'Voor de wet zijn ze volwassen, maar het lukt ze niet zich ook zo te school heeft afgemaakt, dan hebben we het ergste gehad. Aan die gedachte hield ik me vast gedurende zijn turbulente puberteit. Om hem door de havo te trekken, liet ik geen middel onbenut. Niet alleen zat ik voortdurend op zijn nek, praatte ik hem door lesstof heen en schreef ik zelfs eens een werkstuk, ook financierde ik intensieve huiswerkbegeleiding, bijlessen en examen training. Het duurste havodiploma op aarde, durf ik wel te beweren. Voor dat werkstuk, Scheppingsleer versus evolutie theorie, kreeg ik overigens een mager zesje - iets waar ik thuis nog steeds om word uitgelachen. Na zijn examen viel er een last van mijn schouders. En toen hij besloot een tussen jaar te nemen, zag ik daar geen kwaad in. Een jaartje oriënteren, wat was daar mis mee? Maar één jaar werden er twee, twee werden er drie, en god weet wat het vierde jaar zal brengen. Een doel is nog altijd niet geformuleerd: mijn zoon aarzelt, twijfelt en deinst terug, en kan maar niet tot een keuze komen. Bij alles wat hem wordt aangedra gen, heeft hij een argument om het met te doen: te saai, te zwaar, te ver weg, te veel moeite, of gewoon niet cool genoeg. Maal tijdbezorger worden bij Foodora? En dan zeker met zo'n roze box op zijn rug. In ruil voor een entreeticket werken op Lowlands? En wat dan als hij dienst heeft terwijl de hoofdact net speelt? Zich inschrijven voor een muziekopleiding? Maar wat nou als hij de mensen niet leuk vindt? In zijn tegenwerpingen klinken behalve luiheid en arrogantie ook angst en onzeker heid door. Ik verdenk hem ervan het liefst niets te doen, zodat er ook niets kan mis- 16

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 104