Noodweer hindert reddingswerk na tsunami Indonesië LAATSTE KANS! 7 Grote twijfels over veiligheid nieuwe ME-bus sT tsf Samsung (54GB) Galaxy S9 Als de Amsterdamse politiechef Pieter Jaap Aalbersberg begin dit jaar meegaat om de nieuwe ME- bus te testen, valt het hem op hoe weinig ruimte er in de bus is. Zijn knieën zitten tegen het dashboard geklemd, zijn hoofd stoot tegen het bovenste dashboardkastje. Naar verluidt bromt hij na afloop van de rit: „Deze voertuigen zijn niet inzetbaar voor de ME." Er gaat meer mis tijdens testrit ten. Een bestuurder rijdt langzaam met de voorbumper tegen een Amsterdammertje. De bumper blijkt zo zwak dat door de botsing de sirene door de radiateur prikt. Met een koelvloeistoflek kan het voertuig niet verder rijden. De si rene zit inmiddels op een andere plek, maar de bumper is volgens insiders te zwak voor een ME-bus. Testrit Amsterdam is op zijn zachtst ge zegd niet gecharmeerd van het nieuwe ME-voertuig, waarvoor de politie 40 miljoen euro heeft uit getrokken. De eerste twijfels ont staan in 2016, tijdens een testrit in Lelystad. Als een chauffeur een snelle bocht neemt, gaan tot zijn verbazing automatisch de ramen open. Geen ideale situatie als je op weg bent naar een menigte ste nengooiende relschoppers. Boosdoener blijkt de kantelbe- veiliging te zijn, die is gemonteerd bij gebrek aan een dakluik. Mocht de bus omkiepen of te water gaan, dan openen automatisch de ramen en deuren. Dat is wel zo veilig, maar het probleem is dat een me nigte die aan de bus gaat schudden de kantelbeveiliging ook kan acti veren. Als de Amsterdamse politie dieper in de details duikt, rijzen er meer vragen. Is het dak wel net zo veilig als bij de Variobus, waar je probleemloos van één hoog een koelkast op kunt gooien? De hui dige versteviging, een onder het dak geschroefde triplex plaat, lijkt een stuk zwakker. Volgens de korpsleiding is dat niet het geval, maar onderzoeksinstituut TNO meldt in een rapport de sterkte van het dak niet te hebben kunnen tes ten. En zo blijven er twijfels bij de Eenheidsleiding en de Onderne mingsraad van Amsterdam. Elet ontbreken van een luik, van een extra stalen balk achter de voor bumper, van een dikkere voorruit dan het huidige standaardraam; het lijkt allemaal te draaien om ge wichtsbesparing. Volbepakt zit de bus aan zijn maximale toelaatbare gewicht. Extra gewicht meene men, levert meteen problemen op. Weegsessie Bij een eigen weegsessie in Am sterdam bleek het voertuig zwaar der dan op het kentekenbewijs staat vermeld. Volgens die meting wordt de maximale druk op de vooras overschreden, zeker als er twee personen voorin zitten. Daarmee is bestuurder van de bus in overtreding. Bovendien komen er uit het land klachten over de wegligging. Op volle snelheid gaat de bus slingeren als iemand ach terin van plaats wisselt. Het vertrouwen in de nieuwe ME-bus is in Amsterdam tot het nulpunt gedaald. Een lij st met ver- beterpunten is neergelegd bij de korpsleiding, maar het is zeer de vraag of alle eisen kunnen worden ingewilligd. Vooralsnog zijn Am sterdamse ME'ers blij dat ze nog in de oude blauwe logge bussen kun nen doorrijden. „Laatst werd er een stuk Cobra-vuurwerk onder mijn bus gegooid", zegt een lid van de ME. „De bus kwam omhoog, maar gaf geen krimp. Gelukkig rij den we met oud en nieuw nog in de oude bussen." Volgens een Indonesische rege ringswoordvoerder zijn door de re gen rivieren buiten hun oevers ge treden en zijn delen van het red- dingsgebied onder water gelopen. Dat bemoeilijkt de