Vissticks
INHOUD
VOORWOORD
I
Bambix is terug.
In België en spoedig
ook in Nederland.
Een uurtje parkeren
in de hoofdstad kost
5 euro.
Het zijn vaak levendige gesprekken aan
de ontbijttafel. Wat is lekkerder: pindakaas,
hagelslag of jam? Vissticks of kipnuggets? Wat
is mooier: geel, oranje, roze of paars? En wie is
liever: opa of oma?
Mijn dochters van 5 en 8 hebben de aansteke
lijke gewoonte het leven samen te vatten in
rangordes, lijstjes en gradaties van mooi, lekker
en lief. Ik meng me graag in hun discussies,
want ik ben dol op lijstjes. In dat opzicht voel ik
me verwant met Rob, de hoofdpersoon uit de
roman High Fidelity van de Britse schrijver Nick
Hornby. In het boek maakt deze platenzaak
eigenaar topjes vijf van vriendinnen die hem
het meeste liefdesverdriet hebben bezorgd, van
memorabele afleveringen van tv-serie Cheers
en van liedjes over onbewoonde eilanden.
Pakweg twintig jaar voor de verschijning van
Hornby's boek, en 25 jaar voor de verfilming
door Stephen Frears, maakte ik lijstjes voor
Montessori Krabbels, de schoolkrant van mijn
middelbare school: songs van The Smiths die
je gehoord moest hebben, koddige versprekin
gen van de leraar aardrijkskunde en zelf ver
zonnen literaire stromingen als het ironisch
sentimentalisme.
Tegenwoordig maak ik op Spotify afspeellijs-
ten met dubieuze coverversies van bekende
popnummers en reggaeliedjes met pikante tek
sten. Ook spel ik tijdschriften aan het eind van
het jaar, op zoek naar ranglijstjes met de beste
films, boeken, Netflix-series en muziek.
Misschien zijn de lijstjes een middel om de
chaos in mijn hoofd te bedwingen. Of komt het
voort uit de behoefte weer even kind te zijn,
om op gelijk niveau met mijn kinderen te dis
cussiëren over vissticks en de voors en tegens
van de kleur roze.
-4 Gevonden in de
i trein: een driezitsbank
en een urn.
Sinds vorig jaar probeer ik collega's in de
wintermaanden te enthousiasmeren
voor mijn aberratie. Met als resul
taat een magazine vol slimme,
melige, inspirerende en onzin
nige lijstjes die bij elkaar opge
teld een beeld geven van het
afgelopen jaar. Ik denk dat
Rob van High Fidelity dit
jaaroverzicht zou kunnen
waarderen. Ik hoop u ook.
Colofon
Chef
Anniek van den Brand
Artdirection
Henk Marseille
Natasja de Vries
Redactie
Merel Dado, Charlotte van
Genderen, Sanne van der
Kolk, Cathérine van der
Linden, Jolanda van der
Ploeg, Ruud Roodhorst,
Mark Roos
Vormgeving
Annemarie Kleywegt,
Sasja Kooistra, leke
Kootstra, Jolanda Vogelaar
Beeldredactie
Bart Jansen,
Janneke Koorevaar
Sales
salessupport@persgroep.nl
088 572 28 88
Reageren?
magazine@persgroep.nl
Instagram
LzlJ @admagazine_
BFacebook
@admagazine
De illustraties op de cover
en in de rest van dit maga
zine zijn gemaakt door
Aart-Jan Venema. Hij
studeerde aan de Hoge
school voor de Kunsten
in Utrecht. Na zijn studie
maakte Venema werk in
opdracht van onder meer
The NewYorker, The New
York TimesThe Wall Street
Journal, The Guardian, The
Observer en The Financial
Times Magazine. Venema
houdt van avontuur, ont
dekkingsreizen, boeken,
futuristische wetenschap
en vergeten geschiedenis.
Mark Roos
ZATERDAG 29 DECEMBER 2018 3