nieuwe modellen in 2019
Meer mans met
drie cilinders
7,6
17
ruimte voor vier personen en een
groot infotainmentscherm.
Toyota
Het belangrijkste nieuwe model dat
Toyota in 2019 lanceert is de nieuwe
Toyota RAV4 Ook komt er een
nieuwe Corolla en keert de Camry
terug, ook als hybride. En dan komt
het merk ook nog met de nieuwe Su-
pra met zescilinder bi-turbomotor.
Volkswagen
In de zomer presenteert VW de acht
ste generatie van de Golf, met een
slimmer, ruimer interieur en een mix
van milde en vol-hybride motoren.
Voor die tijd staat de Volkswagen T-
Cross al in de showroom. Deze
trendy SUV is gebaseerd op de VW
Polo en krijgt dezelfde motoren. En
dan komen er ook nog een Arteon
Shooting Brake, een stijlvolle
stationwagen, en een extra snelle T-
Roc R op de markt.
Volvo
Volvo lanceert aan het begin van het
nieuwe jaar een V60 Cross Country
een vierwielaangedreven versie
van de middelgrote Volvo. Halver
wege 2019 is de S60 te koop, Volvo's
alternatief voor de BMW 3 Serie, met
een snelle hybride-variant.
nieuwe Mercedes EQC©op de markt,
een middelgrote elektrische SUV met
een bereik van zo'n 400 kilometer.
Mini
Het komende jaar zal de Mini EV
worden geïntroduceerd, een volledig
elektrische versie van de Mini 3-
deurs. Deze nieuwe auto deelt waar
schijnlijk zijn motor en batterij met
de BMW i3.
Opel
Peugeot lanceert in de herfst de
nieuwe 208. Er komt ook een volle
dig elektrische variant. Later in 2019
zal de Peugeot 2008 SUV worden
onthuld. De 508,508 SW en 3008
krijgen allemaal benzine-elektrische
plug-in hybridemotoren.
Polestar 1
Te koop tegen het einde van 2019:
de van koolstofvezel gemaakte
Polestar 1 Deze hybride met 2.0
motor en supercharger is 600 pk
sterk en ziet er Volvo-achtig uit. Dat
is geen toeval: Volvo is eigenaar van
Polestar.
Porsche
Naast de gefacelifte Kadjar komt Re
nault met de vijfde generatie van de
Renault Clio. Ook krijgen de Twingo
en Zoe een facelift.
Seat
Seat lanceert de volledig nieuwe Seat
Leon, die gebaseerd is op de nieuwe
Volkswagen Golf.
Skoda
De Tesla Model 3 is een auto van
het formaat BMW 3-serie, met
Opel heeft alleen twee facelifts in de
aanbieding: die van de Astra en de
Corsa.
Peugeot
Porsche introduceert een nieuwe 911,
intern 992 genaamd. Later in het jaar
komt de Taycan, Porsche's elektri
sche sportwagen, plus de Porsche
Cayenne Coupé - zeg maar de X6
van Porsche.
Renault
Skoda begint met de Kodiaq RS
een snelle versie van de zevenper-
soons SUV met een 240 pk turbodie
selmotor. De vervanging voor de
Rapid, de Skoda Scala, zal iets later
volgen. Halverwege het jaar krijgt de
Superb een facelift en een plug-in
hybridevariant. Ook volgt een com
pacte SUV die als concept car nog
Vision X heette.
Tesla
Fiat 500X 1.0 (120 pk) Opening Edition, vanaf
€25.395
Met de vernieuwde
500X neemt Fiat af
scheid van de tweeci
linder motor. Gelukkig
maar, want die brom
pot past niet bij een
auto van dit kaliber.
DesooX is de grote
SUV-variant van de
'kleine' retro-500, waar
mee Fiat al jaren succes
heeft. Vergeleken met
de kleine 500 is de 500X
veel meer een gezins
auto. Niet alleen omdat
hij vijfdeurs is, maar ook
omdat hij veel meer
ruimte biedt.
In Duits onderzoek
werd deze Fiat onlangs
nog bejubeld als een van
de betrouwbaarste
auto's van dit moment.
En karakter heeft de
500X meer dan genoeg.
Met zijn trendy, kleur
rijke aankleding en vele
mogelijkheden om hem
naar persoonlijke smaak
aan te passen treedt hij
in de voetsporen van
Mini. Maar bovenal is dit
natuurlijk de Fiat-variant
van de Jeep Renegade. Zij
hebben dezelfde techni
sche basis, maar zijn op
het oog totaal verschil
lende auto's.
Je zit prettig hoog ach
ter het stuur in de 500X,
op fijne stoelen die goede
steun geven. Ook ach
terin is veel zitruimte.
Maar het is onvergeeflijk
dat Fiat in de basisuitrus
ting op veiligheid bezui
nigt door een derde
hoofdsteun weg te laten.
Een automatisch nood
remsysteem is niet eens
leverbaar.
De afwerking is dik in
orde: bedieningsknop
pen voelen prettig aan en
alles zit op een logische
plek. Het infotainment is
bij de tijd met een 7 inch
scherm en de mogelijk-
heid om er smartphones
aan te koppelen.
De nieuwe driecilinder
met turbo (120 pk, test-
verbruik 1 op 13,5) kan de
auto makkelijk aan. Hij
rijdt er vlot mee. Het
motorgeluid zou iets
minder mogen, maar is
gelukkig niet zo erg als
bij zijn brommende
voorganger, die tweeci
linder.
Het onderstel reageert
soms te stug op oneffen
heden, al blijkt de 500X
op lange ritten comforta
bel genoeg en is hij in het
weggedrag verrassend
koersvast. Bovendien
stuurt hij aangenaam
scherp. Dat alles leidt bij
elkaar tot veel rijplezier.
—Niek Schenk
vrijdag 28 december 2018
GO
De vernieuwde Fiat 500X is verrassend ruim en
betrouwbaar, foto's bart hoogveld
Comfortabele zit.
Praktisch en
ruim. Prima motorpres
taties. Voorbeeldig
weggedrag.
Geen automatisch
noodremsysteem.
Derde hoofdsteun
achter niet standaard.
Onvoldoende flexibili
teit van het onderstel.
De 500X is een on
derschatte auto. Hij is
ruim, je zit er heerlijk
in en zijn kwaliteit is
bewezen. Met de
nieuwe driecilinder
motor en het ver
nieuwde infotainment
is hij bij de tijd, alleen
niet met de veilig
heidsuitrusting.
"4 Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
IIN-AE1D2E
11IIIMIII!II llll'llii
.■minui iMmmiHmmfl