magazine Oei wat is het donker! Smalle strookjes naast het spoor moesten voor miljoenen worden gekocht Edwin Evers Walcheren A Na 20 jaar stopt de best beluisterde, vrolijkste (en rijkste) radio-dj met zijn ochtendshow sn hem daaen Fietsers knijpen in de donkere dagen voor kerst. Waar in Zeeland liggen de vijf gevaarlijkste De zaak draait rond vele honderden kleine percelen grond langs het spoor, overal in Nederland. Soms maar dertig centimeter breed. De grond was van NS Vastgoed, dat ja renlang van de percelen af wilde. NS Vastgoed bood het pakket in 2005 en in 2010 aan bij ProRail. Maar na een negatief advies van het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat besloot de spoorbe- heerder de percelen niet te kopen. Een Rotterdamse vastgoedon dernemer die de gronden daarna kreeg aangeboden, nam de grond wél over van NS. Met zijn bedrijf RailSide kreeg hij 8 miljoen euro toe van NS, met daarbij de verplich ting de gronden te onderhouden. De ondernemer vermoedde dat de grond belangrijker was dan ProRail inzag. Hij kreeg gelijk: pas na de ver koop besefte ProRail dat het de gronden op veel plaatsen tóch no dig had. Bijvoorbeeld voor het plaatsen van spoorbruggen, over gangen of hekken tegen zelfmoord. De ondernemer sleepte ProRail in de afgelopen jaren meermaals voor de rechter, omdat de spoorbe- heerder zonder toestemming op Niemand kon het zo bedenken. Dit zijn handige jongens die ergens geld in zien zijn grond actief was. Het conflict liep zo hoog op, dat ProRail zich in 2017 genoodzaakt zag de gronden alsnog volledig aan te kopen. Pas na lang onderhandelen ging de onder nemer akkoord met een koopsom van 18,1 miljoen euro, voor grond waarvoor hij nooit één cent had be taald. ProRail zegt in een reactie dat het de gronden wilde overnemen, maar dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat dit blokkeerde. „Ach teraf is het makkelijk praten", zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikel boom. „Niemand had van tevoren kunnen bedenken dat het zo zou lopen. Dit zijn handige jongens die ergens geld in zien." Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat erkent dat het ProRail heeft geadvi seerd de gronden niet te kopen. Bijlage Z Nieuwsmedia IEDEREEN LEEST DE ZEVEN ZUSSEN Hafid Draoui uit Hulst is de beste leraar van Zeeland 2018. De docent Frans van het Reynaertcollege in Hulst ont- ving gisteren de PZC-wisselbokaal in de kantine van de school. Draoui kreeg ruim de helft van de bijna achtduizend stem- men. Leerlingen van het Reynaertcollege nomineerden hun docent, omdat hij 'verschrikkelijk goed les geeft', en altijd vrolijk is. Vijf docenten van Zeeuwse middelbare scholen waren genomineerd voor de eretitel. Emiel Boone, techniekle- raar van de SSG Nehalennia in Middelburg, werd tweede met ruim 2100 stemmen. Evy W Koole, lerares Frans op het Pontes Goese Lyceum, kreeg bijna duizend stemmen. Niels Minnaard (Isaac Beeckman Academie) en Carlo van Grimberghe (Zwin College Oostburg) verdeelden de rest van de stemmen. Draoui volgt Christèle Zoeter van de Christelijke Scholen gemeenschap Walcheren op. Zij won vorig jaar de PZC-wisselbokaal. ProRail lapt voor 'gratis' grond ProRail heeft ruim 18 miljoen euro betaald voor gronden langs het spoor, die de spoorbeheer- der eerder voor vrijwel niets had kunnen krijgen. Een zakenman was het staatsbedrijf en het mi nisterie te slim af. Peter Groenendijk Rotterdam —Jaap Eikelboom, ProRail zaterdag 15 december 2018 Winterse pzc.nl neerslag Ook voor het laatste regionale nieuws Jaargang 260 De PZC is onderdeel van: Prijs €3,35 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 8 7 1168! 5 5 5 5 4 7 xanderuitgevers.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 1