nieuwe modellen in 2019 Meer mans met drie cilinders 7,6 17 ruimte voor vier personen en een groot infotainmentscherm. Toyota Het belangrijkste nieuwe model dat Toyota in 2019 lanceert is de nieuwe Toyota RAV4 Ook komt er een nieuwe Corolla en keert de Camry terug, ook als hybride. En dan komt het merk ook nog met de nieuwe Su- pra met zescilinder bi-turbomotor. Volkswagen In de zomer presenteert VW de acht ste generatie van de Golf, met een slimmer, ruimer interieur en een mix van milde en vol-hybride motoren. Voor die tijd staat de Volkswagen T- Cross al in de showroom. Deze trendy SUV is gebaseerd op de VW Polo en krijgt dezelfde motoren. En dan komen er ook nog een Arteon Shooting Brake, een stijlvolle stationwagen, en een extra snelle T- Roc R op de markt. Volvo Volvo lanceert aan het begin van het nieuwe jaar een V60 Cross Country een vierwielaangedreven versie van de middelgrote Volvo. Halver wege 2019 is de S60 te koop, Volvo's alternatief voor de BMW 3 Serie, met een snelle hybride-variant. nieuwe Mercedes EQC©op de markt, een middelgrote elektrische SUV met een bereik van zo'n 400 kilometer. Mini Het komende jaar zal de Mini EV worden geïntroduceerd, een volledig elektrische versie van de Mini 3- deurs. Deze nieuwe auto deelt waar schijnlijk zijn motor en batterij met de BMW i3. Opel Peugeot lanceert in de herfst de nieuwe 208. Er komt ook een volle dig elektrische variant. Later in 2019 zal de Peugeot 2008 SUV worden onthuld. De 508,508 SW en 3008 krijgen allemaal benzine-elektrische plug-in hybridemotoren. Polestar 1 Te koop tegen het einde van 2019: de van koolstofvezel gemaakte Polestar 1 Deze hybride met 2.0 motor en supercharger is 600 pk sterk en ziet er Volvo-achtig uit. Dat is geen toeval: Volvo is eigenaar van Polestar. Porsche Naast de gefacelifte Kadjar komt Re nault met de vijfde generatie van de Renault Clio. Ook krijgen de Twingo en Zoe een facelift. Seat Seat lanceert de volledig nieuwe Seat Leon, die gebaseerd is op de nieuwe Volkswagen Golf. Skoda De Tesla Model 3 is een auto van het formaat BMW 3-serie, met Opel heeft alleen twee facelifts in de aanbieding: die van de Astra en de Corsa. Peugeot Porsche introduceert een nieuwe 911, intern 992 genaamd. Later in het jaar komt de Taycan, Porsche's elektri sche sportwagen, plus de Porsche Cayenne Coupé - zeg maar de X6 van Porsche. Renault Skoda begint met de Kodiaq RS een snelle versie van de zevenper- soons SUV met een 240 pk turbodie selmotor. De vervanging voor de Rapid, de Skoda Scala, zal iets later volgen. Halverwege het jaar krijgt de Superb een facelift en een plug-in hybridevariant. Ook volgt een com pacte SUV die als concept car nog Vision X heette. Tesla Fiat 500X 1.0 (120 pk) Opening Edition, vanaf €25.395 Met de vernieuwde 500X neemt Fiat af scheid van de tweeci linder motor. Gelukkig maar, want die brom pot past niet bij een auto van dit kaliber. DesooX is de grote SUV-variant van de 'kleine' retro-500, waar mee Fiat al jaren succes heeft. Vergeleken met de kleine 500 is de 500X veel meer een gezins auto. Niet alleen omdat hij vijfdeurs is, maar ook omdat hij veel meer ruimte biedt. In Duits onderzoek werd deze Fiat onlangs nog bejubeld als een van de betrouwbaarste auto's van dit moment. En karakter heeft de 500X meer dan genoeg. Met zijn trendy, kleur rijke aankleding en vele mogelijkheden om hem naar persoonlijke smaak aan te passen treedt hij in de voetsporen van Mini. Maar bovenal is dit natuurlijk de Fiat-variant van de Jeep Renegade. Zij hebben dezelfde techni sche basis, maar zijn op het oog totaal verschil lende auto's. Je zit prettig hoog ach ter het stuur in de 500X, op fijne stoelen die goede steun geven. Ook ach terin is veel zitruimte. Maar het is onvergeeflijk dat Fiat in de basisuitrus ting op veiligheid bezui nigt door een derde hoofdsteun weg te laten. Een automatisch nood remsysteem is niet eens leverbaar. De afwerking is dik in orde: bedieningsknop pen voelen prettig aan en alles zit op een logische plek. Het infotainment is bij de tijd met een 7 inch scherm en de mogelijk- heid om er smartphones aan te koppelen. De nieuwe driecilinder met turbo (120 pk, test- verbruik 1 op 13,5) kan de auto makkelijk aan. Hij rijdt er vlot mee. Het motorgeluid zou iets minder mogen, maar is gelukkig niet zo erg als bij zijn brommende voorganger, die tweeci linder. Het onderstel reageert soms te stug op oneffen heden, al blijkt de 500X op lange ritten comforta bel genoeg en is hij in het weggedrag verrassend koersvast. Bovendien stuurt hij aangenaam scherp. Dat alles leidt bij elkaar tot veel rijplezier. —Niek Schenk vrijdag 28 december 2018 GO De vernieuwde Fiat 500X is verrassend ruim en betrouwbaar, foto's bart hoogveld Comfortabele zit. Praktisch en ruim. Prima motorpres taties. Voorbeeldig weggedrag. Geen automatisch noodremsysteem. Derde hoofdsteun achter niet standaard. Onvoldoende flexibili teit van het onderstel. De 500X is een on derschatte auto. Hij is ruim, je zit er heerlijk in en zijn kwaliteit is bewezen. Met de nieuwe driecilinder motor en het ver nieuwde infotainment is hij bij de tijd, alleen niet met de veilig heidsuitrusting. "4 Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities IIN-AE1D2E 11IIIMIII!II llll'llii .■minui iMmmiHmmfl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 45