Artsen in
spe gaan straat op
10
Wielen zouden moeten kunnen worden losgekoppeld van het systeem
AFSCHEID BEKIRO
Het bergen van gestrande of ge
crashte auto's moet zo snel moge
lijk. Logisch, want elke minuut ver
traging betekent extra economi
sche schade, bijvoorbeeld door files
die langer blijven staan. Bergers
mogen daarom een zwaailicht voe
ren, met gepaste snelheid over de
vluchtstrook langs de file rijden en
ze moeten binnen een bepaald aan
tal minuten bij een ongeval op een
snelweg kunnen zijn.
Maar tegenwoordig stuiten de
bergingsbedrijven vaker op elektri
sche en hybride voertuigen. Neder
land telde op t januari 2018 bijna 22
duizend volledig elektrische perso
nenauto's, bijna 60 procent meer
dan een jaar eerder, zo liet het CBS
in mei weten. „Die zijn gewoon las
tiger van hun plek te krijgen", legt
Eef Spaan van Wolves Mobiliteit,
dat onder andere in Zwolle zit, uit.
Extra wielen
Dat komt zo: meestal wordt een van
de voertuigen versleept, terwijl de
banden nog over de weg rollen.
„Dat werkt bij reguliere auto's,
maar niet bij elektrische. Doe je dat
met een elektrische auto, dan laadt
-ie zichzelf eigenlijk weer op, om
dat de aandrijfas dan als een
dynamo werkt. En dan rijd je eigen
lijk de motor aan diggelen." Boven
dien blijft, als de elektriciteit een
maal is weggevallen, zo'n wagen
vaak 'vaststaan' in een versnelling
of op de handrem. „Zie er dan maar
eens beweging in te krijgen.
Dat betekent dat de berger een set
met extra wielen moet aanbrengen,
zodat de wagen alsnog te vervoeren
is. „Het kost ons enkele minuten
meer, maar de snelheid is essenti
eel. Het liefst zou je een methode
vinden waarbij de wielen als het
ware worden losgekoppeld van de
rest van het systeem, maar die be-
Samen met de gemeente
Utrecht heeft de opleiding ge
neeskunde van het Universitair
Medisch Centrum Utrecht
(UMCU) onlangs het roer om
gegooid: studenten doen sinds
kort ook praktijkervaring op in
de wijk. Ze lopen bijvoorbeeld
een week mee in de verslavings
zorg, bij het vluchtelingenwerk
of in een begeleide woongroep.
staat niet. En het lijkt me onwaar
schijnlijk dat automerken dat op
korte termijn zelf gaan regelen", al
dus Spaan. Hij heeft dagelijks te
maken met gestrande elektrische
wagens.
Zijn collega Martin Vis van Delta
Berging en Transport in Ermelo,
Lelystad en Emmeloord bevestigt
zijn verhaal. „De verschillen tussen
elektrische auto's zijn groot. Wij
hebben een speciale app-groep
waarin we video's uitwisselen hoe
we elke elektrische wagen aan
moeten pakken."
Bij elk merk hebben
bergers andere trucs
nodig om gestrande
auto's te verplaatsen
Tesla geeft trainingen, maar die tips
werken volgens de twee bergers al
leen bij Tesla's. „Ik moet de eerste
training nog vinden die een oplos
sing voor alle elektrische auto's
geeft", zegt Vis. Zijn bergers gaan
inmiddels nooit meer op pad zon
der de 'extra wieltjes'. Vis stelt het
druk te hebben met elektrische
voertuigen. „Daarvoor rukken we
nu ongeveer tweemaal per week
uit. De kou maakt dat de accu's
minder presteren en bovendien
zetten de bestuurders de verwar
ming vaker aan, wat energie kost.
Dan komen die wagens dus zonder
stroom te zitten en vallen ze stil.
Elektrische auto's zijn veel zwaar
der door de accu's. Zeker zo'n 1800
kilo. Een regulier Golfje weegt mis
schien 900. Ook dat betekent extra
werk."
