Nog even passen en meten bij de sluizen
3
Voorzitter Recron Zeeland: 'Dit is wel een heel makkelijke melkkoe'
Schouwen ontvangt 6,5 miljoen
0
272.000
100.000
175.000
632.000
1.647.000
30.000
6.556.252
3.935.000
190.000
222.000
6.017.000
335.000
WIE PROFITEERT?
Het is even inschikken voor de bin
nenvaart nu er gewerkt wordt aan
de sluizen in Terneuzen. Aanleg
plaatsen zijn niet beschikbaar om
dat er gewerkt wordt, omdat ze
worden bezet door schepen die be
trokken zijn bij de bouw, of omdat
ze eenvoudigweg niet meer be
staan.
Al jaren spreekt schippersvereni
ging Schuttevaer haar zorg uit over
het gebrek aan aanlegplaatsen voor
de schepen, zo ook tijdens de laatste
jaarvergadering. Schuttevaer-voor-
zitter Johnny van Ijk sprak van 'ons
grootste zorgenkind'.
Hoewel Schuttevaer maandelijks
met de sluisbouwers overleg voert,
We zijn tijdens de
bouw niet altijd
op alle locaties
tegelijk bezig
noemde Van Ijk verschillende pro
blemen als achterwege blijvende
drinkwatervoorzieningen, verbin
dingen met doorgaande wegen en
een tekort aan plaatsen. Harm Ver
beek, omgevingsmanager van de
Nieuwe Sluis kwam de binnen
vaartschippers tegemoet. Tijdens
de bouw van de Nieuwe Sluis
wordt een kaart van het gebied bij
gehouden waar in rood, groen en
oranje te zien is waar binnenvaart
schepen kunnen aanleggen. „We
zijn tijdens de bouw niet altijd op
alle locaties tegelijk bezig. Waar
niet gewerkt wordt, kunnen sche
pen drie tot vijf dagen
aanleggen. Het wordt geen digitale
kaart maar een kaart die we weke
lijks aan Rijkswaterstaat geven. De
RWS 88, het schip dat de ligplaat
sen voor de schepen aanwijst, kan
deze kaart gebruiken bij het inde
len. De gegevens delen we niet al
leen met Rijkswaterstaat maar ook
met het bestuur van Schuttevaer
zodat zij ook kunnen zien wat we
doen." Overleg en samenwerking is
volgens Verbeek van belang. „Bij de
leden van Schuttevaer leeft de in
druk dat wij er maar een potje van
Bij de leden van
Schuttevaer leeft de
indruk dat wij er maar
een potje van maken
maken. We worden kritisch ge
volgd door deze partij. De mensen
zijn recht voor z'n raap, het is een
groep die voor zichzelf opkomt en
dat is te waarderen." Aan de Goese
kade wordt momenteel gewerkt.
Verbeek verwacht dat daar over een
halfjaar 450 meter kade voor bin
nenvaartschepen zal komen. „Op
termijn komen er meer ligplaatsen
beschikbaar voor de binnenvaart
dan voorheen het geval was."
Voorzitter Van Ijk ziet de gun
stige effecten van regelmatig over
leg en riep de varende collega's, die
zich nog niet binnen Schuttevaer
hadden verzameld, op om lid te
worden. „Als we namens de bin
nenvaart met één stem kunnen
spreken, staan we sterker in overleg
met partijen. Wij blijven de luis in
de pels van de overheid en private
partijen om het beste voor de bin
nenvaart er uit te krijgen", beloofde
hij.
vrijdag 28 december 2018
kassa voor gemeenten
Toeristenbelasting in Tarief camping per Tarief Verhoogd in Verwachte
Zeeland (in euro's) persoon per nacht hotel/huisje/b&b 2019 opbrengst 2019
degelijk profijt van de be
lasting die zij betalen, zegt
Schenkelaars. „Het geld
investeren we weer in de,
infrastructuur van het ei
land. Daar heeft iedereen
wat aan. Toeristen houden
van zon, zee en strand,
maar ze moeten er wel fat
soenlijk naartoe kunnen en
de voorzieningen dienen
op orde te zijn. Dat kost al
lemaal geld. Als het hier
een puinhoop is, komen ze
niet meer."
„Voor gemeenten is toeris
tenbelasting een wel heel
makkelijke melkkoe", zegt
Arjen Brinkman (foto links),
voorzitter van Recron Zee
land. Hij wijst erop dat ze
het geld wel innen, maar
niet hoeven te verantwoor
den wat ermee gebeurt.
Frustrerend
De opbrengst mag ook
aan heel andere zaken dan
toerisme worden besteed.
„Onze gasten krijgen er
niet automatisch iets voor
terug en bovendien kun
nen gemeenten het ta
rief ongebreideld
verhogen. Dat
maakt het bij el
kaar een heel
frustrerend ver
haal voor ons als
ondernemers."
De aanhoudende
verhogingen zijn Brink
man een doorn in het oog.
„Die zijn best wel extreem.
Daarvan wordt een gast
ook niet vrolijker. Vooral
voor kampeerders in het
voor- en naseizoen is
de toeristenbelas
ting een flink per
centage van de
prijs die zij beta
len."
Bovendien, zo
zegt de Recron-
voorman, leggen
gemeenten de reke
ning alleen neer bij de
mensen die overnachten
en niet bij de dagtoeristen.
Borsele
Goes
Hulst
Kapelle
Middelburg
Noord-Beveland
Reimerswaal
Schouwen-Duiveland
Sluis
Terneuzen
Tholen
Veere
Vlissingen
„Die betalen hooguit wat
parkeergeld. De verdeling
is wel heel scheef en
wordt alleen maar
schever."
Plukkip
„Toeristen zijn
geen plukkip",
verzekert de
Noord-Bevelandse
wethouder Pim
Schenkelaars (foto
rechts). „We koesteren
juist onze toeristen." De
opbrengst van de toeris
tenbelasting gaat in eerste
instantie in de algemene
pot. „Voor een toeris
tische gemeente is
het een extra.
Daardoor is het
ook mogelijk om
de heffingen voor
onze eigen bur
gers zo laag moge
lijk te houden."
Puinhoop
De toeristen hebben wel
Slaapstrand-
huisjes in
Groede. foto
PETER NICOLAI
De Nieuwe Sluis gaat samen
met Koninklijke Schuttevaer het
tekort aan ligplaatsen voor de
binnenvaart aanpakken.
Guido van der Heijden
Terneuzen
-Harm Verbeek,
omgevingsmanager Nieuwe Sluis
-Harm Verbeek