Iedere dieselauto leidt tot 14.700 euro ziektekosten Gemeenten kunnen vanaf 2019 vuurwerk verbieden 9 Morgen Terug naar bevend Zeerijp ca A-' - ras i oEsScfitT&HrAsï.-:- M \*0A*:; tieniveau van sommige mensen blijft verbazen. Dit is geen probleem van het dier maar van de mens. De jachtluipaarden zijn niet naar school ge weest. Ze lezen de borden niet. Door al die natuur- zenders denken mensen datje zomaar vlakbij wilde dieren kan komen. Respect voor wie de die ren zijn en hoe ze leven is vaak ver te zoeken." Beide biologen zijn het erover eens dat dit verhaal heel slecht was afgelopen als er leeuwen in plaats van cheeta's hadden gezeten. Leeuwen zijn veel krachtiger. Een cheeta is slank en heeft kleinere klauwen. Een jachtluipaard is echt een sprinter. De enorme snelheid geeft het dier kracht. Een cheeta gaat in het wild het liefst voor kleinere gazelles. Vandaar die focus in Beekse Bergen op het kind. SCENE3 DR. LAURIE: „En dan reageert die moeder echt geweldig. Ze doet het goed door het kind op te pakken en naar de cheeta's te schreeuwen. Ook dat ga-weg-gebaar is goed. Dan gaan ze meestal ook weg. Jachtluipaarden zijn van nature niet agressief maar opportunisten. Zo jagen ze al duizenden ja ren in Afrika. Er zijn stammen die de dieren vol gen. Als die dan een prooi hebben gevangen wor den ze verjaagd en gaan de mensen er met de buit vandoor. Je kunt een cheeta inderdaad verjagen door tegen ze te schreeuwen." WINEKE SCHOO. „Of die moeder nou bewust of instinctief handelt, weet ik niet, maar ze doet alles goed. Als ik daar had gestaan, had ik ook het klein ste kind opgepakt, omdat ik als bioloog weet dat dat voor de jachtluipaarden de prooi is. Niet ik. Je moet dat kind uit hun gezichtsveld nemen. Ik zou de cheeta's blijven aankijken. Nooit omdraaien, niet gaan rennen. Dat regisseert de moeder alle maal prima. Ze had ook nog op de grond kunnen stampen of proberen een grote tak te pakken. Het gaat erom een onaantrekkelijke prooi te worden om aan te vallen. Dus maak je groot, bluf, kijk ze aan want je moet ze afleiden en de jachtmodus waarin het dier staat doorbreken." SCENE 4 WINEKE SCHOO: „Dat wil zeggen: 'je bent op mijn terrein en ik ben opgewonden en pas op of ik pak je'. Dat stampen is echt bluffen. Leeuwen had den het gezin ingesloten. Panters zouden aanval len. Een tijger had ze op de grond geworpen en ze meteen doodgebeten." Dus was de familie misschien nooit echt in le vensgevaar? DR. LAURIE: „Ze hebben echt geluk gehad. Dit zijn wilde dieren die hun instinct volgen dan kan ervan alles gebeuren." Ook achteraf blijft ijzigheid van de onbekende intrigeren. WINEKE SCHOO: „Misschien is die vrouw wel eens op safari geweest. Maar er staan zoveel bor den in Beekse Bergen, je kunt ze niet over het hoofd zien. Die moeder heeft van een slechte situ atie wel het beste gemaakt. Ze is in ieder geval niet iemand die in een dierentuin heeft gewerkt, want die zou daar nooit zijn uitgestapt." Dat auto's slecht zijn voor de ge zondheid, is al lang bekend. Jaar lijks leidt vieze lucht volgens het RIVM tot 1200 longkankergevallen, 5000 spoedopnamen wegens long en hartziekten en bijna 6900 geval len van chronische bronchitis. Naar schatting tussen de 6700 en 12.900 mensen sterven prematuur door het decennia lang inademen van vervuilde lucht en fijnstof. Britse wetenschappers van de universiteit van Oxford en die van Bath hebben nu voor het eerst een prijskaartje gehangen aan door au to's veroorzaakte luchtvervuiling. De onderzoekers komen tot hun schatting door de medische kosten van aan luchtvervuiling gerela teerde ziekten zoals COPD in kaart te brengen. Ook zijn de kosten van verloren en kwalitatief mindere le vensjaren in beeld gebracht. Schade Op