boldErmsn.nl Reizen 2019 nu met vertrekgaranties!
(m
IÉ
4
Na een Rotterdamse vastgoedbaas blijkt
ook een rallyrijder uit de regio Amersfoort
miljoenen te hebben verdiend aan een blunder
met percelen langs het spoor.
MILJOENENBLUNDER PRORAIL EN NS
e eigenaar van
Bakkhe Vastgoed
is een snelle jon
gen. Vooral als hij
in de auto zit. De
44-jarige onder
nemer, bewoner
van een boerderij in een dorpje nabij
Amersfoort, is een behoorlijk succes
vol autocoureur. Hij doet mee aan
de belangrijkste rally's van Europa,
zoals pas nog die van Barcelona. Hij
eindigde in de middenmoot, maar
stond toch mooi in één uitslag met
negenvoudig wereldkampioen
Sébastien Loeb.
Als ondernemer gaat het hem
minstens zo goed. Zeker sinds 2014.
De eigenaar van een bedrijf dat on
derhoud langs weg en spoor pleegt,
krijgt de kans een enorme hoeveel
heid percelen langs het spoor - in
totaal vele honderden hectares - over
te nemen van NS Vastgoed. Hij be
taalt slechts 1 euro voor de grond, en
krijgt daarnaast nog eens een stevige
bonus van NS: 6.750.000 euro.
In ruil daarvoor verplicht hij zich
alle gronden langs het spoor te on
derhouden zolang die van hem zijn.
Voor de aankoop van de gronden
richt hij de onderneming Bakkhe
Vastgoed op.
ProRail was
niet op de
hoogte van de
aanbesteding
Voor NS Vastgoed is het de tweede
keer in een paar jaar dat het zo'n
grote hoeveelheid gronden langs het
spoor verkoopt. Net als de vorige
keer informeert het ook ProRail, dat
verantwoordelijk is voor het spoor in
ons land, over de aanbesteding. Maar
net als in 2010 gaat ProRail niet op
het aanbod in. Dat bleek een dure in
schattingsfout in 2010: degene die
toen toesloeg, ondernemer W. over
wie deze krant vorige week zaterdag
schreef, zou de gronden uiteindelijk
voor 18 miljoen euro aan ProRail
verkopen.
Toch mag ook in 2014 een onder
nemer er met grote hoeveelheden
grond langs het spoor vandoor. En
ook nu komt ProRail er pas na de
aanbesteding achter hoe belangrijk
die gronden voor het bedrijf zijn.
15.047.487,12 euro
De spoorbeheerder besluit een paar
jaar later, als het beseft dat het op
veel van de percelen actiefis, met
Bakkhe Vastgoed in onderhandeling
te gaan. In de zomer van 2018 bereikt
de eigenaar na uitgebreide onder
handelingen een overeenkomst met
ProRail. Voor 645 hectare grond be
taalt de spoorbeheerder 15.047.487,12
euro. En dat terwijl de NS ze een paar
jaar eerder voor niets van de hand
had gedaan, met zelfs een bonus van
6,7 miljoen voor de koper.
Hoe kan het toch dat er zo is ge
blunderd? De NS zegt in een reactie
dat het de gronden, voor de verkoop
aan Bakkhe Vastgoed, eerst aan Pro-
Rail heeft aangeboden. „Daarna is
een tender uitgezet, waarbij de gron
den aan andere partijen zijn aange
boden", legt NS-woordvoerder Erik
Kroeze uit. ProRail werd daarvoor
niet meer uitgenodigd. „Want daar
hadden we de gronden net aangebo
den."
Maar ProRail komt met een ander
verhaal. Ja, de NS had de gronden in
2013 eerst aan hen aangeboden, er
kent ProRail-woordvoerder Jaap
Eikelboom. „Dat aanbod bestond uit
een marktconform aankoopbedrag
en de verplichting om de grond te
onderhouden." ProRail ging niet op
het aanbod van de NS in, omdat het
met belastinggeld alleen gronden
mag kopen die het direct nodig heeft.
En dat gold voor het grootste deel van
deze gronden niet, was het idee.
Tot verrassing van ProRail ging de
rallyrijdende zakenman er een jaar
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
w
15 dagen Rondreis
Sicilië, Sorrento
en Amalfikust
5/8 dagen
Sonthofen in de
Beierse Allgau
10 dagen Saas-Grund
met Mont-Blanc
Express, Zwitserland
10 dagen
Gardameer, Verona
en Venetië
10 dagen
Italiaanse
Bloemenrivièra
12 dagen
Corsica en Sardinië
zaterdag 22 december 2018
Hoe een snelle
jongen rijk werd
van spoorgrond
Peter Groenendijk
Marcia Nieuwenhuis
Utrecht
-Jaap Eikelboom,
woordvoerder van
ProRail
v.a. slechts
Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden.
ANVR
Brochure en (0318) 58 09 58
boekingen: www.bolderman.nl
Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamer excl. Calamiteitenfonds reserveringskosten
Diverse vertrekdata 2019
Diverse vertrekdata 2019
Diverse vertrekdata 2019
Diverse vertrekdata 2019
Diverse vertrekdata 2019
Diverse vertrekdata 2019