DE JAARWISSELING 4 ADRIE EN FRANCIEN TRIMPE DOCU VAN VERLIES KUN JE NIET BETALEN Hollywood legde het af tegen een Vlissingse groenteboer op leeftijd. De Zeeuwse film Van verlies kun je niet betalen groeide dit jaar uit tot een ongekend succes. Hoger dan dit zal ik niet meer komen. Heb ook geen plannen meer voor een film Adrie en Francien even filmsterren Wat maakte 2018 memorabel? Een serie verhalen waarin we terugblikken en vooruitkijken aan de hand van de grote en kleine gebeurtenissen. e première in september bij Film by the Sea Iwas een dag om niet snel te ver geten. De hoofdrolspelers, Adrie en Francien Trimpe, arri veerden in een klassieke Cadillac bij bioscoop CineCity. Daar wer den ze met applaus verwelkomd. De enorme CCXL-zaal was tot de laatste plaats bezet. „Het was een gewoon een happening", blikt Adrie Trimpe terug. „Je voelt je een filmster, als het ware." Leo Hannewijk, de inmiddels vertrokken festivaldirecteur, had het vier maanden eerder al voor speld: Van verlies kun je niet betalen werd een grote hit. Zo'n 4000 mensen zagen de film, die Helge Prinsen samen met John AJbert Jansen maakte. De reacties waren lovend en na afloop van het festi val ging Prinsen met zowel de PZC Publieksprijs als de Lionsclub Vlissingen Award naar huis. De 84-jarige Trimpe zag de film zelf inmiddels 'vier of vijf keer'. „Ik vind hem prachtig. Ik heb geen verstand van dergelijke dingen, maar het is netjes gedaan. Als je ziet hoeveel mensen naderhand naar me toe gekomen zijn, dat is een mirakel. Nog steeds word ik er regelmatig op aangesproken, ook door onbekenden." Zout in de pan Van verlies kun je niet betalen legt het laatste jaar van de groentewin kel van de Trimpes aan het Groe- newoud vast. Te zien is hoe ze nog steeds veertien tot zestien uur per dag werken, terwijl het fysiek nauwelijks meer gaat. Van ophou den wil Adrie tot op het laatste moment niet weten. Diverse fragmenten zijn al bijna klassiek geworden. Zoals de scène waarin Francien tijdens het koken maar zout in de pan blijft strooien. „We hebben het getimed: 13 se conden", zegt Prinsen. Maar ook bijvoorbeeld de scène waarin Adrie worstelt met een enorme stronk boerenkool en de 'gesprek ken' met de melkboer blijven de kijker bij. En de telefonische be stellingen, die klinken als kant-en klare pöezie: Twee kilo handperen, twee scheutjes, drie kilo kriel schoon, vijfijssla, driepieter, vier winterpenen en een kilo juun. Komt voor mekaar hoor. Prinsen wist dat zij iets bijzonders in handen had. „Iedereen die ik er over vertelde zei meteen: dit is een goed onderwerp, vooral ook om dat het zo universeel is. Het is het verhaal van de middenstand die aan het verdwijnen is. Het verhaal van hard werken en daar je levens- als het Vlissingse carillon, dat en kele keren is te horen. Beiaardier Jos Vogel speelde voor de gelegen heid enkele verzoeknummers, zo dat bijvoorbeeld aan het begin van de film Aan de kust van Blof klinkt. -Helge Prinsen vreugde uit halen, totdat het echt niet meer gaat. Maar ook de humor die in de documentaire zit, maakt het universeel." Zij volgde de groenteboer een jaar lang. Dat leverde ruim vijftig uur materiaal op. De samenwer king met de ervaren producent John Albert Jansen, die zij ont moette op het International Docu- mentary Filmfestival Amsterdam (IDFA), tilde de film naar een ho ger plan. „Ik heb onvoorstelbaar veel tijd gekregen om te monteren: 25 dagen, terwijl daar normaal 12 dagen voor staan. Daardoor kun je blijven verfijnen en wordt de film steeds beter." Het is merkbaar in de details, zo- „Wat mij heel erg heeft verbaasd, is dat bijna niemand heeft doorge had dat ook Perfect day van Lou Reed in de film zit." Stoutste dromen Dat Van verlies kun je niet betalen aansloeg, kwam niet helemaal als een verrassing. „Ik wist wel dat de film oké was, maar dat het op deze manier zou uitpakken, had ik in mijn stoutste dromen niet be dacht", zegt Prinsen. „Hoger dan dit zal ik ook niet meer komen. Ik heb ook helemaal geen plannen om weer een film te gaan maken. Dat doe ik alleen als ik - net als bij deze film - op een onderwerp stuit waarvan ik niet kan slapen, omdat Morgen Campings in rep en roer door ombouw PZC FilmAvv donderdag 20 december 2018 GO 'De handel vaarwel zeggen valt niet mee' Rolf Bosboom Vlissingen Helge Prinsen kreeg voor haar documentaire tijdens Film by the Sea onder meer de PZC-publieksprijs foto lex de meester Adrie Trimpe neemt een bestelling op. foto uit documentaire Documentaire Adrie en Francien Trimpe spelen de hoofdrol in de documentaire die Helge Prinsen maakte over het laatste jaar dat ze hun groentewin kel in de Vlissingse binnenstad dre ven. De film Van verlies kun je niet betalen werd een enorme publieks trekker tijdens Film by the Sea. ■asociaal met ie vergaardejAfir QNZF CAMPINGJE?- VERNEUKEN HMlTillT CAMPING DE VEERHOEVE MOET BLUVEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 32