Kamer verbaasd over blunder ProRail Rutte trapt campagne af zonder VVD te noemen Bond: niet bezuinigen op veiligheid agent 7 Zorgen om de handschoenen en tie-wraps om de wapenstokhouder. Het is de laatste episode in de soap rond de politie- uitrusting. Wat gaat er steeds mis? Als de politie een bestelling doet, gaat het vrijwel altijd om duize lingwekkende aantallen. Neem de politiepolo's die moesten worden besteld toen in 2014 het nieuwe uniform werd ingevoerd: '250.000 polo's graag'. Bij zulke bulkbestellingen is de politie automatisch verplicht een Europese aanbesteding te doen. In het geval van de polo's met de in middels ingeburgerde gele streep won een Nederlands bedrijf dat de shirts in Turkije bestelde. Ondanks uitvoerige testen hield de kwaliteit niet over. De polo's ventileerden slecht, waardoor een fietsende wijkagent al snel ging transpireren. Bovendien lieten de gele strepen los en kwamen er bar sten in. Voor 600.000 euro moest de boel worden aangepast. Er was meer herstelwerk nodig aan het uniform. De 'oude' wa penknuppel zat in een zak die in de broek van het uniform zit ge stikt. Alleen was de onderkant niet goed doorgestikt, waardoor de knuppel te laag zakte. Agenten kwamen zelfs ten val, omdat de knuppel in hun knieholte drukte. Navigatiemisser Een misser van een grotere orde: de navigatiesystemen van de poli tie. Honderden klachten kwamen er binnen over het systeem dat sinds 2015 in politieauto's werd in gebouwd. Adressen verdwenen plots uit het scherm, waardoor agenten tijdens een spoedrit niet meer wisten waar ze naartoe moesten rijden. Noodgedwongen moesten agenten met de telefoon in de hand rijden, turend naar Google maps op het schermpje. De laatste kritiek van agenten gaat over de veiligheid van de nieuwe uitschuifbare wapen knuppel. Die zit in een houder die met een ferme ruk stuk te trekken is. „Het lijkt wel van een goedkoop soort kunststof gemaakt", zegt Leen Spoor van de politiebond NPB. „Agenten versterken het nu met tie-wraps. Dat kan nooit de bedoeling zijn." Volgens Spoor kiest de politie te vaak voor een goedkope oplossing. „Neem de snijwerende hand schoenen die toch niet zo snijwe- rend blijken. Er zijn andere hand schoenen met kevlar erin ver werkt. Die krijg je echt niet zo maar doormidden. Daar hangt een ander prijskaartje aan, maar op cruciale veiligheid moet je niet be zuinigen." Is deze manier van aanbesteden wel de juiste? Of leidt een gunning uiteindelijk tot het goedkoopste product met een mindere kwali teit als gevolg? „Europees aanbe steden leidt tot overbodige bu reaucratie, brengt veel extra Er zijn andere handschoenen met kevlar. Die krijg je niet zomaar doormidden moeite met zich mee en leidt dus niet tot beter materiaal", zegt SP- Kamerlid Ronald van Raak. „Hier moeten we mee stoppen. Minder regels en meer vrijheid voor de po litie." Ook binnen een aanbestedings procedure kun je alle kanten op, zegt hoogleraar Public Procure- ment Jan Telgen. „Je kunt zo'n pro cedure inrichten zoals je het zelf wilt. Als kwaliteit de grootste ver eiste is, kun je daarop selecteren." Volgens Spoor moet de politie vanaf het begin selecteren op ho gere kwaliteit. Aanpassingen ach teraf leiden volgens hem uiteinde lijk tot hogere kosten. „Het zou ook een hoop frustratie en erger nis op de werkvloer schelen als meteen het beste product wordt aangeschaft." Verbetering Jan Telgen bespeurt sinds de vor ming van de nationale politie wel verbetering in het aankoopbeleid. Hij nam deel aan een commissie die de omstreden aankoop van de vorige lichting politieauto's on derzocht. „Daar is destijds nog het nodige mee misgegaan, terwijl de aanbestedingsprocedure van de huidige auto's probleemloos is verlopen. Volgens mij is de politie stevig aan het leren." Volgens de korpsleiding zijn zo wel de wapenstokhouder als de snijwerende handschoenen waar nu kritiek op is, na een uitvoerige test geselecteerd. IVGg&fegj®»' 'Vil „Belastinggeld voor het spoor moet worden besteed aan het vervoeren van reizigers, niet aan veel te dure grondaankopen", vindt D66-Ka- merlid Rutger Schonis. De partij