P 1 - I 1ÉÜW -.-fai waagt en aan het leven begint, is er ook een groep die blijft hangen. Die op de rand van volwassenheid blijft staan en toekijkt hoe anderen springen. ,,Bij hen treedt een soort bevriezing op, en dat gebeurt - al weten we niet waarom - vooral bij jongens. Dat ze die trein bij hun leeftijdsgenoten wél zien rij den, maakt nog eens extra onzeker.'' Bevriezing, dat is wat ik zie bij mijn zoon en zijn vrienden die zich op mijn balkon staan te 'oriënteren'. Dat het echte leven op hen wacht, vinden ze eerder eng dan leuk. En dat is niet zo gek, zegt Ahlers. ,,D e we reld verandert zó snel, het is heel moeilijk om een plan te maken. Alles wat we nu weten, is over twee jaar achterhaald. Deze generatie wordt op school klaargestoomd voor banen die nog niet bestaan, met tech nologie die nog niet beschikbaar is, om pro blemen op te lossen waarvan we de aard en de omvang niet kennen. We jakkeren kin deren door het onderwijs heen, dwingen ze op hun 14de een profiel te kiezen, en leve ren ze af met een hoofd vol verouderde kennis en nul levenservaring. Geen won der dat ze naar de toekomst kijken met een groot vraagteken boven hun hoofd.'' Oké, er is dus sprake van een pré-lifecri- sis. En ik begrijp ook dat die onzekerheid ontmoedigend werkt. Maar dat wil toch niet zeggen dat je dan maar thuis moet blij ven om je vuile glazen óp de vaatwasser te zetten in plaats van erin? Dat je je ouders tot wanhoop moet drijven met je korte aan dachtspanne, je gechill en je eindeloze gang naar de koelkast? Totdat zij dan in vredes naam maar weer voor jou op vacaturesites zoeken of je meeslepen naar de open dag van een school? Eigen schuld, zegt pedagoog Dijkstra. Dat onvolwassen gedrag van hun kinderen hebben ouders voor een groot deel aan zichzelf te danken. Het wordt veroorzaakt door ons 'curlingouderschap', een term van de Deense psycholoog Bent Hougaard, die verwijst naar de curlingsport. Zoals curlers de ijsbaan schoonvegen om de steen met zo min mogelijk weerstand zijn doel te laten bereiken, zo proberen curlingouders alle hobbels op het pad van hun kind weg te poetsen. Dijkstra: „Scripties schrijven, scooterboetes betalen, kamer opruimen - ouders zijn geneigd hun kinderen alles uit handen te nemen. Sommige gaan zo ver dat ze Citotoetsen kopen op Marktplaats en de antwoorden in de hoofden van hun kids stampen. Door de weg voor ze te effenen, proberen ze hen te beschermen tegen elke vorm van tegenslag. Allemaal goedbedoeld, maar met een averechts effect. Want wie i niet met teleurstellingen heeft leren om gaan, is niet toegerust voor het leven. Door alles te regelen voor je kind, maak je het af hankelijk - en daarmee bewijs je het op de lange termijn beslist geen dienst.'' De opvoeder als micromanager, noemt Ahlers het. ,,Ouders zitten erbovenop. Van huiswerkklasjes tot jeugdtherapeuten: er wordt een hele industrie ingezet om aan onze kinderen te sleutelen. Maar daarmee creëer je geen zelfstandigheid. Het enige dat je er in feite mee zegt, is: er is iets niet goed met je.'' Huiswerkklas: schuldig. Bijles: schuldig. Therapie: schuldig. Werkstuk schrijven: 18 biologisch

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 106