Artsen in spe gaan straat op 10 Wielen zouden moeten kunnen worden losgekoppeld van het systeem AFSCHEID BEKIRO Het bergen van gestrande of ge crashte auto's moet zo snel moge lijk. Logisch, want elke minuut ver traging betekent extra economi sche schade, bijvoorbeeld door files die langer blijven staan. Bergers mogen daarom een zwaailicht voe ren, met gepaste snelheid over de vluchtstrook langs de file rijden en ze moeten binnen een bepaald aan tal minuten bij een ongeval op een snelweg kunnen zijn. Maar tegenwoordig stuiten de bergingsbedrijven vaker op elektri sche en hybride voertuigen. Neder land telde op t januari 2018 bijna 22 duizend volledig elektrische perso nenauto's, bijna 60 procent meer dan een jaar eerder, zo liet het CBS in mei weten. „Die zijn gewoon las tiger van hun plek te krijgen", legt Eef Spaan van Wolves Mobiliteit, dat onder andere in Zwolle zit, uit. Extra wielen Dat komt zo: meestal wordt een van de voertuigen versleept, terwijl de banden nog over de weg rollen. „Dat werkt bij reguliere auto's, maar niet bij elektrische. Doe je dat met een elektrische auto, dan laadt -ie zichzelf eigenlijk weer op, om dat de aandrijfas dan als een dynamo werkt. En dan rijd je eigen lijk de motor aan diggelen." Boven dien blijft, als de elektriciteit een maal is weggevallen, zo'n wagen vaak 'vaststaan' in een versnelling of op de handrem. „Zie er dan maar eens beweging in te krijgen. Dat betekent dat de berger een set met extra wielen moet aanbrengen, zodat de wagen alsnog te vervoeren is. „Het kost ons enkele minuten meer, maar de snelheid is essenti eel. Het liefst zou je een methode vinden waarbij de wielen als het ware worden losgekoppeld van de rest van het systeem, maar die be- Samen met de gemeente Utrecht heeft de opleiding ge neeskunde van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) onlangs het roer om gegooid: studenten doen sinds kort ook praktijkervaring op in de wijk. Ze lopen bijvoorbeeld een week mee in de verslavings zorg, bij het vluchtelingenwerk of in een begeleide woongroep. staat niet. En het lijkt me onwaar schijnlijk dat automerken dat op korte termijn zelf gaan regelen", al dus Spaan. Hij heeft dagelijks te maken met gestrande elektrische wagens. Zijn collega Martin Vis van Delta Berging en Transport in Ermelo, Lelystad en Emmeloord bevestigt zijn verhaal. „De verschillen tussen elektrische auto's zijn groot. Wij hebben een speciale app-groep waarin we video's uitwisselen hoe we elke elektrische wagen aan moeten pakken." Bij elk merk hebben bergers andere trucs nodig om gestrande auto's te verplaatsen Tesla geeft trainingen, maar die tips werken volgens de twee bergers al leen bij Tesla's. „Ik moet de eerste training nog vinden die een oplos sing voor alle elektrische auto's geeft", zegt Vis. Zijn bergers gaan inmiddels nooit meer op pad zon der de 'extra wieltjes'. Vis stelt het druk te hebben met elektrische voertuigen. „Daarvoor rukken we nu ongeveer tweemaal per week uit. De kou maakt dat de accu's minder presteren en bovendien zetten de bestuurders de verwar ming vaker aan, wat energie kost. Dan komen die wagens dus zonder stroom te zitten en vallen ze stil. Elektrische auto's zijn veel zwaar der door de accu's. Zeker zo'n 1800 kilo. Een regulier Golfje weegt mis schien 900. Ook dat betekent extra werk." De Vereniging van Bergings- en Mobiliteitsspecialisten (VBM), die de branche vertegenwoordigt, is druk bezig met voorlichting over het vervoeren van elektrische wa gens. „Er zijn diverse cursussen en trainingen in de markt", consta teert Daan Witjes van VBM. „Het vervoerklaarmaken van een derge lijk voertuig maakt dat de afhandel- tijd toeneemt. Dit is ook iets wat in middels bij de overheid onder de aandacht is gebracht en waar in onze sector volop over wordt nage dacht." Door kentekens na te trek ken weten de bergers met wat voor soort voertuig ze te maken hebben. Waarom kunnen de voertuigen niet gewoon opgetild worden? Vol gens Witjes kost dit meer tijd en geld. Zo nemen hijskranen veel ruimte in beslag, wat weer gevaar voor andere weggebruikers veroor zaakt. Bovendien zijn de elektrische wagens zwaarder en dus lastiger te tillen. Spanning Daarnaast moeten bergers rekening houden met het feit dat er nog spanning op een gestrande auto kan staan. „Bij blootliggende beka beling uit het hoogspanningscircuit van een voertuig zal er momenteel aanvullende expertise worden in geroepen vanuit de hulpverle ningsdiensten. Risico's die hierbij voorbijkomen, zijn lekkende vloei stoffen die contact maken met de accupacks in het voertuig, wat in voorkomende gevallen al tot seri euze incidenten heeft geleid waar bij - op zijn zachtst gezegd - vuur werk is ontstaan." „Onze studenten kwamen tot voor kort eigenlijk nauwelijks op straat", zegt Mariëlle Jam broes, coördinator bij de studie geneeskunde. „Ze zagen alleen collegebanken en de operatieka mer. Terwijl de zorg zich steeds meer vanuit het ziekenhuis naar buiten verplaatst. Het gaat niet meer alleen om een dia gnose, maar bovenal om de so ciaal-maatschappelijke kant. Heeft iemand schulden? Is hij eenzaam? Loopt hij bij de voed- selbank?" Daarom laat het UMCU als eerste in Nederland studenten geneeskunde nu coschappen lo pen in de wijk. Zo'n driehon derd studenten moeten jaarlijks de stad in. En daar zijn de hulpverleners in de wijk maar wat blij mee. Bijvoorbeeld bij Lister, een or ganisatie die mensen met psy chiatrische problemen helpt te werken aan herstel. „We heb ben regelmatig studenten die een weekje meelopen", zegt Ward Isaak van Lister. „Dat le vert op termijn betere en mo dernere artsen op. En wij profi teren in zo'n week van de medi sche kennis van de student. Hoe korter de lijnen, hoe beter de zorg." vrijdag 28 december 2018 GO Elektrische auto lastig te bergen Een eenzijdig ongeval met een Tesla in september 2016, waarbij de auto een uur na de crash spontaan in brand vloog. FOTO CASPAR HUURDEMAN Bergers staan voor grote uitda gingen, doordat er steeds meer elektrische auto's zijn. Het weg slepen van elektrische voertui gen is een veel lastigere klus dan van benzine- of dieselwa gens, stellen bergingsbedrijven. Arjen ten Cate Wierden Voor het eerst in Nederland lopen studenten genees kunde coschappen in de wijk. Peter Koop Utrecht Met een dodengebed is gisterenmiddag in de Türkiyem Mos kee in Arnhem afscheid genomen van Bekiro. De 12-jarige jon gen werd door zijn vader Tevfik G., waarschijnlijk in psychoti sche toestand, gedood. Er waren enkele honderden mensen die de jongen de laatste eer bewezen, onder wie burgemeester Ahmed Marcouch en verschillende familieleden, fotoanp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 10