Rotterdam aast op nieuwe Tourstart M Jongens opnieuw onder truck vandaan geplukt 3 Gepimpte trein is een feestje voor passagier en machinist Na lang wachten reed gisteren de eerste van de 118 nieuwe sprinters over het spoor. Alleen het felle ledlicht is even wennen. is gelijk aan de hoogte van het per ron en schuift uit, zodat ook men sen met een rolstoel geen hulp meer nodig hebben van een con ducteur. Het interieur oogt ruim, vindt hij. Gewaardeerd worden ook het mondriaanmotief op de wanden en de veel grotere ramen. De stoelen zitten lekker. „Een fijne rugsteun, dat voel ik meteen." Hij verwacht dat staan in de spits ook comforta beler is nu elke stoel een handvat heeft waar mensen zich aan vast kunnen houden. Er zitten stopcontacten onder elke stoel, een usb-oplader en er is een draadloze internetverbinding. Handig voor de jeugd, vindt Huls man, want zelf zal hij daar weinig gebruik van maken. Maar pas echt onder de indruk is Hulsman van het toilet. Tot verdriet van velen ooit geschrapt, maar het exemplaar dat er nu voor terug komt is bijna groter dan de badka mer bij Hulsman thuis, waardoor ook mensen met een rolstoel erin kunnen. „Ik zit zelf maar 24 minu ten in de trein, dus kan het wel op houden, maar ik kan mij voorstel len dat dit voor heel veel mensen fijn is", zegt hij. Ook machinist Edwin is in zijn nopjes met de nieuwe trein. Weg zijn de talloze knopjes waarmee hij voorheen de trein moest bedienen. Nu staan er een aantal touch-scher- men voor zijn neus waarmee de be diening kinderspel wordt. De trein reageert sneller en dankzij camera toezicht krijgt de machinist beter mee wat zich in de coupés afspeelt. Is er dan helemaal niets aan te merken op deze nieuwe trein? Ja wel, vindt passagier Hulsman. Het felle, witte ledlicht is even wennen. En het ontbreken van een tafeltje is een gemis. Voor het raam zit een plankje, maar daar past net een kop koffie op. En er zit geen prullen- bakje meer onder. Afval wordt ge scheiden ingezameld in bakken bij de uitgangen. „Ik hoop maar dat mensen dat daar ook echt in doen en het niet overal laten slingeren." Zo uitgesproken als de legendari sche 'hondekop' uit de vorige eeuw is het ontwerp van de nieuwste passagierstrein van de NS zeker niet. Maar als de Sprinter Nieuwe Generatie tijdens de eerste rit op het station in Haarlem ergens aan doet denken, dan is een kikker met een beetje fantasie misschien nog wel de beste vergelijking. Met dank aan de opvallend gebolde koplam pen op de voor- en achterzijde. Precies 118 stuks heeft de NS van deze blauw-witte 'kikkers' besteld bij de Spaanse bouwer CAF. Als ze komende maanden gefaseerd door het hele land worden ingezet, is de vervoerder ruim 500 miljoen euro armer, maar zijn er wel 20.000 zit- plekken bij gekomen. Een aanzienlijk aantal op een to taal van 249.000, maar reizigers moeten ook dan vooral niet reke nen op een gegarandeerde zitplek, waarschuwt NS-topman Roger van Boxtel als hij uitstapt na de allereer ste rit. „In de spits kunnen we dat gewoon niet garanderen. Dit aantal geeft zeker enige verlichting, maar we zien dat de aantallen reizigers tegelijkertijd ook blijven groeien." Aan zitplaatsen geen gebrek wanneer Bert Hulsman (60) uit Haarlem als een van de eerste pas sagiers instapt. Hij komt net uit de nachtdienst en is aangenaam ver rast door de nieuwe trein. De vloer Rotterdam mikt vooral op de proloog; voor de tweede etappe wordt een partnerstad gezocht. De Rotterdamse wethouder van Sport Sven de Langen (CDA) denkt dat de stad grote kans maakt de start van het wieier- evenement binnen te slepen. „Ik baseer dat op de goede contacten die we hebben met ASO door de eerdere Grand Départ in 2010." Toen trok Rotterdam in een In 2010 is er zo'n 30 miljoen euro door horeca en bedrijven verdiend in de stad weekend tijd een miljoen bezoe kers en gingen beelden van de Erasmusbrug de wereld over. Het wielerspektakel zal de stad naar verwachting ruim 10 miljoen euro kosten, denkt De