Preppers,
disco en
kleinkunst
4
Op alles voorbereid, behalve je familie
Voeten van de vloer
met Van Kooten
Muziektheater In het Filmtheater in Zierikzee is vanavond de muzikale
theatervoorstelling DeManvanMariate zien. Paul van Soest biedt een
nieuwe kijk op het leven van Jezus, door de ogen van Jozef, Maria en God.
en oud en
bekend ver
haal over een
gewone man
(Jozef) en
I een gewone
I vrouw (Ma
ria) die gewoon samen
huisje, boompje, beestje en
kinderen willen. Tot het
moment dat God om de
hoek komt kijken. En de rest
is geschiedenis. ,,De voor
stelling is geschikt voor
atheïsten en gelovigen", ver
telt Paul van Soest, die alle
rollen (zowel van Jozef, Ma
ria als God) voor zijn reke
ning neemt. ,,Er zit geen en
kele veroordeling of enige
vorm van godslastering in.
Ik ben gelovig opgevoed,
ging naar een christelijke
school en zat op de zondags
school. Met tranen in mijn
ogen heb ik als kind in de
kerk gezeten, ontroerd door
het kerstverhaal. Ik denk ze
ker dat er iemand zoals Je
zus heeft rondgelopen op
aarde, maar geloof niet dat
hij nu vanuit de hemel op
ons neerkijkt."
In de voorstelling DeMan-
vanMaria zitten humor,
luchtigheid en emotionele
momenten. Van Soest:
„Wanneer ik een theater be
zoek, wil ik geraakt worden.
Dat kan zijn door een traan
of door een lach. Met name
de slotmonoloog van God is
vrij komisch, maar de scène
waarin Maria zegt hoe
zwaar het is een kind te ver
liezen, raakt mensen in het
hart."
Pijn is dan ook een terug
kerend thema in DeManvan-
Maria. Niet alleen Maria
zelf, die treurt omdat Jezus
uiteindelijk sterft aan een
Flamenco is
de muziek van
de darmen
en de darmen
zijn de hersenen
van je gevoel
kruis, ook de andere karak
ters worden geconfronteerd
met lijden. ,,De pijn van Jo
zef, omdat hij er niet in
slaagt een vaderfiguur voor
Jezus te zijn en de pijn van
God, die laat weten dat Jezus
niet bepaald de zoon was
die hij voor ogen had."
Paul van Soest (69) is bij
het grote publiek onder
meer bekend als de acteur
van Henk van de Berg in
Toen Was Geluk Heel Gewoon
en als Handige Harry uit de
kinderseries van Bassie en
Adriaan. Ook is hij een erva
ren theaterspeler. In DeMan-
vanMaria krijgt Van Soest
hulp van flamencogita
rist Alessio Rooders.
De muziek heeft een
ondersteunende,
maar niet onbelang
rijke rol in het ge
heel. „Flamenco is
de muziek van de I
darmen en de dar- l
men zijn de herse- j
nen van je gevoel", 1
vertelt Van Soest
bijna filosofisch.
„In de scène dat
Maria merkt dat God
in één seconde zowel
schept als vernietigt,
speelt Alessio vurige en in
dringende muziek. Op die
manier wordt het verhaal
geïllustreerd door de klan
ken van de gitaar."
Al sinds 1997 staat Van
Soest met het Bijbelse ver
haal op de planken. De eer
ste jaren samen met Daphne
de Bruin (die de rol van Ma-
r -■> v*
S
ria speelde) en John Buijs-
man (Jozef). ,,De voorstel
ling heette oorspronkelijk
Madonna's man en ik
speelde God. In 2012 heb ik
het stuk bewerkt tot een so
lovoorstelling, omdat ik de
tekst zo mooi en zuiver vind
en dit tijdloze verhaal wilde
blijven spelen."
Hoedje
Tijdens de voorstelling
neemt Van Soest het pu
bliek mee aan de hand van
een vertelling en ondergaat
hij veelal subtiele transfor
maties. Ook is er één duide
lijk zichtbare overgang van
karakter. „God heeft een
hoed op en Jozef niet. Be
zoekers vinden de schake
lingen tussen de karakters
mooi om te zien. Tijdens
een dialoog tussen God en
Jozef is het letterlijk
'hoedje op, hoedje
5 REDENEN OM UIT TE GAAN
Toneel
*-* i
Pop
donderdag 10 januari 2019
Een andere
Hans Puik
Paul van Soest
Zijn preppers wel zo paranoïde of
zouden ze een punt hebben?
Daarover laat Apocalypse How je
nadenken. Kasper van Kooten
neemt je mee terug in de tijd en de
dansvloer op met zijn Danspaleis.
Middelburgs finest zoekt elkaar
weer op voor een nieuwjaarscon
cert van Herbergen. Verder klein
kunst van Onno Innemee en Lili-
ane de Graaf en blues van Grant
Peeples.
Preppers zijn prepared. Voorbe
reid op de ultieme crisis, van
tsunami tot atoomramp. Ze be
staan (met meer dan je denkt),
halen hun info op tientallen ge
specialiseerde websites en bou
wen hun eigen netwerken en fo
rums. Hun eigen schuilkelders
en proviandkasten ook, trou
wens.
Nel, is zo'n prepper. Ze bereidt
zich al jaren voor op een apoca
lyptische ramp. In haar kelder
heeft ze etenswaren en survival-
kits voor drie mensen. Als haar
dochter en haar man Nel naar
een verzorgingstehuis willen
sturen, gooit ze de deur op slot
en slikt de sleutel in. Onder de
grond gevangen, zonder dag of
nacht, proberen de drie elkaar
te begrijpen in Apocalypse How.
Preppers zelf zullen ontkennen
dat er sprake is van angst, para
noia en overlevingsdrang in het
extreme. Dat wij dat denken,
zegt misschien meer over ons
dan over hen. Dit absurdistisch-
komische toneelstuk zal ons
een spiegel voorhouden. Hoe
kijkt u aan tegen de zin en het
einde van het menselijk leven?
Woensdag 16 jan, Ledelthea-
ter Oostburg, 20.15 uur; woens
dag 30 jan, De Mythe Goes,
20.00 uur
Danspaleis van Kooten neemt haar
bezoekers mee op een reis langs
danceclassics uit de jaren 70, 80 en
90. Frontman Kasper van Kooten is
bij het grote publiek aardig bekend,
maar ook zijn vier kompanen heb
ben hun sporen in de muziek ruim
schoots verdiend. Van Michael Jack
son tot Madness en van Bobby
Brown tot Pat Be-
natar, ze komen
voorbij in deze
disco-show.
Zaterdag 12 jan,
De Spot Middel
burg, 20.30 uur