Vissticks INHOUD VOORWOORD I Bambix is terug. In België en spoedig ook in Nederland. Een uurtje parkeren in de hoofdstad kost 5 euro. Het zijn vaak levendige gesprekken aan de ontbijttafel. Wat is lekkerder: pindakaas, hagelslag of jam? Vissticks of kipnuggets? Wat is mooier: geel, oranje, roze of paars? En wie is liever: opa of oma? Mijn dochters van 5 en 8 hebben de aansteke lijke gewoonte het leven samen te vatten in rangordes, lijstjes en gradaties van mooi, lekker en lief. Ik meng me graag in hun discussies, want ik ben dol op lijstjes. In dat opzicht voel ik me verwant met Rob, de hoofdpersoon uit de roman High Fidelity van de Britse schrijver Nick Hornby. In het boek maakt deze platenzaak eigenaar topjes vijf van vriendinnen die hem het meeste liefdesverdriet hebben bezorgd, van memorabele afleveringen van tv-serie Cheers en van liedjes over onbewoonde eilanden. Pakweg twintig jaar voor de verschijning van Hornby's boek, en 25 jaar voor de verfilming door Stephen Frears, maakte ik lijstjes voor Montessori Krabbels, de schoolkrant van mijn middelbare school: songs van The Smiths die je gehoord moest hebben, koddige versprekin gen van de leraar aardrijkskunde en zelf ver zonnen literaire stromingen als het ironisch sentimentalisme. Tegenwoordig maak ik op Spotify afspeellijs- ten met dubieuze coverversies van bekende popnummers en reggaeliedjes met pikante tek sten. Ook spel ik tijdschriften aan het eind van het jaar, op zoek naar ranglijstjes met de beste films, boeken, Netflix-series en muziek. Misschien zijn de lijstjes een middel om de chaos in mijn hoofd te bedwingen. Of komt het voort uit de behoefte weer even kind te zijn, om op gelijk niveau met mijn kinderen te dis cussiëren over vissticks en de voors en tegens van de kleur roze. -4 Gevonden in de i trein: een driezitsbank en een urn. Sinds vorig jaar probeer ik collega's in de wintermaanden te enthousiasmeren voor mijn aberratie. Met als resul taat een magazine vol slimme, melige, inspirerende en onzin nige lijstjes die bij elkaar opge teld een beeld geven van het afgelopen jaar. Ik denk dat Rob van High Fidelity dit jaaroverzicht zou kunnen waarderen. Ik hoop u ook. Colofon Chef Anniek van den Brand Artdirection Henk Marseille Natasja de Vries Redactie Merel Dado, Charlotte van Genderen, Sanne van der Kolk, Cathérine van der Linden, Jolanda van der Ploeg, Ruud Roodhorst, Mark Roos Vormgeving Annemarie Kleywegt, Sasja Kooistra, leke Kootstra, Jolanda Vogelaar Beeldredactie Bart Jansen, Janneke Koorevaar Sales salessupport@persgroep.nl 088 572 28 88 Reageren? magazine@persgroep.nl Instagram LzlJ @admagazine_ BFacebook @admagazine De illustraties op de cover en in de rest van dit maga zine zijn gemaakt door Aart-Jan Venema. Hij studeerde aan de Hoge school voor de Kunsten in Utrecht. Na zijn studie maakte Venema werk in opdracht van onder meer The NewYorker, The New York TimesThe Wall Street Journal, The Guardian, The Observer en The Financial Times Magazine. Venema houdt van avontuur, ont dekkingsreizen, boeken, futuristische wetenschap en vergeten geschiedenis. Mark Roos ZATERDAG 29 DECEMBER 2018 3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 98