hulp aan slacht offers en de evacuatie van daklozen. Vooral het tekort aan drinkwater doet zich voelen. Een uitbarsting van de Anak Kra- katau in de Straat van Soenda ver oorzaakte afgelopen zaterdagnacht een aardverschuiving en een tsu nami met drie meter hoge golven. De inwoners van de kustgebieden van de eilanden Java en Sumatra werden er compleet door verrast. Het dodental stond gisteravond op 429, terwijl nog 159 mensen worden vermist. Er zijn 1495 ge wonden en meer dan 16.000 men sen zijn ontheemd. Gewaarschuwd wordt ook voor een nieuwe tsu nami in het getroffen gebied. De in woners rond de vulkaan Anak Kra- katau is gevraagd op minstens 500 tot op sommige plekken wel 1000 meter van de kust te blijven. Rondom de vulkaan geldt een ge- biedsverbod van twee kilometer. De kraterwand van de vulkaan Anak Krakatau zou fragiel zijn door het noodweer en de hoge golven. Nieuwe aardverschuivingen zijn mogelijk, ook bestaat het risico dat de kraterwand instort. t Gewaarschuwd wordt ook voor een nieuwe tsunami in het getroffen gebied De waarschuwingen komen pre cies veertien jaar na de tsunami in 2004. Deze werd veroorzaakt door een zware zeebeving op 26 decem ber in de Indische Oceaan. De tsu nami die ontstond, maakte 230.000 dodelijke slachtoffers, waarvan ruim 120.000 in Indonesië. Bij een herdenking in Aceh Besar, op de noordkust van Sumatra, vertelde bewoner Taufik Alamsyah (50) dat pas recent het lichaam van zijn des tijds vermiste vrouw werd ontdekt. Met nog tien anderen werd ze ge vonden tijdens graafwerk voor nieuwbouw. Geldig t/m: Z|_t™x Ma. 31 dec. Laagste prijs van Nederland! Geen aansluitkosten t.w.v. t25<- 5 GB Data onbeperkt min/sms p/mnd* Let op! Geld lenen kost geld De zeven grootste klachten donderdag 27 december 2018 GO 'Gelukkig rijden we met de jaarwisseling nog in oude bussen' De Amsterdamse politie heeft een lijst van cruciale verbeter- punten ingediend voor de ME- bus. Er zijn grote twijfels over de veiligheid. Koen Voskuil Amsterdam iiiiiiiu""''1 - «iiiMi»iiiMiL..ii t m Hl illlllllWuillllliiii IUJ" KW!»" ""VU" ME'ers zijn blij dat ze hun oude bussen nog hebben, foto pim ras Het reddingswerk na de tsunami in de Straat van Soenda bij Indo nesië wordt ernstig bemoeilijkt door hevige stortregens die weer tot nieuwe overstromingen in het rampgebied hebben ge leid. Bob van Huët Rotterdam 16,00 voor je abonnement 18,50 voor je toestel Totale toestelkosten Eenmalige bijbetaling Totaal kredietbedrag Termijn bedrag Duur overeenkomst Vaste debetrentevoet 444,00 €0,00 444,00 €18,50 24 maanden 0% 2,50 korting verwerkt. Bij 2 abonnementen op 1 adres krijg je 2,50 korting 2 GB extra.) Bergen op Zoom Breda Dordrecht Etten-Leur Goes Middelburg Oosterhout Roosendaal Rotterdam Terneuzen Tilburg Vlissingen Waalwijk Barendrecht Bus te zwaar. De maximale asdruk werd bij een weging overschreden. Remkracht. De oude Vario-bus remt sneller. De remmen van de nieuwe Sprinter worden snel heet en de remkracht neemt af. Gevaarlijke kantel- sensor. In snel gereden bochten en bij schudden van de bus gaan de ramen automa tisch open. Dakbescherming. Door ventilatieroos- ters kan gevaarlijke vloeistof naar binnen dringen. Voorbumper zwak. Een klein tikje tegen een Amster dammertje leverde een kapotte radiateur op. Bus stopt door airbags. Bij opblazen van airbags wordt de motor onderbroken. Amsterdam wil te allen tijde kunnen rijden. Zwak dak. Er zijn twijfels of het dak net zo stevig als de oude Vario-bus.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 7