HOE BLIJF JE UP-TO-DATE Zijn ondernemers klaar voor 2019? LMG 5 TIPS VOOR 2019 Er verandert jaarlijks veel in het reclame- en medialandschap. Goed om tussen het kerstdiner en de oliebollen even vooruit te kijken met Perry Kentin, eigenaar van reclamebureau LMG strate- gie+creatie uit Goes. Wat zijn de do's en don'ts in het nieuwe jaar? 'PSHUIS Perry Kentin 15 JAAR LMG bestaat 15 jaar. In die tijd is het media landschap misschien wel 20 keer zo groot geworden. "Wij zijn van oorsprong een creatief bureau, maar hebben duidelijk een tweede specialiteit ontwikkeld. Als bureau willen we natuurlijk altijd als eerste de trends opmerken en uitvoeren. Ook wij verbazen ons nog steeds iedere dag over nieuwe ontwikkelingen en de snelheid ervan", vertelt Perry Kentin. "De kunst is om gebruik te maken van data, onze klanten een voorsprong te geven op de concurrent en dat op een zo eenvoudig mo gelijke manier van reclame maken." HOE WEET JE DIT ALLEMAAL? "Die verbazing signaleren we vaak bij onze opdrachtgevers. Gevolgd door het enthou siasme om direct aan de slag te gaan. Met onze gespecialiseerde analysesoftware kunnen we sterk inzoomen en selecteren op specifieke doelgroepen. We maken online concurrentieanalyses, waarbij we, naast de social media van de opdrachtgever, ook die van de directe concurrent in de gaten houden en daarop inspelen. Je weet dan waarvoor je het doet." GELD IS NIET BELANGRIJK Niet alleen geld is bepalend voor een succes volle advertentie of campagne. "Creatie is een versterkende factor die zorgt voor meer impact. Dat was zo en dat blijft zo. Een mooie of originele uiting verwondert mensen nog steeds en het zorgt vaak voor een lach. Het liefst houden wij een bepaalde lijn of idee vast en gebruiken deze bij alle mediavormen. Het is nooit één factor die het succes bepaald van een campagne of het klantencontact. Het is de mix van middelenen media. De kunst is om onze expertise te vertalen naar duide lijke keuzes. Het is heerlijk om die keuzes samen met ondernemers te bespreken en inzage te geven voor het nieuwe jaar." CLICKS OF NIKS We hebben veel clicks, maar waar zijn de verkopen of aanvragen? "Online adverteren en communiceren is experimenteren. Het is goed om dat vooraf te bespreken en niet achteraf. Google is een bedrijf met structuur. Als je je verdiept in de algoritmes, kun je dus succes hebben en dejuiste mensen bereiken." Maar wat dan? Is het aanbod passend? Wat gebeurt er nadat er is geklikt? "Vaak wordt gekozen voor een optimale campagne, maar blijft de optimalisatie van de landingspage of de webshop achterwege. Ook daarover valt veel te leren." NON-PROFIT IN EEN 24/7 ECONOMIE Ook non-profit zie je al jaren worstelen met communicatie vraagstukken. Hoe onderhoud je contact met burgers en op welk moment via welke media? "De consumenten van nu zijn gewend om heel de dag vragen te kunnen stellen én daar direct een gepast antwoord op te krijgen. Dat vraagt nogal wat van je aan- pakofvan een communicatieafdeling. Ookal ben je cum laude afgestudeerd, het is geen garantie datje dejuiste structuur weet te vin den. Bovendien leven we echt in een 24-uurs economie. De grote commerciële bedrijven hebben ervoor gezorgd dat die gewenning is ontstaan bij consumenten. Wij hebben, denk ik, een goed beeld bij hoe je verwachtingen on line kunt managen en met welke methodes." IEDER ZIJN VAK Er zijn veel reclamebureaus en creatieve zzp'ers. Toch is het niet eenvoudig om van strategie naar een heldere campagne te gaan. "Dat heeft te maken met identiteit, positio neren en marketing. Ons team bestaat uit specialisten, lederzijn vak. Decombinatievan specialisten in één team maakt het leuk om klanten te bedienen." NIEUWE FORMULES LMG is zelf ook al druk bezig met nieuwe ontwikkelingen voor 2019. "Contacta.nl is een formule waar we hartstikke trots op zijn. Maar in het nieuwe jaar gaan we hard aan de slag met het ontwikkelen van nieuwe formules. De banenmarkt tijdens Contacta.nl was een succes omdat het relevant is. Zo heb ik nog wel een lijstje met onderwerpen waarmee ik graag aan de slag ga. Een formule hoeft wat mij betreft niet altijd zo groot te zijn als Contacta.nl. Het gaat erom dat het iets toe- voegd voor mensen of bedrijven. "Ons team bestaat uit specialisten, leder zijn vak. De combinatie van de specialisten in één team maakt het leuk om klanten te bedienen. strategie+creatie LMG strategie+creatie Frans den Hollanderlaan 10A 4461 HN Goes M 06 46 02 24 09 T 0113 850 899 E perry@lmg.nl www.lmg.nl 1. ONTWIKKEL ONLINE MEDIA MOBILE FIRST 2. MAAK EEN CONTENTKALENDER VOOR HEEL 2019 3. MEET EN ANALYSEER DAGELIJKS JE MEDIA 4. GEBRUIK DE GRATIS BUSINESS TOOLS VAN SOCIAL MEDIA 5. GA OOK ONLINE IN GESPREK MET DE KLANT SOCIAL MEDIA IN 2019 We zien steeds meer een verschuiving van een interactie naar conversie ge dreven vraag. Hielpen we klanten in het verleden vaak met het creëren van content, het afgelopen jaar is de na druk veel meer op het commercieel inzetten van Facebook, Instagram en Linkedln door middel van advertising. Ook de tools die social media bieden helpen daarbij. Er komt een nieuwe generatie consu menten aan die zijn opgegroeid met social media en vooral mobiel online zijn. De kanalen waarop zij actief zijn, Instagram en Snapchat, vragen om een andere insteek van communiceren. Het verhaal wordt steeds relevanter. Video en animatie zijn belangrijk om op social media de aandacht van de doelgroep te trekken. Maar ook de 'Instant Experience' van Facebook geeft de mogelijkheid om het verhaal vaneen bedrijf te vertellen. WERVING VAN PERSONEEL De krapte op de arbeidsmarkt is direct merkbaar. Steeds meer ondernemers en organisaties hebben moeite om het juiste personeel te vinden. Datzagen we aan de enorme belangstelling voor de banenmarkttijdensContacta.nl, maar ook aan de vraag van diverse klanten om wervingscampagnes te starten en employer branding te ontwikkelen, daar denken we graag in mee.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 18