Langen. „Maar daar staan ook weer flink wat inkomsten tegen over. In 2010 is er zo'n 30 miljoen euro verdiend in de stad, door horeca en bedrijven." De organisatie Rotterdam Topsport stelt samen met de ge meente en het bedrijfsleven een plan van aanpak op. Dat moet volgend jaar worden gepresen teerd aan de ASO. Directeur Hans den Ouden dammer reisde begin 2018 met een delegatie naar Frankrijk voor gesprekken met onder meer Tour de France-directeur Prud- homme. „Toen bleek al dat wij veel vertrouwen hebben van de organisatie door de vorige Grand Départ en de doorloop in 2015." De jongens, van Algerijnse komaf, verklaarden te zijn achtergelaten door hun ouders en naar Groot- Brittannië te willen. Ze zijn door de marechaussee in bewaring gesteld en zitten nu in de cel op het hoofd bureau in Rotterdam. „Ze zitten nu in een zeer sober cel lencomplex, bedoeld voor volwas senen waar de gevangenen per 24 uur maar één uur mogen luchten", zegt hun advocaat Julien Luscuere. „Er is geen afleiding in de cel, be halve iets te lezen. Maar deze jon gens zijn allebei analfabeet, dus ze kunnen alleen maar wachten." In het dossier van de jongen van 12 is te lezen dat zijn familie hem op zeer jonge leeftijd zou hebben ver laten. Sindsdien leeft hij op straat. In 2018 zou hij vanuit Algerije per boot naar Italië zijn gereisd, om vanuit daar via Frankrijk naar Ne derland te gaan. Vrijdag klom hij samen met zijn 15-jarige vriend over het hek van het terrein van Stena Line in Hoek van Holland. Daar verstopten ze zich onder een van de opgestelde trailers. Een medewerker van de vaardienst waarschuwde de mare chaussee, die met hulp van een op sporingshond de jongens vond. De jongen van 12 had geen legiti matie, maar kon wel een geplastifi ceerd kaartje van asielopvangorga- nisatie COA overhandigen. Gastgezin Opmerkelijk is dat de jongen ver telde eerder in een gastgezin van het Nidos, dat alleenstaande jonge vluchtelingen helpt, had gezeten. Daar zou hij het naar eigen zeggen 'niet naar zijn zin hebben gehad'. Daarna zou hij naar het azc in Ter Apel zijn gegaan, waar hij 'niet wel kom was'. Uit boosheid besloot hij voor de derde keer te proberen naar Engeland te gaan. Het is niet exact bekend wanneer de eerdere vlucht pogingen hebben plaatsgevonden. Advocaat Luscuere is zeer kri tisch over de detentie van de jonge jongens. „In het jeugdstrafrecht zijn regels gemaakt over het gevangen schap van kinderen, waarbij reke ning wordt gehouden met hun be langen. Zo is de bijstand van een advocaat bij het eerste verhoor ver plicht, en moet de wettelijke verte genwoordiger worden geïnfor meerd", legt hij uit. „Deze jonge ge lukszoekers deden niemand kwaad en zijn duidelijk radeloos. In plaats van hulp en zorg te bieden, worden zij direct achter de tralies gezet." Kale cel Daarnaast wil Luscuere weten waarom de kinderen niet direct zijn uitgeplaatst naar het detentiecen trum in Zeist, dat een speciale afde ling voor jongens heeft. „Ik heb be roep ingesteld bij de rechtbank, maar helaas wil de piketrechter hier niet onmiddellijk naar kijken. De jongens zitten daardoor een heel weekend vast in een kale cel." maandag 10 december 2018 PC Sprinter nieuwe stijl: wifi, stroom en wc Raymond Boere Kijk op de site bij /video hoe de nieuwe sprinter er van binnen uitziet Haarlem A Staatssecretaris Stientje van Veldhoven in de nieuwe sprinter, voorzien van toilet, afvalschei ding en geavanceerde techniek. Rotterdam wil opnieuw de Grand Départ van de Tour de France organiseren. De stad heeft zich voor 2023,2024 of 2025 gemeld bij Amaury Sports Organisation (ASO), de organisatie van de Tour. Els Kamsteeg Rotterdam - Sven de Langen, wethouder In de haven van Hoek van Hol land heeft de Koninklijke Mare chaussee vrijdagavond voor de derde keer twee minderjarige jongens aangehouden. De kin deren van 12 en 15 hingen aan de assen van een vrachtwagen. Bonne Kerstens Hoek van Holland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 3