©NDERNEMER 19e-eeuwse ideeën 'Heb je een onbewuste voorkeur voor een geslacht?' CHATBOTS VOOR HOGERE KLANTTEVREDENHEID Diversiteit doet bedrijven groeien. ,,Toch hebben veel bedrijven moeite met diversiteit, discrimineren zelfs nog voortdurend", stelt Pieter Jongstra, waarnemend voorzitter raad van commissarissen bij APG, voorheen EY. Hoe komt dat en wat levert diversiteit op? Heel veel bedrijven zijn ervan overtuigd dat zij niet discri mineren. Maar volgens Pieter Jongstra 'doen ze dat voort durend'. „Mannen willen, zeker in ver gaderingen, laten zien wie de beste is. Dat zorgt niet voor gelijkwaardigheid, terwijl dat wel heel belangrijk is als je als bedrijf wilt groeien. Het gaat er niet om wie de beste is, het gaat om het verbeteren en laten groeien van het bedrijf. Dat begint met het bewust worden van het eigen gedrag. Waar let je op als je mensen aanneemt of promotie geeft? Heb je een onbewuste voorkeur voor een geslacht? Dat kun je bijvoorbeeld zien in de hoeveelheid mannen en vrouwen die zijn gepromo veerd in jouw bedrijf. Gaat dat gelijk op? Zo niet, waarom niet? Het begint al lemaal met het kritisch kijken naar je zelf." Diversiteit vergt een cultuurom slag. Jongstra: ,,We zitten nog te vast in oude patronen. Dat zie je als je naar an- dere landen in West-Europa kijkt, waar het al veel gewoner is dat vrouwen evenveel of meer werken en ook even veel verdienen. In bijna alle relaties is er een rolverdeling. Het kost tijd en door zettingsvermogen dat te doorbreken. Gelukkig zat ik bij EY in een positie dat ik daar iets aan kon doen. Het bestuur bestond alleen maar uit mannen. Geen goede afspiegeling van de maatschappij. Nu telt het bestuur vijf mensen, waar van twee vrouwen." Mensen hebben sterk de neiging het eenvoudig te hou den. ,,Daarom gedragen vooral mannen zich graag als haantjes tijdens vergade ringen en daarom krijgen bedrijven het liefst bevestiging van de eigen ideeën. deondernemer.nl Kort geleden ontving mijn bedrijf de tweede brief van de Britse belastingdienst (HMRC) over de voorberei dingen op Brexit. Ze weten dat mijn bedrijf internatio naal zaken doet. Wat opvalt: ze gaan er automatisch van uit dat ik goederen importeer of exporteer. Alsof diensten niet bestaan. Terwijl mijn bedrijf er als dienstverlener staat ingeschreven. De opmerkelijke brief legt een probleem bloot: het idee dat handel alleen bestaat uit goederen die gekocht en verkocht worden, is al lang achterhaald. Een groot deel van het economisch verkeer bestaat tegenwoordig uit diensten (van accountancy en reclame bureaus tot social media en mobiele telefonie) of uit goederen met een dienst eraan vastgeplakt in de vorm van financiering of een onderhoudscontract. Dat bijna 19e-eeuwse beeld van handel (ook bij Donald Trump te zien) is deels de oorzaak van de gebrekkige Brexit-planning. Want vooraanstaande Brexiters denken daardoor te simpel over het ont vlechten van de Europese econo mie. Hetzelfde simplisme zie je bij types die de devaluatie van de Britse pond als een economische groeikans zien. Je kunt wel 'Engelse' jam exporteren, als de vruchten uit Spanje komen, de glazen potjes uit Frankrijk en de deksels uit Duitsland, dan heb je weinig aan een ingestorte Pound Sterling. Al vrij snel tijdens de uittredingsonderhandelingen werd duidelijk dat de werkelijk heid veel complexer is dan door Brexiters aan de bevolking was voorgesteld. Van medicijngoed keuring en voedselveiligheid tot pilotenlicenties en grensover schrijdende