II
Haven van Antwerpen boekt weer record
5
RESTAURANT VOORMALIGE VIERBANNEN WORDT MUSEUMBRASSERIE
Het Watersnood
museum bij
Ouwerkerk wil het
voormalige
naastgelegen
restaurant kopen. In
het zogenoemde
'Vijfde Caisson'
komt de brasserie
van het museum, zo
is de bedoeling.
museum gebruikt de uitbreiding
om gelijk ook de eigen energiebe
hoefte te verduurzamen. „We
gaan van het gas af', zegt Lou-
werse. „Om te beginnen in ons
nieuwe gebouw, als dat allemaal
doorgaat. En aansluitend ook in de
caissons zelf." Het museum gaat
daarvoor gebruik maken van
warmtepompen.
Voormalig restaurant De Vier
bannen sloot in augustus de deu
ren. Louwerse stond al snel op de
stoep bij de eigenaar van het pand
om te praten over een aankoop.
Het Watersnoodmuseum krijgt
het steeds drukker. Dat geldt ook
voor het bezoek van grotere groe
pen. Het museum ontbeert nu een
goede ruimte waar specifieke in
leidingen of workshops kunnen
worden gegeven, legt Louwerse
uit. Het Vijfde Caisson biedt der
halve een uitkomst. De bovenste
verdieping kijkt bovendien uit
over de Oosterschelde. Peijs: „Een
beter decor voor een presentatie
over zaken die raken aan de kli
maatverandering, is er niet."
Brasserie
Op de begane grond wordt een
brasserie ingericht. Bezoekers van
het museum én passanten kunnen
daar terecht voor een drankje,
lunch en eenvoudig diner. De
brasserie vervangt de huidige kof
fiehoek achterin het museum. Ook
de werkplekken van de medewer
kers worden ondergebracht in het
We gaan van het gas
af. Om te beginnen in
ons nieuwe gebouw.
En aansluitend ook in
de caissons zelf
Vijfde Caisson. Die zijn nu verre
van ideaal wegens het ontbreken
van ramen en daarmee daglicht,
aldus Peijs. De vrijkomende ruim
ten in het museum worden ge
bruikt voor een intiemere presen
tatie van de gefilmde persoonlijke
belevenissen in de verhalenbibli-
otheek. Louwerse: „Dat schettert
nu door de open ruimte. Daar
naast willen we daar ook een
nieuwe tentoonstelling inrichten
over de bekende waterbouwers
van toen en nu."
De Vierbannen werd geheel
passend in stijl bij de naastgele
gen caissons opnieuw opge
bouwd en heropende in 2012 de
deuren. „Ook daarom sluit het
perfect bij ons aan", verklaart
Louwerse de naamgeving van het
Vijfde Caisson. Na het vertrek van
chef-kok Wouter Kik in 2017 en
een verandering van de bedrijfs
voering kreeg het restaurant het
zwaar. In augustus viel het doek,
bij gebrek aan voldoende ervaren
personeel.
De bovenverdieping
gaat deel uitmaken
van het Nationaal
Kenniscentrum. Er
wordt ingegaan op de
hedendaagse waterveiligheid in
relatie tot de klimaatverandering.
De handtekeningen staan in
middels onder het voorlopige
koopcontract, aldus bestuursvoor
zitter Karla Peijs. Het wachten is
nog op een akkoord van de ge
meente Schouwen-Duiveland. De
gemeente is gevraagd garant te
staan voor een lening bij de Wa-
terschapsbank. Wethouder Jac-
queline van Burg ziet niet bij voor
baat beren op die weg, reageert ze.
Het voorstel wordt nu nader uitge
werkt en dan hakt de gemeente
die knoop door. Museumdirecteur
Siemco Louwerse wil het Vijfde
Caisson op 2 april in gebruik ne
men.
Van het gas af
Met de aankoop, inrichting van
het kenniscentrum én verduurza
ming is een totale investering ge
moeid van 2,5 miljoen euro. De ga
rantstelling door de gemeente be
treft de helft van dat bedrag. Het
Opnieuw was de toename in de
overslag van containers het grootst.
Die steeg met 5,8 procent tot ruim
130 miljoen ton. Ook de andere sec
toren, de droge bulk (onder meer
steenkolen), natte bulk (zoals olie)
en stukgoed, boekten 'winst'. De
totale omzet komt dit jaar uit op
235 miljoen ton. Ter vergelijking: in
2013 was dat 191 miljoen ton.
Topman Jacques Vandermeiren
van het Antwerps havenbedrijf
stelde zich vrijdag bij de presenta
tie van de jaarcijfers bescheiden
op. Hij liet de cijfers spreken in
een vergelijking met andere grote
havens in West-Europa, van Le
Havre tot en met Hamburg. Het
Antwerpse marktaandeel in de
containeroverslag vertoont al
sinds de jaren tachtig van de vo
rige eeuw een bijna constante stij
ging. Dat bedraagt nu 27,6 procent.
Rotterdam, dat ooit een veel gro
tere containerhaven was dan Ant
werpen, zit op 31,1 procent. Met
name Hamburg en Zeebrugge
hebben de laatste jaren ingeleverd.
Vandermeiren verwacht nog
geen einde aan de groei, maar dan
is wel actie nodig met de Vlaamse
Défilés zullen de
eerste jaren niet
verminderen
overheid en het bedrijfsleven. De
containercapaciteit moet volgens
hem dringend worden uitge
breid. Na veel soebatten ligt er nu
een plan om de overslagmogelijk
heden te vergroten, onder meer
door een nieuw Saeftinghedok aan
te leggen ten zuiden van het Schel-
dedorp Doel. Hierbij blijft Doel ge
spaard. Onderzoek moet nog wel
uitwijzen of de grootste container
schepen fatsoenlijk in dat nieuwe
dok kunnen komen.
Vandermeiren hoopt in 2019 op
een besluit van de Vlaamse rege
ring. In 2023 kan het Saeftinghedok
dan klaar zijn wat al aan de late
kant is, liet de topman doorsche
meren.
Files
Het vertrek van Groot-Brittannië
uit de Europese Unie baart Van
dermeiren ook zorgen. De Ant
werpse haven is volop bezig zich
daarop voor te bereiden, onder
meer met workshops voor klanten
in Groot-Brittannië. Filevorming
rond Antwerpen is een ander pro
bleem. Het havenbedrijf zet in op
meer vrachtwagenvervoer 's
nachts, extra gebruik van spoor en
binnenvaart én stimuleert perso
nenvervoer over water met de wa
terbus én fietsverkeer met een
fietsbus.
De aanleg van de Oosterweel-
verbinding aan de noordkant van
Antwerpen begint juli 2019, waar
mee de Antwerpse ring moet wor
den voltooid. „De files zullen de
eerste jaren niet verminderen",
waarschuwde Vandermeiren al
vast, „maar er wordt tenminste aan
een oplossing gewerkt."
zaterdag 29 december 2018
Watersnoodmuseum breidt uit
De Vierbannen wordt bij het naastliggende Watersnoodmuseum bij Ouwerkerk betrokken, fotoernestaverburg
-Siemco Louwerse, directeur
Marcel Modde
Ouwerkerk
De haven van Antwerpen heeft
voor het zesde jaar op rij een re
cord gebroken in de hoeveelheid
overgeslagen goederen. De
groei bedroeg dit jaar 5,1 pro
cent, terwijl was gerekend op 3
procent.
Harmen van der Werf
Antwerpen
-Jacques Vandermeiren, topman
haven van Antwerpen