18 NIEUWS
FORMULE 1 STÉPHANE KOX
Ze weet: deze
maand krijg ik dé
kans van mijn
racecarrière. Is de
Eindhovense
Stéphane Kox (25)
straks de 'Maxime
Verstappen' in het
eerste volledig
vrouwelijke Formule
1-kampioenschap?
eter Kox zit op de rand
k van haar bed in het zie-
Ikenhuis van het Oos
tenrijkse Graz. ,,Dit is
het. Het is klaar", dacht
hij een paar uur eerder,
terwijl de beelden van het circuit op
de schermen in de pitstraat voorbij
flitsen. De camera's tonen de totaal
vernielde Camaro waarin zijn doch
ter Stéphane zit. Een uit het niets ex
ploderende remschijf laat haar snelle
bolide tussen de vangrails aan weers
kanten van de baan stuiteren als een
balletje in een flipperkast. Eenmaal
in het ziekenhuis wordt ze door art
sen binnenstebuiten gekeerd: ze
blijkt ongedeerd, wonder boven
wonder. ,,Als je ook maar een procent
twijfel hebt, dan stoppen we. Direct",
zegt Peter tegen zijn dochter. Vier
dagen later zit ze weer in de auto.
Reuzenstap
Dat was in 2014. Stéphane Kox (25)
neemt een slokje van haar 'koffie
zwart', het chocolaatje bij de koffie
laat ze liggen. Ze traint de laatste tijd
veel. Ze doet iets wat veel vrouwen
haar niet nadoen - en mannen ook
niet, hoe groot hun mond ook is. De
dochter van de Eindhovense auto
coureur Peter Kox maakt zich op voor
iets dat een reuzenstap in haar race
carrière zou kunnen zijn. De 'For
mule-W', officieel de W-Series. Een
nieuwe raceserie, speciaal en alleen
voor vrouwen. Voor het zover is,
moet ze eerst nog geselecteerd wor
den: van de 55 dames die wereldwijd
zijn benaderd, blijven er 18 over. De
eerste selectiedag is donderdag 24 ja
nuari in Oostenrijk.
Een team van deskundigen kijkt de
komende weken naar haar conditie,
naar hoe ze met media omgaat en hoe
ze functioneert in een team. Maar
voor 70 procent gaat het om het rij
den van de perfecte rondetijden. Hoe
hard? ,,De topsnelheid op het rechte
stuk doet totaal niet ter zake. Met 'n
beetje een vlotte personenauto kun
je immers ook 240 kilometer per uur
rijden. Wat veel relevanter is: hoe
snel ga je een bocht in, wat is je ideale
rempunt, daarmee maak je het ver
schil."
Voormalige F1-coureurs David Coul-
thard en Alexander Wurz beslissen
wie er overblijven. En ja, haar achter
naam is bekend in de autowereld.
Haar vader is haar grote voorbeeld,
maar ze relativeert: ,,Wat heb ik aan
zo'n naam als ik geen deuk in een
pakje boter zou rijden?" Als voorbe
reiding is ze nu met haar vader al
even on board-video's aan het kijken
om te kijken naar racelijnen en rem-
punten.
1,5 miljoen euro
Geracet wordt in 280 pk sterke For
mule 3-auto's, net als de Fi-bolide
van Max Verstappen open auto's. De
zes races, allemaal in Europa, worden
gehouden als voorprogramma bij het
prestigieuze DTM-kampioenschap
dat onder andere Zolder en Assen
aandoet dit jaar. Naast Kox zijn er nog
drie Nederlandse coureurs gevraagd:
Beitske Visser, Milou Mets en Shirley
Je kunt niet
doen alsof er
geen verschil
is tussen
mannen en
vrouwen
van der Lof. ,,Het zal wel even slikken
worden. Ik realiseer me dat dit
dé kans is." Dat zit 'm vooral in het
geld. In deze W-series krijgt ze de
kans 'gratis' te rijden. Terwijl zo'n
stoeltje normaal gesproken zo'n mil
joen euro kost per seizoen. Coureurs
zullen dus flink wat sponsoren moe
ten hebben om een dergelijk bedrag
te kunnen meenemen. Aan de W-se
ries is daarnaast een prijzenpot van
1,5 miljoen dollar verbonden.
Instagram
Stéphane Kox, die afgelopen maan
den reed met een zogenaamde LMP3-
auto (een Le Mans prototype met een
Nissan V8 motor), is een merk. Wie
haar googelt, vindt talloze pagina's
waarin ze wordt gepresenteerd als
'racebabe'. Met haar lange blonde
haar, gestileerde verzorgde nagels en
sprekende bruine ogen die ontwape
nend kunnen lachen, kan ze zo door
gaan voor fotomodel. Op haar Insta-
gramaccount post ze mooie foto's.
Maar ze is voorzichtiger geworden.
,,In deze tijd wordt meteen ergens
iets van gevonden. Onbegrijpelijk
wat mensen anoniem van achter
hun computer allemaal de wereld in
slingeren en zeggen over een ander.
Of je nu Mark Rutte bent of Patty
Brard. Ik zou het graag veranderen.
Ik probeer vooral uit te stralen wat
ik ben."
Want hoe je er ook over denkt, met
tegen de 20.000 volgers op Instagram
kun je jezelf wel in de kijker spelen.
Stéphane wordt gesponsord door het
Zwitserse horlogemerk Certina. Niet
dat ze daar een jaarsalaris mee bin-
nenharkt, maar enige ondersteuning
krijgt ze daarmee wel. ,,Ik heb in het
verleden wel gedacht dat het van
mijn zichtbaarheid op social media
zou afhangen of ik kan rijden. Dat
denk ik nu niet meer", relativeert ze.
Sponsoring is volgens haar meer een
kwestie van de 'gunfactor'.
Rechten
De W-Series wordt niet door ieder
een in de racewereld omarmd. Neem
Sophia Floersch die in één klap we
reldberoemd werd na haar horror-
crash in Macau. ,,Dit is precies
waarom vrouwen niet serieus geno
men worden in de autosport", twit-
terde de 18-jarige Duitse. Stéphane
vindt het klinkklare onzin. ,,Je kunt
niet doen alsof er geen verschil is tus
sen mannen en vrouwen, dat ^s er. Ik
moet vechten tegen het imago van
een rijdende krultang. Met deze
nieuwe series kunnen we ervoor zor
gen dat talenten komen bovendrijven
en zich in de kijker spelen. En als er
straks ook maar een vrouw weet door
te stromen, dan is dat al fantastisch."
Racen is Stéphanes lust en haar le
ven, toch heeft ze een 'plan B' voor als
het toch tegenzit: ze studeert rechten
in Maastricht. Voor de tweedejaars
studente is het lastig om dat met
racen te combineren, maar het lukt.
Al staan de komende weken toch
vooral in het teken van racen.
zaterdag 12 januari 2019
VL
Stéphane: vechten tegen het
imago van rijdende krultang
Bart-Jan van Rooij
Eindhoven
SDgrco
Stéphane Kox: ,,Ik
probeer op Instagram
vooral uit te stralen wat
ik ben." Linksonder
Stéphane met vader
Peter. foto's stéphane kox