Pieter
Toch
nog aan
de dis
Gérard
de Nooijer
strijkt neer in China
Vooral exporterende bedrijven zorgen voor groei
donderdag 10 januari 2019
pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
keert terug
naar Zeeland
ZEELAND8
w ZEELAND 12
Precies op de dag dat de
vrijwilligers van Resto
VanHarte in Krabbendijke
eens flink wilden uitpakken
met een kerstdiner, werd
onder het podium van
dorpshuis De Meiboom een
hennepplantage gevonden.
Het diner van 12 december
viel in het water. Gisteravond
gingen zo'n zestig
deelnemers in de herkansing
met een nieuwjaarsdiner in
het restaurant van zorg
centrum Ter Weel. Bubbels
als welkomstdrankje konden
uiteraard niet ontbreken,
verder stonden
pompoensoep, een
varkenshaasje en een
sinaasappel-yoghurt-
bavarois op het menu.
De zeeoverslag in de havens van
North Sea Port is het afgelopen
jaar gestegen naar een record
van 70,3 miljoen ton. De totale
overslag nam toe tot 128,3 mil
joen ton. Dat maakten de alge
meen directeuren Jan Lagasse
en Daan Schalck van het haven
bedrijf gisteren bekend.
Frank Balkenende
Sas van Gent
North Sea Port is sinds i januari 2018
een fusiehaven, waarin Zeeland Sea
ports en het Havenbedrijf Gent zijn
opgegaan. In 2017 sloegen beide ha
vens gezamenlijk nog 66,6 miljoen
ton via zeeschepen aan- en afge
voerde goederen over. Een jaar later
is sprake van een groei van 5,5 pro-
cent, waardoor de kaap van 70 mil
joen ton is genomen.
Het zijn vooral de (exporterende)
bedrijven die de groei opstuwen. De
progressie doet zich in alle segmen
ten voor. North Sea Port is vooral
sterk in droge en natte bulk en stuk
goed. Droge bulkgoederen zijn goed
voor de helft van de zeeoverslag, die
met 4,6 procent klom naar 32,8 mil
joen ton. De overslag van natte bulk
steeg naar 20,5 miljoen ton (plus 6,3
procent), wat vooral te danken is aan
een sterke groei van de (petro)che-
mische sector en biodiesel. De over
slag van conventioneel stukgoed
komt uit op 11,8 milj oen ton (plus 4,5
procent).
Hoewel North Sea Port nog geen
echte containerterminal bezit,
neemt het aantal containerafhande-
lingen fors toe. De zeeoverslag van
containers groeide zelfs met 61 pro
cent tot 1,7 miljoen ton. Dat is het ge
volg van het aantrekken van nieuwe
De zeeoverslag van
containers groeide
zelfs met 61 procent
tot 1,7 miljoen ton
diensten en een toename van koel
containers die voor voedingspro
ducten zoals fruit, groente, aardap
pelen en vis worden gebruikt.
Een sterke bouwmarkt zorgde
ook voor meer overslag van zand,
grint en bouwmaterialen. De kolen-
overslag - vooral voor de procesin
dustrie - nam licht toe. Verder steeg
de overslag van landbouwproduc
ten zoals aardappelen, uien en fruit.
Alleen roll-on-roll-off diensten, zo
als het verschepen van auto's,
daalde met 3,4 procent naar 3,5 mil
joen ton.
Binnenvaart
Naast de zeeoverslag boekte ook de
binnenvaart een record. De afhan
deling van goederen via binnen
vaartschepen nam met 2,5 procent
toe tot 58 miljoen ton. De totale
overslag groeide daardoor naar 128,3
miljoen ton. Transport van stoffen
via pijpleidingen is daarnaast nog
eens goed voor 10 tot 12 milj oen ton.
North Sea Port richt zich zowel op
Europese kustvaart als op trans-At-
lantisch goederenverkeer. Europa is
goed voor 61 procent van de mari
tieme overslag. De vaargebieden
Zuid- en Noord-Amerika scoren
respectievelijk 16 en 14 procent.
Afrika, waar onder meer uien heen
gaan, beslaat 4 procent van de han
del, Azië 3 procent en Oceanië 2 pro
cent. Die verhoudingen zijn onge
veer hetzelfde als in 2017.
Lagasse en Schalck zijn licht opti
mistisch over 2019. De vraag naar
vestigingsmogelijkheden blijft
groeien (North Sea Port gaf in 2018
88 hectare grond uit), maar tegelij
kertijd kijkt het havenbedrijf be
zorgd naar de Brexit en de afkal
vende economische groei. Dat is ook
in de cijfers te zien. Sinds medio vo
rig jaar daalt de goederenoverslag
licht. ZEELAND 4
It
Recordoverslag North Sea Port