Yf% Een show die spreekt zonder woorden am <A Auke, Björn en I 1 2 RYTHM OF DANCE Auke Hulst Wie getroffen wordt door een splinter van de gebroken, boze spiegel krijgt een ijskoud hart in de familiemusical De Sneeuwkoningin. Peter Adriaanse regisseert de voorstelling, die is gebaseerd op het aloude sprookje van Hans Christian Andersen. Uitgelicht Stel, je bent geen fan van Asterix en Obe- lix. Wat zou je dan weten van de Kelten? Dat ze na veel omzwervingen uiteinde lijk in Ierland terechtkwamen? Dat Ierland nog altijd een heel speciaal land is, heeft daar inder daad veel mee te maken. Positief of negatief. Neem nu hun dansen. Toen om wat voor duis tere reden dan ook, de traditionele muziek van de Kelten/Ieren verboden werd, ging die 'on dergronds'. Bij de vissers, met zoveel kust na tuurlijk nogal talrijk, eerder 'onder water'. Zij droegen naar oude gewoonte schoeisel met een houten zool. En toen ze dus niet meer mochten musiceren en dansen, klopten ze het ritme van hun traditionals dan maar met die schoenen op het dek (lekkere klankkast, lijkt me) of op de kade. En zie, de tapdans was geboren. In nog meer nevelen gehuld, is de bodhran, een soort trommel. Volgens de populaire Ierse componist Sean O'Riada van voorchristelijke Keltische oorsprong. Volgens anderen met over weldigend effect ge bruikt in de Tyrones Rebellion, een legen darisch opstand te- Stuk voor stuk genQueenElizabeth I. voer voor cultuurhistorici. Maar op één hoop gegooid, krijg je Rythm of the Dance Zo zou er nog veel te vertellen zijn over de Ierse harp of dito fluit, de uilleanpipes (een heel speciaal soort doedelzak) of de kostuums met Keltische motieven. Stuk voor stuk voer voor cultuurhistorici. Maar op één hoop ge gooid, krijg je Rythm of the Dance. Een dansshow die je van begin tot eind ademloos houdt. Een show die spreekt zonder woorden. En die dus al overal ter wereld (Rus land, India, China) heeft gestaan. Die in 15 jaar tijd is uitgegroeid tot het spektakel dat het nu is. Een familie-evenement, waar jong en oud op zijn manier van geniet. Typisch iets voor deze tijd van het jaar, dus. Op zondagmiddag met heel de familie het grijs wegjagen. ZINGMEE LUISTER EN LOUNCH 5 REDENEN OM THUIS TE BLIJVEN - Boek Het verhaal begint in Kopenhagen. Ieder een verheugt zich op de komende kerst. De schrijver Hans Christian An dersen is bezig aan zijn laatste sprookje, De Sneeuwkonin gin. Het wordt een verhaal over Kay en Gerda, broer en zus, maar ze zijn ook eikaars beste vrienden. Een boze engel heeft een magische en boosaar dige spiegel gemaakt. Op een dag valt deze spiegel in mil joenen stukjes kapot op de aarde. Als Kay in zijn oog getroffen wordt door zo'n spiegelsplinter, wordt zijn hart kil en koud. De Sneeuwkoningin ontvoert Kay en neemt hem mee naar haar paleis. Gerda zet een zoek tocht in naar haar broer, want zij wei gert te geloven dat hij nooit meer te rug zal komen. „Het is natuurlijk een mooi verhaal over goed en kwaad en het sprookje heeft in z'n oorspronkelijke versie nogal een donkere kant. Maar we brengen een familievoorstelling in de kerstperiode en daarom heb ik er een eigen, wat lichtere bewerking van ge maakt", zegt regisseur Peter Adri- aanse. Na het succes van 'Scrooge', vorig jaar in Studio A58, stelde direc teur Frans Lievens van Zeeland Thea ters hem voor dit jaar weer een der- Het is natuurlijk een mooi verhaal over goed en kwaad gelijke productie te maken. „Dat wilde ik wel, maar de ervaring had me inmiddels geleerd dat ik wel wat strengere eisen moest stellen. Zon der een beschuldigende vinger naar wie dan ook te richten hoor, want iedereen deed uitstekend z'n best. Maar vorig jaar moesten er vooral technisch gezien in een te korte tijd nog te veel zaken geregeld worden. Dat wilde ik dit jaar anders: vijf avonden met de techniek om alles goed te kunnen voorbereiden." Adriaanse kreeg de toezeggingen waar hij om vroeg en verdiepte zich vervolgens in geschikt repertoire. Die zoektocht bracht hem bij De Sneeuwkoningin, het sprookje van Andersen dat hij in 2002 met Thea tergroep Duinart opvoerde als ope ningsvoorstelling van 't Spiegelthea- ter in Middelburg. De tijden zijn veranderd: 't Spiegeltheater is ter ziele en Duinart werd niet voortge zet zoals voorheen, dus als een com binatie van mensen met een beper king en spelers uit het reguliere amateurtheater in Zeeland. Maar Peter Adriaanse maakt nog wel steeds theater en 'De Sneeuwko ningin' lag nog op de plank gereed voor een nieuwe bewerking. Een hele andere voorstelling nu dus, dan in 2002. „Er meldden zich nog wel vijf leden van Duinart aan voor de cast. Dat zijn mensen met wie ik al tijd met veel plezier heb gewerkt. donderdag 20 december 2018 GO Willem Nijssen is theaterliefhebber. 1 Hij schrijft over allerlei voorstellingen. Wat: Rythm of the Dance, The National Dance Company of Ireland Waar: De Mythe, Goes Wanneer: zondag 23 december, 15.00 uur JOSH t.ROBAN t AOL Noël, Josh Gro- ban. Een van de bestverkochte kerstalbums aller tijden. Opnieuw opgenomen en uitgebracht met 70-koppig orkest en vier nieuwe nummers. Christmas all the way 2018, JOE. Nieuwste selectie van JOE, de kerstzender van Vlaanderen. Drie cd's met de grootste pop- kerstklassiekers. 1 i THECHOIIkO KJNG'S COLLEG lil' i w 1 1 1 I—'J 11-1 Jjtephen Cleobury Nine Lessons Carols, The Choir of King's College. Dubbel- cd met een over zicht van hon derd jaar ge schiedenis van deze iconische kerkdienst. S A Rythm of the Dance, een wervelend spekta kel. FOTO WIM LANSER Machiel Coehorst kijkt met een schuin oog naar het schaatsen en tipt daarom het boek over 'Keessie' Verkerk. Ook mooi: de nieuwe roman van Auke Hulst. Dat schrijver-muzikant Auke Hulst gefascineerd is door de VS toonde hij al aan met zijn reisboek Motel Songs, waarin hij een ode brengt aan zijn Amerikaanse helden, als Jeff Buckley en Ernest Hemingway. In zijn nieuwe roman Zoeklicht op het gazon onderzoekt hij de mysterieuze verdwijning van vicepresident Ri- chard Nixon in 1960 tijdens de presidentsstrijd met John F. Kennedy. Verschenen bij Ambo/Anthos. Wordt het ijskoude hart verwarmd? Ali Pankow Peter Adriaanse, regisseur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 46