Nog even passen en meten bij de sluizen 3 Voorzitter Recron Zeeland: 'Dit is wel een heel makkelijke melkkoe' Schouwen ontvangt 6,5 miljoen 0 272.000 100.000 175.000 632.000 1.647.000 30.000 6.556.252 3.935.000 190.000 222.000 6.017.000 335.000 WIE PROFITEERT? Het is even inschikken voor de bin nenvaart nu er gewerkt wordt aan de sluizen in Terneuzen. Aanleg plaatsen zijn niet beschikbaar om dat er gewerkt wordt, omdat ze worden bezet door schepen die be trokken zijn bij de bouw, of omdat ze eenvoudigweg niet meer be staan. Al jaren spreekt schippersvereni ging Schuttevaer haar zorg uit over het gebrek aan aanlegplaatsen voor de schepen, zo ook tijdens de laatste jaarvergadering. Schuttevaer-voor- zitter Johnny van Ijk sprak van 'ons grootste zorgenkind'. Hoewel Schuttevaer maandelijks met de sluisbouwers overleg voert, We zijn tijdens de bouw niet altijd op alle locaties tegelijk bezig noemde Van Ijk verschillende pro blemen als achterwege blijvende drinkwatervoorzieningen, verbin dingen met doorgaande wegen en een tekort aan plaatsen. Harm Ver beek, omgevingsmanager van de Nieuwe Sluis kwam de binnen vaartschippers tegemoet. Tijdens de bouw van de Nieuwe Sluis wordt een kaart van het gebied bij gehouden waar in rood, groen en oranje te zien is waar binnenvaart schepen kunnen aanleggen. „We zijn tijdens de bouw niet altijd op alle locaties tegelijk bezig. Waar niet gewerkt wordt, kunnen sche pen drie tot vijf dagen aanleggen. Het wordt geen digitale kaart maar een kaart die we weke lijks aan Rijkswaterstaat geven. De RWS 88, het schip dat de ligplaat sen voor de schepen aanwijst, kan deze kaart gebruiken bij het inde len. De gegevens delen we niet al leen met Rijkswaterstaat maar ook met het bestuur van Schuttevaer zodat zij ook kunnen zien wat we doen." Overleg en samenwerking is volgens Verbeek van belang. „Bij de leden van Schuttevaer leeft de in druk dat wij er maar een potje van Bij de leden van Schuttevaer leeft de indruk dat wij er maar een potje van maken maken. We worden kritisch ge volgd door deze partij. De mensen zijn recht voor z'n raap, het is een groep die voor zichzelf opkomt en dat is te waarderen." Aan de Goese kade wordt momenteel gewerkt. Verbeek verwacht dat daar over een halfjaar 450 meter kade voor bin nenvaartschepen zal komen. „Op termijn komen er meer ligplaatsen beschikbaar voor de binnenvaart dan voorheen het geval was." Voorzitter Van Ijk ziet de gun stige effecten van regelmatig over leg en riep de varende collega's, die zich nog niet binnen Schuttevaer hadden verzameld, op om lid te worden. „Als we namens de bin nenvaart met één stem kunnen spreken, staan we sterker in overleg met partijen. Wij blijven de luis in de pels van de overheid en private partijen om het beste voor de bin nenvaart er uit te krijgen", beloofde hij. vrijdag 28 december 2018 kassa voor gemeenten Toeristenbelasting in Tarief camping per Tarief Verhoogd in Verwachte Zeeland (in euro's) persoon per nacht hotel/huisje/b&b 2019 opbrengst 2019 degelijk profijt van de be lasting die zij betalen, zegt Schenkelaars. „Het geld investeren we weer in de, infrastructuur van het ei land. Daar heeft iedereen wat aan. Toeristen houden van zon, zee en strand, maar ze moeten er wel fat soenlijk naartoe kunnen en de voorzieningen dienen op orde te zijn. Dat kost al lemaal geld. Als het hier een puinhoop is, komen ze niet meer." „Voor gemeenten is toeris tenbelasting een wel heel makkelijke melkkoe", zegt Arjen Brinkman (foto links), voorzitter van Recron Zee land. Hij wijst erop dat ze het geld wel innen, maar niet hoeven te verantwoor den wat ermee gebeurt. Frustrerend De opbrengst mag ook aan heel andere zaken dan toerisme worden besteed. „Onze gasten krijgen er niet automatisch iets voor terug en bovendien kun nen gemeenten het ta rief ongebreideld verhogen. Dat maakt het bij el kaar een heel frustrerend ver haal voor ons als ondernemers." De aanhoudende verhogingen zijn Brink man een doorn in het oog. „Die zijn best wel extreem. Daarvan wordt een gast ook niet vrolijker. Vooral voor kampeerders in het voor- en naseizoen is de toeristenbelas ting een flink per centage van de prijs die zij beta len." Bovendien, zo zegt de Recron- voorman, leggen gemeenten de reke ning alleen neer bij de mensen die overnachten en niet bij de dagtoeristen. Borsele Goes Hulst Kapelle Middelburg Noord-Beveland Reimerswaal Schouwen-Duiveland Sluis Terneuzen Tholen Veere Vlissingen „Die betalen hooguit wat parkeergeld. De verdeling is wel heel scheef en wordt alleen maar schever." Plukkip „Toeristen zijn geen plukkip", verzekert de Noord-Bevelandse wethouder Pim Schenkelaars (foto rechts). „We koesteren juist onze toeristen." De opbrengst van de toeris tenbelasting gaat in eerste instantie in de algemene pot. „Voor een toeris tische gemeente is het een extra. Daardoor is het ook mogelijk om de heffingen voor onze eigen bur gers zo laag moge lijk te houden." Puinhoop De toeristen hebben wel Slaapstrand- huisjes in Groede. foto PETER NICOLAI De Nieuwe Sluis gaat samen met Koninklijke Schuttevaer het tekort aan ligplaatsen voor de binnenvaart aanpakken. Guido van der Heijden Terneuzen -Harm Verbeek, omgevingsmanager Nieuwe Sluis -Harm Verbeek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 31