Railbeheerder moet betalen of wegwezen 'i mkPk jé I -'Denkje dat ze de sporen gaan verbreden of zo?' - 'Wie weet' 16 vrij van begroeiing moet blijven. NS Vastgoed meldt zich al in 2005 met de gronden bij ProRail, blijkt uit onderzoek van deze krant. Een logisch aanbod: ProRail is eigenaar van het spoor, en ver antwoordelijk voor het beheer er van. Bovendien is het vaak actief op gronden vlak langs het spoor, bijvoorbeeld om hekken neer te zetten ter voorkoming van zelf moord. Hoeveel geld NS op dat moment aan ProRail vraagt voor de gronden, willen beide partijen niet zeggen. ProRail bespreekt de aankoop en overlegt met het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dat ziet de aankoop niet zitten: publiek geld moet efficiënt besteed worden, is het idee, en deze gronden zijn niet nodig om concrete projecten te realiseren. Mede op basis daarvan besluit ProRail van aankoop af te zien. zoek naar een andere koper. Die vindt het spoorbedrijf in 2010. NS organiseert een openbare aanbe steding waarvoor iedere geïnteres seerde - dus óók ProRail - zich di rect kan inschrijven. NS hoeft geen geld voor de gronden en is zelfs bereid geld toe te geven, maar de koper neemt wel ook de onder houdsplicht over. ProRail doet niet mee aan de aanbesteding, op nieuw vanuit de gedachte dat er geen harde noodzaak is de gron den over te nemen. Als ondernemer W. hoort van de aanbesteding, is hij direct nieuwsgierig. Hij bespreekt het met zijn twee compagnons, van wie er één enthousiast is. Ze be sluiten een bod te doen: als ze er van NS 8 miljoen euro bij krijgen, zijn ze bereid de grond over te nemen, met de onderhoudsplicht die erbij hoort. W. weet nog niet precies wat hij met de gronden moet, maar zijn gevoel zegt dat het klopt. NS Vastgoed accepteert het bod. De onderneming van W. en z'n compagnons, die ze RailSide heb ben genoemd, ontvangt 8 miljoen euro en 1200 hectare aan strookjes land. Eén van de compagnons laat zich meteen uitkopen. W.'s vrouw begrijpt er niets van. „Denk je dat ze de sporen gaan verbreden of zo?" vraagt ze hem. Zijn antwoord: „Nou, wie weet." DE RUZIE W. gelooft wél in de gronden, maar de eerste drie jaar verloopt de exploitatie stroef. De jaarlijkse 1 miljoen aan onderhoudskosten weet RailSide niet te compense ren. Veel van de percelen zijn te klein om er iets op te kunnen doen en al zijn plannen voor de grotere stukken - zo denkt hij aan wind molens en zonnepanelenparken - worden geblokkeerd door ge meentes, die geen heil zien in acti viteiten zo dicht langs het spoor. Wat W. in die periode wel op valt: regelmatig stuit hij op plek ken waar wordt gewerkt op zijn gronden. Meestal in opdracht van ProRail. Soms is het een simpel hek dat wordt geplaatst, bijvoor beeld om suïcide tegen te gaan, soms is het een complete spoor wegovergang. W. heeft na de aankoop in 2010 een raamovereenkomst met Pro- Rail gesloten: het staatsbedrijf mag op de gronden langs het spoor aan de slag, maar dan wel in over leg met W., én tegen betaling. Het sterkt W. in zijn vermoeden dat de grond voor ProRail wel eens be langrijker zou kunnen zijn dan het staatsbedrijf zelf beseft. W. besluit zijn mensen op pad te sturen. Zelf doet hij ook mee. Maandenlang werken ze aan een inventarisatie van alle werkzaam heden op hun percelen. En elke keer als ze ergens een hek zien staan, of een spade die net de grond in gaat, belt W. met ProRail. Zijn boodschap: betalen, zoals afgesproken, of wegwezen. ProRail baalt van de situatie. Het staatsbedrijf had niet ver wacht dat de nieuwe eigenaar van de gronden zich zo zou op stellen. ProRail besluit twee ambtenaren naar het kantoor van RailSide te sturen, waar ze een week lang met werknemers van W. de hele portefeuille door nemen. Het doel: alle stukken grond inventariseren waar Pro- Rail actiefis, of dat wil worden. Elke dag wordt het een stukje warmer in het kantoorkamertje: pas nu de mensen van ProRail de inventarisatie van de gronden van de speciaal daarvoor opgerichte bv RailSide minutieus doornemen, zien ze op hoeveel plekken de spoorbeheerder grond in gebruik heeft die in bezit is van RailSide. Het aankopen van al die percelen zou een miljoenenkwestie wor den. Het komt niet tot een deal. DE DRUPPEL W. laat zijn werknemers de spoor- gronden nu permanent inspecte ren. In de zomer van 2015 ontdekt hij voor de zoveelste keer dat op één van zijn 1200 percelen wordt gewerkt: in het bos bij Baarn, waar ProRail een nieuwe brug over het spoor wil aanleggen. Het staatsbe drijf wil zo veel mogelijk onbe waakte spoorwegovergangen ver- léiif tme. I vangen, omdat er jaarlijks tiental len ongelukken gebeuren. En dit stuk bos, waar elke dag honderden wandelaars over het spoor lopen, is volgens ProRail gevaarlijk. Maar W. weet niks van werk zaamheden. ProRail heeft in juli wel gevraagd om de grond te kun nen huren of kopen, maar beide partijen hebben geen overeen stemming bereikt. W. ontdekt dat ProRail niet al leen al een aannemer heeft uitge kozen en een ontwerp heeft ge maakt, hij hoort ook dat er al een datum is uitgekozen waarop het treinverkeer tussen Amersfoort en Hilversum wordt stilgelegd om de brug te bouwen. Voor W. is de maat vol: hij verbiedt ProRails aannemer om nog verder te wer ken op zijn Baarnse perceel. ProRail, dat alles al heeft geregeld en vanwege de veiligheid langs het spoor zo snel mogelijk wil bouwen, is verbolgen. Het spant een kort ge ding aan om de blokkade van W. te laten opheffen. Drie dagen voor dat ProRail de brug wil laten neer zetten, staan beide partijen tegen over elkaar bij de voorzieningen- rechter in Utrecht. Die stelt dat ProRail 'gedurende langere peri ode' meermaals had gewerkt op gronden die het niet bezat. En dat ProRail daarmee 'verregaande in breuk maakt op het eigendoms recht van RailSide'. De rechtbank besluit dat bemid deling de oplossing is. Maar vijf gesprekken tussen W. en verte genwoordigers van ProRail leiden niet tot een oplossing. Hooguit over het strookje grond in Baarn, waar de spoorbrug na maanden dan toch in gebruik kan worden genomen. ProRail ziet in dat ver werving van een groot deel van het grondpakket de oplossing is, maar over de prijs worden de twee partijen het niet eens. HET DIEPTEPUNT Terwijl W. en ProRail overleggen, ontdekt de Rotterdammer steeds opnieuw plekken waar op zijn grond wordt gewerkt. Als hij in 2016 stuit op werkzaamheden op een stuk grond in Capelle aan den IJssel, is hij het zat. Vlakbij het ZATERDAG 15 DECEMBER 2018 GO VERVOLG VAN PAGINA15 En dus moet NS Vastgoed op .raspan 1 v J. Grondjes Verspreid over heel Nederland beheerde RailSide 1300 strookjes grond naast het spoor.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 64