Noodweer hindert
reddingswerk na
tsunami Indonesië
LAATSTE KANS!
7
Grote twijfels over veiligheid nieuwe ME-bus
sT
tsf
Samsung (54GB)
Galaxy S9
Als de Amsterdamse politiechef
Pieter Jaap Aalbersberg begin dit
jaar meegaat om de nieuwe ME-
bus te testen, valt het hem op hoe
weinig ruimte er in de bus is. Zijn
knieën zitten tegen het dashboard
geklemd, zijn hoofd stoot tegen
het bovenste dashboardkastje.
Naar verluidt bromt hij na afloop
van de rit: „Deze voertuigen zijn
niet inzetbaar voor de ME."
Er gaat meer mis tijdens testrit
ten. Een bestuurder rijdt langzaam
met de voorbumper tegen een
Amsterdammertje. De bumper
blijkt zo zwak dat door de botsing
de sirene door de radiateur prikt.
Met een koelvloeistoflek kan het
voertuig niet verder rijden. De si
rene zit inmiddels op een andere
plek, maar de bumper is volgens
insiders te zwak voor een ME-bus.
Testrit
Amsterdam is op zijn zachtst ge
zegd niet gecharmeerd van het
nieuwe ME-voertuig, waarvoor de
politie 40 miljoen euro heeft uit
getrokken. De eerste twijfels ont
staan in 2016, tijdens een testrit in
Lelystad. Als een chauffeur een
snelle bocht neemt, gaan tot zijn
verbazing automatisch de ramen
open. Geen ideale situatie als je op
weg bent naar een menigte ste
nengooiende relschoppers.
Boosdoener blijkt de kantelbe-
veiliging te zijn, die is gemonteerd
bij gebrek aan een dakluik. Mocht
de bus omkiepen of te water gaan,
dan openen automatisch de ramen
en deuren. Dat is wel zo veilig,
maar het probleem is dat een me
nigte die aan de bus gaat schudden
de kantelbeveiliging ook kan acti
veren. Als de Amsterdamse politie
dieper in de details duikt, rijzen er
meer vragen. Is het dak wel net zo
veilig als bij de Variobus, waar je
probleemloos van één hoog een
koelkast op kunt gooien? De hui
dige versteviging, een onder het
dak geschroefde triplex plaat, lijkt
een stuk zwakker. Volgens de
korpsleiding is dat niet het geval,
maar onderzoeksinstituut TNO
meldt in een rapport de sterkte van
het dak niet te hebben kunnen tes
ten. En zo blijven er twijfels bij de
Eenheidsleiding en de Onderne
mingsraad van Amsterdam. Elet
ontbreken van een luik, van een
extra stalen balk achter de voor
bumper, van een dikkere voorruit
dan het huidige standaardraam;
het lijkt allemaal te draaien om ge
wichtsbesparing. Volbepakt zit de
bus aan zijn maximale toelaatbare
gewicht. Extra gewicht meene
men, levert meteen problemen op.
Weegsessie
Bij een eigen weegsessie in Am
sterdam bleek het voertuig zwaar
der dan op het kentekenbewijs
staat vermeld. Volgens die meting
wordt de maximale druk op de
vooras overschreden, zeker als er
twee personen voorin zitten.
Daarmee is bestuurder van de bus
in overtreding. Bovendien komen
er uit het land klachten over de
wegligging. Op volle snelheid gaat
de bus slingeren als iemand ach
terin van plaats wisselt.
Het vertrouwen in de nieuwe
ME-bus is in Amsterdam tot het
nulpunt gedaald. Een lij st met ver-
beterpunten is neergelegd bij de
korpsleiding, maar het is zeer de
vraag of alle eisen kunnen worden
ingewilligd. Vooralsnog zijn Am
sterdamse ME'ers blij dat ze nog in
de oude blauwe logge bussen kun
nen doorrijden. „Laatst werd er
een stuk Cobra-vuurwerk onder
mijn bus gegooid", zegt een lid van
de ME. „De bus kwam omhoog,
maar gaf geen krimp. Gelukkig rij
den we met oud en nieuw nog in
de oude bussen."
Volgens een Indonesische rege
ringswoordvoerder zijn door de re
gen rivieren buiten hun oevers ge
treden en zijn delen van het red-
dingsgebied onder water gelopen.
Dat bemoeilijkt de hulp aan slacht
offers en de evacuatie van daklozen.
Vooral het tekort aan drinkwater
doet zich voelen.
