'Mijn kindje is dood, hou op met die advertenties' 13 Wie zijn die Beroemde Twitteraars? «2> kpn Twitter is als een marktplein waar behalve vrienden ook mannen met bivakmutsen komen Van 10t/m 24 december tot 264,- extra korting bij een iPhone XR. VLOT GEBEKTE VOGELTJES weer waarom ik hier ooit vertrok.' Wordt het venijniger op social me dia? Daar lijkt het wel op. Volgens Hoogleraar Psychologie Paul van Lange (Vrije Universiteit Amster dam) is veel van het online gedrag sa men te vatten als: soort zoekt soort. Veel twitteraars hangen in een eigen wereld, volgen vooral gelijkgestem den, en verkeren zo in de beroemde 'bubbel' zonder tegenspraak. Met alle risico's van dien: „Van nature zoeken we mensen op die hetzelfde zijn als wij, hetzelfde vinden, hetzelfde den ken. En als je dan steeds een verge lijkbare mening hoort, schuifje zelf (net als de meeste mede-twitteraars) steeds iets op met je mening, die wordt dan almaar sterker, dat is een bekend psychologisch fenomeen." Complicerende factor: flink wat gebruikers zijn onherkenbaar. Twit ter telt duizenden 'anoniempjes', ge bruikers die onder schuilnamen of onherkenbare foto's er op uitgaan en ruzie zoeken. In de woorden van co- median Arjen Lubach, onlangs bij Pauw: „Twitter is als een marktplein waar behalve vrienden en beroemde mensen ook veel onbekenden ko men, mannen met bivakmutsen en zij zeggen dan ineens 'eigenlijk vind ik jou een lui'. Ja, zeggen ande ren dan: 'ik vind jou ook een lui'. Oh, wat vervelend, dan ga je naar huis. Om vervolgens een half uur later toch weer terug te keren! Waarom zou je dat doen? Dat is Twitter." En de invloed van krap één miljoen dagelijkse Nederlandse twitteraars is niet te onderschatten. Ze zwengelen politieke discussies aan, recenseren tv-programma's en sportwedstrijden onverbiddelijk (zoek tijdens Boer Zoekt Vrouw maar eens op #bzv) en GEDICHT schieten elkaar te hulp als nodig. Bij de westerstorm begin dit jaar regel den ze vervoer voor elkaar, via Twit ter werden carpools aangeboden, en de gevluchte koe Hermien werd ge red van de slacht, mede na acties op Twitter (#freehermien). En de massale #sorryjohan-protes- ten eind vorige maand dwongen voetbalcommentator Johan Derksen in het defensief. Derksen had in het voetbalpraatprogramma Veronica ïn- side gezegd dat homo's niet zo slap moesten zijn: „Als je een beetje ka rakter hebt, kom je daar gewoon voor uit", luidde zijn tekst die virtuele protesten van 'roze hesjes' ontke tende. Honderden twitteraars deel den berichten over homofobie en ge brek aan acceptatie: „Sorry Johan dat ik niet meer geholpen werd in een trouwjurkenwinkel toen bleek dat ik met een vrouw ging trouwen", twit- terde bijvoorbeeld Hanneke Feiten. Sorry Johan kreeg massieve steun van BN'ers en opnieuw bleek: als het hoost op Twitter, regent het daarbui ten. Nederlands beroemdste snordra ger moest wel reageren, later die week nam hij tien minuten de tijd in de tv-uitzending. Twitterbestand Ondertussen klinkt de roep om meer beleefdheid luid, van politici, media makers tot de boswachters. Is de ko mende kerst geen mooi moment om een begin te maken? Als het zelfs de Fransen en Duitsers in de Eerste We reldoorlog lukte om uit de loopgra ven te komen om samen kerst te vie ren dan moet het de critici van Samsom, de anonieme schelders op Noort en de aartsvijanden in politiek en media toch in staat zijn om een paar dagen lang #twittervrede te sluiten? Hoogleraar Van Lange hoopt dat dat lukt, maar vreest dat zo'n be stand niet gaat werken: „De meeste mensen willen het goede, maar er is weinig correctie online. Dus als een gesprek ontspoort of