Presentatie van klimaatvoorstellen is het begin van een lange weg 3 Voorgestelde maatregelen Dit kabinet maakt de geesten rijp voor een klimaatrevolutie in slow motion. We moeten op den duur van het gas af, niet meer in benzine- en dieselauto's rijden en minder vlees eten. KONINKLIJK RIJTJE KERSTKAART TOEKOMST Is er al een Klimaatakkoord? Nee, zeker niet. Hoewel ruim honderd belangengroepen gisteren een lijst met zeshonderd klimaatmaatrege len hebben ingeleverd, moet het ka binet daar nog een klap op geven. „Dit is een draft, een concept", zei premier Rutte al voor de presenta tie van de plannen. „In de beste pol dertradities van Nederland zoeken we naar draagvlak. Maar de politiek is soeverein." Kortom: pas als de regeringspar tijen het eens zijn, is er echt een Klimaatakkoord. Dat duurt waar schijnlijk nog minstens een half jaar. De komende maanden slaan de planbureaus aan het rekenen: zijn de voorstellen genoeg om de C02-uitstoot met 49 procent te ver minderen én hoe gaan de koop krachtplaatjes eruit zien? Pas als die vragen zijn beant woord, bepaalt het kabinet welke maatregelen worden ingevoerd. Daar zullen ze de tijd voor nemen. Eerst moeten de Provinciale Staten verkiezingen (in maart) en de Eu ropese verkiezingen (in mei) achter de rug zijn. De regeringspartijen vrezen electorale afstraffing voor impopulaire maatregelen. „Voor de zomer ligt er een akkoord", be loofde voorzitter Ed Nijpels van het klimaatoverleg gisteren. Vertraging Dat het definitieve besluit steeds wordt uitgesteld, is niet zonder re den. Binnen de coalitie van VVD, CDA, D66 en Christenunie is one nigheid over wie de klimaatreke ning moet betalen. De automobi list, de huizenbezitter of toch de grote vervuilers, zoals Shell en Tata Steel? Ondertussen komt vertra ging sommige partijen ook wel goed uit. Nu wordt de Nederlander langzaam maar zeker voorbereid op de onvermijdelijke overstap naar een groener leven. „Dit is nodig vanwege de situatie met het klimaat, ook in Nederland", aldus premier Rutte. Niet alléén vanwege de C02-uitstoot, bena drukt hij. „Dat is voor sommigen een abstract begrip. Het is ook no dig vanwege het acute probleem met fijnstof, met de luchtkwaliteit en de leefkwaliteit in ons land." Dus moeten we massaal onze huizen isoleren, om zo minder gas te verstoken en uiteindelijk die gas gestookte cv-ketel vaarwel te zeg gen. Ook moet het Nederlandse Duidelijk is dat deze transitie niet gratis is wagenpark elektrisch worden. Daar zijn miljardensubsidies voor nodig, die beschikbaar komen door belas tingen verder te verhogen, bijvoor beeld op benzine en vliegtickets. Bedrijven die geen plannen maken om minder C02 uit te stoten, krij gen een boete. „Duidelijk is dat deze transitie niet gratis is", zegt minister Eric Wiebes van Klimaat (VVD). „Dat vraagt om voortdurende aandacht voor de gevolgen voor de consu ment, de huurder, huiseigenaar, de autorijder en de vakantieganger. De gevolgen moeten steeds duidelijk zijn: onverbloemd en begrijpelijk." Volgens Wiebes was het gisteren 'geen grote dag', zei hij bij de pre sentatie van de klimaatvoorstellen. „We zijn nog niet klaar. We begin nen pas. Als er een akoord ligt is dat weer een dag, en daarna hebben we twaalf jaar lang werk en is het pas 2030. En moeten we door tot 2050. De komende 32 jaar doen we dit elke dag. Wen er maar aan!" Energierekening Enkel ellende is het niet, vindt Wiebes. Volgens hem worden Ne derlanders 'economisch beter' van de plannen. Immers: een goed ge ïsoleerd huis is comfortabeler en verlaagt de energierekening. Elek trische auto's zorgen voor schonere lucht, waardoor we gezonder leven. En de opkomende industrie rond zonnepalen en windmolens levert geld en nieuwe banen op. Rutte, van wie bekend is dat hij een stokoude Saab bezit, schaft pas een elektrische auto aan als hém dat uitkomt. „We moeten de momen ten aangrijpen waarop mensen dat soort beslissingen toch al zouden nemen. Als het nodig is je auto te vervangen, moet het mogelijk zijn over te stappen op een elektrische auto. Alles stapje voor stapje." zaterdag 22 december 2018 GO Van jong naar oud staan ze op een rijtje. De prinsessen Ariane (11), Alexia (13), Amalia (15), koningin Maxima (47) en koning Willem- Alexander (51) pose ren in hun feestelijke kleding. Het glamou- reuze plaatje, dat de koninklijke kerstkaart siert, is gemaakt door fotograaf Erwin Olaf. Naar alle waarschijn lijkheid werden ze apart van elkaar gefo tografeerd en daarna via fotobewerking naast elkaar gezet. „Een gezegende kerst en een gezond en voorspoedig 2019 - WA en Maxima", luidt de bijbehorende tekst. Olaf kwam in april van dit jaar ook in actie toen hij, ter ere van het vijfjarig jubileum en de 51ste verjaardag van de koning, de roy- als in het Koninklijk Paleis vastlegde. Op de staatsieportretten werd vol lof gerea geerd. FOTO ERWIN OLAF Gemeenten moeten in 2021 bekendmaken wan neer welke wijk in Neder land van het gas af gaat. Huiseigenaren kunnen een goedkope, gebouw gebonden lening krijgen om hun huis te isoleren en over te stappen op bijvoorbeeld een warm tepomp. Woningcorporaties krijgen extra geld om op grote schaal huurhuizen energiezuiniger te maken. Wie in 2021 een elektri sche auto koopt, krijgt 6000 euro aanschaf- subsidie. Dat loopt elk jaar terug met 400 euro, tot 2200 euro in 2030. Benzine- en dieselrijders zijn straks duurder uit. Er komt geen alge mene CC>2-heffing voor bedrijven. Wel moeten vervuilende bedrijven een plan maken om CC>2 te minderen. Van consumenten wordt verwacht dat zij minder voedsel verspillen en minder vlees eten. Groener gaan leven 'Wen er maar aan!' Peter Winterman Den Haag - Minister Eric Wiebes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 3