Spider-Man is een melkkoe
Explosief dubbelleven van
een IJslandse wensmoeder
Treinreis terug naar Izmir
vol prangende vragen
7
die hem min of meer wegwijs maakt.
Parker is ouder geworden. Zijn daden
als actieheld hebben zijn lichaam
aangetast en hij is ook cynisch ge
worden. Als mentor van Miles her
vindt hij zijn wil om weer in actie te
komen."
Het geheim van Spider-Man oude
stijl was dat jonge lezers en kijkers
zich met hem konden vereen
zelvigen. „Met Batman of Superman
is dat veel lastiger. Spider-Man is in
zijn dagelijkse leven een puber met
de daarbij behorende problemen.
Kalverliefde hoort daarbij,
maar ook aanpassings-
problemen op school
p 7^^ zoals Miles in onze
film ervaart."
Behalve Miles Moralis in
troduceren Ramsey en zijn team nog
een trits andere Spider-versies, zoals
Spider-Gwen, een vrouwelijke vari
ant die ook met mentale problemen
kampt. Haar capaciteiten doen den
ken aan een gratievolle balletdanse
res. Spider-Man Noir is een ander lid
van het team: hij dateert uit t933 en
was vooral actiefin de crisisjaren.
Gezien zijn lange verleden wordt hij
Spider-Man is
een puber met
daarbij
behorende
problemen
in zwart-wit aan de kijker getoond.
Zijn tegenpool is Peni Parker, een
futuristische variant. Hij heeft als
hulpje een robot die in tegenstelling
tot hemzelf wel een Spider-pak
draagt. Maar het kan nog veel vreem
der in Spider-Man: Into the Spider-
Verse. Ook Spider-Ham duikt op, een
komische act die er als een varkentje
uitziet en altijd een grap paraat heeft.
Gezamenlijk trekt dit extravagante
gezelschap op tegen de aartsschurk in
het verhaal, Kingpin die met een nu
cleair wapen de poorten van de hel
wil openen.
Ramsey is blij dat dit verhaal als
een animatieavontuur verteld kan
worden. „Als je een acteursversie zou
maken van hetzelfde gegeven zijn er
toch beperkingen. Met animatie kan
de regisseur zich meer uitleven in
onmogelijke situaties, waarbij perso
nages worden geïntroduceerd die in
het echt heel moeilijk te casten zijn.
Ik zou bijvoorbeeld niet zo snel een
acteur kunnen bedenken die Spider-
Ham zou kunnen spelen."
VLIEG OP DE MUUR
Woman at War
Met zijn briljant absurdistische Of
Horses and Men (2013) zette Bene
dikt Erlingsson zichzelf internati
onaal op de kaart als volslagen ei
genzinnige filmmaker. Zijn komi
sche drama werd dat jaar terecht
de IJslandse Oscarinzending.
Naast zijn originele kijk op z'n
koppige landgenoten, is Erlings
son bovendien een filmmaker die
met zorg zijn beelden uitkiest.
Het IJslandse landschap leent zich
daarvoor perfect. In dit komische
drama blijkt een keurige koor-
dirigente met kinderwens een
dubbelleven te leiden als radicale
milieuactiviste. Ze heeft het voor
zien op de lokale aluminium-
industrie.
De veiligheidsdiensten zitten
haar op de hielen als ze hoort dat
ze eindelijk een kind mag adopte
ren. Zal ze nog een laatste actie
wagen? Wederom kiest Erlings
son voor geestige en soms zelfs
ronduit bizarre scènes, in oogstre
lende landschappen. Onderwijl
'wandelt' de soundtrack steevast
het beeld binnen in de vorm van
een muzikaal combo. Omdat dit
geslaagde drama het realisme
dichter nadert dan in die eigen
zinnige paardenfilm, ontregelt
Erlingssons nieuwe titel de kijker
net iets minder effectief. - M.N.
Something Usef ul
verlamde Yavuz in Izmir te hel
pen bij zijn laatste reis. Is dat
moord, of medemenselijkheid?
De kwestie laat Leyla niet meer
los en ze vergezelt Canan naar Ya
vuz' eindstation. In deze roadmo-
vie, wisselen spanning, filosofi
sche mijmeringen en psycholo
gisch drama elkaar af.
Nergens wordt Something Usejul
melodramatisch. Eerder roept het
verhaal vragen op over poëzie, de
dood en het leven. Het camera
werk verbeeldt de gelaagde in
houd, door zowel de weerspiege
lingen als de doorkijkjes vanuit
de ramen van de trein. - M.N.
Hoewel dichteres en advocaat
Leyla opziet tegen de reünie in
haar geboortestad Izmir, geniet de
veertiger van de nachtelijke trein
reis van Ankara naar haar eind
bestemming. Ze staart kalm naar
het landschap dat aan haar
voorbijtrekt en legt contact met
medereizigers.
Tijdens de veertien uur treinen
ontmoet Leyla Canan, een ver
pleegster die voornemens is de
donderdag 27 december 2018
Peter Parker
Spider-Ham
Spider-Gwen
Miles Morales
Spider-Man en enkele
van zijn extravagante
vrienden, fotussony
44
Peter Ramsey
Spider-Man: Into the Spider-Verse
draait nu in de bioscoop.
Wie bedacht Spider-
Man? Over de ge
boorte van de strip
held doen diverse
verhalen de ronde.
De dit jaar overleden
Stan Lee - tevens de
bedenker van X-Men,
de Hulk en Iron Man -
beweerde dat hij in
1960 het idee voor de
superheld kreeg toen
hij een vlieg over de
muur zag kruipen.
Andere bronnen be
weren dat stripbeden
kers Jack Kirby en Joe
Simon eerder met het
idee waren gekomen.
Maar hun bedenksel,
genaamd The Silver
Spider, werd afge
keurd, waarna Lee en
zijn collega's met het
idee aan de haal zou
den zijn gegaan.
Talloze pogingen zijn
er geweest om Spi
der-Man te verfilmen.
Een van de regisseurs
die het onderspit dolf
was James Cameron
TitanicAvatar). Hij
wilde al in 1994 een
film maken vol revolu
tionaire speciale ef
fecten, maar gesteg
gel tussen diverse
filmmaatschappijen
staken een spaak in
het wiel.
Filmmaatschappij
Sony heeft nu de
rechten en is al bezig
met de derde reeks
films sinds 2002. De
filmserie is een lucra
tieve melkkoe gewor
den. De frêle Tom Hol
land is na Tobey Ma-
guire (drie films) en
Andrew Garfield (twee
films) de huidige ver
tolker. Hij zal volgend
jaar weer als de spin-
nenman verschijnen in
Spider-Man: Far From
Home.
M De pas overleden
Stan Lee. fotoafp
KOMISCH DRAMA
Regie: Benedikt Erlingsson. Met:
Halldóra Geirhardsdóttir, Jóhann
Siguröarson
Halldóra Geirhardsdóttir leidt
in de film een ingewikkeld dub
belleven. FOTO IMAGINE
DRAMA
Regie: Pelin Esmer. Met: Basak
Köklükaya, Öykü Karayel
Spider-Man Noir
Peni Parker