initiatief van Milieudefensie zijn de uitkomsten vervolgens aan gepast aan Nederland. De resulta ten liegen er niet om: de ruim 9 miljoen in Nederland rondrijdende auto's en bestelwagens leveren de maatschappij 50 miljard euro ge zondheidsschade op. Per auto betreft het 4000 euro over de hele levensduur (veertien jaar voor een personenauto, tien jaar voor een bestelwagen). Dat be drag is echter een gemiddelde: met name diesels blijken peperduur. Ie dere dieselwagen kost de maat schappij liefst 14.700 euro. Ze zijn daarmee verantwoordelijk voor driekwart van de gezondheidskos ten: 37,3 miljard euro. Ter vergelij king: benzineauto's leveren 'slechts' 1600 euro schade per wa gen op, elektrisch auto's zijn met 900 euro per voertuig de beste keus voor de samenleving. Volgens Christian Brand van Ox ford University zijn de Nederlandse uitkomsten vergelijkbaar met de Britse. „De meeste mensen weten dat auto's schadelijke stoffen uit stoten, maar realiseren zich niet hoe zorgelijk dat is", vertelt Brand vanuit Groot-Brittannië. „Ons on derzoek maakt dat inzichtelijk." De wetenschapper legt uit dat bij de berekeningen de werkelijke uit stoot van auto's is meegenomen. Die is veel hoger dan de in labora toriumtesten gemeten emissies. Deze bleken in 2015 bovendien slinks gemanipuleerd door autofa brikanten als Volkswagen. Volgens Milieudefensie blijft de overheid te weinig oog houden voor vieze lucht. „De overheid in vesteert vooral in méér auto's en wegen", zegt Anne Knol, campag neleider verkeer. De belangenclub pleit voor duurzamer vervoer voor iedereen, zoals een goede OV en fïetsinfrastructuur. Longarts Hans in 't Veen, specia list in het Rotterdamse Franciscus Gasthuis, ziet de opinie gelukkig langzaam keren. „Mede door Mi lieudefensie, credits voor hen", zegt de specialist die eind vorig jaar in een brandbrief aan de Tweede Ka mer maatregelen vroeg tegen vieze lucht, samen met 170 longartsen. DEN HAAG Gemeenten kunnen volgend jaar bepalen dat tijdens de jaarwisseling een vuurwerkverbod geldt. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66, Infrastructuur en Waterstaat) zei vanochtend dat de wetswijziging die dat mogelijk maakt voor 2020 klaar zal zijn. Nu mogen gemeenten alleen vuurwerkvrije zones aanwijzen, maar deze bevoegdheid is in de praktijk begrensd tot gebieden waar veel gevaar of zware overlast dreigt. Die toetsing is nu gekoppeld aan hoge eisen, om te voorkomen dat een verbod te lichtvaardig wordt afgegeven. Met de wijziging van de wet kan het afsteken van knallers en pijlen dus in de hele gemeente aan ban den worden gelegd. Daarbij zal ook worden gemonitord wat het effect van een gemeentelijk verbod is op het aantal doden en gewonden, en op de schade aan straten, bushok jes, gebouwen, enzovoorts. Dit jaar adviseerde de Onder zoeksraad voor Veiligheid een lan delijk verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen in te voeren. Die conclu deerde dat de veiligheid in het ge ding is tijdens jaarwisselingen. Elk jaar valt er gemiddeld één dode en worden zo'n 11.000 incidenten ge registreerd. Een landelijk verbod ging het kabinet echter te ver. donderdag 20 december 2018 GO borden niet' De jachtluipaarden komen tot vlakbij het gezin en dreigen toe te slaan. Als de moeder tenslotte als laatste in de veilige auto is gestapt, gaat de voorste cheeta laag naar de grond en stampt met zijn voorpoten. Een dieselauto berokkent de sa menleving door giftige uitlaat gassen en fijnstof bijna 15.000 euro aan gezondheidskosten. Dat becijferen Milieudefensie en de universiteit van Oxford. David Bremmer Marcia Nieuwenhuis Rotterdam A Longarts In 't Veen: „Credits voor Milieudefensie." fotosfg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 9