Wie wil die onhandige strookjes nou? ProRail niet, W. wel
Met een handige gronddeal was een
Rotterdamse vastgoedhandelaar het
grote ProRail te slim af. De rekening
van meer dan 18 miljoen euro
is voor de belastingbetaler.
Reconstructie van een
miljoenengevecht.
15
Over de man die Pro-
Rail te slim af was,
is maar weinig be
kend. Op internet
vind je bijna niks
over hem. Hij staat niet in de
Quote, komt niet op borrels, heeft
geen vrienden in hoge kringen.
Ook in dit verhaal wil hij zijn
naam niet zien staan. Als mensen
weten dat je geld hebt, zegt hij,
komt er vaak alleen maar gedon
der van. We noemen hem op zijn
verzoek daarom W.
50 jaar is hij nu, getrouwd, va
der van vier. Ogenschijnlijk een
doodgewone Rotterdammer,
klein van stuk, spijkerbroek, een
voudig shirt, gouden kettinkje er
over. Wie hem ziet lopen, ver
moedt niet dat hij eigenaar is van
een vastgoedportefeuille ter
waarde van tientallen miljoenen
euro's. Maar dat is hij wel.
Dat had 25 jaar geleden nie
mand kunnen denken. Toen was
W. nog een elektricien in loon
dienst, net als z'n vader. In 2994
koopt hij z'n eerste huis: een een
voudig pandje in Rotterdam. Hij
knapt de boel op, verhuurt de be
gane grond en betrekt zelf de bo
venwoning. Met een extra hypo
theek koopt hij een tweede
pandje om op te knappen en te
verhuren en nog geen jaar later
heeft hij al vijfhuizen op z'n
naam staan. W. zegt zijn baan als
elektricien op en stort zich in het
Rotterdamse vastgoed.
In de vijftien jaar erna koopt,
verhuurt en ver
koopt hij
honderden
panden,
vooral in Rotterdam-Zuid. W.
groeit uit tot een succesvolle vast
goedhandelaar met een neus voor
slimme deals. Meestal gaat hij
voor huizen in 'moeilijke buur
ten', later ook voor kantoorpan
den buiten de regio. Vaak zijn het
panden waar niemand wat in ziet,
behalve hij. En bijna altijd krijgt
hij gelijk.
DEAANKOOP
Maar de echte knaller moet dan
nog komen. Die dient zich aan in
2010. W. en zijn twee compag
nons, met wie hij dan al een paar
jaar samenwerkt, hebben een paar
keer zaken gedaan met NS Vast
goed, bij de aankoop van wat
pandjes langs een treinspoor. En
vanuit dat contact laat NS Vast
goed weten dat het een bijzonder
aanbod heeft: 1300 percelen
grond, allemaal langs het spoor. In
totaal ruim 1200 hectare, ver
spreid over heel Nederland.
Het enorme pakket aan gron
den is in handen van de NS geko
men na de scheiding van NS en
ProRail, in 1995. Maar eigenlijk
heeft de NS er niets aan. De gron
den zijn zo goed als waardeloos,
vaak zo smal - soms maar 30 cen
timeter breed - dat je er nau
welijks iets op kunt bou
wen. Maar ze moeten
wel goed worden on
derhouden, omdat
het spoor altijd
GO ZATERDAG 15 DECEMBER 2018
Gouden
randjes
langs
het spoor
PETER GROENENDIJK
MARCIA NIEUWENHUIS
LEES VERDER OP PAGINA 16