iemand gaat over de schreef gaat, kan je elkaar niet in de ogen kijken en zeggen: zou je dat nou wel doen?" WASHINGTON Na het verlies van haar kindje is de Ameri kaanse Gillian Brockell nog veel dieper in de put geduwd door een onophoudelijke stroom ad vertenties over babykleding en ander jongemoedergeluk op so ciale media. De intens verdrie tige vrouw kan er niet over uit. Ja, ze had zelf met enthousiaste hashtags zoals #30weekspregnant de slimme algoritmen van de sociale- mediabedrijven wakker geschud. Maar, schrijft ze in een aangrij pende briefin The Washington Post: „Beste techbedrijven Hebben jullie ook gezien dat ik heb gezocht op 'baby beweegt niet meer' en 'vroegtijdige bevalling'? En mijn laatste postl Met de woorden 'stil geboren' en 'gebroken hart'? Heb ben jullie die ook gezien?" De techbedrijven moeten de im pact van de zwangerschapsadver tenties die je als diepbedroefde moeder te zien krijgt, niet onder schatten, treurt Brockell. „Als je eindelijk naar huis mag uit het zie kenhuis, met de leegste armen van de wereld, en je kijkt na dagen hui len in je bed weer eens op je tele foon voor wat afleiding, wat denk je dat het dan met je doet als je alleen maar vrolijke zwangere vrouwen ziet?" Om van de advertenties op haar Facebook- en Instagramprofiel af te zijn, klikte Brockell op de 'ik wil dit niet zien-knop'. Maar in plaats van te concluderen dat ze echt geen zwangerschapsadvertenties meer wilde zien, dacht het algoritme dat ze bevallen was en meer geïnteres seerd zou zijn in kruipwagentjes en voedingsbh's. Brockell zou graag zien dat de algoritmes invoelender worden. Facebook betuigde spijt, en tipte Brockell hoe ze de adverten ties kon uitschakelen. Heel succes vol was dat niet, want korte tijd la ter kreeg ze een advertentie te zien over het adopteren van een kindje. kpn.com zaterdag 15 december 2018 GO de Boswachter Wie bepalen de discussies en de sfeer op de tijdlijn? Behalve een stoet BN'ers is er de bijzon dere categorie Be kende Twitteraars (BT'ers). Houd je van voetbal? Volg DuBlanqeBo- garde of Joop Buyt voor commentaren- met-een-knipoog, ook over randzaken. Buyt laatst:Message in a bottle. Kut lied.' Liefhebber van maatschappelijke en politieke 'discussies'? Volg journalisten (en aartsvijanden) Chris Klomp en Wierd Duk. Zoek je Eerste Hulp bij lastige puberkinde ren of lotgenotencon tact met jonge ou ders? Volg Hester Zit- vast of Suzanne Men sen. Die laatste twit- terde dit weekend: „Samen in de douche: 'Het is echt jammer dat niemand jouw borsten ziet mama, ze zijn zo leuk. Misschien moet je ze soms op straat laten zien.' Is goed lie verd. Gaan we doen." Voor een beetje con templatie kan het geen kwaad de Twittertheo- loog Alain Verheij of pastoor Jan-Jaap van Peperstraten (diens motto: 'wie niet polemi seert, is niet bekeerd'). Liefhebber van pro vocatie of snedige maatschappijkritiek? Volg Angry Young Men (M/V) als Rutger de Quay en Anne Fleur Dekker. Dekker laatst: „Zin in Drugs". En ken je kinderboe kenschrijver Guus Kuijer? Hij verstuurt semi-filosofische tweets als: „Ik weet niet hoe dat bij u zit, maar ik leef voor het eerst en ik weet niet precies hoe dat moet." —Arjen Lubach Ik noem dit gedicht Geroosterde Pijnboompitjes: Er gebeurt niks. Er gebeurt niks. Er gebeurt niks. Oh, alles is verbrand. Dit gedicht van Rianne Meijer, beroemdheid in Het Dorp Twitter, werd duizenden keren geliket, honderden keren doorgestuurd en op die manier gelezen door zeker tienduizenden. Meer info over de verschillende December Deals vind je op kpn.com of in de KPN winkel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 13