II
OM ziet in 'Carnat' geen ongeluk
Alles draait
om Zeeland
4
Talloze aannames en weinig controle
Klaar voor
het laatste
regionieuws?
verf. Aan de eerste twee pijlers aan
Zierikzeese kant was half augustus
gewerkt. Toen gold een duikver-
bod. Aan de wal stond een waar
schuwingsbord dat duikers daarop
attendeerde. Op 26 september
moest nog een klein beetje schil
derwerk worden gedaan. Nie
mand had in de gaten dat het
waarschuwingsbord weg was. Ze
ker is dat het niet door de aanne
mer of de provincie is verwijderd.
Het werk was die dag aangemeld
bij de verkeerspost, maar niet be
kend bij de Nederlandse Onder
watersportbond. Door het ontbre
ken van het bord wisten de dui
kers niets van een verbod. Zelf
maakten ze geen gebruik van een
boei of vlag, omdat ze dat 'onhan
dig' vonden. De bemanning van
het schip merkte geen activiteiten
of luchtbellen op. Dus werden de
palen neergelaten, vlak bij de dui
kers, die de schrik van hun leven
kregen. Uit het onderzoek blijkt
dat in geen van de werkdocumen
ten is vastgelegd dat er een popu
laire duikstek was. Er zijn'aanna
mes gedaan over hoe informatie
gedeeld zou worden en met wie'
maar dat is niet gecheckt. Van te
voren is ook niet geïnventariseerd
welke betrokkenen zouden moe
ten worden geïnformeerd. De aan
wezigheid van recreanten is on
derschat. De onderzoekers drin
gen erop aan risico's voortaan be
ter vast te leggen, informatie altijd
te verifiëren, in kaart te brengen
wie er in het gebied kan zijn, altijd
een duikverbod in te stellen, werk
zaamheden altijd te melden en de
duikstek ook fysiek ontoegankelijk
te maken, bijvoorbeeld door trap-
opgangen te blokkeren met een
bouwhek. Niet alleen moet wor
den gecontroleerd of waarschu
wingen niet zijn weggehaald, ook
moet worden nagedacht over ui
tingen die beter bestand zijn tegen
vandalisme, zoals een schildering
op de pijler zelf.
Pijler 1 van de Zeelandbrug bij Zie
rikzee is 'een van de bekendste en
drukst bezochte duikstekken van
Nederland', aldus het onderzoek
dat de provincie gisteren publi
ceerde. Die dag waren er twintig
duikers in het water, van wie tien
bij de pijler. Enkelen van hen kre
gen onder water twee elektrisch
bediende palen van negen meter
lengte rakelings langs zich heen.
Een werkschip liet die zakken om
meer stabiliteit te krijgen. Veilig
heidsdeskundigen van de provin
cie en de betrokken aannemer
hebben onderzocht hoe het moge
lijk was dat het werkschip niet
wist dat er duikers in het water
waren. Ze zijn een reeks van mis
verstanden en fouten tegengeko
men. De provincie zette de afgelo
pen zomer 33 van de 54 pijlers van
de Zeelandbrug opnieuw in de
Twee elektrisch
bedienbare palen
werden vlak bij de
duikers
neergelaten
Het kleine jachtje Carnat werd
overvaren door een 100 meter
lange gastanker. Daarbij overleed
het Hulster echtpaar Bergmans.
De aanklager eiste gisteren bij het
hof in Den Bosch straf tegen de
schippers van de tanker: 150 uur
taakstraf, waarvan 50 voorwaarde
lijk, nadat ze eerder waren vrijge
sproken. Twee binnenvaartdes-
kundigen, Piëta Kluytenaar en
Harm Bergsma, werden gisteren
urenlang doorgezaagd over regel
geving en veiligheid. Vooral over
de dode hoek aan de voorkant van
een schip. Die kan tot zelfs 350 me
ter groot zijn. De deskundigen
oordeelden overwegend hetzelfde.
De schippers deden geen of weinig
gekke dingen. Dat het jacht in de
dode hoek van de tien keer zo
grote tanker kwam was afgrijselijk,
maar pech. Kluytenaar was stellig:
„Het ongeluk was niet gebeurd als
de Carnat niet was gaan zwerven
en stuurboord was gebleven."
Toen beide boten nog op de Oos-
terschelde voeren, meldde de Car
nat zich bij de Verkeerspost We-
meldinge. De schepen waren nog
drie kilometer van elkaar verwij
derd. Je hoort de melding dan wel
op de marifoon, maar filtert het
weg, omdat het voor je eigen situ
atie niet van belang is, stelden de
schippers, hun advocaten én de
deskundigen. Maar de aanklager
was stug. Volgens hem had schip
per Jens B. moeten opslaan dat een
bootje het Kanaal was opgevaren.
Daarnaast zouden er drie minuten
zijn geweest vlak voor de Post-
brug, waarin Jens B. het jacht moet
hebben gezien, aldus het OM.
Maar ook dat staat ter discussie. In
elk geval zeggen B. en Kay Z., die
meteen na de Postbrug het roer
overnam en uiteindelijk tegen het
jacht aan voer, dat ze de Carnat
niet zagen. Deskundigen achtten
dat mogelijk. Het hof doet uit
spraak op 24 december.
Het verhaal van Sanne Paauwe
Kerstboom kopen, maar welke?
Onze nieuwe app is er! Dankzij de handige
kubusnavigatie schakel je razendsnel
tussen het laatste nieuws en boeiende
videoreportages uit de regio. Mis niets,
download onze app vandaag nog.
Download onze
nieuwe app direct via
pzc.nl/app
woensdag 12 december 2018
ze
Duikers in gevaar
door vele fouten
Een reeks aan fouten heeft in
september het leven van een
aantal duikers bij de Zeeland-
brug in gevaar gebracht. Dat
blijkt uit onderzoek naar het in
cident waarbij overigens nie
mand gewond raakte.
Ernst Jan Roozendaal
Zierikzee
Werkzaamheden aan de Zeelandbrug. foto marieke mandemaker
Het Openbaar Ministerie
zorgde gisteren voor gefronste
wenkbrauwen bij het hoger be
roep over het dodelijk ongeluk
op het Kanaal door Zuid-Beve
land in augustus 2013 waarbij
het echtpaar Bergmans uit
Hulst om het leven kwam. Een
tragisch ongeval, niets meer;
daarover is bijna iedereen het
eens. Behalve het OM.
Den Bosch
Een jaar geleden kwamen de 5-jarige Lily en de 3-jarige
Mike uit Nieuw-Namen om het leven bij een tragisch
ongeluk. Moeder Sanne Paauwe vertelt haar verhaal.
Kerstbomenverkopers draaien weer overuren. Welke
bomen zijn het populairst? We gingen langs bij een
aantal tuincentra. Bekijk de video in de app of PZC.nl