Pieter Toch nog aan de dis Gérard de Nooijer strijkt neer in China Vooral exporterende bedrijven zorgen voor groei donderdag 10 januari 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl keert terug naar Zeeland ZEELAND8 w ZEELAND 12 Precies op de dag dat de vrijwilligers van Resto VanHarte in Krabbendijke eens flink wilden uitpakken met een kerstdiner, werd onder het podium van dorpshuis De Meiboom een hennepplantage gevonden. Het diner van 12 december viel in het water. Gisteravond gingen zo'n zestig deelnemers in de herkansing met een nieuwjaarsdiner in het restaurant van zorg centrum Ter Weel. Bubbels als welkomstdrankje konden uiteraard niet ontbreken, verder stonden pompoensoep, een varkenshaasje en een sinaasappel-yoghurt- bavarois op het menu. De zeeoverslag in de havens van North Sea Port is het afgelopen jaar gestegen naar een record van 70,3 miljoen ton. De totale overslag nam toe tot 128,3 mil joen ton. Dat maakten de alge meen directeuren Jan Lagasse en Daan Schalck van het haven bedrijf gisteren bekend. Frank Balkenende Sas van Gent North Sea Port is sinds i januari 2018 een fusiehaven, waarin Zeeland Sea ports en het Havenbedrijf Gent zijn opgegaan. In 2017 sloegen beide ha vens gezamenlijk nog 66,6 miljoen ton via zeeschepen aan- en afge voerde goederen over. Een jaar later is sprake van een groei van 5,5 pro- cent, waardoor de kaap van 70 mil joen ton is genomen. Het zijn vooral de (exporterende) bedrijven die de groei opstuwen. De progressie doet zich in alle segmen ten voor. North Sea Port is vooral sterk in droge en natte bulk en stuk goed. Droge bulkgoederen zijn goed voor de helft van de zeeoverslag, die met 4,6 procent klom naar 32,8 mil joen ton. De overslag van natte bulk steeg naar 20,5 miljoen ton (plus 6,3 procent), wat vooral te danken is aan een sterke groei van de (petro)che- mische sector en biodiesel. De over slag van conventioneel stukgoed komt uit op 11,8 milj oen ton (plus 4,5 procent). Hoewel North Sea Port nog geen echte containerterminal bezit, neemt het aantal containerafhande- lingen fors toe. De zeeoverslag van containers groeide zelfs met 61 pro cent tot 1,7 miljoen ton. Dat is het ge volg van het aantrekken van nieuwe De zeeoverslag van containers groeide zelfs met 61 procent tot 1,7 miljoen ton diensten en een toename van koel containers die voor voedingspro ducten zoals fruit, groente, aardap pelen en vis worden gebruikt. Een sterke bouwmarkt zorgde ook voor meer overslag van zand, grint en bouwmaterialen. De kolen- overslag - vooral voor de procesin dustrie - nam licht toe. Verder steeg de overslag van landbouwproduc ten zoals aardappelen, uien en fruit. Alleen roll-on-roll-off diensten, zo als het verschepen van auto's, daalde met 3,4 procent naar 3,5 mil joen ton. Binnenvaart Naast de zeeoverslag boekte ook de binnenvaart een record. De afhan deling van goederen via binnen vaartschepen nam met 2,5 procent toe tot 58 miljoen ton. De totale overslag groeide daardoor naar 128,3 miljoen ton. Transport van stoffen via pijpleidingen is daarnaast nog eens goed voor 10 tot 12 milj oen ton. North Sea Port richt zich zowel op Europese kustvaart als op trans-At- lantisch goederenverkeer. Europa is goed voor 61 procent van de mari tieme overslag. De vaargebieden Zuid- en Noord-Amerika scoren respectievelijk 16 en 14 procent. Afrika, waar onder meer uien heen gaan, beslaat 4 procent van de han del, Azië 3 procent en Oceanië 2 pro cent. Die verhoudingen zijn onge veer hetzelfde als in 2017. Lagasse en Schalck zijn licht opti mistisch over 2019. De vraag naar vestigingsmogelijkheden blijft groeien (North Sea Port gaf in 2018 88 hectare grond uit), maar tegelij kertijd kijkt het havenbedrijf be zorgd naar de Brexit en de afkal vende economische groei. Dat is ook in de cijfers te zien. Sinds medio vo rig jaar daalt de goederenoverslag licht. ZEELAND 4 It Recordoverslag North Sea Port

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 29