Presentatie van klimaatvoorstellen is het begin van een lange weg
3
Voorgestelde
maatregelen
Dit kabinet maakt de geesten rijp
voor een klimaatrevolutie in slow motion.
We moeten op den duur van het gas af,
niet meer in benzine- en dieselauto's
rijden en minder vlees eten.
KONINKLIJK RIJTJE KERSTKAART
TOEKOMST
Is er al een Klimaatakkoord? Nee,
zeker niet. Hoewel ruim honderd
belangengroepen gisteren een lijst
met zeshonderd klimaatmaatrege
len hebben ingeleverd, moet het ka
binet daar nog een klap op geven.
„Dit is een draft, een concept", zei
premier Rutte al voor de presenta
tie van de plannen. „In de beste pol
dertradities van Nederland zoeken
we naar draagvlak. Maar de politiek
is soeverein."
Kortom: pas als de regeringspar
tijen het eens zijn, is er echt een
Klimaatakkoord. Dat duurt waar
schijnlijk nog minstens een half
jaar. De komende maanden slaan
de planbureaus aan het rekenen:
zijn de voorstellen genoeg om de
C02-uitstoot met 49 procent te ver
minderen én hoe gaan de koop
krachtplaatjes eruit zien?
Pas als die vragen zijn beant
woord, bepaalt het kabinet welke
maatregelen worden ingevoerd.
Daar zullen ze de tijd voor nemen.
Eerst moeten de Provinciale Staten
verkiezingen (in maart) en de Eu
ropese verkiezingen (in mei) achter
de rug zijn. De regeringspartijen
vrezen electorale afstraffing voor
impopulaire maatregelen. „Voor de
zomer ligt er een akkoord", be
loofde voorzitter Ed Nijpels van het
klimaatoverleg gisteren.
Vertraging
Dat het definitieve besluit steeds
wordt uitgesteld, is niet zonder re
den. Binnen de coalitie van VVD,
CDA, D66 en Christenunie is one
nigheid over wie de klimaatreke
ning moet betalen. De automobi
list, de huizenbezitter of toch de
grote vervuilers, zoals Shell en Tata
Steel? Ondertussen komt vertra
ging sommige partijen ook wel
goed uit. Nu wordt de Nederlander
langzaam maar zeker voorbereid op
de onvermijdelijke overstap naar
een groener leven.
„Dit is nodig vanwege de situatie
met het klimaat, ook in Nederland",
aldus premier Rutte. Niet alléén
vanwege de C02-uitstoot, bena
drukt hij. „Dat is voor sommigen
een abstract begrip. Het is ook no
dig vanwege het acute probleem
met fijnstof, met de luchtkwaliteit
en de leefkwaliteit in ons land."
Dus moeten we massaal onze
huizen isoleren, om zo minder gas
te verstoken en uiteindelijk die gas
gestookte cv-ketel vaarwel te zeg
gen. Ook moet het Nederlandse
Duidelijk is
dat deze transitie
niet gratis is
wagenpark elektrisch worden. Daar
zijn miljardensubsidies voor nodig,
die beschikbaar komen door belas
tingen verder te verhogen, bijvoor
beeld op benzine en vliegtickets.
Bedrijven die geen plannen maken
om minder C02 uit te stoten, krij
gen een boete.
„Duidelijk is dat deze transitie
niet gratis is", zegt minister Eric
Wiebes van Klimaat (VVD). „Dat
vraagt om voortdurende aandacht
voor de gevolgen voor de consu
ment, de huurder, huiseigenaar, de
autorijder en de vakantieganger. De
gevolgen moeten steeds duidelijk
zijn: onverbloemd en begrijpelijk."
Volgens Wiebes was het gisteren
'geen grote dag', zei hij bij de pre
sentatie van de klimaatvoorstellen.
„We zijn nog niet klaar. We begin
nen pas. Als er een akoord ligt is dat
weer een dag, en daarna hebben we
twaalf jaar lang werk en is het pas
2030. En moeten we door tot 2050.
De komende 32 jaar doen we dit
elke dag. Wen er maar aan!"
Energierekening
Enkel ellende is het niet, vindt
Wiebes. Volgens hem worden Ne
derlanders 'economisch beter' van
de plannen. Immers: een goed ge
ïsoleerd huis is comfortabeler en
verlaagt de energierekening. Elek
trische auto's zorgen voor schonere
lucht, waardoor we gezonder leven.
En de opkomende industrie rond
zonnepalen en windmolens levert
geld en nieuwe banen op.
Rutte, van wie bekend is dat hij
een stokoude Saab bezit, schaft pas
een elektrische auto aan als hém dat
uitkomt. „We moeten de momen
ten aangrijpen waarop mensen dat
soort beslissingen toch al zouden
nemen. Als het nodig is je auto te
vervangen, moet het mogelijk zijn
over te stappen op een elektrische
auto. Alles stapje voor stapje."
zaterdag 22 december 2018
GO
Van jong naar oud
staan ze op een rijtje.
De prinsessen Ariane
(11), Alexia (13), Amalia
(15), koningin Maxima
(47) en koning Willem-
Alexander (51) pose
ren in hun feestelijke
kleding. Het glamou-
reuze plaatje, dat de
koninklijke kerstkaart
siert, is gemaakt door
fotograaf Erwin Olaf.
Naar alle waarschijn
lijkheid werden ze
apart van elkaar gefo
tografeerd en daarna
via fotobewerking
naast elkaar gezet.
„Een gezegende kerst
en een gezond en
voorspoedig 2019 -
WA en Maxima", luidt
de bijbehorende tekst.
Olaf kwam in april van
dit jaar ook in actie
toen hij, ter ere van
het vijfjarig jubileum
en de 51ste verjaardag
van de koning, de roy-
als in het Koninklijk
Paleis vastlegde. Op
de staatsieportretten
werd vol lof gerea
geerd. FOTO ERWIN OLAF
Gemeenten moeten in
2021 bekendmaken wan
neer welke wijk in Neder
land van het gas af gaat.
Huiseigenaren kunnen
een goedkope, gebouw
gebonden lening krijgen
om hun huis te isoleren
en over te stappen op
bijvoorbeeld een warm
tepomp.
Woningcorporaties
krijgen extra geld om op
grote schaal huurhuizen
energiezuiniger te
maken.
Wie in 2021 een elektri
sche auto koopt, krijgt
6000 euro aanschaf-
subsidie. Dat loopt elk
jaar terug met 400 euro,
tot 2200 euro in 2030.
Benzine- en dieselrijders
zijn straks duurder uit.
Er komt geen alge
mene CC>2-heffing voor
bedrijven. Wel moeten
vervuilende bedrijven
een plan maken om CC>2
te minderen.
Van consumenten
wordt verwacht dat zij
minder voedsel verspillen
en minder vlees eten.
Groener gaan leven
'Wen er maar aan!'
Peter Winterman
Den Haag
- Minister Eric Wiebes