ALLES
HALVE
PRIJS
Terneuzen wil het aantal laadpalen uitbreiden
7
Analyse
A
Een buschauffeur van Con
nexxion heeft het ook gele
zen, over een personentrein
tussen Terneuzen en Gent. ,,Leuk,
nu rijden we met lege bussen
naar Zelzate, en dan kunnen ze
straks met lege treinen heen en
weer rijden." Zijn reactie komt
wat cynisch over, maar hij is wel
dé man met ervaring. ,,Weet je",
zegt hij. ,,Als ik met lijn 6 van Zel-
zate naar Terneuzen rij en reizi
gers willen in Zelzate betalen,
dan kan dat niet eens. Er is geen
satellietverbinding. Pas bij Sluis
kil schakelt die vaak weer in. Zo is
het nu geregeld." Dat er ooit een
personentrein soepeltjes tussen
Terneuzen en Gent zal rijden, kan
hij zich dan ook amper voorstel
len. Een busreizigster uit Terneu-
zen, die bij de halte Klein Rus
land in Zelzate uitstapt, kan zich
er evenmin een voorstelling bij
maken. Zij studeert in Gent en
maakt geregeld de reis Gent-Ter-
neuzen vice versa.
,,Gelukkig is het kerstvakantie",
zegt de Terneuzense, ,,en kan ik
hier in Klein Rusland direct op
bus 55 van De Lijn overstappen.
Anders moet ik zeker twintig mi
nuten wachten. Lijn 6 uit Terneu-
zen en bus 55 sluiten doorde
weeks, buiten de vakanties, niet
eens op elkaar aan."
Donker
De Connexxion-buschauffeur
herkent dat. ,,Op de bus wachten
in Klein Rusland doe je ook niet
voor je plezier. Het is er verlaten
en 's avonds behoorlijk donker. Ik
neem mensen daarom altijd mee
naar een halte iets verderop, aan
de Debbautshoek, waar ook een
pompstation is."
In de weekenden is er al wel
een directe verbinding tussen
Middelburg, Terneuzen en Gent,
lijn 50. Het lijkt ideaal, maar
waarom die rechtstreekse bus
heel Terneuzen door moet, langs
een stuk of tien haltes, blijft een
raadsel. Waarom rijdt die bus niet
gewoon vanaf het busstation bij
het Terneuzense sluizencomplex
Op de bus wachten in
Klein Rusland doe je
ook niet voor je
plezier
via één van de hoofdwegen naar
Gent en terug? Dat scheelt al snel
tien minuten.
Horizon
Het is politieke bestuurders gege
ven groot te denken. Ze moeten
een stip aan de horizon hebben.
Een personentrein in de Kanaal
zone tussen Terneuzen en Gent is
zo'n stip aan de horizon. Vlaams
minister Joke Schauvliege stelde
onlangs drie ton beschikbaar voor
een onderzoek. Terneuzens bur
gemeester Jan Lonink reageerde
direct juichend.
Maar hoe vaak zouden Schau-
vliege en Lonink gebruik maken
van de huidige grensoverschrij
dende busverbindingen in de Ka
naalzone? Hoe vaak zouden zij op
één van de onaantrekkelijkste
busstations van Nederland heb
ben gewacht, het busstation bij
de Terneuzense sluizen? Ruim
een jaar geleden raakten enkele
reizigers daar ingesneeuwd. Een
welwillende automobilist bracht
hen thuis. Wat is er sindsdien ge
daan om het busstation comforta
beler te maken? Niets.
Groot denken is prima, het kan
op de langere termijn ook wat op
leveren, maar begin eerst eens
klein, door te verbeteren wat er is.
De Moor en Van Ginneken signa
leerden eerder in schriftelijke
vragen dat Terneuzen 'een gigan
tische achterstand' heeft wat be
treft het aantal laadpalen voor
elektrisch rijden.
Eind vorig jaar telden zij er 27
in de hele gemeente, terwijl de
'kleinere' gemeenten Middel-
burg en Goes op respectievelijk
41 en 51 zaten. Met name het aan
tal openbare oplaadpalen in Ter-
neuzen is beperkt: slechts vijf,
waarvan één in Axel, één in Sas
van Gent en drie in de stad zelf.
Het Terneuzense college van B en
W erkent dat dit er weinig zijn,
zeker gezien het feit dat de rijks
overheid het elektrisch rijden
fors wil stimuleren.
In 2025 zou de helft van de
nieuw verkochte auto's elek
trisch moeten zijn.
Bedrijventerreinen
Met leverancier Allego wil Ter-
neuzen het aantal openbare laad-
palen 'flink uitbouwen', laten B
en W in antwoord op De Moor en
Van Ginneken weten. Ook wil
het college de mogelijkheden on
derzoeken om meer openbaar
toegankelijke laadpalen op be
drijventerreinen aan te leggen.
Terneuzen neemt daarvoor
deel aan het nieuwe project
Roadmap Laadinfra van de pro
vincie.
Termijn
Wie op de website www.oplaad-
palen.nl kijkt, ziet dat de meeste
laadpalen in Terneuzen momen
teel bij bedrijven staan. Een ter
mijn waarbinnen er meer open
bare laadpalen in Terneuzen
moeten zijn, geeft het college
overigens niet. Dat zal ook sterk
van de vraag afhangen. Terneu-
zen is niet van plan subsidie te
geven voor openbare laadpalen.
donderdag 3 januari 2019
Groot denken en klein beginnen
'connexxjon Z
5579
Lijn 6 Zelzate-Terneuzen van Connexxion en lijn 55 Zelzate-Gent van De Lijn ontmoeten elkaar bij bushalte Klein Rusland in Zelzate-West.
kantie, sluiten ze op elkaar aan, anders niet. foto camile schelstraete
Vlaanderen trekt drie ton uit
voor een studie naar verbe
tering van het grensover
schrijdend spoorvervoer in
de Kanaalzone, met zelfs
kans op een personentrein
tussen Gent en Terneuzen.
Ondertussen lukt het al jaren
niet om een goede busver
binding tussen beide steden
te organiseren.
Harmen van der Werf
Terneuzen
- Buschauffeur Connexxion
In vakanties, zoals deze kerstva-
00f
'S, EV/t
Vlietstraat 15, Terneuzen
Tel. 0115-614 082
Bij ziekenhuis ZorgSaam
Terneuzen loopt achter met
openbare oplaadpunten voor
elektrische auto's, maar daar
komt verandering in. Dat ant
woordt het college van B en W
in reactie op CDA-raadsleden
Guido de Moor en Jos van Gin-
neken.
Harmen van der Werf
Terneuzen
Oplaadpunt elektrische auto.