©NDERNEMER go2UBL txr 'ZÓ SIMPEL, ONDERNEMERS GELOVEN HET GEWOON NIET' 45 PROCENT MEER OMZET DOORGEURMARKETING 'Autonome groei is de thermometer van je bedrijf' deondernemer.nl Raymond Cloosterman: shop-in-shops, collecties en limited editions Als er één ondernemer is, die weet wat bedrijfsgroei is, dan is het Rituals-baas Raymond Cloosterman. De Erasmus Universiteit onderzocht begin dit jaar welke 250 bedrijven het snelst groeien en de cosmeticaketen Rituals stond op de hoogste plek van het erepodium. Tijdens het GroeiCollege van De Ondernemer vertelde Cloosterman op het podium van het Beatrix Theater waar door zijn bedrijvenketen Rituals groeide als kool. De eerste jaren was het lastig. Toen het bedrijf zo'n 20 winkels had, leken ze een 'onzichtbare poort' door te gaan. De poort waardoor mensen spontaan naar jou toe komen, waardoor het lijkt alsof je 'ineens mazzel' gaat hebben. Shop-in-shop Om daar te komen bouwde Rituals aan de naamsbekendheid en bedrijfsuitstra- ling via shop-in-shops. Belangrijk punt was toen de cosmeticaketen een plek kreeg in de Bijenkorf-winkels. Volgens Cloosterman heeft het twee voordelen om in een andere winkel te starten: „Mensen lopen onbekende winkels voorbij, maar als ze al binnen zijn bij een andere winkel komen ze ook naar jou toe. En je ligt gelijk tussen grote merken, wij lagen bijvoorbeeld naast Chanel. Dat geeft ons ook gelijk een goede uitstraling." Om ervoor te zorgen dat de klanten die eenmaal binnen zijn, ook binnen blijven komen heeft Rituals jaarlijks ruim 300 nieuwe producten. „Nieuwe producten zijn leuk voor de klanten en ook voor het personeel. Die vinden het ook leuk met nieuwe pro ducten te werken." Collecties Daarnaast heeft het bedrijf een aantal 'vaste' rituelen collecties, waarvan The Ritual of Sakura de bestseller is. Die zorgt voor de meeste omzet en blijft ook het langst in de winkel liggen. Iedere 2 a 3 jaar wordt die volledig opnieuw ingericht. Dat wordt dan ook groot neergezet in de winkels, om de klanten er opnieuw naar toe te trekken. Als derde snelheidslijn zijn er dan nog tweemaal per jaar limited editions. Zo wil het bedrijf de vaste klanten iets nieuws laten ontdekken, zonder dat zij daarvoor naar een ander merk hoeven te gaan. Autonome groei Om de groei te meten, is het volgens Cloosterman belangrijk te kijken naar de autonome groei van je onderneming. Dat is de thermometer en geeft aan wat de ware groei is van je bedrijf, als je er geen bakken met geld tegenaan hoeft te gooien. Door de groei van Rituals heeft het bedrijf een tweede managementteam (MT) neer moeten zetten. Deze twee functioneren tegelij kertijd naast elkaar. Het operationeel MT zorgt dat de winkels van vandaag goed draaien, het creatieve MT zorgt dat er in hoog tempo nieuwe winkels komen en nieuwe producten worden aangeboden. JE HOEFT ALLEEN PDF TE VERSTUREN OM UBL TE ONTVANGEN www.go2UBL.nl De liefde van de klant gaat door de neus. Ons reukorgaan is namelijk het enige zintuig dat in directe verbinding staat met ons geheugen en het emotio nele centrum in de hersenen. Verleiden met geuren is uitgegroeid tot serious business. Voor een paar tientjes per maand heb je al een geurmachine in huis. De verse bakker weet al jaren dat invloed van sensorische prikkelingen aanzet tot koop. Loop langs een bakker die net versgebakken broodjes uit de oven haalt en het gros van de mensen begint te watertanden. Ook de makelaar kan erover meepraten. De truc van vers gebakken appeltaart in een huis dat verkocht moet worden, is al jaren oud. Geurmarketing is in feite niks nieuws, maar heeft met de opkomst van synthetische geuren een actuele draai gekregen. Deze trend is gezinneprik- keld door de casino's in Las Vegas, die al decenni alang weten hoe ze gokkers met geur onbewust kunnen beïnvloeden. Bezoekers van casino's raken erdoor in een 'flow state'. Onderzoek heeft aange toond dat ruimtes met gokautomaten ongeveer 45 procent meer omzet halen als er een geur wordt verspreid. <®>HYunoRi volg ons op fifSQQ Rituals snelste groeier Wilt u ook aan de slag met e-factureren? Scan dan de QR code hiernaast en krijg toegang tot 100 GRATIS TRIALS via go2UBL. Ondernemend Nederland is in transitie. En niet alleen Nederland, want de hele financiële wereld praat erover: e-factureren. De standaardopmaak van een elektronische factuur, ook wel UBL, maakt het mogelijk dat deze herkend wordt door boekhoudpakketten en zo automatisch ingeboekt wordt. Een tijd- en kostenbesparende ontwikkeling die ook de ondernemers van kleine en grote MKB-bedrijven aangaat. Dino Rasmijn, Eigenaar van AIMS IMPROVE, financieel adviseur en -inmiddels -ambassadeur voor go2UBL. "Ik weet veel ondernemers te overtuigen aan de hand van vier punten" 1. Je hoeft enkel een PDF te (laten) mailen om UBL te ontvangen 2. Het is goedkoop, je hebt geen vaste kosten 3. Het is 100% volledig, je hebt geen last van uitval 4. Het gaat heel snel, altijd binnen een dag en meestal binnen een uur Het is zó simpel, ondernemers geloven het gewoon niet. En het werkt voor alle facturen, van PDF tot handgeschreven. En precies vanwege die eenvoud is het zo'n sterk concept. Binnen 5 minuten ben je 4100x GRATIS up and running en het is geheel pakket- en platform onafhankelijk. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 21