dienstverlening: veel zaken waar we tegenwoordig op rekenen zijn afhankelijk van grensoverschrijdende afspraken, regels en diensten. De door som mige extreme Brexiters voorge stelde 'WTO deal' als alternatief voor een uittredingsverdrag is eigenlijk helemaal geen 'deal'. Het zou betekenen terugvallen op de basis handelsregels van de World Trade Organisation. Die regels zijn niet alleen basaal - niet voor niets heeft ieder land ter wereld aanvullende handelsovereenkom- sten - ze regelen ook helemaal niets voor diensten. Noodklok De partijen die wél ervaring hebben met moderne handel luiden de noodklok: de auto fabrikanten met hun onderdelen- certificering en typegoedkeuring, de financiële sector met hun EU-wijde dienstverlening en regelgeving en de internet bedrijven met hun internationale datastromen en privacywet geving. En de beroepspolitici onder de Brexiters maar blijven geloven in hun 19e eeuwse ideeën en fantasieën over handel. Pieter Jongstra: 'Heel veel bedrijven discrimeren voortdurend Een vrouw of iemand uit een andere cultuur ertussen zetten voor de vorm, helpt niet. Je moet wel luisteren naar die mensen. Het maakt je bedrijf beter, doet het groeien. Politieke correctheid is er al genoeg." Echte verandering kost tijd en moeite. Frustrerend, vindt Jong stra: ,,Het is frustrerend te zien hoe langzaam het gaat. De angst voor verande ring is groot. Terwijl iedereen gelijkwaardig heid wil voor alle mensen, is de weg daar naartoe niet gemakkelijk. Er is nog een hoop te doen." Diversiteit in teams doet bedrijven groeien Lees het hele artikel over diversiteit op deondernemer.nl/diversiteit volg ons op nffloa Chatbots handelen vragen en klachten steeds efficiënter af. Dit levert tevre den klanten op én je bespaart er geld mee. Ook als MKB'er kun je je voor deel doen met deze handige virtuele assistenten. Nog niet zo heel lang geleden waren chatbots pure sciencefiction. Robots die naar je luisteren, je begrijpen en vervolgens je vragen beantwoor den... dat gebeurde alleen in films als 2001: A Space Odyssey. Sinds enkele jaren kijken we er niet meer van op wanneer we een organisatie bellen en een geautomatiseerde stem ons gerichte vragen stelt. Vooral webwinkels en grote dienstverleners met veel klanten, zoals banken en verzekeraars, werken met deze technologie. En dankzij Amazons Alexa en Apple's Siri doen consumenten ook thuis ervaring op met robotgesprekken. SPRAAKVERWARRING De eerste chatbots zorgden nog voor frustrerende spraakverwarring en eindeloze dwaaltochten door keuzemenu's. Mede door de sterk verbeterde software en de opkomst van machine learning (zelflerend vermogen) en AI (kunstmatige intelligente) begrijpen ze onze wensen en vragen nu beter dan ooit. Oftewel: chatbots worden steeds menselijker. Al hebben ze voorlopig nog wel een beetje hulp nodig. WAT KUNNEN CHATBOTS? Op dit moment hebben chatbots vooral nog een gidsende functie. Enkele voorbeelden van de taken die ze in de praktijk perfect uitvoeren: - Eenvoudige (eerstelijns-)vragen beantwoorden, bijvoorbeeld over openingstijden, verzend kosten of productinformatie. - Informatie opvragen bij een klant; denk aan een e-mailadres, een klantnummer of een terugbel- nummer. - Servicevragen van klanten afhandelen (iets geavanceerder, maar wel beperkt mogelijk). Alles wat je wilt weten over chatbots op deondernemer.nl/chatbots Lennard van Otterloo schrijft vanuit Londen wekelijks een column voor deondernemer.nl Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19