Kamer verbaasd over
blunder ProRail
Rutte trapt campagne af
zonder VVD te noemen
Bond: niet bezuinigen op veiligheid agent
7
Zorgen om de
handschoenen
en tie-wraps om de
wapenstokhouder.
Het is de laatste
episode in de soap
rond de politie-
uitrusting. Wat gaat
er steeds mis?
Als de politie een bestelling doet,
gaat het vrijwel altijd om duize
lingwekkende aantallen. Neem de
politiepolo's die moesten worden
besteld toen in 2014 het nieuwe
uniform werd ingevoerd: '250.000
polo's graag'.
Bij zulke bulkbestellingen is de
politie automatisch verplicht een
Europese aanbesteding te doen. In
het geval van de polo's met de in
middels ingeburgerde gele streep
won een Nederlands bedrijf dat de
shirts in Turkije bestelde.
Ondanks uitvoerige testen hield
de kwaliteit niet over. De polo's
ventileerden slecht, waardoor een
fietsende wijkagent al snel ging
transpireren. Bovendien lieten de
gele strepen los en kwamen er bar
sten in. Voor 600.000 euro moest
de boel worden aangepast.
Er was meer herstelwerk nodig
aan het uniform. De 'oude' wa
penknuppel zat in een zak die in
de broek van het uniform zit ge
stikt. Alleen was de onderkant niet
goed doorgestikt, waardoor de
knuppel te laag zakte. Agenten
kwamen zelfs ten val, omdat de
knuppel in hun knieholte drukte.
Navigatiemisser
Een misser van een grotere orde:
de navigatiesystemen van de poli
tie. Honderden klachten kwamen
er binnen over het systeem dat
sinds 2015 in politieauto's werd in
gebouwd. Adressen verdwenen
plots uit het scherm, waardoor
agenten tijdens een spoedrit niet
meer wisten waar ze naartoe
moesten rijden. Noodgedwongen
moesten agenten met de telefoon
in de hand rijden, turend naar
Google maps op het schermpje.
De laatste kritiek van agenten
gaat over de veiligheid van de
nieuwe uitschuifbare wapen
knuppel. Die zit in een houder die
met een ferme ruk stuk te trekken
is. „Het lijkt wel van een goedkoop
soort kunststof gemaakt", zegt
Leen Spoor van de politiebond
NPB. „Agenten versterken het nu
met tie-wraps. Dat kan nooit de
bedoeling zijn."
Volgens Spoor kiest de politie te
vaak voor een goedkope oplossing.
„Neem de snijwerende hand
schoenen die toch niet zo snijwe-
rend blijken. Er zijn andere hand
schoenen met kevlar erin ver
werkt. Die krijg je echt niet zo
maar doormidden. Daar hangt een
ander prijskaartje aan, maar op
cruciale veiligheid moet je niet be
zuinigen."
Is deze manier van aanbesteden
wel de juiste? Of leidt een gunning
uiteindelijk tot het goedkoopste
product met een mindere kwali
teit als gevolg? „Europees aanbe
steden leidt tot overbodige bu
reaucratie, brengt veel extra
Er zijn andere
handschoenen met
kevlar. Die krijg je
niet zomaar
doormidden
moeite met zich mee en leidt dus
niet tot beter materiaal", zegt SP-
Kamerlid Ronald van Raak. „Hier
moeten we mee stoppen. Minder
regels en meer vrijheid voor de po
litie."
Ook binnen een aanbestedings
procedure kun je alle kanten op,
zegt hoogleraar Public Procure-
ment Jan Telgen. „Je kunt zo'n pro
cedure inrichten zoals je het zelf
wilt. Als kwaliteit de grootste ver
eiste is, kun je daarop selecteren."
Volgens Spoor moet de politie
vanaf het begin selecteren op ho
gere kwaliteit. Aanpassingen ach
teraf leiden volgens hem uiteinde
lijk tot hogere kosten. „Het zou
ook een hoop frustratie en erger
nis op de werkvloer schelen als
meteen het beste product wordt
aangeschaft."
Verbetering
Jan Telgen bespeurt sinds de vor
ming van de nationale politie wel
verbetering in het aankoopbeleid.
Hij nam deel aan een commissie
die de omstreden aankoop van de
vorige lichting politieauto's on
derzocht. „Daar is destijds nog het
nodige mee misgegaan, terwijl de
aanbestedingsprocedure van de
huidige auto's probleemloos is
verlopen. Volgens mij is de politie
stevig aan het leren."
Volgens de korpsleiding zijn zo
wel de wapenstokhouder als de
snijwerende handschoenen waar
nu kritiek op is, na een uitvoerige
test geselecteerd.
IVGg&fegj®»' 'Vil
„Belastinggeld voor het spoor moet
worden besteed aan het vervoeren
van reizigers, niet aan veel te dure
grondaankopen", vindt D66-Ka-
merlid Rutger Schonis. De partij
gaat staatssecretaris Stientje van
Veldhoven van Infrastructuur en
Waterstaat vragen stellen over
de kwestie.
