Nederland telt benauwd af naar harde brexit
E 19
feuille. Onze 800.000 hypotheken
hebben gemiddeld een D-label
voor energie. In 2030 moet dat ge
middeld een A-label zijn. We wij
zen onze klanten bij een nieuwe
hypotheek of renteherziening op
de mogelijkheid om extra te lenen
voor het verduurzamen van hun
huis. Klanten reageren blij verrast.
Laatst was ik bij een Rotterdamse
reder op bezoek. Die man wil al
leen maar duurzame schepen. 'Ik
moet er over 25 jaar ook nog mee
mogen varen', zegt hij. Klanten
vragen er gewoon om."
„Zeker. We zijn een commercieel
bedrijf, dus we moeten geld ver
dienen. Wat dat betreft doen we
het uitstekend. ABN Amro be
hoort tot de absolute top van ban
ken in Europa. We hebben een
eigen vermogen van 19,5 miljard
euro en de beurswaarde is 20 mil
jard. Er zijn maar een paar banken
in Europa die op de beurs meer
Vergeet niet:
wij worden als bank
als heel betrouwbaar
gezien
waard zijn dan ze aan eigen ver
mogen op de balans hebben. Ons
rendement is in een paar jaar tijd
gestegen van 5,5 naar 13 procent.
En onze kapitaalbuffers zijn zo
hoog dat we nu al voldoen aan de
nieuwe strenge regels die pas
vanaf 2027 gelden. Ik ga tevreden
de kerst in."
„Ik denk dat die grote techbedrij-
ven concurrentie geven. Ik zie ze
op het gebied van betalingsver
keer concurreren met de banken.
Maar of ze ook kredieten gaan
verstrekken? Dan moeten ze een
bankvergunning aanvragen, buf
fers aanhouden en dergelijke, net
als een bank. Ik weet niet of ze
daar zin in hebben.
„En vergeet niet: wij worden als
bank als heel betrouwbaar gezien.
Wij hebben ook een bak data van
onze klanten, maar die gebruiken
ligt heel gevoelig. We willen dat
alleen doen als er een voordeel
voor de klant in zit. Hoe zit het
met het vertrouwen in die grote
techbedrijven? Bij Facebook zijn
heel veel persoonlijke data gesto
len.
„Volgend jaar krijgen onze
klanten de vraag of ze willen dat
hun betaalgegevens worden door
gegeven aan derde partijen. Ik ben
benieuwd hoe dat gaat. We zitten
zelf ook niet stil. We investeren
dit jaar 1,5 miljard euro in it. En we
ontwikkelen zelf, of samen met
fintechbedrijven, nieuwe toepas
singen. Tikkie bijvoorbeeld, met
inmiddels vijf miljoen gebruikers,
is hier aan tafel bedacht door een
paar mensen omdat ze de reke
ning wilden delen. Nu stellen we
Tikkie ook beschikbaar aan zake
lijke klanten, zoals webwinkels.
Daar gaan we aan verdienen.
„We digitaliseren onze diensten
steeds verder. Zo zijn we bezig
met digitale kredietverlening.
Zo'n 60 procent van de hypo-
theekgesprekken gaat inmiddels
via Skype. Klanten waarderen dat
enorm. We hebben ook coaches
die mensen helpen die digitaal
niet zo handig zijn, vaak ouderen.
Voor hen is het ook een voordeel
dat ze nooit meer geld in huis
hoeven te hebben of ermee over
straat moeten lopen."
„Dat is een van de dilemma's
die we hebben besproken tij
dens de bijeenkomsten in ok
tober en november. Blijven
we olie financieren, en plas
tic, of palmolie? Het antwoord
is ja. De maatschappij kan nog
niet zonder fossiele energie
of palmolie. Maar we willen
wel dat bijvoorbeeld de
palmolie duurzaam wordt
geproduceerd. Als de klant
zich daar niet aan houdt,
nemen we uiteindelijk af
scheid van hem. We hebben
in totaal 7,5 miljard euro fi
nanciering in energie zitten
en dat blijft de komende jaren
gelijk. Daarvan zit het grootste
deel in fossiele brandstoffen.
Duurzame energie is nu 500 mil
joen euro in onze portefeuille.
