Rotterdam
aast op
nieuwe
Tourstart
M
Jongens opnieuw onder truck vandaan geplukt
3
Gepimpte trein is een feestje voor passagier en machinist
Na lang wachten
reed gisteren de
eerste van de 118
nieuwe sprinters
over het spoor.
Alleen het felle
ledlicht is even
wennen.
is gelijk aan de hoogte van het per
ron en schuift uit, zodat ook men
sen met een rolstoel geen hulp
meer nodig hebben van een con
ducteur.
Het interieur oogt ruim, vindt
hij. Gewaardeerd worden ook het
mondriaanmotief op de wanden en
de veel grotere ramen. De stoelen
zitten lekker. „Een fijne rugsteun,
dat voel ik meteen." Hij verwacht
dat staan in de spits ook comforta
beler is nu elke stoel een handvat
heeft waar mensen zich aan vast
kunnen houden.
Er zitten stopcontacten onder
elke stoel, een usb-oplader en er is
een draadloze internetverbinding.
Handig voor de jeugd, vindt Huls
man, want zelf zal hij daar weinig
gebruik van maken.
Maar pas echt onder de indruk is
Hulsman van het toilet. Tot verdriet
van velen ooit geschrapt, maar het
exemplaar dat er nu voor terug
komt is bijna groter dan de badka
mer bij Hulsman thuis, waardoor
ook mensen met een rolstoel erin
kunnen. „Ik zit zelf maar 24 minu
ten in de trein, dus kan het wel op
houden, maar ik kan mij voorstel
len dat dit voor heel veel mensen
fijn is", zegt hij.
Ook machinist Edwin is in zijn
nopjes met de nieuwe trein. Weg
zijn de talloze knopjes waarmee hij
voorheen de trein moest bedienen.
Nu staan er een aantal touch-scher-
men voor zijn neus waarmee de be
diening kinderspel wordt. De trein
reageert sneller en dankzij camera
toezicht krijgt de machinist beter
mee wat zich in de coupés afspeelt.
Is er dan helemaal niets aan te
merken op deze nieuwe trein? Ja
wel, vindt passagier Hulsman. Het
felle, witte ledlicht is even wennen.
En het ontbreken van een tafeltje is
een gemis. Voor het raam zit een
plankje, maar daar past net een kop
koffie op. En er zit geen prullen-
bakje meer onder. Afval wordt ge
scheiden ingezameld in bakken bij
de uitgangen. „Ik hoop maar dat
mensen dat daar ook echt in doen
en het niet overal laten slingeren."
Zo uitgesproken als de legendari
sche 'hondekop' uit de vorige eeuw
is het ontwerp van de nieuwste
passagierstrein van de NS zeker
niet. Maar als de Sprinter Nieuwe
Generatie tijdens de eerste rit op
het station in Haarlem ergens aan
doet denken, dan is een kikker met
een beetje fantasie misschien nog
wel de beste vergelijking. Met dank
aan de opvallend gebolde koplam
pen op de voor- en achterzijde.
Precies 118 stuks heeft de NS van
deze blauw-witte 'kikkers' besteld
bij de Spaanse bouwer CAF. Als ze
komende maanden gefaseerd door
het hele land worden ingezet, is de
vervoerder ruim 500 miljoen euro
armer, maar zijn er wel 20.000 zit-
plekken bij gekomen.
Een aanzienlijk aantal op een to
taal van 249.000, maar reizigers
moeten ook dan vooral niet reke
nen op een gegarandeerde zitplek,
waarschuwt NS-topman Roger van
Boxtel als hij uitstapt na de allereer
ste rit. „In de spits kunnen we dat
gewoon niet garanderen. Dit aantal
geeft zeker enige verlichting, maar
we zien dat de aantallen reizigers
tegelijkertijd ook blijven groeien."
Aan zitplaatsen geen gebrek
wanneer Bert Hulsman (60) uit
Haarlem als een van de eerste pas
sagiers instapt. Hij komt net uit de
nachtdienst en is aangenaam ver
rast door de nieuwe trein. De vloer
Rotterdam mikt vooral op de
proloog; voor de tweede etappe
wordt een partnerstad gezocht.
De Rotterdamse wethouder van
Sport Sven de Langen (CDA)
denkt dat de stad grote kans
maakt de start van het wieier-
evenement binnen te slepen. „Ik
baseer dat op de goede contacten
die we hebben met ASO door de
eerdere Grand Départ in 2010."
Toen trok Rotterdam in een
In 2010 is er zo'n 30
miljoen euro door
horeca en bedrijven
verdiend in de stad
weekend tijd een miljoen bezoe
kers en gingen beelden van de
Erasmusbrug de wereld over.
