DE JAARWISSELING
4
ADRIE EN FRANCIEN TRIMPE DOCU VAN VERLIES KUN JE NIET BETALEN
Hollywood legde het af tegen een Vlissingse groenteboer
op leeftijd. De Zeeuwse film Van verlies kun je niet betalen
groeide dit jaar uit tot een ongekend succes.
Hoger dan dit zal ik niet meer
komen. Heb ook geen plannen
meer voor een film
Adrie en Francien
even filmsterren
Wat maakte 2018 memorabel? Een serie verhalen
waarin we terugblikken en vooruitkijken aan de hand
van de grote en kleine gebeurtenissen.
e première in
september bij
Film by the Sea
Iwas een dag om
niet snel te ver
geten. De
hoofdrolspelers,
Adrie en Francien Trimpe, arri
veerden in een klassieke Cadillac
bij bioscoop CineCity. Daar wer
den ze met applaus verwelkomd.
De enorme CCXL-zaal was tot de
laatste plaats bezet. „Het was een
gewoon een happening", blikt
Adrie Trimpe terug. „Je voelt je
een filmster, als het ware."
Leo Hannewijk, de inmiddels
vertrokken festivaldirecteur, had
het vier maanden eerder al voor
speld: Van verlies kun je niet betalen
werd een grote hit. Zo'n 4000
mensen zagen de film, die Helge
Prinsen samen met John AJbert
Jansen maakte. De reacties waren
lovend en na afloop van het festi
val ging Prinsen met zowel de PZC
Publieksprijs als de Lionsclub
Vlissingen Award naar huis.
De 84-jarige Trimpe zag de film
zelf inmiddels 'vier of vijf keer'.
„Ik vind hem prachtig. Ik heb geen
verstand van dergelijke dingen,
maar het is netjes gedaan. Als je
ziet hoeveel mensen naderhand
naar me toe gekomen zijn, dat is
een mirakel. Nog steeds word ik er
regelmatig op aangesproken, ook
door onbekenden."
Zout in de pan
Van verlies kun je niet betalen legt
het laatste jaar van de groentewin
kel van de Trimpes aan het Groe-
newoud vast. Te zien is hoe ze nog
steeds veertien tot zestien uur per
dag werken, terwijl het fysiek
nauwelijks meer gaat. Van ophou
den wil Adrie tot op het laatste
moment niet weten.
Diverse fragmenten zijn al bijna
klassiek geworden. Zoals de scène
waarin Francien tijdens het koken
maar zout in de pan blijft strooien.
„We hebben het getimed: 13 se
conden", zegt Prinsen. Maar ook
bijvoorbeeld de scène waarin
Adrie worstelt met een enorme
stronk boerenkool en de 'gesprek
ken' met de melkboer blijven de
kijker bij. En de telefonische be
stellingen, die klinken als kant-en
klare pöezie:
Twee kilo handperen, twee scheutjes,
drie kilo kriel schoon, vijfijssla,
driepieter, vier winterpenen en een
kilo juun. Komt voor mekaar hoor.
Prinsen wist dat zij iets bijzonders
in handen had. „Iedereen die ik er
over vertelde zei meteen: dit is een
goed onderwerp, vooral ook om
dat het zo universeel is. Het is het
verhaal van de middenstand die
aan het verdwijnen is. Het verhaal
van hard werken en daar je levens-
als het Vlissingse carillon, dat en
kele keren is te horen. Beiaardier
Jos Vogel speelde voor de gelegen
heid enkele verzoeknummers, zo
dat bijvoorbeeld aan het begin van
de film Aan de kust van Blof klinkt.
-Helge Prinsen
vreugde uit halen, totdat het echt
niet meer gaat. Maar ook de humor
die in de documentaire zit, maakt
het universeel."
Zij volgde de groenteboer een
jaar lang. Dat leverde ruim vijftig
uur materiaal op. De samenwer
king met de ervaren producent
John Albert Jansen, die zij ont
moette op het International Docu-
mentary Filmfestival Amsterdam
(IDFA), tilde de film naar een ho
ger plan. „Ik heb onvoorstelbaar
veel tijd gekregen om te monteren:
25 dagen, terwijl daar normaal 12
dagen voor staan. Daardoor kun je
blijven verfijnen en wordt de film
steeds beter."
Het is merkbaar in de details, zo-
„Wat mij heel erg heeft verbaasd,
is dat bijna niemand heeft doorge
had dat ook Perfect day van Lou
Reed in de film zit."
Stoutste dromen
Dat Van verlies kun je niet betalen
aansloeg, kwam niet helemaal als
een verrassing. „Ik wist wel dat de
film oké was, maar dat het op deze
manier zou uitpakken, had ik in
mijn stoutste dromen niet be
dacht", zegt Prinsen. „Hoger dan
dit zal ik ook niet meer komen. Ik
heb ook helemaal geen plannen
om weer een film te gaan maken.
Dat doe ik alleen als ik - net als bij
deze film - op een onderwerp stuit
waarvan ik niet kan slapen, omdat
Morgen
Campings in rep en
roer door ombouw
PZC FilmAvv
donderdag 20 december 2018
GO
'De handel vaarwel
zeggen valt niet mee'
Rolf Bosboom
Vlissingen
Helge Prinsen kreeg voor haar documentaire tijdens Film by
the Sea onder meer de PZC-publieksprijs foto lex de meester
Adrie Trimpe neemt een bestelling op. foto uit documentaire
Documentaire
Adrie en Francien Trimpe spelen
de hoofdrol in de documentaire die
Helge Prinsen maakte over het
laatste jaar dat ze hun groentewin
kel in de Vlissingse binnenstad dre
ven. De film Van verlies kun je niet
betalen werd een enorme publieks
trekker tijdens Film by the Sea.
■asociaal met ie vergaardejAfir
QNZF CAMPINGJE?-
VERNEUKEN HMlTillT
CAMPING
DE VEERHOEVE
MOET BLUVEN