gaat staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat vragen stellen over de kwestie. Deze krant onthulde zaterdag dat ProRail een gepeperde rekening betaalde voor vele honderden kleine percelen langs het spoor, op allerlei plekken in Nederland. Een Rotterdamse vastgoedondernemer verdiende daaraan ruim 18 miljoen euro. Hij nam de grond eerder voor vrijwel niets over van NS Vastgoed. „Een gemiste kans voor ProRail", zegt VVD-Kamerlid Erik Ziengs. „Van dit geld hadden we andere mooie dingen kunnen doen voor het spoor." Ziengs heeft wel begrip voor de ondernemer. „Kansen krijg je niet, die moet je pakken. Daar zit het verschil tussen een ministerie en een ondernemer. Dit kun je de ondernemer niet kwalijk nemen." Pijnlijk is dat NS Vastgoed de grond in 2005 en 2010 aan ProRail wilde doorgeven. Dat ging niet door na een negatief advies van het mi nisterie. Pas na de verkoop besefte ProRail dat het de grond hard nodig had, bijvoorbeeld voor het plaatsen van spoorbruggen, overgangen en hekken tegen zelfmoord. Verkeerde inschatting „ProRail had moeten weten dat deze percelen op langere termijn belangrijk zouden zijn en met die boodschap het ministerie moeten overtuigen", vindt SP-Kamerlid Cem Lacin. „Ook het ministerie had dit beter moeten inschatten. Nu is 18 miljoen euro uitgegeven uit pu blieke middelen. Dat geld hadden we beter kunnen investeren in ver beteringen op het spoor. Dit is niet uit te leggen." D66 wil uitsluiten dat zo'n fout nog eens wordt gemaakt. „Er wordt een wet voorbereid die de aanstu ring van ProRail terugbrengt naar het ministerie", zegt Schonis. „De procedure voor grondaankopen langs het spoor moeten we meene men, om herhaling te voorkomen." Het is niet voor het eerst dat de VVD de verkiezingscampagne ent op de persoon Rutte. Dat deden ze bij de afgelopen Tweede Kamerver kiezingen ook al. Ook toen schreef hij een open brief aan alle Neder landers in de krant. De Statenverkiezingen zijn op 20 maart komend jaar. De uitslag be paalt mede de samenstelling in de Eerste Kamer. Daar heeft de rege ringscoalitie nu nog een minimale meerderheid. Als die meerderheid weg is, wordt het lastiger om alle plannen van het kabinet doorge voerd te krijgen. Dan moeten er compromissen worden gesloten met de oppositie, iets wat Rutte in zijn vorige kabinetten ook al deed. Rutte vergelijkt Nederland met een teer bezit dat kapot kan, als 'een vaasje dat door 17 miljoen gewone en bijzonder mensen wordt vastge houden'. Hij trekt een vergelijking met het Verenigd Koninkrijk 'waar ze het vaasje lieten vallen'. Daarbij doelt hij op de aanstaande brexit. „Nu zitten ze in de chaos." Rutte waarschuwt voor politici die alleen maar dingen roepen zon der verantwoordelijkheid te willen nemen. „Het is gemakkelijk om verschillen uit te vergroten tot harde tegenstellingen", zegt hij. Maar volgens Rutte moeten we Ne derland juist beschermen door compromissen te sluiten. Problemen met uitrusting politie maandag 17 december 2018 GO Is goedkoop bij de politie duurkoop? Koen Voskuil Den Haag - Leen Spoor (NPB) Kijk op de site bij /video hoe de knuppelhouder weggerukt kan worden .ajW jc EHHS 7/UÊk Het spoor tussen Hoogkerk en Groningen, fotoreyerboxem Partijen in de Tweede Kamer reageren verbaasd op het nieuws dat ProRail ruim 18 mil joen euro neertelde voor grond langs het spoor, terwijl de spoor- beheerder die eerder voor vrij wel niets kon krijgen. Peter Winterman Den Haag De VVD trapt de verkiezings campagne voor de Provinciale Staten af met een paginagrote advertentie van partijleider Mark Rutte. Opvallend is dat in die advertentie de naam VVD niet voorkomt. De advertentie is een open brief van Rutte aan 'al die gewone normale mensen', die hij in de tekst oproept om Nederland te beschermen. Hans van Soest Den Haag ©171218 TU Polo ventileert slecht Gele strepen vertonen barsten en laten los Snijwerende handschoen ondeugdelijk Navigatiesysteem werkt niet altijd goed Houder uitschuifbare wapenknuppel gaat snel kapot Oude wapenstok zakte in knieholte (is aangepast)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 7