Een uitbarsting van de Anak Kra-
katau in de Straat van Soenda ver
oorzaakte afgelopen zaterdagnacht
een aardverschuiving en een tsu
nami met drie meter hoge golven.
De inwoners van de kustgebieden
van de eilanden Java en Sumatra
werden er compleet door verrast.
Het dodental stond gisteravond
op 429, terwijl nog 159 mensen
worden vermist. Er zijn 1495 ge
wonden en meer dan 16.000 men
sen zijn ontheemd. Gewaarschuwd
wordt ook voor een nieuwe tsu
nami in het getroffen gebied. De in
woners rond de vulkaan Anak Kra-
katau is gevraagd op minstens 500
tot op sommige plekken wel 1000
meter van de kust te blijven.
Rondom de vulkaan geldt een ge-
biedsverbod van twee kilometer.
De kraterwand van de vulkaan
Anak Krakatau zou fragiel zijn door
het noodweer en de hoge golven.
Nieuwe aardverschuivingen zijn
mogelijk, ook bestaat het risico dat
de kraterwand instort.
t Gewaarschuwd
wordt ook voor een
nieuwe tsunami in het
getroffen gebied
De waarschuwingen komen pre
cies veertien jaar na de tsunami in
2004. Deze werd veroorzaakt door
een zware zeebeving op 26 decem
ber in de Indische Oceaan. De tsu
nami die ontstond, maakte 230.000
dodelijke slachtoffers, waarvan
ruim 120.000 in Indonesië. Bij een
herdenking in Aceh Besar, op de
noordkust van Sumatra, vertelde
bewoner Taufik Alamsyah (50) dat
pas recent het lichaam van zijn des
tijds vermiste vrouw werd ontdekt.
Met nog tien anderen werd ze ge
vonden tijdens graafwerk voor
nieuwbouw.
Geldig t/m: Z|_t™x
Ma. 31 dec.
Laagste prijs
van Nederland!
Geen
aansluitkosten
t.w.v. t25<-
5 GB Data
onbeperkt min/sms
p/mnd*
Let op! Geld lenen kost geld
De zeven grootste klachten
donderdag 27 december 2018
GO
'Gelukkig rijden we
met de jaarwisseling
nog in oude bussen'
De Amsterdamse politie heeft
een lijst van cruciale verbeter-
punten ingediend voor de ME-
bus. Er zijn grote twijfels over
de veiligheid.
Koen Voskuil
Amsterdam
iiiiiiiu""''1 -
«iiiMi»iiiMiL..ii t m
Hl
illlllllWuillllliiii
IUJ"
KW!»"
""VU"
ME'ers zijn blij dat ze hun oude
bussen nog hebben, foto pim ras
Het reddingswerk na de tsunami
in de Straat van Soenda bij Indo
nesië wordt ernstig bemoeilijkt
door hevige stortregens die
weer tot nieuwe overstromingen
in het rampgebied hebben ge
leid.
Bob van Huët
Rotterdam
16,00 voor je abonnement
18,50 voor je toestel
Totale
toestelkosten
Eenmalige
bijbetaling
Totaal
kredietbedrag
Termijn
bedrag
Duur
overeenkomst
Vaste
debetrentevoet
444,00
€0,00
444,00
€18,50
24 maanden
0%
2,50 korting verwerkt. Bij 2 abonnementen op 1 adres krijg je 2,50 korting 2 GB extra.)
Bergen op Zoom Breda Dordrecht Etten-Leur Goes Middelburg Oosterhout
Roosendaal Rotterdam Terneuzen Tilburg Vlissingen Waalwijk Barendrecht
Bus te zwaar. De
maximale asdruk
werd bij een weging
overschreden.
Remkracht. De oude Vario-bus
remt sneller. De remmen van de
nieuwe Sprinter worden snel
heet en de remkracht neemt af.
Gevaarlijke
kantel-
sensor. In snel
gereden bochten
en bij schudden
van de bus gaan
de ramen automa
tisch open.
Dakbescherming.
Door ventilatieroos-
ters kan gevaarlijke
vloeistof naar
binnen
dringen.
Voorbumper zwak.
Een klein tikje tegen
een Amster
dammertje
leverde een
kapotte
radiateur op.
Bus stopt door airbags. Bij
opblazen van airbags wordt de
motor onderbroken. Amsterdam
wil te allen tijde kunnen rijden.
Zwak dak. Er zijn
twijfels of het dak
net zo stevig als
de oude Vario-bus.