Wie?
keld probleem. Het is heel tweeslach
tig. Om Venetië als uitgangspunt te
nemen: de stad gaat eraan kapot, de
ziel is eruit. Maar wat is het alternatief?
De stad heeft geen industrie, geen
reële economie waarop het drijft. Ik zie
geen reddingsplan meer voor Venetië.
De enige optie is dus leven van het ver
leden en dat te gelde maken. Ik denk
hier al lang over na. Dat komt ook
doordat ik in Italië woon. Het mooie,
tastbare verleden van mijn stad Genua
dringt zich aan me op, net als de nega
tieve kanten van het massatoerisme.
De grote vraag die ik in de roman wil
stellen, is in hoeverre Venetië kan gel
den als metafoor voor Europa als ge
heel."
Pfeijffer doelt ook op andere Euro
pese hoofdsteden. „Als je in Venetië
rondloopt, zie je het ook nachtmerrie
scenario van bijvoorbeeld Amsterdam.
Maar die stad kan zich nog de luxe
permitteren over dit probleem na te
denken. Het heeft een eigen economie,
de stad breidt nog steeds uit. Amster
dam heeft dus ook de plicht om te be
denken: willen we ons hele historische
centrum opofferen aan het toerisme?
Gaat dat niet ten koste van de ziel en
de leefbaarheid van de stad?"
En wat is nu de toekomst van Eu
ropa? „Op veel terreinen hebben
nieuwe economieën als China en India
Europa uit de markt geconcurreerd.
Als het zo doorgaat, wordt het een
soort vakantiepark voor de nieuwe
economische grootmachten. De vraag
is of dat erg is. Een angstbeeld? Het
gebeurt waar we bij staan. Als de ik
figuur bij Grand Hotel Europa aan
komt, is dat hotel net overgenomen
door een Chinees."
Ondanks de maatschappijkritiek ziet
Pfeijffer zijn roman niet per se als een
Ilja Leonard
Pfeijffer wordt in
1968 geboren in
Rijswijk. Tot 2004
werkt hij als clas
sicus bij de Uni
versiteit Leiden.
Hij schrijft ro
mans, verhalen,
gedichten, co
lumns, theater
stukken en
songteksten.
Sinds 2008
woont en werkt hij
in Genua. In 2014
wint hij de Libris
Literatuur Prijs
met La Superba,
een roman die
zich afspeelt in
deze Italiaanse
havenstad. Grand
Hotel Europa is
zijn zesde roman.
3
ZATERDAG 15 DECEMBER 2018 33