EPZ 10 ZE EXPOSITIE TWAALF KUNSTENAARS Galerie van den Berge ademt ruimte. Een ideale omgeving om in alle rust stilte staan bij eigentijdse kunst van hoog niveau. Actueel nieuws TOP Kerncentrale Borssele behoort opnieuw tot de 25% veiligste kerncentrales in de Westerse wereld. Wij produceren al 45 jaar C02-neutrale elektriciteit! EPZ zoekt technisch talent zaterdag 15 december 2018 Nico Out RECENSIE Ioet je er voor hebben door geleerd om die kunst te kunnen begrijpen? Ik denk het niet. Wie de tijd neemt, goed kijkt en zichzelf vragen stelt zal een heel eind komen. Kunst is in dat opzicht net als het ontmoeten van een onbekende. Door in contact treden met die ander leer je hem of haar beter kennen en leer je vaak ook wat over jezelf. Het werk van Ingrid van der Hoeven gaat precies daarover. Zij modelleert beelden van vrouwen en gebruikt daarvoor kunststof, hout en gaatjesboard. Haar vrouwen zijn enigszins gesti- Beelden van Ingrid van der Hoeven (I) en een schilderij van Jus Juchtmans. 'Mouth #8' van Mary A. Waters. leerd en Van der Hoeven gebruikt geen kleur. Aan haar en kleding te zien zijn de vrouwen eigentijds. Maar ze zouden ook zomaar uit de jaren 70 van de vorige eeuw kun nen komen. Waarom geen verdere detaillering en waarom geen kleur? Ik besef dat het wit en het gaatjes board met elkaar gemeen hebben dat je er iets op kunt plakken. Het beeld van iemand ontstaat dus door de combinatie van wat ie mand is, doet en toont en hoe ik dat interpreteer. Identiteit staat dus niet op zichzelf, maar is voor een (groot) deel de projectie van mijn idee op de ander. Een relevant thema dat in de discussie over rela ties tussen mensen te weinig aan bod komt. Of het nu gaat over #Me- Too of over migranten. Rood Naast de beelden van Van der Hoe ven hangen schilderijen van Jus Juchtmans. Eén ervan zou je rood kunnen noemen. Maar als je goed kijkt, zie je dat die kleur bestaat uit een ontelbare hoeveelheid nuan ces, opgebouwd door tientallen, deels transparante, lagen verf. Door het spiegelende oppervlak van het schilderij kijkje in een onbenoem bare, oneindige ruimte. Tegelijker tijd zie je ook jezelf en de omgeving waarin je bent, vaag terug in het schilderij. Ook hier is het beeld een wisselwerking tussen wat er is en wat erop wordt geprojecteerd. Als je beweegt verandert het beeld. De werkelijkheid is dus dynamisch. Hij vertoont zich steeds anders en je kunt er steeds anders naar kijken. Dat thema komt ook terug in het werk van Mary A. Waters. Zij schil dert kopieën van oude meesters, vaak in zwart-wit. Soms zoomt ze in op een oog of een mond. In het laatste geval gebruikt zij kleur. Wa ters evenaart de picturale kwaliteit van haar voorgangers. Haar 'mon den' zijn een ode aan de waarne ming en de schoonheid. Tegelijker tijd gaat haar werk ook over de vraag naar de grenzen van het zien als middel om de ander en het an dere te (leren) kennen. Er is werk van twaalf kunstenaars, elk met een eigen verhaal. Kwaliteit door inventiviteit en vakmanschap. T/m 22/12. Groepstentoonstel ling. Albert Joachimikade 5 Goes. Do. t/m za. 12.00 -17.00 uur. Na een intensieve evaluatie van een onafhankelijke commissie kreeg EPZ op 6 december het volgende heugelijke nieuws... We zijn trots op ons bedrijf en staan vierkant achter onze activiteiten. In totaal maar liefst 152 miljoen MWh, genoeg om alle huishoudens in Nederland zes jaar lang van stroom te voorzien. Hiermee is 90 miljoen ton CO2 bespaard. Van operators en monteurs tot analisten en ingenieurs Met een kerncentrale en een windpark zijn wij een unieke werkgever in Zeeland en ver daar buiten. Bij ons werken zo'n 500 mensen met grote installaties en interessante techniek. Wij kennen een goede werksfeer, de drive om voortdurend te verbeteren en zitten op een prachtplek om te wonen en te werken. Word jij uitgedaagd door bijzondere technologie? Maak kennis met EPZ en bekijk onze actuele vacatures op epz.nl. Neem ook een virtuele rondleiding op www.kerncentrale.nl. N.V. EPZ Zeedijk 32, 4454 PM Borssele www.epz.nl uoortdurend uerbeteren GO Inventiviteit en vakmanschap

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 38