\mmv:
Rector imamschool Rotterdam onder vuur
■JA
Bestuurders 'stekkerauto' halen meeste bonnen binnen
7
Foute kersttrui
voor goed doel
#1- 41
ff
Eén op de drie Nederlandse autobezitters
kreeg in 2017 minstens één snelheidsboete, blijkt
uit nieuwe cijfers van het CBS. In totaal vielen er
5,8 miljoen bonnen op Nederlandse deurmatten.
Voor het eerst heeft het Centraal
Bureau voor Statistiek het aantal
snelheidsboetes in kaart gebracht.
Wat blijkt? Bijna 3 miljoen van de
ruim 9 miljoen personenauto's op
de weg zijn in 2017 bekeurd voor te
hard rijden. In totaal vielen er 5,8
miljoen bonnen op de deurmatten.
Bijna de helft (46 procent) is voor
een overtreding binnen de be
bouwde kom. 1,8 miljoen prenten
(31 procent) zijn op de snelweg ver
diend, de rest op buitenwegen.
Opmerkelijk genoeg zijn het juist
bestuurders van als milieuvriende
lijk geldende personenauto's die
het gaspedaal het vaakst te hard in
drukken. Liefst 63 procent van de
plug-in hybrides - stekkerauto's in
de volksmond - kreeg in 2017 mini
maal één bekeuring.
Volledig elektrische wagens sco
ren met 45 procent ook zeer
hoog. Ter vergelijking: benzineau
to's rijden veel minder vaak te hard.
Slechts 3 op de 10 eigenaren (28 pro
cent) haalde minstens één prent.
Dieselrijders hengelen met 46 pro
cent wel veel bonnen binnen.
Kijken we naar automerken dan
zien we ook hier de milieuparadox:
Tesla-bezitters worden met afstand
het meest bekeurd. Van de bijna ne
genduizend eigenaren ontving
driekwart minstens één prent.
Bescheiden
Tegelijk blijft Tesla slechts een zeer
bescheiden speler. Nemen we de
dertig best verkochte automerken
in Nederland, dan staan Audi-rij-
ders bovenaan: bijna de helft ont
ving zeker één bon. BMW (45,7
procent) en Volvo (45,1 procent)
completeren de top drie.
Een verklaring voor de bonnen
regen voor 'groene' auto's halen,
geeft het CBS niet. Het kan ook zijn
dat de snelheidsbeleving in elektri
sche auto's anders is en bestuurders
langzamer denken te rijden dan ze
in werkelijkheid doen.
Met het verkeersbonnenonder-
zoek, waarvoor gegevens van bon
nenverwerker CJIB en de RDW
zijn gekoppeld, wil het CBS een bij
drage leveren aan de verkeersveilig
heid. „Verkeersveiligheid is een be-
langrijk maatschappelijk thema",
zegt Bloem. „Bij een derde van alle
dodelijke ongevallen speelt te hard
rijden een rol." Eerder keek het sta
tistiekbureau wel naar zware ver-
keersmisdaden, maar daar valt
slechts een deel van de snelheids
overtredingen onder. Ook is be
stuurders gevraagd naar te hard rij
den en appen in het verkeer.
Het aantal jaarlijkse verkeersdo
den is overigens tussen 2007 en 2017
gedaald van 791 naar 613. Het aantal
ernstige verkeersgewonden zit ech
ter al jaren in de lift. In 2016 raakten
21.400 mensen ernstig gewond in
het verkeer, bijna 7000 meer dan
een decennium eerder.
Het CBS zoomde ook in op
leeftijd, jongeren worden het
vaakst op de bon geslingerd.
Van de 19-jarige autobezit
ters kregen bijna vier op de
tien (37,6 procent) een be-
keuring in 2017. Onder m
80-plussers kreeg
slechts 17,9 procent
minstens één bon.
Jongeren worden
naar verhou
ding niet al
leen va
ker
be
keurd, bij snelheidsbekeuringen
ligt de gemiddelde overschrijding
van de maximumsnelheid ook ho
ger dan bij ouderen. 18-jarigen
overschreden de limiet met gemid
deld 9,7 kilometer per uur, 80-plus-
sers met 7,1 kilometer per uur.
