magazine
Oei wat is
het donker!
Smalle strookjes naast het spoor moesten voor miljoenen worden gekocht
Edwin Evers
Walcheren
A
Na 20 jaar stopt
de best
beluisterde,
vrolijkste (en
rijkste)
radio-dj met zijn
ochtendshow
sn hem
daaen
Fietsers knijpen
in de donkere dagen
voor kerst. Waar in
Zeeland liggen
de vijf gevaarlijkste
De zaak draait rond vele honderden
kleine percelen grond langs het
spoor, overal in Nederland. Soms
maar dertig centimeter breed. De
grond was van NS Vastgoed, dat ja
renlang van de percelen af wilde.
NS Vastgoed bood het pakket in
2005 en in 2010 aan bij ProRail.
Maar na een negatief advies van het
toenmalige ministerie van Verkeer
en Waterstaat besloot de spoorbe-
heerder de percelen niet te kopen.
Een Rotterdamse vastgoedon
dernemer die de gronden daarna
kreeg aangeboden, nam de grond
wél over van NS. Met zijn bedrijf
RailSide kreeg hij 8 miljoen euro
toe van NS, met daarbij de verplich
ting de gronden te onderhouden.
De ondernemer vermoedde dat de
grond belangrijker was dan ProRail
inzag.
Hij kreeg gelijk: pas na de ver
koop besefte ProRail dat het de
gronden op veel plaatsen tóch no
dig had. Bijvoorbeeld voor het
plaatsen van spoorbruggen, over
gangen of hekken tegen zelfmoord.
De ondernemer sleepte ProRail
in de afgelopen jaren meermaals
voor de rechter, omdat de spoorbe-
heerder zonder toestemming op
Niemand kon het zo
bedenken. Dit zijn
handige jongens die
ergens geld in zien
zijn grond actief was. Het conflict
liep zo hoog op, dat ProRail zich in
2017 genoodzaakt zag de gronden
alsnog volledig aan te kopen. Pas na
lang onderhandelen ging de onder
nemer akkoord met een koopsom
van 18,1 miljoen euro, voor grond
waarvoor hij nooit één cent had be
taald.
ProRail zegt in een reactie dat het
de gronden wilde overnemen, maar
dat het ministerie van Verkeer en
Waterstaat dit blokkeerde. „Ach
teraf is het makkelijk praten", zegt
ProRail-woordvoerder Jaap Eikel
boom. „Niemand had van tevoren
kunnen bedenken dat het zo zou
lopen. Dit zijn handige jongens die
ergens geld in zien." Het ministerie
van Infrastructuur en Waterstaat
erkent dat het ProRail heeft geadvi
seerd de gronden niet te kopen.
Bijlage Z
Nieuwsmedia
IEDEREEN
LEEST
DE ZEVEN
ZUSSEN
Hafid Draoui uit Hulst is
de beste leraar van Zeeland 2018. De
docent Frans van het Reynaertcollege in Hulst ont-
ving gisteren de PZC-wisselbokaal in de kantine van de
school. Draoui kreeg ruim de helft van de bijna achtduizend stem-
men. Leerlingen van het Reynaertcollege nomineerden hun docent, omdat
hij 'verschrikkelijk goed les geeft', en altijd vrolijk is. Vijf docenten van Zeeuwse
middelbare scholen waren genomineerd voor de eretitel. Emiel Boone, techniekle-
raar van de SSG Nehalennia in Middelburg, werd tweede met ruim 2100 stemmen. Evy
W Koole, lerares Frans op het Pontes Goese Lyceum, kreeg bijna duizend stemmen. Niels
Minnaard (Isaac Beeckman Academie) en Carlo van Grimberghe (Zwin College Oostburg)
verdeelden de rest van de stemmen. Draoui volgt Christèle Zoeter van de Christelijke Scholen
gemeenschap Walcheren op. Zij won vorig jaar de PZC-wisselbokaal.
ProRail lapt voor 'gratis' grond
ProRail heeft ruim 18 miljoen
euro betaald voor gronden langs
het spoor, die de spoorbeheer-
der eerder voor vrijwel niets had
kunnen krijgen. Een zakenman
was het staatsbedrijf en het mi
nisterie te slim af.
Peter Groenendijk
Rotterdam
—Jaap Eikelboom, ProRail
zaterdag 15 december 2018
Winterse pzc.nl
neerslag Ook voor het laatste
regionale nieuws
Jaargang 260
De PZC is onderdeel van:
Prijs €3,35
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510 8
7 1168!
5 5 5 5 4 7
xanderuitgevers.nl