O
O
O
lil
Sunweb
Blader terug
voor de scherpste
aanbiedingen €349
16 ECONOMIE
Uren wachten voor afhandeling van vracht
Nederlandse transportbedrijven w
metanaét en beven op de b'npxitljn het
scenario moeten onze chauffeurs een E
dduanehokje inom StempelS te haien\'
Kort
Aanbieder voetbalreizen beboet
VoetbalOnTour heeft een boete van 20.000
euro gekregen van toezichthouder ACM. De
aanbieder van voetbalreizen had een jaar
lang geen garantiemaatregelen getroffen om
reizigers te beschermen tegen een mogelijk
faillissement. VoetbalOnTour biedt voetbal
liefhebbers georganiseerde reizen met
hotelovernachtingen en tickets naar buiten
landse voetbalwedstrijden. Door het ont
breken van garantiemaatregelen plaatste
VoetbalOnTour reizigers in 'een kwetsbare
positie', aldus de ACM.
Brussel onderzoekt
belastingdeal met Nike
De Europese Commissie is een onderzoek
begonnen naar de fiscale behandeling van
het Amerikaanse sportkleding- en schoe
nenconcern Nike in Nederland. Het onder
zoek richt zich op belastingafspraken met
twee in Nederland gevestigde ondernemin
gen van de Nike-groep. Brussel wil nagaan
of de zogeheten fiscale rulings Nike een
oneerlijk voordeel hebben bezorgd. Dit is in
strijd met de Europese regels voor staats
steun, meldde EU-commissaris Vestager
(mededinging). Nike zegt aan dezelfde be
lastingregels te voldoen als andere bedrijven
in Nederland. Het bedrijf heeft sinds 1999
zijn Europese hoofdkwartier in Nederland.
Altice
Arcelor
Mittal
Europarlement zet streep
door voorstellen truckers
Het Europees Parlement schiet voorstellen
over Europese regelgeving voor vracht
wagenchauffeurs af. De voorstellen gaan
over rij- en rusttijden en ritten in EU-lan-
den door buitenlandse chauffeurs. Voor lan
gere rijtijden en opheffing van het verbod
op weekendrust in de cabine is echter geen
meerderheid. Nieuwe regels voor cabotage
(binnenlandse ritten door een buitenlands
bedrijf) kregen wel goedkeuring. SP, PvdA
en vakbonden zijn blij. ,,Dit is een overwin
ning van de bus- en vrachtwagenchauf
feurs'', reageert Agnes Jongerius (PvdA). ,,Ze
hadden langer moeten rijden met minder
rust en hadden te maken kunnen krijgen
met werkdagen van wel zestien uur.''
Bij een no-dealbrexit, als het Ver
enigd Koninkrijk zonder af
spraken de EU verlaat, zijn
transportbedrijven op 29 maart
in één klap terug in 1992: de
wereld van vóór het Verdrag
van Maastricht, een wereld met
slagbomen bij de grens, lange wachttijden en
een eindeloze papierwinkel.
The Financial Times openbaarde deze week een
overheidsrapport dat rept van wachttijden van
zes dagen als het 70 seconden kost om iedere
truck die aankomt in Dover te controleren. Er ar
riveren dagelijks tienduizend vrachtwagens in
de Engelse havenstad. Een dikke minuut con
trole per vrachtwagen leidt al tot een file van
1200 tot 2700 vrachtwagens. ,,Een file die maan
dagavond begint en zaterdagochtend eindigt'',
aldus het overheidsrapport. Als het 80 seconden
Chaos
Heebink heeft twee mensen in dienst genomen
om alles zoveel mogelijk te digitaliseren. ,,Als we
het moeten printen, en niemand weet wat de ei
sen worden, heeft iedere chauffeur een ordner
per vrachtwagen duurt, dan komt alles en ieder
een voorgoed stil te staan.
Ook Paul van Lier, financieel directeur bij
Heebink Logistic Services, heeft een nachtmer
rie. ,,Een chauffeur van ons die bij een Brits
douanehokje binnen moet om een stempel te
halen. Zoals vroeger. En dat de inhoud dan ge
controleerd wordt. Van oudere chauffeurs hoor
ik dat dat vroeger wel een volle dag kon duren.''
Het transportbedrijf uit Veenendaal rijdt lou
ter op Engeland. Van Lier: „Honderd ritten per
week. Wij doen groupagevervoer. In één trailer
kunnen goederen van wel twintig klanten zit
ten.'' Bij een harde brexit zullen al die produc
ten export- en importdocumenten moeten heb
ben, facturen, specificaties.
"Bekijk de actuele boekingsspecificaties en prijzen op Sunweb.nl
ONTBREKEN VAN GARANTIE
STAATSSTEUN
O
4,1%
vrijdag 11 januari 2019
Het vooral in
Frankrijk werk
zame kabel
bedrijf was de
grootste stijger
in de AEX.
W
Het staalconcern
was de grootste
daler in hoofd-
fondsenindex
AEX.
GO
RIJ- EN RUSTTIJDEN
E
o
c
Ton Voermans
Veenendaal