LEES HET OP(y tweakers 23 een hoop reclame", zegt commerci eel directeur Ton Rozestraten van RTL Nederland. Hij wijst onder meer op het uitgeven van 'exorbitante be dragen' aan voetbalrechten door de NOS. „Bedragen die wij echt niet kunnen betalen." Als er straks inderdaad 150 miljoen euro vrijkomt, kan RTL niet meer re clame uitzenden dan nu het geval is. 12 minuten per uur is namelijk het wettelijke maximum. „Meer is ook niet wenselijk, omdat we daar vol gens mij de kijker mee wegjagen. Maar een deel van het extra geld dat bij ons zou belanden, investeren we in het maken van programma's." Rozestraten gelooft niet dat we ineens massaal meer naar de NPO kijken als daar geen spotjes meer worden uitgezonden. „Misschien dat de kijker iets minder dan nu gaat zappen na een programma, maar hij kiest uiteindelijk voor het pro gramma dat hij echt wil zien. Paul de Leeuw die woensdagavond op RTL 4 Sinterklaas ontving en liefst 1,5 mil joen kijkers trok, is een mooi bewijs. Daar hebben we dus reclameblokken voor over." Ster-directeur Frank Volmer - geen groot voorstander van een re clameloze NPO - betwijfelt die stel ling. „Let op: een publieke omroep zonder reclame wordt voor de com merciële zenders juist een veel gro tere concurrent. NPO-kijkers zullen minder snel zappen. Een RTL of Talpa gaat volgens mij meer verlie zen aan kijktijd dan ze winnen aan vrijkomend advertentiegeld." „Men is helemaal niet zo happig meer op reclame-onderbrekingen op tv", zegt ook mediaconsultant Oege Boonstra van 3 Rivers. Hij houdt zich bezig met strategieontwik kelingen voor com merciële en publieke mediabedrijven. „Ik denk dus dat de con sument welwillend tegen een reclamevrije publieke omroep zal staan. Ik vind het een heel logisch verhaal." Hij denkt overigens niet dat de commerci ële zenders dan een probleem krijgen. „Die hebben een grotere markt tot hun beschik king. Het enige pro bleem is: waar haal je die 150 miljoen euro vandaan?" Zowel Boonstra als Ster-baas Frank Volmer vinden niet dat het afschaf fen van de reclame per se moet wor den doorberekend aan de belasting betaler. „Met de digitalisering van de tv-wereld wordt het steeds gemakke lijker voor videoplatforms als NPO Start om programma's met en zonder reclame aan te bieden, voor verschil lende tarieven. Dat zijn mogelijkhe den om te bestuderen." Een ander discussiepunt is of een reclamevrije NPO zich ook, meer dan misschien nu het geval is, zal onder scheiden van een commerciële om roep. Of deze zich dus meer zal toe leggen op de publieke kerntaken in formatie, educatie, kunst en cultuur. Boer zoekt Vrouw scoort de pannen van het dak. Dat is fijn voor de NPO die van en voor iedereen moet zijn, maar ook omdat het goed is voor de reclame-inkomsten. Past het pro gramma eigenlijk beter bij RTL of Talpa? Veel mensen in de mediawe reld, ook binnen de NPO, vinden van wel. Een nadeel voor de publieke om roep zit hem mogelijk in het blijven uitzenden van sport. Reclameblok ken rondom wedstrijden zijn van be lang voor het onderhandelen over de rechten. Voetbalbond UEFA zou dan eerder aankloppen bij RTL of Talpa. Verschillende constructies zijn na- tuurlijk denkbaar. Alleen reclame be houden bij sport bijvoorbeeld. Of doen zoals in Duitsland, waar de pu blieke zenders ARD en ZDF alleen spotjes mogen uitzenden voor 20.00 uur. „Het zou me niets verbazen als dit gaat gebeuren", zegt Oege Boon stra. „Er valt veel van het buitenland te leren, deze mogelijkheid sluit ik zeker niet uit." maandag 10 december 2018 GO De kijker is niet meer zo happig op re clame-onderbrekingen op televisie, fotosster TWEAKERS .NET/REVIEWS GEPLAATST ZODAT JE LEKKER EERLIJK GEÏNFORMEERD DENT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 23