1
I
km-
17
f-r., i
spoor is door ProRail over een
sloot een bruggetje met duiker
neergelegd. Over het spoor wor
den regelmatig gevaarlijke chemi
sche stoffen vervoerd. Daarvoor
moet op regelmatige afstand een
plek zijn waar hulpdiensten het
spoor kunnen bereiken.
Maar W. staat niet toe dat dit
zonder akkoord op zijn grond ge
beurt. Hij huurt een graafma
chine, laat een werknemer het
bruggetje weghalen en belt ver
volgens de gemeente. De medede
ling: laat daar maar geen gevaar
lijke transporten meer langsko
men, want de hulpdiensten kun
nen er niet bij. Einde bericht.
ProRail is woest en doet aangifte
van vernieling. Volgens W. dreigt
een werknemer van ProRail zelfs
de spoorwegpolitie op hem af te
sturen. „Laat maar komen, mijn
koffertje staat klaar", is het ant
woord van W. De politie komt
niet, maar op het hoofdkantoor
van ProRail in Utrecht dondert het
die middag. De ambtenaren van
het staatsbedrijf zijn woest over de
Hek Om hekken
naast het spoor te
plaatsen, ontkomt
ProRail er vaak niet
aan om op grond van
W. te werken. Daar
moet het bedrijf dan
wel voor betalen.
gang van zaken: zo ga je toch niet
met elkaar en de veiligheid om?
Maar ze beseffen ook dat W. juri
disch gezien gelijk heeft. Het is in
derdaad zijn grond.
DE FINALE
Eind 2016 besluit ProRail alsnog
serieus te gaan onderhandelen. Er
moet een einde komen aan de
reeks gevechten, besluit de leiding
van de spoorbeheerder. Ook het
ministerie is het daar mee eens.
Gedurende drie maanden onder
handelt W., per mail en op het
hoofdkantoor van ProRail, met
drie ambtenaren over de prijs.
Dat valt nog niet mee: want hoe
bepaal je de waarde van gronden
waar je eigenlijk niks mee kan,
maar die één van beide partijen
wel keihard nodig heeft?
De onderhandelingen verlopen,
zeker gezien de voorgeschiedenis,
rustig. ProRail wil zo snel mogelijk
een oplossing, en W. is het ge
touwtrek inmiddels ook beu. Hij
beseft dat hij een zakelijke slag kan
slaan, maar wil zich na het slo
pende gevecht met ProRail weer
gaan richten op zijn echte busi
ness: vastgoed.
Op 5 juli 2017 melden de direc
teur Projecten van ProRail en on
dernemer W. zich op een notaris
kantoor in Amsterdam. Voor hen
ligt de koopakte van ruim zesdui
zend pagina's, waarop alle ruim
1200 percelen worden omschre
ven. Op één van de eerste pagina's
staat het bedrag dat ProRail betaalt
voor de grond, waarvoor een han
dige zakenman eerder geld toe
kreeg: 18.152.868,00 euro.
Als de handtekeningen zijn ge
zet, haalt W. een ingepakt cadeau
tevoorschijn voor de ProRail-di-
recteur. Speciaal voor deze gele
genheid heeft hij een karikatuur
laten tekenen. Over een stuk spoor
is een touw gespannen, met aan de
ene kant drie hoge ProRail-ambte
naren, en aan de andere kant W.
en zijn naaste compagnons. Op de
achtergrond een half afgebouwde
spoorbrug, met daarbij een bordje
'Baarn'.
Zakendoen is soms hard, weet
W. Maar aan het eind moet je er
ook een beetje om kunnen lachen.
GO ZATERDAG 15 DECEMBER 2018
Brug Sommige grondstrookjes zijn maar 30 centimeter breed.
Maar bij station Baarn (links) bouwt ProRail zonder toestem
ming een wandelbrug met trappen op een groter perceel van
RailSlide. Voor W. is dan de maat vol. fotosreyerboxem
x
Deze reconstructie kwam tot
stand op basis van gesprekken
met hoofdrolspelers, gerechte
lijke stukken en koopaktes.