ALLES HALVE PRIJS Terneuzen wil het aantal laadpalen uitbreiden 7 Analyse A Een buschauffeur van Con nexxion heeft het ook gele zen, over een personentrein tussen Terneuzen en Gent. ,,Leuk, nu rijden we met lege bussen naar Zelzate, en dan kunnen ze straks met lege treinen heen en weer rijden." Zijn reactie komt wat cynisch over, maar hij is wel dé man met ervaring. ,,Weet je", zegt hij. ,,Als ik met lijn 6 van Zel- zate naar Terneuzen rij en reizi gers willen in Zelzate betalen, dan kan dat niet eens. Er is geen satellietverbinding. Pas bij Sluis kil schakelt die vaak weer in. Zo is het nu geregeld." Dat er ooit een personentrein soepeltjes tussen Terneuzen en Gent zal rijden, kan hij zich dan ook amper voorstel len. Een busreizigster uit Terneu- zen, die bij de halte Klein Rus land in Zelzate uitstapt, kan zich er evenmin een voorstelling bij maken. Zij studeert in Gent en maakt geregeld de reis Gent-Ter- neuzen vice versa. ,,Gelukkig is het kerstvakantie", zegt de Terneuzense, ,,en kan ik hier in Klein Rusland direct op bus 55 van De Lijn overstappen. Anders moet ik zeker twintig mi nuten wachten. Lijn 6 uit Terneu- zen en bus 55 sluiten doorde weeks, buiten de vakanties, niet eens op elkaar aan." Donker De Connexxion-buschauffeur herkent dat. ,,Op de bus wachten in Klein Rusland doe je ook niet voor je plezier. Het is er verlaten en 's avonds behoorlijk donker. Ik neem mensen daarom altijd mee naar een halte iets verderop, aan de Debbautshoek, waar ook een pompstation is." In de weekenden is er al wel een directe verbinding tussen Middelburg, Terneuzen en Gent, lijn 50. Het lijkt ideaal, maar waarom die rechtstreekse bus heel Terneuzen door moet, langs een stuk of tien haltes, blijft een raadsel. Waarom rijdt die bus niet gewoon vanaf het busstation bij het Terneuzense sluizencomplex Op de bus wachten in Klein Rusland doe je ook niet voor je plezier via één van de hoofdwegen naar Gent en terug? Dat scheelt al snel tien minuten. Horizon Het is politieke bestuurders gege ven groot te denken. Ze moeten een stip aan de horizon hebben. Een personentrein in de Kanaal zone tussen Terneuzen en Gent is zo'n stip aan de horizon. Vlaams minister Joke Schauvliege stelde onlangs drie ton beschikbaar voor een onderzoek. Terneuzens bur gemeester Jan Lonink reageerde direct juichend. Maar hoe vaak zouden Schau- vliege en Lonink gebruik maken van de huidige grensoverschrij dende busverbindingen in de Ka naalzone? Hoe vaak zouden zij op één van de onaantrekkelijkste busstations van Nederland heb ben gewacht, het busstation bij de Terneuzense sluizen? Ruim een jaar geleden raakten enkele reizigers daar ingesneeuwd. Een welwillende automobilist bracht hen thuis. Wat is er sindsdien ge daan om het busstation comforta beler te maken? Niets. Groot denken is prima, het kan op de langere termijn ook wat op leveren, maar begin eerst eens klein, door te verbeteren wat er is. De Moor en Van Ginneken signa leerden eerder in schriftelijke vragen dat Terneuzen 'een gigan tische achterstand' heeft wat be treft het aantal laadpalen voor elektrisch rijden. Eind vorig jaar telden zij er 27 in de hele gemeente, terwijl de 'kleinere' gemeenten Middel- burg en Goes op respectievelijk 41 en 51 zaten. Met name het aan tal openbare oplaadpalen in Ter- neuzen is beperkt: slechts vijf, waarvan één in Axel, één in Sas van Gent en drie in de stad zelf. Het Terneuzense college van B en W erkent dat dit er weinig zijn, zeker gezien het feit dat de rijks overheid het elektrisch rijden fors wil stimuleren. In 2025 zou de helft van de nieuw verkochte auto's elek trisch moeten zijn. Bedrijventerreinen Met leverancier Allego wil Ter- neuzen het aantal openbare laad- palen 'flink uitbouwen', laten B en W in antwoord op De Moor en Van Ginneken weten. Ook wil het college de mogelijkheden on derzoeken om meer openbaar toegankelijke laadpalen op be drijventerreinen aan te leggen. Terneuzen neemt daarvoor deel aan het nieuwe project Roadmap Laadinfra van de pro vincie. Termijn Wie op de website www.oplaad- palen.nl kijkt, ziet dat de meeste laadpalen in Terneuzen momen teel bij bedrijven staan. Een ter mijn waarbinnen er meer open bare laadpalen in Terneuzen moeten zijn, geeft het college overigens niet. Dat zal ook sterk van de vraag afhangen. Terneu- zen is niet van plan subsidie te geven voor openbare laadpalen. donderdag 3 januari 2019 Groot denken en klein beginnen 'connexxjon Z 5579 Lijn 6 Zelzate-Terneuzen van Connexxion en lijn 55 Zelzate-Gent van De Lijn ontmoeten elkaar bij bushalte Klein Rusland in Zelzate-West. kantie, sluiten ze op elkaar aan, anders niet. foto camile schelstraete Vlaanderen trekt drie ton uit voor een studie naar verbe tering van het grensover schrijdend spoorvervoer in de Kanaalzone, met zelfs kans op een personentrein tussen Gent en Terneuzen. Ondertussen lukt het al jaren niet om een goede busver binding tussen beide steden te organiseren. Harmen van der Werf Terneuzen - Buschauffeur Connexxion In vakanties, zoals deze kerstva- 00f 'S, EV/t Vlietstraat 15, Terneuzen Tel. 0115-614 082 Bij ziekenhuis ZorgSaam Terneuzen loopt achter met openbare oplaadpunten voor elektrische auto's, maar daar komt verandering in. Dat ant woordt het college van B en W in reactie op CDA-raadsleden Guido de Moor en Jos van Gin- neken. Harmen van der Werf Terneuzen Oplaadpunt elektrische auto.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 60