenhuis van het Oos tenrijkse Graz. ,,Dit is het. Het is klaar", dacht hij een paar uur eerder, terwijl de beelden van het circuit op de schermen in de pitstraat voorbij flitsen. De camera's tonen de totaal vernielde Camaro waarin zijn doch ter Stéphane zit. Een uit het niets ex ploderende remschijf laat haar snelle bolide tussen de vangrails aan weers kanten van de baan stuiteren als een balletje in een flipperkast. Eenmaal in het ziekenhuis wordt ze door art sen binnenstebuiten gekeerd: ze blijkt ongedeerd, wonder boven wonder. ,,Als je ook maar een procent twijfel hebt, dan stoppen we. Direct", zegt Peter tegen zijn dochter. Vier dagen later zit ze weer in de auto. Reuzenstap Dat was in 2014. Stéphane Kox (25) neemt een slokje van haar 'koffie zwart', het chocolaatje bij de koffie laat ze liggen. Ze traint de laatste tijd veel. Ze doet iets wat veel vrouwen haar niet nadoen - en mannen ook niet, hoe groot hun mond ook is. De dochter van de Eindhovense auto coureur Peter Kox maakt zich op voor iets dat een reuzenstap in haar race carrière zou kunnen zijn. De 'For mule-W', officieel de W-Series. Een nieuwe raceserie, speciaal en alleen voor vrouwen. Voor het zover is, moet ze eerst nog geselecteerd wor den: van de 55 dames die wereldwijd zijn benaderd, blijven er 18 over. De eerste selectiedag is donderdag 24 ja nuari in Oostenrijk. Een team van deskundigen kijkt de komende weken naar haar conditie, naar hoe ze met media omgaat en hoe ze functioneert in een team. Maar voor 70 procent gaat het om het rij den van de perfecte rondetijden. Hoe hard? ,,De topsnelheid op het rechte stuk doet totaal niet ter zake. Met 'n beetje een vlotte personenauto kun je immers ook 240 kilometer per uur rijden. Wat veel relevanter is: hoe snel ga je een bocht in, wat is je ideale rempunt, daarmee maak je het ver schil." Voormalige F1-coureurs David Coul- thard en Alexander Wurz beslissen wie er overblijven. En ja, haar achter naam is bekend in de autowereld. Haar vader is haar grote voorbeeld, maar ze relativeert: ,,Wat heb ik aan zo'n naam als ik geen deuk in een pakje boter zou rijden?" Als voorbe reiding is ze nu met haar vader al even on board-video's aan het kijken om te kijken naar racelijnen en rem- punten. 1,5 miljoen euro Geracet wordt in 280 pk sterke For mule 3-auto's, net als de Fi-bolide van Max Verstappen open auto's. De zes races, allemaal in Europa, worden gehouden als voorprogramma bij het prestigieuze DTM-kampioenschap dat onder andere Zolder en Assen aandoet dit jaar. Naast Kox zijn er nog drie Nederlandse coureurs gevraagd: Beitske Visser, Milou Mets en Shirley Je kunt niet doen alsof er geen verschil is tussen mannen en vrouwen van der Lof. ,,Het zal wel even slikken worden. Ik realiseer me dat dit dé kans is." Dat zit 'm vooral in het geld. In deze W-series krijgt ze de kans 'gratis' te rijden. Terwijl zo'n stoeltje normaal gesproken zo'n mil joen euro kost per seizoen. Coureurs zullen dus flink wat sponsoren moe ten hebben om een dergelijk bedrag te kunnen meenemen. Aan de W-se ries is daarnaast een prijzenpot van 1,5 miljoen dollar verbonden. Instagram Stéphane Kox, die afgelopen maan den reed met een zogenaamde LMP3- auto (een Le Mans prototype met een Nissan V8 motor), is een merk. Wie haar googelt, vindt talloze pagina's waarin ze wordt gepresenteerd als 'racebabe'. Met haar lange blonde haar, gestileerde verzorgde nagels en sprekende bruine ogen die ontwape nend kunnen lachen, kan ze zo door gaan voor fotomodel. Op haar Insta- gramaccount post ze mooie foto's. Maar ze is voorzichtiger geworden. ,,In deze tijd wordt meteen ergens iets van gevonden. Onbegrijpelijk wat mensen anoniem van achter hun computer allemaal de wereld in slingeren en zeggen over een ander. Of je nu Mark Rutte bent of Patty Brard. Ik zou het graag veranderen. Ik probeer vooral uit te stralen wat ik ben." Want hoe je er ook over denkt, met tegen de 20.000 volgers op Instagram kun je jezelf wel in de kijker spelen. Stéphane wordt gesponsord door het Zwitserse horlogemerk Certina. Niet dat ze daar een jaarsalaris mee bin- nenharkt, maar enige ondersteuning krijgt ze daarmee wel. ,,Ik heb in het verleden wel gedacht dat het van mijn zichtbaarheid op social media zou afhangen of ik kan rijden. Dat denk ik nu niet meer", relativeert ze. Sponsoring is volgens haar meer een kwestie van de 'gunfactor'. Rechten De W-Series wordt niet door ieder een in de racewereld omarmd. Neem Sophia Floersch die in één klap we reldberoemd werd na haar horror- crash in Macau. ,,Dit is precies waarom vrouwen niet serieus geno men worden in de autosport", twit- terde de 18-jarige Duitse. Stéphane vindt het klinkklare onzin. ,,Je kunt niet doen alsof er geen verschil is tus sen mannen en vrouwen, dat ^s er. Ik moet vechten tegen het imago van een rijdende krultang. Met deze nieuwe series kunnen we ervoor zor gen dat talenten komen bovendrijven en zich in de kijker spelen. En als er straks ook maar een vrouw weet door te stromen, dan is dat al fantastisch." Racen is Stéphanes lust en haar le ven, toch heeft ze een 'plan B' voor als het toch tegenzit: ze studeert rechten in Maastricht. Voor de tweedejaars studente is het lastig om dat met racen te combineren, maar het lukt. Al staan de komende weken toch vooral in het teken van racen. zaterdag 12 januari 2019 VL Stéphane: vechten tegen het imago van rijdende krultang Bart-Jan van Rooij Eindhoven SDgrco Stéphane Kox: ,,Ik probeer op Instagram vooral uit te stralen wat ik ben." Linksonder Stéphane met vader Peter. foto's stéphane kox

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 145