\mmv: Rector imamschool Rotterdam onder vuur ■JA Bestuurders 'stekkerauto' halen meeste bonnen binnen 7 Foute kersttrui voor goed doel #1- 41 ff Eén op de drie Nederlandse autobezitters kreeg in 2017 minstens één snelheidsboete, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. In totaal vielen er 5,8 miljoen bonnen op Nederlandse deurmatten. Voor het eerst heeft het Centraal Bureau voor Statistiek het aantal snelheidsboetes in kaart gebracht. Wat blijkt? Bijna 3 miljoen van de ruim 9 miljoen personenauto's op de weg zijn in 2017 bekeurd voor te hard rijden. In totaal vielen er 5,8 miljoen bonnen op de deurmatten. Bijna de helft (46 procent) is voor een overtreding binnen de be bouwde kom. 1,8 miljoen prenten (31 procent) zijn op de snelweg ver diend, de rest op buitenwegen. Opmerkelijk genoeg zijn het juist bestuurders van als milieuvriende lijk geldende personenauto's die het gaspedaal het vaakst te hard in drukken. Liefst 63 procent van de plug-in hybrides - stekkerauto's in de volksmond - kreeg in 2017 mini maal één bekeuring. Volledig elektrische wagens sco ren met 45 procent ook zeer hoog. Ter vergelijking: benzineau to's rijden veel minder vaak te hard. Slechts 3 op de 10 eigenaren (28 pro cent) haalde minstens één prent. Dieselrijders hengelen met 46 pro cent wel veel bonnen binnen. Kijken we naar automerken dan zien we ook hier de milieuparadox: Tesla-bezitters worden met afstand het meest bekeurd. Van de bijna ne genduizend eigenaren ontving driekwart minstens één prent. Bescheiden Tegelijk blijft Tesla slechts een zeer bescheiden speler. Nemen we de dertig best verkochte automerken in Nederland, dan staan Audi-rij- ders bovenaan: bijna de helft ont ving zeker één bon. BMW (45,7 procent) en Volvo (45,1 procent) completeren de top drie. Een verklaring voor de bonnen regen voor 'groene' auto's halen, geeft het CBS niet. Het kan ook zijn dat de snelheidsbeleving in elektri sche auto's anders is en bestuurders langzamer denken te rijden dan ze in werkelijkheid doen. Met het verkeersbonnenonder- zoek, waarvoor gegevens van bon nenverwerker CJIB en de RDW zijn gekoppeld, wil het CBS een bij drage leveren aan de verkeersveilig heid. „Verkeersveiligheid is een be- langrijk maatschappelijk thema", zegt Bloem. „Bij een derde van alle dodelijke ongevallen speelt te hard rijden een rol." Eerder keek het sta tistiekbureau wel naar zware ver- keersmisdaden, maar daar valt slechts een deel van de snelheids overtredingen onder. Ook is be stuurders gevraagd naar te hard rij den en appen in het verkeer. Het aantal jaarlijkse verkeersdo den is overigens tussen 2007 en 2017 gedaald van 791 naar 613. Het aantal ernstige verkeersgewonden zit ech ter al jaren in de lift. In 2016 raakten 21.400 mensen ernstig gewond in het verkeer, bijna 7000 meer dan een decennium eerder. Het CBS zoomde ook in op leeftijd, jongeren worden het vaakst op de bon geslingerd. Van de 19-jarige autobezit ters kregen bijna vier op de tien (37,6 procent) een be- keuring in 2017. Onder m 80-plussers kreeg slechts 17,9 procent minstens één bon. Jongeren worden naar verhou ding niet al leen va ker be keurd, bij snelheidsbekeuringen ligt de gemiddelde overschrijding van de maximumsnelheid ook ho ger dan bij ouderen. 18-jarigen overschreden de limiet met gemid deld 9,7 kilometer per uur, 80-plus- sers met 7,1 kilometer per uur. Personenauto's op naam van een bedrijfwerden naar verhouding va ker bekeurd voor te hard rijden dan auto's van particulieren. Uit eerder onderzoek blijkt dat automobilis ten meer risico nemen nu de wagen niet van hen zeifis. Het CBS keek niet naar het ver schil tussen mannen en vrouwen of waar automobilisten wonen. „Het zijn verschrikkelijke uitspra ken, waar ik mijn afschuw over wil uitspreken. Ik heb een commissie ingeschakeld en die gaat zo snel mogelijk kijken of er maatregelen moeten volgen", aldus minister Van Engelshoven, die gisteren de Rotterdamse rector Ahmed Akgün düz waarschuwde. De aanleiding is een uitzending op de Turkse televisie deze week. Daarin zei Akgündüz dat volgens de islam Gülenisten de doodstraf verdienen omdat ze tegen de Turkse staat zijn. Het leidde tot verbijstering in Nederland. Zeker onder de aanhan gers van Fethullah Gülen, de in vloedrijke imam die door Erdogan- wordt aangewezen als het brein achter de mislukte staatsgreep van 2016. Geregeld haalt Akgündüz het nieuws met controversiële uitspra ken. In Türkije, waar hij een tv-be- kendheid is, vormt dat geen pro bleem. Maar in Nederland roept hij al jaren weerzin op, want hij staat aan het hoofd van de Islamitische Universiteit Rotterdam (IUR), een imamopleiding. Eerder dreigde minister Jet Bussemaker de accreditatie van de school af te nemen. Dat was in 2015, nadat Akgündüz had opgeroepen om 'niet op homo's en Armeniërs te stemmen'. Eerder noemde hij enkele Turks-Nederlandse politici landverraders en zei hij dat een man zijn vrouw mag slaan, 'maar niet regelmatig'. Bussemaker haalde bakzeil. De instantie die de kwaliteit van het onderwijs toetst, zag geen moge lijkheid de accreditatie in te trek ken. Het onderwijs was in orde en de school krijgt geen subsidie. Dat is deze keer anders. De wet is gewijzigd en een 'commissie maat schappelijk verantwoordelijk heidsbesef' gaat aan de slag. „Als de commissie vaststelt dat de uit spraak in strijd is met de Neder landse rechtsstaat, dan kan ik de er kenning van de instelling intrek ken", aldus Van Engelshoven. Volgens de IUR zijn de woorden uit de context gehaald. Akgündüz zou enkel hebben uitgelegd wat volgens de Koran de straf is op een staatsgreep. Al noemde hij in zijn antwoord wel de Gülenbeweging. „Hij is theoloog, hij kan niet een an dere inhoud aan de Koran geven", aldus woordvoerder Tom Zwart. zaterdag 15 december 2018 Snelheidsduivels zijn wel milieuvriendelijk ,1 syJ G \S iÜTJ» David Bremmer Marcia Nieuwenhuis Den Haag Top 10 merken van personenauto's met tenminste één snelheidsboete In percentages, 2017. 80 74,7 70 60 50 40 30 20 10 47,9 45,7 45,1 45,0 44,5 38,0 37,9 37,2 36,7 151218 JG BRON: CBS, RDW, CJIB Minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, D66) grijpt hard in na uitspraken van de rector van de Islamitische Universiteit Rot terdam. Deze keer heeft hij ge zegd dat Gülenisten volgens de islam de doodstraf verdienen. Na veel provocaties lijkt Ahmed Akgündüz zijn hand te hebben overspeeld. Antti Liukku Jitske-Sophie Venema Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 7