Onnodige aankopen zijn eenvoudig te voorkomen 7 De uitverkoop begint weer deze week. Wie weerstaat de verleiding om thuis te komen met tassen vol koopjes? Want die schoenen waren dan wel goedkoper, ze zitten nét niet lekker. En zo leuk is die trui tóch niet. Hoe voorkom je miskopen? Heb je toch een miskoop gedaan? Geef het toe' De missie van economisch psycholoog Gea Schone- wille (27) van het Nibud is mensen bewust ma ken van hun koopgedrag en miskopen te voorkomen. Al tuint ze er natuurlijk zelf ook wel eens in. „Mijn eerste miskoop was een Baby Born", vertelt ze. „Ik had al een pop die kon plassen, maar toen ik de reclame van Baby Born zag, wilde ik die per se hebben. Die kon namelijk ook poepen. Toen ik de pop na maanden sparen einde lijk in mijn armen kon sluiten, viel hij tegen. Het verschil met mijn oude pop was niet groot. De Baby Born heb ik op Marktplaats gezet." Miskopen zijn er in drie catego rieën. Zo heeft iedereen spullen in huis die je aanschaft, maar vervol gens nooit gebruikt. Bijvoorbeeld een kledingstuk dat je in een op welling koopt, maar dat toch tegen valt. Een hippe platenspeler, tewijl je maar één elpee hebt. Of de be ruchte broodbakmachine die twee keer gebruikt is en vervolgens stof staat te vangen in een keuken kastje. Een andere categorie miskopen zijn de spullen die kwalitatief niet goed zijn. Bijvoorbeeld omdat ze niet passen of snel kapot gaan. „Ik heb zelf al vijf blenders versleten omdat ik toch elke keer kies voor een goedkope variant", zegt Scho- newille. „Dat kostte me dus al zeker 100 euro." Dan is er nog de frustrerende flop, een aankoop die ergens anders veel goedkoper blijkt te zijn. Die voel je rechtstreeks in de porte monnee. Online „Koop niet online", adviseert Scho- newille. „Je bestelt iets, het valt te gen, maar je houdt het toch. Dat komt door het endowment effect, een bekend begrip in de psychologie. Mensen hechten meer waarde aan spullen die ze bezitten. Daar spelen marketeers handig op in met 'niet goed, geld terug'-acties en producten gratis op proef. Vaak kunnen online aankopen gratis worden terugge stuurd. Lang niet iedereen doet dat." Uitverkoop Sla de uitverkoop over. „Natuurlijk is het slim om spullen die je nodig hebt of graag wilt hebben in de uitver koop aan te schaf fen. Maar vaak word je verleid tot een aankoop die je an ders niet zou doen. Vraag je af of aanbiedingen wel bij jouw situatie passen. Bij een 'derde gratis'-actie moet je eerst twee dingen kopen. Als je maar één artikel wilde aanschaffen, koop je al te veel." Prulletjes „We doen vaker miskopen bij kleine artikelen", zegt Schone- wille. „Over dure aankopen denk je beter na. Je leest reviews, be kijkt het product in de winkel en vraagt wat anderen ervan vinden. Kleine aankopen doe je impulsief, dus geef je ongemerkt veel geld uit aan prullen. Er zijn zelfs winkels die daarop inspelen. De Flying Tiger, Hema en Ikea heb ben goedkope, grappige hebbe dingetjes die bij elkaar toch aan tikken. En blijf weg bij het koop jesschap naast de kassa: de plek waar je onnodig wordt verleid." Marketingtruc Marketeers verzinnen allerlei trucs. „Laatst kocht ik een nieuw parfum", vertelt Schonewille. „De kleine variant was 25 euro, de middelvariant 45 euro en de grootste, bijna twee keer zo groot als de middelste, 55 euro. Ik koos de grootste, terwijl ik met de kleine natuurlijk beter uit was geweest, in elk geval goedkoper. Omdat de mid delvariant niet aantrekkelijk was, trapte ik erin. Dat heet het Decoy Ef fect. Marketeers voegen een onaan trekkelijke optie toe, zodat je eerder geneigd bent de grootste en duurste te kopen." Impulsief „ledereen doet miskopen", zegt Schonewille. „Impulsieve mensen zijn er waarschijnlijk gevoeliger voor, net als mensen die meer te besteden hebben. Uit onderzoeken weten we dat mensen die krapper bij kas zitten, precies weten wat produc ten kosten. Ze checken ook vaker hun saldo." Situatie De vakantie is nog zo'n punt van aandacht bij het voorkomen van miskopen. Je bent vrolijk, ontspan nen en voelt de vrijheid. Maar zo'n Ibiza-jurk, die op een mooi zonnig eiland prachtig staat, hangt in Ne derland ongebruikt in de kast. Budget Bij kleine aankopen als cadeautjes, is het verstandig om vooraf een budget vast te stellen. Probeer je te verplaatsen in het kind waarvoor je een cadeautje koopt en bedenk of het ook bruikbaar is. Zo voorkom je dat je onnodige rotzooi koopt. Troost na de aankoop van een tegenvaller. „We hebben er weinig last van", zegt Schonewille. „We praten een mis koop gewoon goed. Cognitieve dis sonantie noemen we dat in de psy chologie. Als we bijvoorbeeld een te kleine broek hebben gekocht, vertel len we onszelf dat hij prachtig staat als we een kilootje zijn afgevallen." Weggeven „Geef het toe. Met een bonnetje mag je het binnen een bepaalde termijn terugbrengen en anders is er nog Marktplaats. Of maak een ander blij. Van geven worden we gelukkig. Zo heb je er toch nog wat aan." GO ZATERDAG 29 DECEMBER 2018 Gea Schone- wille maakt mensen bewust van hun koop gedrag. FOTO KOEN VERHEIJDEN Een kat in de zak ARWEN KLEYNGELD -GEA SCHONEWILLE Gelukkig is er een schrale troost Heb je toch een miskoop gedaan?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 86