De Vereniging van Bergings- en
Mobiliteitsspecialisten (VBM), die
de branche vertegenwoordigt, is
druk bezig met voorlichting over
het vervoeren van elektrische wa
gens. „Er zijn diverse cursussen en
trainingen in de markt", consta
teert Daan Witjes van VBM. „Het
vervoerklaarmaken van een derge
lijk voertuig maakt dat de afhandel-
tijd toeneemt. Dit is ook iets wat in
middels bij de overheid onder de
aandacht is gebracht en waar in
onze sector volop over wordt nage
dacht." Door kentekens na te trek
ken weten de bergers met wat voor
soort voertuig ze te maken hebben.
Waarom kunnen de voertuigen
niet gewoon opgetild worden? Vol
gens Witjes kost dit meer tijd en
geld. Zo nemen hijskranen veel
ruimte in beslag, wat weer gevaar
voor andere weggebruikers veroor
zaakt. Bovendien zijn de elektrische
wagens zwaarder en dus lastiger te
tillen.
Spanning
Daarnaast moeten bergers rekening
houden met het feit dat er nog
spanning op een gestrande auto
kan staan. „Bij blootliggende beka
beling uit het hoogspanningscircuit
van een voertuig zal er momenteel
aanvullende expertise worden in
geroepen vanuit de hulpverle
ningsdiensten. Risico's die hierbij
voorbijkomen, zijn lekkende vloei
stoffen die contact maken met de
accupacks in het voertuig, wat in
voorkomende gevallen al tot seri
euze incidenten heeft geleid waar
bij - op zijn zachtst gezegd - vuur
werk is ontstaan."
„Onze studenten kwamen tot
voor kort eigenlijk nauwelijks
op straat", zegt Mariëlle Jam
broes, coördinator bij de studie
geneeskunde. „Ze zagen alleen
collegebanken en de operatieka
mer. Terwijl de zorg zich steeds
meer vanuit het ziekenhuis
naar buiten verplaatst. Het gaat
niet meer alleen om een dia
gnose, maar bovenal om de so
ciaal-maatschappelijke kant.
Heeft iemand schulden? Is hij
eenzaam? Loopt hij bij de voed-
selbank?"
Daarom laat het UMCU als
eerste in Nederland studenten
geneeskunde nu coschappen lo
pen in de wijk. Zo'n driehon
derd studenten moeten jaarlijks
de stad in.
En daar zijn de hulpverleners
in de wijk maar wat blij mee.
Bijvoorbeeld bij Lister, een or
ganisatie die mensen met psy
chiatrische problemen helpt te
werken aan herstel. „We heb
ben regelmatig studenten die
een weekje meelopen", zegt
Ward Isaak van Lister. „Dat le
vert op termijn betere en mo
dernere artsen op. En wij profi
teren in zo'n week van de medi
sche kennis van de student. Hoe
korter de lijnen, hoe beter de
zorg."
vrijdag 28 december 2018
GO
Elektrische auto lastig te bergen
Een eenzijdig ongeval met een Tesla in september 2016, waarbij de auto een uur na de crash spontaan in brand vloog.
FOTO CASPAR HUURDEMAN
Bergers staan voor grote uitda
gingen, doordat er steeds meer
elektrische auto's zijn. Het weg
slepen van elektrische voertui
gen is een veel lastigere klus
dan van benzine- of dieselwa
gens, stellen bergingsbedrijven.
Arjen ten Cate
Wierden
Voor het eerst in Nederland
lopen studenten genees
kunde coschappen in de wijk.
Peter Koop
Utrecht
Met een dodengebed is gisterenmiddag in de Türkiyem Mos
kee in Arnhem afscheid genomen van Bekiro. De 12-jarige jon
gen werd door zijn vader Tevfik G., waarschijnlijk in psychoti
sche toestand, gedood. Er waren enkele honderden mensen
die de jongen de laatste eer bewezen, onder wie burgemeester
Ahmed Marcouch en verschillende familieleden, fotoanp