Wie wil die onhandige strookjes nou? ProRail niet, W. wel Met een handige gronddeal was een Rotterdamse vastgoedhandelaar het grote ProRail te slim af. De rekening van meer dan 18 miljoen euro is voor de belastingbetaler. Reconstructie van een miljoenengevecht. 15 Over de man die Pro- Rail te slim af was, is maar weinig be kend. Op internet vind je bijna niks over hem. Hij staat niet in de Quote, komt niet op borrels, heeft geen vrienden in hoge kringen. Ook in dit verhaal wil hij zijn naam niet zien staan. Als mensen weten dat je geld hebt, zegt hij, komt er vaak alleen maar gedon der van. We noemen hem op zijn verzoek daarom W. 50 jaar is hij nu, getrouwd, va der van vier. Ogenschijnlijk een doodgewone Rotterdammer, klein van stuk, spijkerbroek, een voudig shirt, gouden kettinkje er over. Wie hem ziet lopen, ver moedt niet dat hij eigenaar is van een vastgoedportefeuille ter waarde van tientallen miljoenen euro's. Maar dat is hij wel. Dat had 25 jaar geleden nie mand kunnen denken. Toen was W. nog een elektricien in loon dienst, net als z'n vader. In 2994 koopt hij z'n eerste huis: een een voudig pandje in Rotterdam. Hij knapt de boel op, verhuurt de be gane grond en betrekt zelf de bo venwoning. Met een extra hypo theek koopt hij een tweede pandje om op te knappen en te verhuren en nog geen jaar later heeft hij al vijfhuizen op z'n naam staan. W. zegt zijn baan als elektricien op en stort zich in het Rotterdamse vastgoed. In de vijftien jaar erna koopt, verhuurt en ver koopt hij honderden panden, vooral in Rotterdam-Zuid. W. groeit uit tot een succesvolle vast goedhandelaar met een neus voor slimme deals. Meestal gaat hij voor huizen in 'moeilijke buur ten', later ook voor kantoorpan den buiten de regio. Vaak zijn het panden waar niemand wat in ziet, behalve hij. En bijna altijd krijgt hij gelijk. DEAANKOOP Maar de echte knaller moet dan nog komen. Die dient zich aan in 2010. W. en zijn twee compag nons, met wie hij dan al een paar jaar samenwerkt, hebben een paar keer zaken gedaan met NS Vast goed, bij de aankoop van wat pandjes langs een treinspoor. En vanuit dat contact laat NS Vast goed weten dat het een bijzonder aanbod heeft: 1300 percelen grond, allemaal langs het spoor. In totaal ruim 1200 hectare, ver spreid over heel Nederland. Het enorme pakket aan gron den is in handen van de NS geko men na de scheiding van NS en ProRail, in 1995. Maar eigenlijk heeft de NS er niets aan. De gron den zijn zo goed als waardeloos, vaak zo smal - soms maar 30 cen timeter breed - dat je er nau welijks iets op kunt bou wen. Maar ze moeten wel goed worden on derhouden, omdat het spoor altijd GO ZATERDAG 15 DECEMBER 2018 Gouden randjes langs het spoor PETER GROENENDIJK MARCIA NIEUWENHUIS LEES VERDER OP PAGINA 16

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 63