Deze krant onthulde zaterdag dat
ProRail een gepeperde rekening
betaalde voor vele honderden
kleine percelen langs het spoor, op
allerlei plekken in Nederland. Een
Rotterdamse vastgoedondernemer
verdiende daaraan ruim 18 miljoen
euro. Hij nam de grond eerder voor
vrijwel niets over van NS Vastgoed.
„Een gemiste kans voor ProRail",
zegt VVD-Kamerlid Erik Ziengs.
„Van dit geld hadden we andere
mooie dingen kunnen doen voor
het spoor." Ziengs heeft wel begrip
voor de ondernemer. „Kansen krijg
je niet, die moet je pakken. Daar zit
het verschil tussen een ministerie
en een ondernemer. Dit kun je de
ondernemer niet kwalijk nemen."
Pijnlijk is dat NS Vastgoed de
grond in 2005 en 2010 aan ProRail
wilde doorgeven. Dat ging niet door
na een negatief advies van het mi
nisterie. Pas na de verkoop besefte
ProRail dat het de grond hard nodig
had, bijvoorbeeld voor het plaatsen
van spoorbruggen, overgangen en
hekken tegen zelfmoord.
Verkeerde inschatting
„ProRail had moeten weten dat
deze percelen op langere termijn
belangrijk zouden zijn en met die
boodschap het ministerie moeten
overtuigen", vindt SP-Kamerlid
Cem Lacin. „Ook het ministerie had
dit beter moeten inschatten. Nu is
18 miljoen euro uitgegeven uit pu
blieke middelen. Dat geld hadden
we beter kunnen investeren in ver
beteringen op het spoor. Dit is niet
uit te leggen."
D66 wil uitsluiten dat zo'n fout
nog eens wordt gemaakt. „Er wordt
een wet voorbereid die de aanstu
ring van ProRail terugbrengt naar
het ministerie", zegt Schonis. „De
procedure voor grondaankopen
langs het spoor moeten we meene
men, om herhaling te voorkomen."
Het is niet voor het eerst dat de
VVD de verkiezingscampagne ent
op de persoon Rutte. Dat deden ze
bij de afgelopen Tweede Kamerver
kiezingen ook al. Ook toen schreef
hij een open brief aan alle Neder
landers in de krant.
De Statenverkiezingen zijn op 20
maart komend jaar. De uitslag be
paalt mede de samenstelling in de
Eerste Kamer. Daar heeft de rege
ringscoalitie nu nog een minimale
meerderheid. Als die meerderheid
weg is, wordt het lastiger om alle
plannen van het kabinet doorge
voerd te krijgen. Dan moeten er
compromissen worden gesloten
met de oppositie, iets wat Rutte in
zijn vorige kabinetten ook al deed.
Rutte vergelijkt Nederland met
een teer bezit dat kapot kan, als 'een
vaasje dat door 17 miljoen gewone
en bijzonder mensen wordt vastge
houden'. Hij trekt een vergelijking
met het Verenigd Koninkrijk 'waar
ze het vaasje lieten vallen'. Daarbij
doelt hij op de aanstaande brexit.
„Nu zitten ze in de chaos."
Rutte waarschuwt voor politici
die alleen maar dingen roepen zon
der verantwoordelijkheid te willen
nemen. „Het is gemakkelijk om
verschillen uit te vergroten tot
harde tegenstellingen", zegt hij.
Maar volgens Rutte moeten we Ne
derland juist beschermen door
compromissen te sluiten.
Problemen
met uitrusting
politie
maandag 17 december 2018
GO
Is goedkoop bij de
politie duurkoop?
Koen Voskuil
Den Haag
- Leen Spoor (NPB)
Kijk op de site bij /video
hoe de knuppelhouder
weggerukt kan worden
.ajW jc EHHS 7/UÊk
Het spoor tussen Hoogkerk en Groningen, fotoreyerboxem
Partijen in de Tweede Kamer
reageren verbaasd op het
nieuws dat ProRail ruim 18 mil
joen euro neertelde voor grond
langs het spoor, terwijl de spoor-
beheerder die eerder voor vrij
wel niets kon krijgen.
Peter Winterman
Den Haag
De VVD trapt de verkiezings
campagne voor de Provinciale
Staten af met een paginagrote
advertentie van partijleider
Mark Rutte. Opvallend is dat in
die advertentie de naam VVD
niet voorkomt. De advertentie is
een open brief van Rutte aan 'al
die gewone normale mensen',
die hij in de tekst oproept om
Nederland te beschermen.
Hans van Soest
Den Haag
©171218 TU
Polo
ventileert
slecht
Gele strepen
vertonen barsten
en laten los
Snijwerende
handschoen
ondeugdelijk
Navigatiesysteem
werkt niet altijd
goed
Houder
uitschuifbare
wapenknuppel
gaat snel
kapot
Oude wapenstok
zakte in knieholte
(is aangepast)