DE JAARWISSELING 20 ZE HORECAPERSONEEL r"1& Over klandizie had de horeca het afgelopen jaar niks te klagen. Wel over het chronische tekort aan vakbekwaam personeel. Eigenaar Don van Vliet van strandpaviljoen De Haven van Renesse moest in april noodgedwongen zelf de keuken in. Horeca smeekt om goed personeel 'Wat maakte 2018 memorabel? Een serie verhalen waarin we terugblikken en vooruitkijken aan de hand van de grote en kleine gebeurtenissen.' Morgen De zaak-Ploegstra Het noodlot sloeg toe vlak voordat het horeca- seizoen losbarstte. „We waren er klaar voor. Ik had twee koks, maar eentje zegde te elfder ure af. Toen zat ik even knijp. Dan moet je schakelen, improviseren. Ik heb toen zelf maar een tijdje aan het fornuis gestaan. Na een week of drie hadden we de boel weer op de rit." Net zoals eigenlijk alle Zeeuwse horeca, zeker aan de kust, beleefde De Haven van Renesse een topsei- zoen. De zomer was lang en warm. Bovendien is De Haven van Renesse het gehele jaar zeven dagen per week open. Dat betekent wel druk op de ketel, zowel in de keuken als in de be diening. Toch wisten Van Vliet en zijn team de enorme toeloop van gas ten goed op te vangen. „Renesse blijft hot. Er wordt flink gebouwd, waardoor het aantal bezoe kers toeneemt. Bovendien hebben we drie mooie seizoenen achter el kaar gehad, waardoor mensen sneller terugkomen. We, en dan praat ik over een pool van 36 medewerkers onder wie een flink aantal oproepkrachten, hebben desondanks een stabiel sei zoen gedraaid. Tegelijkertijd is een horecaorganisatie fragiel. Stel dat een medewerker tijdens het sporten een blessure oploopt en niet kan werken. Dan staat alles plotseling op zijn kop. Vaak moet ik dan zelf aan de bak." Om zijn team goed voorbereid aan de start te laten verschijnen, inves teert Van Vliet in zijn personeel. Dat is geen luxe, maar pure noodzaak. „De horeca is mensenwerk. Ik heb geen koks met een afgeronde koksop leiding. Vind maar eens een gekwali ficeerde kok. Dat is tegenwoordig een witte raaf. Ik leid dus enthousiaste medewerkers zelf op tot kok. Ik leer ze de kneepjes van het vak. Hoe bak je vis? Hoe maak je een dressing? Dat betekent dat ik het menu ook niet te ingewikkeld maak. Op die manier lukt het nog steeds om de zaak draai ende te houden. Ik heb hier bijvoor beeld twee gasten werken die al jaren de keuken draaien." Gezonde groei Afgelopen week verscheen een rap port van ABN AMRO over de toe komst van de horeca. De conclusie: de horeca laat de komende twee jaar een gezonde groei zien, maar die zal niet zo spectaculair zijn als dit jaar. Oorzaak is het chronische gebrek aan horecapersoneel. Hoe kijkt Van Vliet naar 2019? „Het is elke keer weer een uitdaging om je team compleet te krijgen, maar we staan er beter voor dan afgelopen voorjaar. Ik heb acht nieuwe mensen aangenomen. Twee vaste krachten in de keuken, drie vaste medewerkers in de bediening en drie oproepkrachten." Sociaal beleid Van Vliet merkt dat ze graag bij de Haven van Renesse willen werken. „Ik denk dat ze weten dat ik een goed sociaal beleid voer. Ook in het hoog seizoen zijn ze één weekeinde per maand vrij. Als ze 's zomers één of twee vroege diensten draaien, hoeven ze 's avonds niet te werken. Ik geef ze bewust voldoende rust, besteed veel aandacht aan gezond werken. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat je ze vroeg of laat kwijt bent. Daarnaast be taal ik meer dan het minimumloon en investeer ik in scholing. We orga niseren onder meer kooklessen." Je moet het vak aantrekkelijk ma ken, zegt Van Vliet over het perso neelsprobleem in de horeca. Hij pleit wel voor een charmeoffensief. „Het imago van de horeca is ruk. Jongeren hebben het idee dat je voor weinig geld lange dagen maakt en ook in het weekend altijd moet werken. Gezien de vergrijzing moet je het vak aan trekkelijk maken. Ik denk dat een ste vige imagocampagne niet voor zijn tijd is." maandag 17 december 2018 GO trUN V Personeel is achilleshiel van de horeca Frank Balkenende Renesse Zoektocht De Zeeuwse horeca heeft heel 2018 te maken gehad met een chronisch gebrek aan goed per soneel. Het ene restaurant ging een dag per week minder open, het an dere sloot zelfs de deuren. Het ge brek aan personeel belemmert de groei van de horecabranche. Don van Vliet van strandpaviljoen De Haven van Renesse: „Het imago van de ho reca is ruk. Jongeren hebben het idee dat je voor weinig geld lange dagen maakt. Het is tijd voor een charme offensief." FOTO ERNESTA VERBURG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 20