WERK Breng je stem uit op een van de elf Sales heeft helaas een slechte naam Levende have vervoeren Stem 18 EHBO voor ondernemers VACATURE VAN DE WEEK Problemen bestaan niet op kantoor. Het zijn altijd 'uitdagingen'. Natuurlijk is dat soms challenging, maar in een meeting krijgen we 'alle neuzen dezelfde kant op' en komt er vanzelf weer flow. Elke week bespreekt coach Charlotte van 't Wout een dilemma. Vandaag: een masseur. 'Hoe krijg ik meer klanten? Ik ben zo slecht in sales.' Sales heeft ten on rechte een beetje een slechte naam. Het zou een van de leuk ste aspecten van je bedrijf moeten zijn (meer mensen maken kennis met je fantastische dienst of pro duct!), maar tegelijkertijd zijn veel ondernemers er bang voor. Het lijkt zo snel opdrin gerig, en wie zit er nu op je te wachten? Om het je makkelijk te ma ken: begin bij bestaande klan ten. Wie kwamen er ooit bij je en zie je eigenlijk nooit meer? Zou je ze een reminder met een aanbieding kunnen stu ren? Kun je ze even bellen om te horen hoe het nu gaat? Je weet zelf hoe dat soms werkt: in een drukke periode sla je een paar keer iets over en vervolgens neem je de tijd niet om weer een afspraak te ma ken. Dan is een herinnering juist wel fijn. Die klanten vin den het vast prettig om van je te horen. op een andere manier aan spreken. Is er een bepaalde manier waarop je hen kunt stimuleren om meer van je te kopen? Vaker te komen? Kun je nieuwe diensten bedenken waaraan ze misschien be hoefte hebben? Vaak weten mensen niet wat ze nodig hebben tot je het aanprijst. Of kom met een belonings systeem, zoals de ouderwetse stempelkaart. Er bestaan inmiddels ook veel apps die deze functie overnemen. en vrienden van je huidige klanten een interessante doel groep. Jouw klanten zijn im mers je ambassadeurs: hoe kun je die beter inzetten? Stel dat ze drie klanten naar je door verwijzen, wat krijgen zij dan? Dit is sales die allemaal nog in je eigen comfortzone past: alles loopt via klanten die je nu toch al 'binnen' hebt. Daarna kun je iets 'hardere' saleskanalen proberen, zoals adverteren op social media, actief worden op Linkedln of brochures drukken. Het simpelste is om jezelf een budget te geven, bijvoorbeeld 300 euro per maand. Geef die elke maand uit aan iets experi menteels, om te proberen of het voor jouw bedrijf werkt. En dan wordt het vanzelf minder eng. Veel mensen ergeren zich aan dit soort kantoortaal. Toch blijven we het mas saal gebruiken. Vivien Waszink, werkzaam als taalkundige voor het Instituut voor de Nederlandse Taal, heeft een mo gelijke verklaring: „Vaagtaal maakt ons werk dynamischer en flitsender. Als je zegt 'even te gaan stoeien met de data die je straks gaat inschieten in een overleg', heb je toch al snel het gevoel aan topsport te doen." Toch gloort er hoop. Niet iedereen legt zich neer bij de overheersing van 'waardengedreven managers', agile- coaches die 'visies willen uitrollen' of 'dialoogtafels' waar mensen hun 'ver- anderopgaven moeten borgen'. De aanvoerder van de jeukwoordenstrijd is Japke-d. Bouma, columnist bij NRC. Al jaren vecht ze voor begrijpe lijke taal: „Soms lijkt het wel of men sen in een parallel universum leven, met een eigen taal die anderen niet begrijpen." De invloed van Bouma is inmid dels zo groot dat aan sommige verga dertafels wordt afgesproken ]apke-d.