II 13 Mensen willen meer beleving. Zelf kruiden knippen of hagelslag tappen bedroeg 15,8 miljard euro. Dat is 3,6 procent meer dan vorig jaar. De nettowinst bedroeg 459 miljoen euro. Ons bedrijf bestaat niet alleen uit AH-super- markten, het is een palet van verschillende win kels en diensten. Ofïline en online." Mensen willen nu eenmaal iets anders dan vroe ger, stelt Van der Zanden. „Vandaag de dag wil de klant boven alles een gezonde, makkelijke maaltijd op tafel. En wij zijn er om dat te bieden." Geen wc-rollen of schuurmiddel meer? „Die producten kun je gewoon in de winkel krijgen", verzekert Van der Zanden. „Alleen richten we de schappen anders in. Het is niet zo dat deze spullen worden verbannen en je ze alleen nog maar online kunt kopen. Onzin." „Wat Albert Heijn doet, lijkt veel op wat Alibaba doet in zijn Chinese winkels", zegt Molenaar. „Daar hebben ze in de winkels vissen zwemmen. Het personeel vraagt dan: wilt u ze levend of dood? Maakt u ze zelf klaar of doen wij het voor u? Wilt u ze bezorgd hebben of eet u ze hier op? Dat concept is daar heel succesvol en wat AH hier laat zien, is exact hetzelfde." Luxere segment Juist daar zitten de kansen, denkt Molenaar. „Bo venin de markt, in het luxere segment, daar zitten weinig aanbieders. Denk aan Supercor van de Spaanse keten El Corte Inglès. Die producten zijn echt duurder, maar aardbei voor aardbei wordt voor je in een bakje gedaan. Dat nichesegment spreekt de Bijenkorf ook aan." Molenaar gelooft wel in de nieuwe aanpak. „Ook al winnen de Lidi's en Aldi's nog zoveel prijzen, ze hebben niet de kracht en het imago van Albert Heijn. Het wordt moeilijk voor andere partijen om dit ook te gaan doen." Hoe mooi de plannen er ook uitzien, het is nog geen gelopen koers denkt Moers. „Jumbo heeft de kennis en kunde over maaltijden in huis door La Place en Foodmarkt. Het zal een heftige strijd worden." is een onterecht beeld dat we onze winkels alleen maar aanpassen vanwege het feit dat we minder klanten trekken. We verbouwen en moderniseren elk jaar honderden filialen." Als je dat niet doet, zegt de AH-directeur, loop je achter de feiten aan en hou je het niet vol. „Uit on derzoek blijkt dat de consument van vandaag meer verse producten in de supermarkt wil kopen. Daar hebben we ons concept op aangepast. In steeds meer AH's kun je straks terecht voor een uitgebrei der assortiment brood, groente, fruit en complete maaltijden. Mensen willen ook meer beleving, dat bieden we ook." Beleving? „Dat je zelf je kruiden kunt knippen of zelf hagelslag kunt tappen", licht Van der Zanden toe. Concurrentie Ook de kenners van de supermarktwereld willen eerder spreken van een evolutie dan een revolutie, maar wel een waar enige haast mee gemaakt moet worden. „Het is een goede stap, maar vooral een noodzakelijke", vindt Cor Molenaar, hoogleraar e- marketing aan de Rotterdam School of Manage ment. „Marktleiders zijn van nature arrogant. Die zijn zelfvoldaan en denken: het gaat ons goed. Leuk hoor, die vernieuwende jongens in de markt, maar daar ga je geen winst mee maken." Ook re- tailkenner Paul Moers, jarenlang verbonden ge weest aan Albert Heijn, herkent 'de wet van de remmende voorsprong: „Dat is het probleem als je de absolute macht hebt met een marktaandeel van 36 procent. De concurrentie heeft ontzettend goed naar Albert Heijn gekeken en heeft ook veel geko pieerd." Tel daar bij op dat aan de groei een grens zit, en dan is er maar een manier om de omzet te laten toenemen: kijken waar je de klanten nog meer kunt verrassen en verwennen. Van der Zanden bestrijdt overigens dat het slecht gaat met de supermarktketen: „De omzet van Ahold-Delhaize over het derde kwartaal 2018 donderdag 13 december 2018 GO Uit onderzoek blijkt volgens Al- bert Heijn dat de hedendaagse con sument meer verse producten in de supermarkt wil kopen. Daar past het bedrijf zijn winkels op aan. FOTO'S JACO KLAMER, ANP De omzet van Ahold- Delhaize in het derde kwartaal van 2018 bedroeg 15,8 miljard euro. Dat is 3,6 procent meer dan vorig jaar. De nettowinst bedroeg 459 miljoen euro. wel veranderen' -Tim van der Zanden, communicatiedirecteur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 13