'Ik voel methuis in het verleden, zag het altijd als iets vanzelfsprekends' SCHRIJVER LEEST SI Van Saskia Goldschmidt (64) verscheen dit najaar de roman Schokland, over de aardbevingen in Groningen. politiek boek. „Het is wel geëngageerd, een boek dat gaat over nu. Mijn grote roman, ja. Ik maak me zeker zorgen. Maar het is geen pamflettistisch boek, geen opiniestuk waarin ik mijn visie wil opdringen. Ik heb mijn best gedaan om de problematiek van uit zoveel mogelijk hoeken te laten zien." De hoofdpersonages, de schrijver Ilja Leonard PfeijfFer en zijn vriendin Clio, zitten erg vast aan hun verleden. Hij is een classicus, zij een adellijke kunsthistoricus. Als echte Europeanen worden ze gevoed door historie. Ze zijn het gelukkigst als ze op zoek gaan naar het laatste schilderij van Caravaggio en proberen een moord uit 1610 op te lossen. „Die hang naar nostalgie, die uiteindelijk misschien de ondergang van Europa kan worden, presenteer ik in het boek met op zet als iets heel aantrekkelijks." De schrijver heeft altijd iets gehad met het verleden, werd als kind graag door zijn ouders meegenomen naar ridderkaste len. „Als student klassieke talen reisde ik naar Griekenland. Ik probeerde al die mo derne dingen weg te denken, om alleen maar het oude Griekenland te zien. Ik voel me thuis in het verleden, zag het altijd als iets vanzelfsprekends, maar dat is het niet. Het zou meer voor de hand liggen je thuis te voelen in het heden." Daarbij komt, stelt PfeijfFer, dat hij zich als in Genua woonachtige Nederlander steeds meer een Europeaan voelt. „Daar door ben ik ook gaan nadenken over wat een Europese identiteit is. Daarmee wor stelt de Europese Unie ook. De EU is niet sexy, want er zou geen gedeelde identiteit zijn, maar volgens mij is die er wel. Europa is altijd gekenmerkt geweest door een soort gedeeld bewustzijn van de eigen onder gang. Europa is door de eeuwen heen al bezig geweest ten onder te gaan. Ik denk dat je nergens anders in de we reld het idee kan hebben dat het beste ei genlijk achter je ligt. Zo denken ze niet in Afrika of Azië. Wij hebben hier zoveel mooie dingen uit het verleden dat de ge dachte dat vroeger alles veel mooier was, helemaal niet zo gek lijkt. Dat is een ken merk van de Europese identiteit. Dit boek gaat daar ook voor een deel over. Eigenlijk is het een grote liefdesverklaring aan Europa." Ik lees nu Waar ik om moet lachen 34 Lezen Grand Hotel Europa van Ilja Leonard Pfeijffer verschijnt bij De Arbei derspers (€25). TEKST PETER SIERKSMA Maaike Meijer Hemelse mevrouw Frederike „Het is biograaf Maaike Meijer gelukt een veelzijdig beeld te schetsen van dichter en kunste naar Frederike Harmsen van Beek. In tegenstelling tot veel publicaties waarin Frederike is afgeschilderd als 'slempende slet'komt zij hier naar voren als een uniek talent. Ze toverde met taal en beeld. Meijer laat zien wat een levens lange invloed veronachtzaming van een kind tot gevolg heeft." Virginia Woolf Schrijversdagboek „Ik houd van zelfspot. Vrouwen zijn daar beter in dan mannen, vind ik. Veel plezier beleef ik aan de scherpe humor van Virginia Woolf. Haar dagboeken zijn zo vilein, dat haar man ze na haar dood lang achterhield om niemand te kwet sen. Hoezeer ze 'de eigen soort' kon haten, blijkt op 3 januari 1915: 'Echt, liever kijk ik naar rauwrode biefstuk zilverharingen dan naar al die gezichten in de metro."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 122