II OM ziet in 'Carnat' geen ongeluk Alles draait om Zeeland 4 Talloze aannames en weinig controle Klaar voor het laatste regionieuws? verf. Aan de eerste twee pijlers aan Zierikzeese kant was half augustus gewerkt. Toen gold een duikver- bod. Aan de wal stond een waar schuwingsbord dat duikers daarop attendeerde. Op 26 september moest nog een klein beetje schil derwerk worden gedaan. Nie mand had in de gaten dat het waarschuwingsbord weg was. Ze ker is dat het niet door de aanne mer of de provincie is verwijderd. Het werk was die dag aangemeld bij de verkeerspost, maar niet be kend bij de Nederlandse Onder watersportbond. Door het ontbre ken van het bord wisten de dui kers niets van een verbod. Zelf maakten ze geen gebruik van een boei of vlag, omdat ze dat 'onhan dig' vonden. De bemanning van het schip merkte geen activiteiten of luchtbellen op. Dus werden de palen neergelaten, vlak bij de dui kers, die de schrik van hun leven kregen. Uit het onderzoek blijkt dat in geen van de werkdocumen ten is vastgelegd dat er een popu laire duikstek was. Er zijn'aanna mes gedaan over hoe informatie gedeeld zou worden en met wie' maar dat is niet gecheckt. Van te voren is ook niet geïnventariseerd welke betrokkenen zouden moe ten worden geïnformeerd. De aan wezigheid van recreanten is on derschat. De onderzoekers drin gen erop aan risico's voortaan be ter vast te leggen, informatie altijd te verifiëren, in kaart te brengen wie er in het gebied kan zijn, altijd een duikverbod in te stellen, werk zaamheden altijd te melden en de duikstek ook fysiek ontoegankelijk te maken, bijvoorbeeld door trap- opgangen te blokkeren met een bouwhek. Niet alleen moet wor den gecontroleerd of waarschu wingen niet zijn weggehaald, ook moet worden nagedacht over ui tingen die beter bestand zijn tegen vandalisme, zoals een schildering op de pijler zelf. Pijler 1 van de Zeelandbrug bij Zie rikzee is 'een van de bekendste en drukst bezochte duikstekken van Nederland', aldus het onderzoek dat de provincie gisteren publi ceerde. Die dag waren er twintig duikers in het water, van wie tien bij de pijler. Enkelen van hen kre gen onder water twee elektrisch bediende palen van negen meter lengte rakelings langs zich heen. Een werkschip liet die zakken om meer stabiliteit te krijgen. Veilig heidsdeskundigen van de provin cie en de betrokken aannemer hebben onderzocht hoe het moge lijk was dat het werkschip niet wist dat er duikers in het water waren. Ze zijn een reeks van mis verstanden en fouten tegengeko men. De provincie zette de afgelo pen zomer 33 van de 54 pijlers van de Zeelandbrug opnieuw in de Twee elektrisch bedienbare palen werden vlak bij de duikers neergelaten Het kleine jachtje Carnat werd overvaren door een 100 meter lange gastanker. Daarbij overleed het Hulster echtpaar Bergmans. De aanklager eiste gisteren bij het hof in Den Bosch straf tegen de schippers van de tanker: 150 uur taakstraf, waarvan 50 voorwaarde lijk, nadat ze eerder waren vrijge sproken. Twee binnenvaartdes- kundigen, Piëta Kluytenaar en Harm Bergsma, werden gisteren urenlang doorgezaagd over regel geving en veiligheid. Vooral over de dode hoek aan de voorkant van een schip. Die kan tot zelfs 350 me ter groot zijn. De deskundigen oordeelden overwegend hetzelfde. De schippers deden geen of weinig gekke dingen. Dat het jacht in de dode hoek van de tien keer zo grote tanker kwam was afgrijselijk, maar pech. Kluytenaar was stellig: „Het ongeluk was niet gebeurd als de Carnat niet was gaan zwerven en stuurboord was gebleven." Toen beide boten nog op de Oos- terschelde voeren, meldde de Car nat zich bij de Verkeerspost We- meldinge. De schepen waren nog drie kilometer van elkaar verwij derd. Je hoort de melding dan wel op de marifoon, maar filtert het weg, omdat het voor je eigen situ atie niet van belang is, stelden de schippers, hun advocaten én de deskundigen. Maar de aanklager was stug. Volgens hem had schip per Jens B. moeten opslaan dat een bootje het Kanaal was opgevaren. Daarnaast zouden er drie minuten zijn geweest vlak voor de Post- brug, waarin Jens B. het jacht moet hebben gezien, aldus het OM. Maar ook dat staat ter discussie. In elk geval zeggen B. en Kay Z., die meteen na de Postbrug het roer overnam en uiteindelijk tegen het jacht aan voer, dat ze de Carnat niet zagen. Deskundigen achtten dat mogelijk. Het hof doet uit spraak op 24 december. Het verhaal van Sanne Paauwe Kerstboom kopen, maar welke? Onze nieuwe app is er! Dankzij de handige kubusnavigatie schakel je razendsnel tussen het laatste nieuws en boeiende videoreportages uit de regio. Mis niets, download onze app vandaag nog. Download onze nieuwe app direct via pzc.nl/app woensdag 12 december 2018 ze Duikers in gevaar door vele fouten Een reeks aan fouten heeft in september het leven van een aantal duikers bij de Zeeland- brug in gevaar gebracht. Dat blijkt uit onderzoek naar het in cident waarbij overigens nie mand gewond raakte. Ernst Jan Roozendaal Zierikzee Werkzaamheden aan de Zeelandbrug. foto marieke mandemaker Het Openbaar Ministerie zorgde gisteren voor gefronste wenkbrauwen bij het hoger be roep over het dodelijk ongeluk op het Kanaal door Zuid-Beve land in augustus 2013 waarbij het echtpaar Bergmans uit Hulst om het leven kwam. Een tragisch ongeval, niets meer; daarover is bijna iedereen het eens. Behalve het OM. Den Bosch Een jaar geleden kwamen de 5-jarige Lily en de 3-jarige Mike uit Nieuw-Namen om het leven bij een tragisch ongeluk. Moeder Sanne Paauwe vertelt haar verhaal. Kerstbomenverkopers draaien weer overuren. Welke bomen zijn het populairst? We gingen langs bij een aantal tuincentra. Bekijk de video in de app of PZC.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 36