De negentien van tweeduizendnegentien Zij hoopteindelijk Lelystad Airport te kunnen openen 15 Buis trotseerde protestenen wil dit jaar stappen maken met de opening van 'haar'vliegveld. Hanne Buis (42) heeft waarschijnlijk de leukste én vreselijkste baan van Nederland. De leukste, want ze is de baas van een vliegveld. Hoeveel men sen kunnen dat zeggen? De vreselijk ste, want haar vliegveld, Lelystad Air- port, bestaat nog niet echt. De ope ning van het vliegveld is al twee keer uitgesteld vanwege klachten over ge- luids- en milieuoverlast. En nu ligt de Europese Commissie ook nog dwars bij het plan om Lelystad Airport uit sluitend als 'overloop' voor vakantie- vluchten van Schiphol te gebruiken. Gelukkig is Buis uitgerust met ge duld. Want ondanks alle tegenslagen gaat ze onverstoorbaar door met af bouwen van het vliegveld. Er ligt een gloednieuwe terminal, de baan is verlengd, verlichting is klaar, er zijn drieduizend parkeerplaatsen en er is een verkeerstoren. In dat alles is al 70 miljoen euro gestoken. De directeur blijft optimistisch: „Wij zijn er klaar voor om in 2020 open te gaan en hebben er vertrou wen in dat het ons lukt een aantrek kelijke luchthaven te realiseren." Dat ze zo positief blijft, is bewon derenswaardig. Ze was amper be noemd, of voormalig staatssecretaris Dijksma kondigde uitstel van de uit breiding van Lelystad Airport aan. Vanwege een tekort aan luchtver keersleiders en problemen met de in passing van vliegroutes. Wellicht dat Buis' vorige carrière als professioneel zeiler haar helpt om vol te houden. Als lid van de Nederlandse kernploeg haalde ze net niet de Olympische Spelen van Athene. „We moeten het ermee doen", zei ze eerder tegen dag blad De Stentor. „Ik ben drie jaar full time zeiler geweest en dan zeg je ook niet: deze wind staat me niet aan." Buis werd op 40-jarige leeftijd de eerste vrouwelijke luchthavendirec teur binnen de Schiphol Group. Ze is overigens niet de eerste vrouwelijke vliegveldbaas; ook bij Den Helder Airport (Conny van den Hoff) en vliegveld Teuge (Meiltje de Groot) staan vrouwen aan het roer. Het vliegveld van Buis, Lelystad Airport, moet dus fungeren als over loopluchthaven van Schiphol. Achter de schermen werkt Buis al maanden hard om vliegmaatschappijen te ver leiden naar Flevoland te komen. Dat moet gebeuren met lagere tarieven dan Schiphol en een veel kortere om- draaitijd: de periode tussen aankomst en vertrek van een vliegtuig. „Dat kan bij ons in een klein halfuur. En dat is voor vliegmaatschappijen zeer interessant." 2019 wordt het jaar van de waar heid voor Hanne Buis. Kan ze wel of niet haar vliegveld operationeel krij gen? Aan haar ijver zal het niet liggen. „Ik wil niet denken aan een doemsce nario waarin het misgaat. Daar heb ik helemaal geen tijd voor." Marleen Luijt GO ZATERDAG 29 DECEMBER 2018 Hanne Buis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 70