School Oss herpakt zich na drama Stint Heel voorzichtig pakt basisschool De Korenaer in Oss de draad weer op na het ongeval met de Stint. Daarbij kwamen vier leerlingen om het leven. „Er zijn hier heel wat tranen gevloeid, maar mensen geven het een plek", ervaart schoolleider Peter Janssen. 'Het medeleven was zo groot. We voelden ons enorm gesteund. En nog steeds.' 20 e vlag is weer opgeborgen, de aula is weer gewoon de aula. Iedereen op en om basis school De Ko renaer in Oss moet weer verder, hoe moeilijk dat ook is na 20 sep tember, de dag dat vier leerlingen omkwamen bij het ongeval met de Stint. Maar hoe doe je dat? „Door elke dag een klein stapje vooruit te zetten en continu na te denken over wat wel kan en wat niet," zegt schoolleider Peter Janssen. Neem de toneelgroep van De Korenaer. Die zou afgelopen week tijdens de kerstviering de musical De dub van vier spelen. „Een stuk over vier kinderen die een onge luk krijgen op de schaatsbaan. Dat lag nu veel te gevoelig." Het werd dus een ander stuk, over een le vende kerststal. Janssen wil nog één keer vertel len over de nasleep van het drama met de Stint. Om te bedanken voor alle steunbetuigingen. En om te verhalen over hoe het nu gaat. Met de school, met het meisje uit groep 8 dat het ongeval overleefde, met de ouders, met hemzelf. „Het is onvoorstelbaar wat het ongeluk heeft losgemaakt. Het medeleven was zo groot, zo mooi, zo warm, zo goedbedoeld, zo be trokken. We hebben ons enorm gesteund gevoeld. En nog steeds: tot een paar weken terug kregen we nog bossen bloemen binnen." Het ongeluk op het spoor in Oss raakte Nederland in zijn ziel, zei premier Mark Rutte. Koning Wil lem-Alexander en koningin Maxima hadden 'geen woorden' voor het leed van de getroffen ge zinnen. In voetbalstadions, ge bedshuizen, woonkamers, overal waren mensen stil door het drama. Na de afscheidsdiensten voor Fleur (6), Kris (4) en de zusjes Dana (8) en Liva (4) hielpen trau mabegeleiders, die eerder na de ramp met de MH17 steun verleen den, achterblijvers om het leven weer op te pakken. Traktatie Wat zijn de adviezen waar Jans sen wat mee kon? „Houd het klein, het is al erg genoeg. Kijk elke dag met elkaar naar wat je doet, hoe je iets doet en wanneer je wat doet. Vergeet ook niet dat iedereen verdriet op zijn of haar eigen manier verwerkt. De één vindt het fijn om elke dag drie keer samen te komen met het team, een ander is liever even al leen. Dat is allemaal prima." De bijzonderste momenten ontstaan vaak spontaan, weet de schoolleider inmiddels. Zoals die keer dat de ouders van Kris zijn klas trakteerden op de dag dat hun zoontje zijn vijfde verjaardag zou vieren. „In het lokaal hangt zo'n zelf gemaakte verjaardagskalender. Kleuters zijn daar echt mee be zig: wie is de volgende? Dat was Kris. De leer krachten voelden dat ze daar iets mee moesten doen in de klas en bespraken dat met de ouders. Die wilden er wel graag bij zijn en zeiden: kinderen zijn gewend dat ze een traktatie krijgen als ie mand jarig is, dus zorgen wij daarvoor." Het werden fruitspiesjes, met aan het uiteinde van elk stokje zo'n klein plastic molentje dat draait in de wind. „De kleuters vulden het zeifin en zijn allemaal gaan blazen voor Kris, zoals ze dat bij zijn uitvaart ook deden met bellenblaas. Voor volwassenen klinkt dit misschien heel zwaar, maar dat was het juist niet. Kleu ters doen het gewoon. Dat maakte ZATERDAG 22 DECEMBER 2018 GO Stap voor stap verder PAUL DRIESSEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 75