Een schepping met een plusje extra 12 ZE 'T BEEST WERELDFORMAAT Met DeWoIff stond vrijdag een band van wereldformaat in 't Beest in Goes. Het Limburgse trio was uitstekend in vorm, maar kreeg niet het verdiende respect, omdat een groot deel van de aanwezigen zijn mond niet kon houden. Goes DeWolffbestaat uit broers de Luka (drums/zang) en Pa- blo van der Poel (gi taar/zang) en Robin Piso (toetsen). Zij spelen samen al tien jaar onvervalste jaren ze ventig southern bluesrock maar dan van Nederlandse bodem. De drie openden met knaller Su- garMoon van het vorige album Rou-GA-Roux. Een lekker blues rocknummer waarmee de band vanaf het eerste moment liet zien wat ze in huis heeft. Beide broers namen afwisselend de zangpartijen op zich terwijl een virtuoze Pablo op gitaar contstant opgestuwd werd door de swin gende Hammond-klanken van Robin Piso. De band had er zin in, voorman Pablo kletste ontspan- nen tegen de zaal, maakte hier en daar een grapje en sloeg dan zijn gitaar weer aan voor een volgend ronkend buesrockrondje. Live-reputatie Hoewel de setlist uiteindelijk voor bijna de helft uit het laatste album Thrust putte, was de psy chedelische laag waarmee De WoIff haar uitstekende live-repu tatie opgebouwd heeft, nooit ver weg. Ook in songs als het sterke Deceit Woo, een maatschappij- DéWolff speelt al tien jaar onvervalste jaren zeventig southern bluesrock maar dan van Nederlandse bodem kritische sneer naar Trump, werd er volop ruimte geboden voor muzikale omzwervingen. Pablo trok het uiterste uit zijn gitaar en Robin ging helemaal los op zijn toetsen. Dat leverde een waanzin nige trip van zachte, langzame blues tot snelle, krijsende rockso- lo's op die bij vlagen aan Pink Floyd in zijn beste dagen deed denken. De nieuwe single Swain was dan weer wat meer rechttoe- rechtaan rock-'n-roll maar wél ui termate dansbaar. Toen DeWoIff terugkwam voor de toegift, werd Deep Purple's Highway Star inge zet. De zaal reageerde er uitgela ten op en danste mee naar de af sluiter Don't yougo up the sky. Het uitstekend optreden had als groot minpunt het vele gepraat in het publiek. Jammer dat de band hiermee niet het respect kreeg dat ze verdiende. Kerststemming in Vlissingen op een van de donkerste dagen van het jaar. De keuze om een oratorium van Haydn uit te voeren, waarin het scheppingsverhaal volgens het Bijbelboek Genesis muzikaal wordt geïllustreerd, is spannend en het werd een uitvoering met een plusje extra. De Vlissingse Oratorium Vereni ging (VOV) wil het publiek aan zich binden en betrekt daarom de jeugd bij haar uitvoeringen. Deze keer was er ook beroep gedaan op beeldend kunstenaar Ton Lamper die een absoluut passende en boeiende beeld en lichtregie had gemaakt. De chaos van het heelal vóór de schepping van de aarde, de elementen, het firmament, de flora, de fauna en de mens, kreeg een originele invulling: donker blauwe belichting, witte pakken van de jeugdige leden van bewe gingstheater Christie Rosseel en de mooie langzame beeldwijzigin gen door subtiel bewegende han den. De zin 'Es werde Licht' was een sensationeel muzikaal moment met dat grote fortissimo en een onverwachte modulatie die alles verhelderde. Ook het blauw op lichtende plafond van het koor van de kerk als het firmament met sterren en de afwisseling van groen en wit op de pilaren, waren oh-momenten. Speciaal was de fortepiano begeleiding van de reci tatieven. Die Schöpjung is een typisch pro duct van de Verlichting, een grensgeval tussen christelijke reli giositeit en een seculaire wereld beschouwing. Het werk geeft een optimistische visie van het schep pingsverhaal: van de zondeval is geen sprake en het eindigt in het aardsparadijs met twee verliefde, gelukkige mensen. Haydn was van nature een nieuwsgierig man en had als amateur interesse in de as tronomie. Al die elementen zijn verwerkt in zijn oratorium. De instrumentatie is bijzonder. De sfeer wordt regelmatig geschil derd door de verschillende instru menten. Je hoort het snelle flitsen van vissen in het water, het getor- tel van duiven, de prachtige zang van leeuweriken (klarinetten) en nachtegaal (fluit). Het koor zong enkele monumentale, soms fuga- tische koorwerken. De koorleden werden door dirigent Overduin langs de muzikale klippen geleid. De drie solisten zongen goed en dramatisch juist. Het koor voor de pauze miste balans. Het inlassen van de ouverture L'Isola Disabitata is een vondst. De stoet van dierensilhouetten (be wegingstheater) was aandoenlijk knap. De rennende, fladderende, statige en vrolijk huppelende be wegingen werden ritmisch op de muziek uitgevoerd. Geen wonder dat het publiek spontaan begon te applaudisseren. Het slotkoor van deel twee met het blije alleluja klonk iets te wei nig juichend, maar deel drie met Adam en Eva in het Paradijs, werd theatraal subtiel en muzikaal stra lend gebracht. Met zelfs een open doekje na het duet tussen Adam en Eva. In de tekst van de Schepping staat enkele keren: 'God zag dat het goed was'. Na het klinken van de slottoon was er alom tevreden heid. En het publiek? Dat vond dat het goed was... maandag 24 december 2018 DeWoIff verdient meer respect Esther Kenters De Limburgse southern bluesrockband DeWoIff afgelopen vrijdag op het podium in 't Beest, fotoandréjoosse Meer muzieknieuws en recensies op www.3voor12zeeland.nl Jeanette Vergouwen RECENSIE Vlissingse Oratorium Vereniging Oratorium: Die Schöpfung van Joseph Haydn. Door koor Vlis singse Oratorium Vereniging, Holland Symfonie Orkest, solis ten sopraan Titia van Heyst, tenor Jean-Léon Klostermann, bas/bariton Robbert Muuse en Jos Vogel (pianoforte) o.l.v. Pim Overduin. Medewerking verle nen het bewegingstheater van Christie Rosseel, Ton Lamper (beeld- en lichtregie). Gehoord zaterdag 22 december in St. Jacobskerk in Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 44