Het jaar van EM naar het gammele strandhuis, dat in werkelijkheid helemaal niet be staat. Vlak voor ze 's avonds het po dium van de Ancienne Belgique opgaan worden de vier muzikan ten en de zangeres verrast met een dubbele platina plaat. „Die hebben we nog nooit voor een single ge kregen", zegt Kennis. „Ook niet in Nederland." Arnaert weet niet waarom Blof het in België niet eerder voor el kaar heeft gebokst. „Ik heb geen flauw benul. Ik kijk erg naar ze op. Het zijn stuk voor stuk topmuzi- kanten die leven voor hun vak. Ik heb me het afgelopen jaar vaak af gevraagd waarom Blofin Vlaande ren niet verder stond. Gelukkig bewijzen ze het nu wel. Als ik ge holpen heb hier de deur voor hen te openen, is dat alleen maar mooi, want dan is iedereen er beter van geworden. Mijn naamsbekendheid heeft zowel in Vlaanderen als Ne derland ook een boost gekregen. Ik heb het afgelopen jaar Nederland in ieder geval heel goed leren ken nen." Ze lacht: „Vooral de radio- en tv-studio's dan." Publiek Omgekeerd heeft Blof dit jaar alle Belgische studio's van binnen ge zien. „Het is gek", zegt Jakobsen. „We zijn nog aan het zoeken op welke toon we hier het publiek moeten aanspreken. Na zoveel jaar worden we ineens weer gecon fronteerd met de onzekerheden van een band die doorbreekt. Moe ten we hier anderhalf uur spelen, wat in België gebruikelijk schijnt te zijn, of gewoon langer dan twee uur, of tweeënhalf uur, zoals wij gewend zijn?" Tegen de afgeladen AB zegt hij het 's avonds zo: „Hallo allemaal. Wij komen uit Zeeland. Dat is dichtbij. Voor mooie concerten ga je van daaruit naar de AB. En nu staan we er zelf." Voor het eerst zijn Nederlanders niet in de meerderheid. Een week eerder, in de Lotto Arena, was het nog half om half, in Brussel is het publiek voor het merendeel Vlaams. Dat is het best te merken tijdens Een manier om thuis te ko men, een liedje dat Jakobsen alleen vertolkt, zichzelf begeleidend op een akoestische gitaar. In Neder land zou daar doorheen zijn geou wehoerd, hier is het muisstil. En wat ook opvalt, in Nederland net zo goed, is het grote aantal jon geren bij de concerten. „Zoutelande heeft gezorgd voor een essentiële verjonging van ons publiek", be aamt Slager, tijdens de rit richting Brussel. „We zijn een gelauwerde band. Die jonge gasten zien ons als een soort cultuurgoed." Voor de oudere generatie lijkt er geen tussenweg te bestaan. Je houdt van Blof of je haat ze. Bij jongeren speelt dat niet. „Precies degenen die nogal uitgesproken zijn, de jongens van de straat, de hiphoppers, die zeggen nu: we vinden Blof wel cool", constateert Jakobsen met veel voldoening. „Dat slaat de haters helemaal voor hun smoel." Twee van de populairste Neder landse rappers hebben dit jaar een liedje van Blof opgenomen. Ron- nie Flex heeft Omarm - 'een van mijn favoriete liedjes of all times' - getransformeerd tot Omarm me. Jakobsen zingt mee, Kennis heeft er nieuwe toetsenpartijen voor opgenomen, maar de hiphoppro ducers hebben ook slim gebruik gemaakt van de oude opnamen van Blof. „Wat klinkt die bas te gek, zei ik toen ik het liedje van Ronnie voor het eerst hoorde", vertelt Slager. „Zegt die producer: dat ben je zelf. Dat doen ze zo knap. Bestaande opnamen zijn voor hen materiaal waar ze een liedje opnieuw mee kunnen op bouwen." En recent heeft Frenna de Kra ker Harder dan ik hebben kan onder handen genomen. Bij hem heet het Regen, niet te verwarren met het Blof-liedje met die titel. De be tekenis is volstrekt anders gewor den. Bij Blof zit de hoofdpersoon in een relatiecrisis. Zijn ellende wordt alleen maar groter. Frenna heeft de coupletten vervangen door eigen teksten, waardoor het refrein bij hem ineens gaat over een regen van geld en roem. „Ik vind dit echt een hard nummer", verklaart hij. „Ik heb de beat een beetje veranderd en het in mijn stijl omgevormd. Ik ben christe lijk. De tekst deed me denken aan een bijbelvers. In Psalm 23 staat: Mijn beker vloeit over. Het regent zegeningen. Ik ben zo geblessed met alles wat me overkomt. Daar ben ik God dankbaar voor." Imago Geen moment heeft hij zich afge vraagd of de muziek en het imago van Blof wel bij hem passen. „Voor wat ze doen, hun liedjes, hun grote shows, hun eigen festi val, kan ik alleen maar heel veel respect hebben. Er is veel liefde in Nederland, maar ook veel haat. Ik snap de mensen die Blof haten niet. Als je niet van tomatensap houdt, loop je toch niet de hele dag te klagen over tomatensap? Ik hou niet van heavy metal, maar daar hoor je mij niet over." Het lijkt er zelfs op dat Frenna met de zin 'waren onder maar we komen nu naar boven, yeah' een hommage brengt aan nog een an der liedje van Blof, uit dezelfde tijd als Harder dan ik hebben kan. In Boven zingen ze immers: 'Lang lag ik onder maar straks kom ik boven'. De rapper begint te lachen. „Echt joh? Zo geniaal ben ik nou ook weer niet. Maar de volgende keer dat iemand me er naar vraagt, weet ik wat ik ga zeggen, haha." De Belgische producer Ronald Vanhuffel, die Blof bijna twintig jaar geleden heeft geholpen met het opnemen van Harder dan ik hebben kan en Boven, is ook degene die zanger Mathieu Terryn van Ba- zart als jongetje een gitaar in han den duwde. De succesvolle Belgi sche band verzorgt het voorpro gramma van de twee grote shows in Ahoy, waarmee Blof medio de cember het succesvolste jaar uit haar bestaan heeft afgesloten. „Ro- ZATERDAG 29 DECEMBER 2018 GO VERVOLG VAN PAGINA3 Blof en crew doen de soundcheck voor het con cert in de Ancienne Belgi que in Brussel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 59