O O O lil Sunweb Blader terug voor de scherpste aanbiedingen €349 16 ECONOMIE Uren wachten voor afhandeling van vracht Nederlandse transportbedrijven w metanaét en beven op de b'npxitljn het scenario moeten onze chauffeurs een E dduanehokje inom StempelS te haien\' Kort Aanbieder voetbalreizen beboet VoetbalOnTour heeft een boete van 20.000 euro gekregen van toezichthouder ACM. De aanbieder van voetbalreizen had een jaar lang geen garantiemaatregelen getroffen om reizigers te beschermen tegen een mogelijk faillissement. VoetbalOnTour biedt voetbal liefhebbers georganiseerde reizen met hotelovernachtingen en tickets naar buiten landse voetbalwedstrijden. Door het ont breken van garantiemaatregelen plaatste VoetbalOnTour reizigers in 'een kwetsbare positie', aldus de ACM. Brussel onderzoekt belastingdeal met Nike De Europese Commissie is een onderzoek begonnen naar de fiscale behandeling van het Amerikaanse sportkleding- en schoe nenconcern Nike in Nederland. Het onder zoek richt zich op belastingafspraken met twee in Nederland gevestigde ondernemin gen van de Nike-groep. Brussel wil nagaan of de zogeheten fiscale rulings Nike een oneerlijk voordeel hebben bezorgd. Dit is in strijd met de Europese regels voor staats steun, meldde EU-commissaris Vestager (mededinging). Nike zegt aan dezelfde be lastingregels te voldoen als andere bedrijven in Nederland. Het bedrijf heeft sinds 1999 zijn Europese hoofdkwartier in Nederland. Altice Arcelor Mittal Europarlement zet streep door voorstellen truckers Het Europees Parlement schiet voorstellen over Europese regelgeving voor vracht wagenchauffeurs af. De voorstellen gaan over rij- en rusttijden en ritten in EU-lan- den door buitenlandse chauffeurs. Voor lan gere rijtijden en opheffing van het verbod op weekendrust in de cabine is echter geen meerderheid. Nieuwe regels voor cabotage (binnenlandse ritten door een buitenlands bedrijf) kregen wel goedkeuring. SP, PvdA en vakbonden zijn blij. ,,Dit is een overwin ning van de bus- en vrachtwagenchauf feurs'', reageert Agnes Jongerius (PvdA). ,,Ze hadden langer moeten rijden met minder rust en hadden te maken kunnen krijgen met werkdagen van wel zestien uur.'' Bij een no-dealbrexit, als het Ver enigd Koninkrijk zonder af spraken de EU verlaat, zijn transportbedrijven op 29 maart in één klap terug in 1992: de wereld van vóór het Verdrag van Maastricht, een wereld met slagbomen bij de grens, lange wachttijden en een eindeloze papierwinkel. The Financial Times openbaarde deze week een overheidsrapport dat rept van wachttijden van zes dagen als het 70 seconden kost om iedere truck die aankomt in Dover te controleren. Er ar riveren dagelijks tienduizend vrachtwagens in de Engelse havenstad. Een dikke minuut con trole per vrachtwagen leidt al tot een file van 1200 tot 2700 vrachtwagens. ,,Een file die maan dagavond begint en zaterdagochtend eindigt'', aldus het overheidsrapport. Als het 80 seconden Chaos Heebink heeft twee mensen in dienst genomen om alles zoveel mogelijk te digitaliseren. ,,Als we het moeten printen, en niemand weet wat de ei sen worden, heeft iedere chauffeur een ordner per vrachtwagen duurt, dan komt alles en ieder een voorgoed stil te staan. Ook Paul van Lier, financieel directeur bij Heebink Logistic Services, heeft een nachtmer rie. ,,Een chauffeur van ons die bij een Brits douanehokje binnen moet om een stempel te halen. Zoals vroeger. En dat de inhoud dan ge controleerd wordt. Van oudere chauffeurs hoor ik dat dat vroeger wel een volle dag kon duren.'' Het transportbedrijf uit Veenendaal rijdt lou ter op Engeland. Van Lier: „Honderd ritten per week. Wij doen groupagevervoer. In één trailer kunnen goederen van wel twintig klanten zit ten.'' Bij een harde brexit zullen al die produc ten export- en importdocumenten moeten heb ben, facturen, specificaties. "Bekijk de actuele boekingsspecificaties en prijzen op Sunweb.nl ONTBREKEN VAN GARANTIE STAATSSTEUN O 4,1% vrijdag 11 januari 2019 Het vooral in Frankrijk werk zame kabel bedrijf was de grootste stijger in de AEX. W Het staalconcern was de grootste daler in hoofd- fondsenindex AEX. GO RIJ- EN RUSTTIJDEN E o c Ton Voermans Veenendaal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16