Portretten en self ies in Stadhuismuseum 7 KNRM-SCHIPPER AFSCHEID De kracht van de kering vergeet Johannes Post nooit meer. Net zo min als zijn bemanning, waarmee hij lief en leed deelde. De schipper van KNRM Neeltje Jans stopt. Het varen vindt schip per Johannes Post (57) van KNRM-station Neeltje Jans prachtig. Maar het contact met zijn bemanning staat voor hem met stip op nummer één. Toch neemt het 'boegbeeld' van het Zeeuwse reddingsstation binnen kort afscheid van de ploeg redders, waarmee hij bijna veertien jaar lang het water bewaakte. Maandag 24 december om 7 uur 's morgens zet Post zijn pieper voor de laatste keer uit. Een heel mooie baan is het, zon der meer. Maar wel één die altijd aan je trekt. „Je hebt een ketting van vijftien kilometer aan je been. En je bent 24/7 beschikbaar." Niet dat die ketting hem ooit dwars zat of dat zijn vervangers niet klaar stonden om voor hem in te sprin gen. Maar een beetje meer bewe gingsvrijheid is zo langzamerhand wel fijn. Zeker met kleinkinderen aan de andere kant van het land. Post gaat per 1 januari als locatie manager op de visafslag in Den Oever (vlakbij de Afsluitdijk) aan het werk. Rollercoaster Zijn jaren bij de KNRM omschrijft de schipper als een 'rollercoaster van hoogte- en dieptepunten'. Steeds tegen dat decor van de Stormvloedkering. „Mensen zeg gen: die kering is een zegen en een vloek. En dat is het ook. Die kering wordt echt door mensen onder schat. Wat een stroming en een zuigkracht. Wat een geweld. Dat blijft me altijd bij." Zoals ook de keren dat hij met zijn bemanning te hulp schoot bij ongelukken met een fatale afloop, zoals het ongeval met autocarrier Baltic Ace of de drie sportvissers die vorig jaar in mistig weer verdwenen. „Maar ook als er wat met je bemanning gebeurt, neem je dat mee." Lief en leed (van geboortes tot begrafenissen) worden samen in tensief gedeeld. „Ik ben niet alleen schipper, maar ik ben ook vader, pastoor, psycholoog, mentor en Die kering wordt echt door mensen onderschat. Wat een stroming geestelijk verzorger. Natuurlijk is niet iedereen een open boek, maar je bent wel betrokken. Je beman ning houdt je altijd bezig." Vóór zijn KNRM-tijd voer Post, visserszoon uit Den Helder, op een kotter waar hij zich opwerkte van dekknecht tot schipper. De stap naar Zeeland was best een grote. Zijn gezin - met schoolgaande kinderen - kwam hem pas na een halfjaar achterna. Tot die tijd sliep hij in zijn uppie in het boothuis aan het water. Vrijwilligers Vijf dagen in de week en dan in het weekend even terug naar Den Helder. „Dat weg zijn van huis was ik wel gewend, maar dat alleen zijn was best wennen. Je hebt hier een fantastisch uitzicht ja. Maar ik zat hier ook met noordwest 9 en met sneeuw- en regenbuien. En dan helemaal alleen hè? Op zo'n kotter heb je altijd reuring." En dan die taal, grijnst Post. „Daar heb ik echt aan moeten wennen. Vooral als ze hier onder ling Zeeuws praatten." Toch was hij, met zijn gezin, binnen no time in Zeeland geworteld. Dankzij hun kerk (de vrijgemaakte kerk in Vrouwenpolder), de KNRM („Dat is een superorganisatie") en de vrijwilligers van het reddingssta tion waarmee Post de afgelopen jaren zoveel deelde. „Dat is wel het allerleukste aan deze baan. Het werken met vrijwilligers. Die zijn zo gemotiveerd en enthousiast. Dat houdt je zelf ook op de been. Die mensen zijn echt super." ZIERKZEE Het bevroren beeld; van portret naar selfie: onder die noemer wordt in het Zierikzeese Stadhuis museum een nieuwe wisselexposi tie geopend. De tentoonstelling is van 14 december tot 18 maart te zien. Voor de opkomst van de fotogra fie was er het geschilderde portret. Het sierde de muren van oude kas telen en herenhuizen. Zo'n schilde rij kostte veel tijd en geld. De iden titeit van de geportretteerde bleek uit de kleding, de achtergrond en andere details. Het laten maken van geschilderde portretten was voor behouden aan de elite. Toen de fotografie werd uitge vonden, werd portretfotografie snel populair. Men ging langs bij een fo tograaf, hoefde maar even stil te zit ten en werd vastgelegd op de gevoe lige plaat. Het was sneller en goed koper dan een schilderij. Zo werd het ook voor andere lagen van de bevolking mogelijk hun identiteit te tonen. En zo kennen we nu de selfie. Het gemeente-archief van Schouwen-Duiveland bevat een schat aan fotomateriaal, waaronder vele portretfoto's, alle gemaakt op Schouwen-Duiveland. Het Stad huismuseum heeft nu een bijzon dere selectie gemaakt uit dat aan bod, die de ontwikkeling laat zien van de fotografie van eind 18e eeuw tot de selfies van nu. woensdag 12 december 2018 SD 'Werk dat als een ketting aan je trekt' Johannes Post Neeltje Jans -Johannes Post OUWERKERK Het Wa tersnoodmuseum heeft de eerste erepenning in haar bestaan toegekend aan Corrie Vijverberg. Ze kreeg de zilveren onder scheiding van directeur Siemco Louwerse van wege haar jarenlange inzet en betrokkenheid bij het museum. Vijverberg begon in 2004 als vrijwil liger en trad zeven jaar geleden in dienst als coördinator groepsboek- ingen. Per 1 januari gaat ze met pensioen en wordt ze weer vrijwilliger. Ze kon eind 2017 al met pen sioen, maar stelde dat uit in verband met de drukke agenda in het (65e) her denkingsjaar 2018. FOTO WATERSNOODMUSEUM Schipper Johannes Post neemt na 14 jaar afscheid van het KNRM-station Neeltje Jans. foto dirk jan gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 62