ZEELAND GEBOEKT Middelburg wacht nog op de Frank Zappastraat Land waar het leven nog altijd goed is ZEELAND 21 Wie zich aangevallen voelt, sluit de gelederen. In Nederland hebben we al eeuwenlang een gezamenlijke vijand, die tot eensgezindheid aanzet: het water. HET WATER Lotte Jensen (1972) is hoogleraar aan de Radboud Universiteit in Nijmegen met de leeropdracht Nederlandse literatuur- en cultuurgeschiedenis. Vorige maand aan vaardde ze die leerstoel met de rede Wij tegen het water. Een eeuwenoude strijd. Die rede is nu onder dezelfde titel in een handzaam boekje verschenen. In haar toespraak betoogt ze (pagina 50) dat de strijd tegen het water „bepalend is geweest voor de wijze waarop Nederlanders door de eeuwen heen zichzelf zagen en vooral wens ten te zien." Ze verwijst naar de verwoestende Sint Elisabethsvloed van 1421, de grote kerst vloed van 1717. En de watersnoodramp van 1953: „Deze zou uitgroeien tot hét ijkpunt in de Nederlandse geschiedschrijving over na tuurrampen." Het succes van een televisiese rie Als de dijken breken in 2016 is volgens haar veelzeggend: bijna twee miljoen kijkers zagen hoe de Randstad onderwater liep. Ze kregen het idee aangereikt dat 'de strijd tegen het wa ter bij uitstek een Nederlands verschijnsel is'. Kranten, tijdschriften, film en televisie speel den een belangrijke rol in het creëren van een - al dan niet nationaal - saamhorigheidsgevoel. Mensen hoeven elkaar niet persoonlijk te ken nen om zich, aldus Jensen, „onderling toch verbonden te voelen dankzij het feit dat ze de zelfde nieuwsberichten, teksten en beelden tot zich nemen." Als het om de strijd tegen het water gaat, wa ren het in vroeger eeuwen vooral ooggetui genverslagen die tot de verbeelding spraken. Verhalen over op daken gevluchte drenkelin gen, ronddobberende lijken en verdronken vee vonden gretig aftrek. In Middelburg publi ceerde J. de Kanter in 1808 lijsten van overle den personen en verdronken vee in Natuur- en geschiedkundige beschrijving van den watervloed, tusschen den 14 en 15 januarij, 1808. Vaak namen ook minder feitelijk ingestelde schrijvers de pen ter hand. In het treurspel Ewoud van Lo- dijke of de ondergang der Zeeuwsche stad Ro merswaal - eveneens verschenen in 1808 - werd met hulp van God een baby gered, waar bij de vader niet in de gaten had dat het zijn eigen kind was. Op dat soort geschriften kwam veel kritiek. „De ijdelheid en eigen liefde van de watersnooddichters was ronduit stuitend", werd er geconstateerd. Koningen Nederlandse koningen en koninginnen speel den volgens Jensen een sleutelrol in de vor ming van het wij-gevoel. Lodewijk Napoleon was in 1808 de eerste koning die zich bij een grote overstroming in Zeeland als 'vader van het volk' profileerde. Koningin Juliana op kap laarzen in het verdronken Zeeland in 1953 ligt verser in het geheugen. Liefdadigheid werd binnen het kader van watersnoodrampen als een typisch Nederlandse karaktereigenschap gezien. Al in de 18e en 19e eeuw werden er na overstromingen grote, nationale hulpacties opgezet. Tenslotte noemt Lotte Jensen 'het gedeelde verleden' belangrijk voor groeps- en identi teitsvorming. Gedenkstenen en monumenten horen daarbij. Pagina 47: „Te denken valt ook aan het prachtige multime diale kunstwerk ter na gedachtenis aan de slachtoffers in 1953 in het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk: hun namen drijven in blauw laser licht rond." Tot slot zegt de schrijf ster (pagina 50): „De ge schiedenis is onmisken baar door de strijd tegen het water bepaald, maar het zijn de terugkerende verhalen en beelden die het tot een typisch nationale aan gelegenheid maken en een wij-gevoel tot stand brengen, tot op de dag van vandaag." Peter Sijnke (1951) is histori cus en was als archivaris verbonden aan het Zeeuws Archief. Hij schreef over de ge schiedenis van Middelburg en Zeeland. Minder bekend is dat hij regelmatig publiceert over de ge schiedenis van de popmuziek, on der meer als medewerker in Pla- tenblad. Hij heeft meerdere mu ziekboeken op zijn naam staan, zo als Nederpophelden (2006), Dragon- fly (2008), Holland Pop Festival 1970 (met Marcel Koopman, 2010 en 2013) en TheMotions (2015). Nu voegt Sijnke een