Dat verdubbelt volgend jaar. En
het jaar erop groeien we naar
1,5 miljard. En binnen fossiel
verschuiven we van olie en
kolen naar gas. Wij willen de
duurzaamheidsreis graag met
de klant maken."
„We bekijken nu wat de
nieuwe strategie betekent
voor onze totale kredietporte-
nieuwe strategie en iedereen on
derschrijft die. We hebben ook
een onderzoek onder onze 20.000
personeelsleden gedaan. 18.000
deden mee aan het onderzoek.
Van hen zegt 93 procent te willen
meebouwen aan de nieuwe duur
zame bank. Ze zeggen: dit is een
verhaal dat we thuis of op een
feestje weer kunnen vertellen."
Op de website Get Ready For
Brexit staat een aftelklok. De
stand gistermiddag: 14 weken en
7 uur. De tijd tikt door en nie
mand weet wat er gaat gebeuren.
Een no deal dreigt, nu het hoogst
onzeker is of de Britse premier
Theresa May het akkoord dat ze
met de EU sloot, door het parle
ment gaat krijgen.
Wat dan? Niemand die het
weet. In het Verenigd Koninkrijk,
waar de chaos bij een harde brexit
het grootst kan worden, staan
3500 soldaten klaar om de orde te
handhaven. „Wat doen we als er
files met vrachtwagens ontstaan
voor de ferry's bij Hoek van Hol
land? Hebben we daarvoor geoe
fend?", wilde Van Dam van het
kabinet weten. Ja, was het ant
woord van minister Grapperhaus
(CDA, Justitie en Veiligheid), er
wordt geoefend op het scenario
van een harde brexit. In januari
vinden er 'dilemmasessies' plaats,
een soort stresstest waarbij wordt
bekeken welke maatregelen no
dig zijn bij welk scenario. Ook
sturen alle ministeries dan een
update van hun brexitnoodplan
naar de Kamer. „We bereiden ons
We oefenen op het
scenario van een
harde brexit, we
bereiden ons voor
voor op noodsituaties", zei Grap
perhaus. Of het leger achter de
hand wordt gehouden, liet hij
niet los. Intussen nemen alarme
rende geluiden over een no deal
toe. Zo is de douane niet klaar
voor dat rampscenario.
In de Rotterdamse haven, een
belangrijke economische draai
schijf tussen de Britten en het
Europese vasteland, maken ze
zich vooral zorgen over bedrijven
die handeldrijven via Rotterdam
en Hoek van Holland. Stena Line
deelt die zorgen. Een groot deel
van de goederen die de ferry
maatschappij heen en weer ver
voert, betreft verse producten;
enorme opstoppingen zouden
een nachtmerrie zijn.
Er wordt hard gewerkt aan een
systeem waarbij ladingen ook na
de brexit snel door de Nederland
se havens worden geleid, en aan
noodparkeerplaatsen bij Hoek
van Holland en langs de A15.
Maar ondernemers kunnen
niet lui afwachten, stelt Leon
Willems, woordvoerder van de
Rotterdamse haven. „Ze moeten
zich inlezen, douanenummers
aanvragen. Dat is niet binnen 24
uur geregeld, soms kan dat maan
den duren." Voor een aantal be
drijven is het al te laat, voor hen
dreigt een financiële domper.
zaterdag 22 december 2018
GO
Levert het ook nog wat op?
- Kees van Dijkhuizen,
bestuursvoorzitter
Volgend jaar ook? Is ABN Amro
klaar voor de concurrentie van
de Googles en Apples?
Duurzaamheid is de nieuwe
strategie. Maar ABN Amro
leent veel meer aan oliebe-
drijven dan aan windmolen
parken. Hoe valt dit te rij
men?
Waar blijkt de duurzaam
heid nog meer uit?
In Nederland begint het door te
dringen dat het helemaal mis
kan gaan met de brexit. De Brit
ten hebben het leger paraat
staan. Geldt dat ook voor Ne
derland?, vroeg CDA-Kamerlid
Chris van Dam zich deze week
in de Tweede Kamer af.
Chris van Mersbergen
Den Haag
- Minister Grapperhaus