Het wielerspektakel zal de
stad naar verwachting ruim 10
miljoen euro kosten, denkt De
Langen. „Maar daar staan ook
weer flink wat inkomsten tegen
over. In 2010 is er zo'n 30 miljoen
euro verdiend in de stad, door
horeca en bedrijven."
De organisatie Rotterdam
Topsport stelt samen met de ge
meente en het bedrijfsleven een
plan van aanpak op. Dat moet
volgend jaar worden gepresen
teerd aan de ASO.
Directeur Hans den Ouden
dammer reisde begin 2018 met
een delegatie naar Frankrijk voor
gesprekken met onder meer
Tour de France-directeur Prud-
homme. „Toen bleek al dat wij
veel vertrouwen hebben van de
organisatie door de vorige Grand
Départ en de doorloop in 2015."
De jongens, van Algerijnse komaf,
verklaarden te zijn achtergelaten
door hun ouders en naar Groot-
Brittannië te willen. Ze zijn door de
marechaussee in bewaring gesteld
en zitten nu in de cel op het hoofd
bureau in Rotterdam.
„Ze zitten nu in een zeer sober cel
lencomplex, bedoeld voor volwas
senen waar de gevangenen per 24
uur maar één uur mogen luchten",
zegt hun advocaat Julien Luscuere.
„Er is geen afleiding in de cel, be
halve iets te lezen. Maar deze jon
gens zijn allebei analfabeet, dus ze
kunnen alleen maar wachten."
In het dossier van de jongen van
12 is te lezen dat zijn familie hem op
zeer jonge leeftijd zou hebben ver
laten. Sindsdien leeft hij op straat.
In 2018 zou hij vanuit Algerije per
boot naar Italië zijn gereisd, om
vanuit daar via Frankrijk naar Ne
derland te gaan.
Vrijdag klom hij samen met zijn
15-jarige vriend over het hek van
het terrein van Stena Line in Hoek
van Holland. Daar verstopten ze
zich onder een van de opgestelde
trailers. Een medewerker van de
vaardienst waarschuwde de mare
chaussee, die met hulp van een op
sporingshond de jongens vond.
De jongen van 12 had geen legiti
matie, maar kon wel een geplastifi
ceerd kaartje van asielopvangorga-
nisatie COA overhandigen.
Gastgezin
Opmerkelijk is dat de jongen ver
telde eerder in een gastgezin van
het Nidos, dat alleenstaande jonge
vluchtelingen helpt, had gezeten.
Daar zou hij het naar eigen zeggen
'niet naar zijn zin hebben gehad'.
Daarna zou hij naar het azc in Ter
Apel zijn gegaan, waar hij 'niet wel
kom was'. Uit boosheid besloot hij
voor de derde keer te proberen naar
Engeland te gaan. Het is niet exact
bekend wanneer de eerdere vlucht
pogingen hebben plaatsgevonden.
Advocaat Luscuere is zeer kri
tisch over de detentie van de jonge
jongens. „In het jeugdstrafrecht zijn
regels gemaakt over het gevangen
schap van kinderen, waarbij reke
ning wordt gehouden met hun be
langen. Zo is de bijstand van een
advocaat bij het eerste verhoor ver
plicht, en moet de wettelijke verte
genwoordiger worden geïnfor
meerd", legt hij uit. „Deze jonge ge
lukszoekers deden niemand kwaad
en zijn duidelijk radeloos. In plaats
van hulp en zorg te bieden, worden
zij direct achter de tralies gezet."
Kale cel
Daarnaast wil Luscuere weten
waarom de kinderen niet direct zijn
uitgeplaatst naar het detentiecen
trum in Zeist, dat een speciale afde
ling voor jongens heeft. „Ik heb be
roep ingesteld bij de rechtbank,
maar helaas wil de piketrechter hier
niet onmiddellijk naar kijken. De
jongens zitten daardoor een heel
weekend vast in een kale cel."
maandag 10 december 2018
PC
Sprinter nieuwe stijl:
wifi, stroom en wc
Raymond Boere
Kijk op de site bij /video
hoe de nieuwe sprinter
er van binnen uitziet
Haarlem
A Staatssecretaris Stientje van
Veldhoven in de nieuwe sprinter,
voorzien van toilet, afvalschei
ding en geavanceerde techniek.
Rotterdam wil opnieuw de
Grand Départ van de Tour de
France organiseren. De stad
heeft zich voor 2023,2024 of
2025 gemeld bij Amaury
Sports Organisation (ASO),
de organisatie van de Tour.
Els Kamsteeg
Rotterdam
- Sven de Langen, wethouder
In de haven van Hoek van Hol
land heeft de Koninklijke Mare
chaussee vrijdagavond voor de
derde keer twee minderjarige
jongens aangehouden. De kin
deren van 12 en 15 hingen aan
de assen van een vrachtwagen.
Bonne Kerstens
Hoek van Holland