bijzonder deel aan zijn oeuvre toe: Zappa, controversieel componist. Het boek is opgenomen in de serie Rockklas- siekers van Uitgeverij Verbum. De Amerikaan Frank Zappa (1940-1993) slaagde erin op geheel eigen wijze vernieuwende muziek te maken met elementen uit de rock, psychedelica, jazz en eigen tijds klassiek. Sijnke noemt hem 'een icoon van de twintigste eeuw'. Als 17-jarige scholier dook hij in de 'underground' en stuitte op Freak Out!, de eerste lp van Zap- pa's band The Mothers of Inven- tion: „Het bleek het begin van een levenslange verslaving." In het boek gaat de meeste aan dacht uit naar de muzikale carrière van Zappa, van 1966 tot begin ja ren negentig. Die was bij tijd en wijle stormachtig, met relletjes over seksueel getinte teksten en censuur. Eind jaren zestig over woog de componist zich in Am sterdam te vestigen, maar zo ver CONTROVERSIEEL COMPONIST kwam het niet. Wel trad hij vanaf 1967 vrijwel jaarlijks in Nederland op, onder meer in het Amster damse Concertgebouw en Ahoy' Rotterdam. Zappa wordt gekenschetst als een workaholic, een zakenman, een niet zo vriendelijke nogal dic tatoriale man, een multi-instru- mentalist. Hij beschouwde al zijn muziek als één groot Gesammt- kunstwerk. Sijnke heeft als lid van de Mid delburgse straatnamencommissie voorgesteld een Frank Zappastraat op te nemen in een nieuwe wijk met jazz-, blues- en popstraatna men. Dat advies is overgenomen. „Helaas zijn er", schrijft Sijnke, „mede door een temporisering in de bouw vanwege de kredietcrisis, nog geen huizen aan die straat ver rezen en haalde Tilburg in 2016 met een Zappastraat Middelburg in." Zeeuwse schrijvers Een paar jaar geleden sprak ik de hoop uit dat Carolijn Vis ser eens een heel boek aan Zeeland zou wijden. Dat boek is er nu, Zeeuws geluk (19,99 euro, Uit geverij Augustus), een boek dat in geen enkele Zeeuwse boekenkast zou mogen ontbreken. De schrijfster reisde voor een keer niet naar Vietnam maar naar Veere, ging naar Middelburg in plaats van Mongolië. Het begon met een verzoek van S VRZ, de Stichting voor Regionale Zorgver lening. Ze logeerde in enkele Zeeuwse verpleeghuizen en sprak met bewoners, aanhang en mede werkers. Meteen een terugkeer naar het land van haar jeugd. Haar ouders waren als leerkrachten in Zeeland gaan carolijn visser werken, en het 7 11 \i/ eerste adres van het gezin was in het Ve- benabos, on- r Klji deraan de dui- ^"r nen tussen Dishoek en Vlissingen. Te rug naar de streek van haar herinnering. Maar door de gesprekken in de verpleeg huizen wordt ze ook deelgenoot van andermans herinneringen. Zo ontstaat een in nostalgische tinten geschetst portret van een eeuw Zeeland, Walcheren vooral, het land waar het leven goed was. En misschien, ga je denken door dit boek, nog altijd goed is. Het lijkt een onmogelijke lite raire onderneming, maar Carolijn Visser weet het persoonlijke en het algemene op een vanzelfspre kende manier te mengen. Daar door is haar boek in zekere zin het boek van alle Zeeuwen geworden. Hoe dat werkt? Vermoedelijk kan ze zich de herinneringen van de bewoners van de verpleeghuizen overtuigend eigen maken omdat haar eigen herinneringen zo in tens zijn. Waar ze ook ter wereld is, 'vaak verschijnt het uitzicht van de Westkappelse vuurtoren voor mijn ogen.' De overgang wordt vloeiend door de proloog en de epiloog, waarin ze een ander verpleeghuis bezoekt, dat van haar moeder, die haar niet meer herkent maar aan wie ze graag haar Zeeuwse verha len wil vertellen. Haar eigen ver halen, bijvoorbeeld hoe ze rond fietste met de kip Katrien. En ver halen die ze in de Zeeuwse ver pleeghuizen te horen krijgt, onder meer over het bombardement op Westkapelle: 'aól puun'. We gaan met Carolijn Visser voorbij de gevreesde gecodeerde deuren. Daarachter heerst niet al leen ontreddering en ontluiste ring, maar ook geluk, onvervalst Zeeuws geluk. maandag 17 december 2018 GO Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Het woeste water bindt Jan van Damme Lotte Je FOTO VANTILh Lotte Jensen: Wij tegen het water. Een eeu wenoude strijd-Uitgeverij Vantilt, 64 pagi na's, 13,50 euro. Jan van Damme Cover van Zappa. Mario Molegraaf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 21