Preppers, disco en kleinkunst 4 Op alles voorbereid, behalve je familie Voeten van de vloer met Van Kooten Muziektheater In het Filmtheater in Zierikzee is vanavond de muzikale theatervoorstelling DeManvanMariate zien. Paul van Soest biedt een nieuwe kijk op het leven van Jezus, door de ogen van Jozef, Maria en God. en oud en bekend ver haal over een gewone man (Jozef) en I een gewone I vrouw (Ma ria) die gewoon samen huisje, boompje, beestje en kinderen willen. Tot het moment dat God om de hoek komt kijken. En de rest is geschiedenis. ,,De voor stelling is geschikt voor atheïsten en gelovigen", ver telt Paul van Soest, die alle rollen (zowel van Jozef, Ma ria als God) voor zijn reke ning neemt. ,,Er zit geen en kele veroordeling of enige vorm van godslastering in. Ik ben gelovig opgevoed, ging naar een christelijke school en zat op de zondags school. Met tranen in mijn ogen heb ik als kind in de kerk gezeten, ontroerd door het kerstverhaal. Ik denk ze ker dat er iemand zoals Je zus heeft rondgelopen op aarde, maar geloof niet dat hij nu vanuit de hemel op ons neerkijkt." In de voorstelling DeMan- vanMaria zitten humor, luchtigheid en emotionele momenten. Van Soest: „Wanneer ik een theater be zoek, wil ik geraakt worden. Dat kan zijn door een traan of door een lach. Met name de slotmonoloog van God is vrij komisch, maar de scène waarin Maria zegt hoe zwaar het is een kind te ver liezen, raakt mensen in het hart." Pijn is dan ook een terug kerend thema in DeManvan- Maria. Niet alleen Maria zelf, die treurt omdat Jezus uiteindelijk sterft aan een Flamenco is de muziek van de darmen en de darmen zijn de hersenen van je gevoel kruis, ook de andere karak ters worden geconfronteerd met lijden. ,,De pijn van Jo zef, omdat hij er niet in slaagt een vaderfiguur voor Jezus te zijn en de pijn van God, die laat weten dat Jezus niet bepaald de zoon was die hij voor ogen had." Paul van Soest (69) is bij het grote publiek onder meer bekend als de acteur van Henk van de Berg in Toen Was Geluk Heel Gewoon en als Handige Harry uit de kinderseries van Bassie en Adriaan. Ook is hij een erva ren theaterspeler. In DeMan- vanMaria krijgt Van Soest hulp van flamencogita rist Alessio Rooders. De muziek heeft een ondersteunende, maar niet onbelang rijke rol in het ge heel. „Flamenco is de muziek van de I darmen en de dar- l men zijn de herse- j nen van je gevoel", 1 vertelt Van Soest bijna filosofisch. „In de scène dat Maria merkt dat God in één seconde zowel schept als vernietigt, speelt Alessio vurige en in dringende muziek. Op die manier wordt het verhaal geïllustreerd door de klan ken van de gitaar." Al sinds 1997 staat Van Soest met het Bijbelse ver haal op de planken. De eer ste jaren samen met Daphne de Bruin (die de rol van Ma- r -■> v* S ria speelde) en John Buijs- man (Jozef). ,,De voorstel ling heette oorspronkelijk Madonna's man en ik speelde God. In 2012 heb ik het stuk bewerkt tot een so lovoorstelling, omdat ik de tekst zo mooi en zuiver vind en dit tijdloze verhaal wilde blijven spelen." Hoedje Tijdens de voorstelling neemt Van Soest het pu bliek mee aan de hand van een vertelling en ondergaat hij veelal subtiele transfor maties. Ook is er één duide lijk zichtbare overgang van karakter. „God heeft een hoed op en Jozef niet. Be zoekers vinden de schake lingen tussen de karakters mooi om te zien. Tijdens een dialoog tussen God en Jozef is het letterlijk 'hoedje op, hoedje 5 REDENEN OM UIT TE GAAN Toneel *-* i Pop donderdag 10 januari 2019 Een andere Hans Puik Paul van Soest Zijn preppers wel zo paranoïde of zouden ze een punt hebben? Daarover laat Apocalypse How je nadenken. Kasper van Kooten neemt je mee terug in de tijd en de dansvloer op met zijn Danspaleis. Middelburgs finest zoekt elkaar weer op voor een nieuwjaarscon cert van Herbergen. Verder klein kunst van Onno Innemee en Lili- ane de Graaf en blues van Grant Peeples. Preppers zijn prepared. Voorbe reid op de ultieme crisis, van tsunami tot atoomramp. Ze be staan (met meer dan je denkt), halen hun info op tientallen ge specialiseerde websites en bou wen hun eigen netwerken en fo rums. Hun eigen schuilkelders en proviandkasten ook, trou wens. Nel, is zo'n prepper. Ze bereidt zich al jaren voor op een apoca lyptische ramp. In haar kelder heeft ze etenswaren en survival- kits voor drie mensen. Als haar dochter en haar man Nel naar een verzorgingstehuis willen sturen, gooit ze de deur op slot en slikt de sleutel in. Onder de grond gevangen, zonder dag of nacht, proberen de drie elkaar te begrijpen in Apocalypse How. Preppers zelf zullen ontkennen dat er sprake is van angst, para noia en overlevingsdrang in het extreme. Dat wij dat denken, zegt misschien meer over ons dan over hen. Dit absurdistisch- komische toneelstuk zal ons een spiegel voorhouden. Hoe kijkt u aan tegen de zin en het einde van het menselijk leven? Woensdag 16 jan, Ledelthea- ter Oostburg, 20.15 uur; woens dag 30 jan, De Mythe Goes, 20.00 uur Danspaleis van Kooten neemt haar bezoekers mee op een reis langs danceclassics uit de jaren 70, 80 en 90. Frontman Kasper van Kooten is bij het grote publiek aardig bekend, maar ook zijn vier kompanen heb ben hun sporen in de muziek ruim schoots verdiend. Van Michael Jack son tot Madness en van Bobby Brown tot Pat Be- natar, ze komen voorbij in deze disco-show. Zaterdag 12 jan, De Spot Middel burg, 20.30 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 48