- proof te vergaderen: „Dankzij mijn columns kunnen mensen makkelij ker over hun ergernis praten. Al merk ik soms ook dat ze weliswaar de woorden uit mijn columns vermij den, maar net zo makkelijk weer nieuwe bedenken." Aan Bouma's strijdlust zal het in elk geval niet liggen. En er zijn meer lichtpuntjes. Laura van Eerten, eve neens taalkundige bij het Instituut voor de Nederlandse Taal, ziet een positieve ontwikkeling bij de over heid: „Daar gaat het echt beter dan vroeger. Ze doet steeds meer haar best om taal te gebruiken die zoveel mogelijk burgers begrijpen." Vivien Waszink wil het kantoor leed wat relativeren: „Lelijke kan toortaal hoort bij bepaalde branches. Marketeers zijn er verzot op, maar bij midden- en kleinbedrijven valt het mee. En het is vooral spreektaal. In een analyse van krantenberichten kwam ik het bijna niet tegen." 'Soms lijkt het alsof mensen in een parallel universum leven' Kiezen maar! Voor onderstaande lijst is gezocht naar kantoorwoorden met een hoog jeukgehalte en een duidelijke link met 2or8. Termen als agile, scrum, stip aan de horizon, neuzen die dezelfde kant op moeten, dingen waar een klap op moet en andere klassiekers hebben de lijst daarom niet gehaald. Gelukkig kwam er dit jaar voldoende nieuwe werkvloer terminologie bij. Welke krijgt jouw stem? Vanuitje purpose werken Simon Sinek is de Jomanda van de managementconsultants. Wist met zijn Golden Circles miljoenen te in spireren met een idee dat nog slech ter is onderbouwd dan de horoscoop in de Libelle. De omzet van de Brit is daarentegen stevig, en zijn invloed ook. Veel organisaties zijn daarom druk bezig hun purpose te formule ren, gretig bijgestaan door goedgelo vige consultants. Het resultaat is nóg meer lelijke taal, waarbij steevast de 'status quo' moet worden 'gechallen- ged'. Chief Story telling Officer Interessantdoenerij begint bij je functieomschrijving. Grote bedrij ven als IBM en Microsoft hebben daarom Chief Storytelling Ofïïcers rondlopen, die verhalen bedenken om hun waar te verkopen. Zij zijn geen uitzondering: op Linkedln noe men meer dan 80.000 mensen zich zo. Maar verhaaltjes vertellen doe je maar aan je kinderen. Daarvan weten we tenminste dat het nut heeft. Op gelijke vlieghoogte komen 2018 was het jaar van de gemeen teraadsverkiezingen. Formateurs hadden de zware taak om al die kleine partijtjes bij elkaar te brengen. Burgerstem Zwammerveen, Progres sief Zwammerveen en Zwammer veen Vooruit moesten dus eerst 'op gelijke vlieghoogte komen' voordat donderdag 13 december 2018 GO Je huidige klanten kun je ook Vervolgens zijn de naasten Functieomschrijving Freshport zoekt een allround logistiek mede werker. Het bedrijf is gespeciali seerd in vervoer van levende dieren, voedsel en planten. Wat wordt gevraagd? Ervaring in de logistiek en communicatief sterk. Wat levert het op? Tussen de 1900 en 2200 euro, voor 36 uur per week. In samenwerking met Nationale Vacaturebank Voor een uitgebreidere omschrijving: nationalevacaturebank.nl/carriere/ persgroep De ergste kantoorterm van 2018 is...? RICHARD ENGELFRIET Aan jou de keuze om te stemmen op het ergste kantoor woord van 2018. De eerste drie stem men zijn al binnen: zowel Laura van Eer ten als Vivien Was zink vinden 'Liquid Leadership' het erg ste kantoorwoord. Volgens Japke-d. Bouma was 2018 het jaar waarin iedereen definitief zijn rol heeft gepakt. „Dat is tenminste wel lekker hygiënisch." Ga naar de website van deze krant en vul erna /werkt in. Stemmen kan tot en met woensdag 19 december. -JAPKE-D. BOUMA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 18