Personenauto's op naam van een
bedrijfwerden naar verhouding va
ker bekeurd voor te hard rijden dan
auto's van particulieren. Uit eerder
onderzoek blijkt dat automobilis
ten meer risico nemen nu de wagen
niet van hen zeifis.
Het CBS keek niet naar het ver
schil tussen mannen en vrouwen of
waar automobilisten wonen.
„Het zijn verschrikkelijke uitspra
ken, waar ik mijn afschuw over wil
uitspreken. Ik heb een commissie
ingeschakeld en die gaat zo snel
mogelijk kijken of er maatregelen
moeten volgen", aldus minister
Van Engelshoven, die gisteren de
Rotterdamse rector Ahmed Akgün
düz waarschuwde.
De aanleiding is een uitzending
op de Turkse televisie deze week.
Daarin zei Akgündüz dat volgens
de islam Gülenisten de doodstraf
verdienen omdat ze tegen de
Turkse staat zijn.
Het leidde tot verbijstering in
Nederland. Zeker onder de aanhan
gers van Fethullah Gülen, de in
vloedrijke imam die door Erdogan-
wordt aangewezen als het brein
achter de mislukte staatsgreep van
2016.
Geregeld haalt Akgündüz het
nieuws met controversiële uitspra
ken. In Türkije, waar hij een tv-be-
kendheid is, vormt dat geen pro
bleem. Maar in Nederland roept hij
al jaren weerzin op, want hij staat
aan het hoofd van de Islamitische
Universiteit Rotterdam (IUR), een
imamopleiding.
Eerder dreigde minister Jet
Bussemaker de accreditatie van de
school af te nemen. Dat was in 2015,
nadat Akgündüz had opgeroepen
om 'niet op homo's en Armeniërs
te stemmen'. Eerder noemde hij
enkele Turks-Nederlandse politici
landverraders en zei hij dat een
man zijn vrouw mag slaan, 'maar
niet regelmatig'.
Bussemaker haalde bakzeil. De
instantie die de kwaliteit van het
onderwijs toetst, zag geen moge
lijkheid de accreditatie in te trek
ken. Het onderwijs was in orde en
de school krijgt geen subsidie.
Dat is deze keer anders. De wet is
gewijzigd en een 'commissie maat
schappelijk verantwoordelijk
heidsbesef' gaat aan de slag. „Als de
commissie vaststelt dat de uit
spraak in strijd is met de Neder
landse rechtsstaat, dan kan ik de er
kenning van de instelling intrek
ken", aldus Van Engelshoven.
Volgens de IUR zijn de woorden
uit de context gehaald. Akgündüz
zou enkel hebben uitgelegd wat
volgens de Koran de straf is op een
staatsgreep. Al noemde hij in zijn
antwoord wel de Gülenbeweging.
„Hij is theoloog, hij kan niet een an
dere inhoud aan de Koran geven",
aldus woordvoerder Tom Zwart.
zaterdag 15 december 2018
Snelheidsduivels zijn
wel milieuvriendelijk
,1 syJ
G
\S
iÜTJ»
David Bremmer
Marcia Nieuwenhuis
Den Haag
Top 10 merken van personenauto's met tenminste één snelheidsboete
In percentages, 2017.
80 74,7
70
60
50
40
30
20
10
47,9
45,7 45,1 45,0 44,5
38,0 37,9 37,2 36,7
151218 JG BRON: CBS, RDW, CJIB
Minister Ingrid van Engelshoven
(Onderwijs, D66) grijpt hard in
na uitspraken van de rector van
de Islamitische Universiteit Rot
terdam. Deze keer heeft hij ge
zegd dat Gülenisten volgens de
islam de doodstraf verdienen.
Na veel provocaties lijkt Ahmed
Akgündüz zijn hand te hebben
overspeeld.
Antti Liukku
Jitske-Sophie Venema
Rotterdam