1 I km- 17 f-r., i spoor is door ProRail over een sloot een bruggetje met duiker neergelegd. Over het spoor wor den regelmatig gevaarlijke chemi sche stoffen vervoerd. Daarvoor moet op regelmatige afstand een plek zijn waar hulpdiensten het spoor kunnen bereiken. Maar W. staat niet toe dat dit zonder akkoord op zijn grond ge beurt. Hij huurt een graafma chine, laat een werknemer het bruggetje weghalen en belt ver volgens de gemeente. De medede ling: laat daar maar geen gevaar lijke transporten meer langsko men, want de hulpdiensten kun nen er niet bij. Einde bericht. ProRail is woest en doet aangifte van vernieling. Volgens W. dreigt een werknemer van ProRail zelfs de spoorwegpolitie op hem af te sturen. „Laat maar komen, mijn koffertje staat klaar", is het ant woord van W. De politie komt niet, maar op het hoofdkantoor van ProRail in Utrecht dondert het die middag. De ambtenaren van het staatsbedrijf zijn woest over de Hek Om hekken naast het spoor te plaatsen, ontkomt ProRail er vaak niet aan om op grond van W. te werken. Daar moet het bedrijf dan wel voor betalen. gang van zaken: zo ga je toch niet met elkaar en de veiligheid om? Maar ze beseffen ook dat W. juri disch gezien gelijk heeft. Het is in derdaad zijn grond. DE FINALE Eind 2016 besluit ProRail alsnog serieus te gaan onderhandelen. Er moet een einde komen aan de reeks gevechten, besluit de leiding van de spoorbeheerder. Ook het ministerie is het daar mee eens. Gedurende drie maanden onder handelt W., per mail en op het hoofdkantoor van ProRail, met drie ambtenaren over de prijs. Dat valt nog niet mee: want hoe bepaal je de waarde van gronden waar je eigenlijk niks mee kan, maar die één van beide partijen wel keihard nodig heeft? De onderhandelingen verlopen, zeker gezien de voorgeschiedenis, rustig. ProRail wil zo snel mogelijk een oplossing, en W. is het ge touwtrek inmiddels ook beu. Hij beseft dat hij een zakelijke slag kan slaan, maar wil zich na het slo pende gevecht met ProRail weer gaan richten op zijn echte busi ness: vastgoed. Op 5 juli 2017 melden de direc teur Projecten van ProRail en on dernemer W. zich op een notaris kantoor in Amsterdam. Voor hen ligt de koopakte van ruim zesdui zend pagina's, waarop alle ruim 1200 percelen worden omschre ven. Op één van de eerste pagina's staat het bedrag dat ProRail betaalt voor de grond, waarvoor een han dige zakenman eerder geld toe kreeg: 18.152.868,00 euro. Als de handtekeningen zijn ge zet, haalt W. een ingepakt cadeau tevoorschijn voor de ProRail-di- recteur. Speciaal voor deze gele genheid heeft hij een karikatuur laten tekenen. Over een stuk spoor is een touw gespannen, met aan de ene kant drie hoge ProRail-ambte naren, en aan de andere kant W. en zijn naaste compagnons. Op de achtergrond een half afgebouwde spoorbrug, met daarbij een bordje 'Baarn'. Zakendoen is soms hard, weet W. Maar aan het eind moet je er ook een beetje om kunnen lachen. GO ZATERDAG 15 DECEMBER 2018 Brug Sommige grondstrookjes zijn maar 30 centimeter breed. Maar bij station Baarn (links) bouwt ProRail zonder toestem ming een wandelbrug met trappen op een groter perceel van RailSlide. Voor W. is dan de maat vol. fotosreyerboxem x Deze reconstructie kwam tot stand op basis van gesprekken met hoofdrolspelers, gerechte lijke stukken en koopaktes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 65