De negentien van tweeduizendnegentien
Zij hoopteindelijk
Lelystad Airport te
kunnen openen
15
Buis trotseerde
protestenen wil dit
jaar stappen maken
met de opening van
'haar'vliegveld.
Hanne Buis (42) heeft waarschijnlijk
de leukste én vreselijkste baan van
Nederland. De leukste, want ze is de
baas van een vliegveld. Hoeveel men
sen kunnen dat zeggen? De vreselijk
ste, want haar vliegveld, Lelystad Air-
port, bestaat nog niet echt. De ope
ning van het vliegveld is al twee keer
uitgesteld vanwege klachten over ge-
luids- en milieuoverlast. En nu ligt de
Europese Commissie ook nog dwars
bij het plan om Lelystad Airport uit
sluitend als 'overloop' voor vakantie-
vluchten van Schiphol te gebruiken.
Gelukkig is Buis uitgerust met ge
duld. Want ondanks alle tegenslagen
gaat ze onverstoorbaar door met af
bouwen van het vliegveld. Er ligt een
gloednieuwe terminal, de baan is
verlengd, verlichting is klaar, er zijn
drieduizend parkeerplaatsen en er is
een verkeerstoren. In dat alles is al 70
miljoen euro gestoken.
De directeur blijft optimistisch:
„Wij zijn er klaar voor om in 2020
open te gaan en hebben er vertrou
wen in dat het ons lukt een aantrek
kelijke luchthaven te realiseren."
Dat ze zo positief blijft, is bewon
derenswaardig. Ze was amper be
noemd, of voormalig staatssecretaris
Dijksma kondigde uitstel van de uit
breiding van Lelystad Airport aan.
Vanwege een tekort aan luchtver
keersleiders en problemen met de in
passing van vliegroutes. Wellicht dat
Buis' vorige carrière als professioneel
zeiler haar helpt om vol te houden.
Als lid van de Nederlandse kernploeg
haalde ze net niet de Olympische
Spelen van Athene. „We moeten het
ermee doen", zei ze eerder tegen dag
blad De Stentor. „Ik ben drie jaar full
time zeiler geweest en dan zeg je ook
niet: deze wind staat me niet aan."
Buis werd op 40-jarige leeftijd de
eerste vrouwelijke luchthavendirec
teur binnen de Schiphol Group. Ze is
overigens niet de eerste vrouwelijke
vliegveldbaas; ook bij Den Helder
Airport (Conny van den Hoff) en
vliegveld Teuge (Meiltje de Groot)
staan vrouwen aan het roer.
Het vliegveld van Buis, Lelystad
Airport, moet dus fungeren als over
loopluchthaven van Schiphol. Achter
de schermen werkt Buis al maanden
hard om vliegmaatschappijen te ver
leiden naar Flevoland te komen. Dat
moet gebeuren met lagere tarieven
dan Schiphol en een veel kortere om-
draaitijd: de periode tussen aankomst
en vertrek van een vliegtuig. „Dat
kan bij ons in een klein halfuur. En
dat is voor vliegmaatschappijen zeer
interessant."
2019 wordt het jaar van de waar
heid voor Hanne Buis. Kan ze wel of
niet haar vliegveld operationeel krij
gen? Aan haar ijver zal het niet liggen.
„Ik wil niet denken aan een doemsce
nario waarin het misgaat. Daar heb ik
helemaal geen tijd voor."
Marleen Luijt
GO ZATERDAG 29 DECEMBER 2018
Hanne Buis